abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72958268
Ok hier het probleem.

Een vriendin van me had een (illegale) studentenwoning gevonden.
Ik zeg illegaal want zo bleek dat achteraf.
Ze had wel een contract getekent bij de verhuurster van het pand/woning.

Op letterlijk de dag van in trek komt dat mens opeens naar haar toe en zegt "sorry het klikt niet dus ik gooi je eruit)
Ze kennen elkaar niet eens dus het is een bullshit reden uiteraard.

Maar goed.. er klopt dus sowieso iets niet aan de betreffende verhuurster.

Wat kan zij hier wettelijk aan doen?
Zijn er uberhaubt mogelijkheden?
Want nu moet ze dus leuk op de eerste dag van school op zoek naar een nieuwe woning.

EDIT : 2 dagen later stond die kamer overigens opeens weer online.. maar dan voor 400 euro. (was 375)

[ Bericht 3% gewijzigd door TheoddDutchGuy op 21-09-2009 09:13:51 ]
  maandag 21 september 2009 @ 09:11:50 #2
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_72958407
Als het bij iemand in huis is (hospita), mag die hospita dat zelfs doen tot negen maanden na het aangaan van het contract. Maar ik weet niet precies of het bij iemand in huis was, of dat het een zelfstandige woning is met verhuurster op afstand?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_72958425
Onder gebruikelijke omstandigheden zou dit natuurlijk niet mogen. Je zit nu echter in het schimmige gebied van illegale kamerhuur, en dan kom je wel eens gekke dingen tegen.

De enige houvast die je hebt in deze situatie is het huurcontract dat je vriendin getekend heeft. Vraag 1 is dan of zij een door de verhuurster ondertekende versie heeft. Als dat niet het geval is, dan kun je een zaak al vergeten.
Vraag 2 is welke voorwaarden hier voor huuropzegging door verhuurster in staan. Dit zou je even moeten nakijken. Als deze ovetreden worden, dan zou je een zaak kunnen aanspannen en winnen, maar vraag je dan ook even het volgende af:
Is jouw vriendin, die nu net begint aan een studie en ook al onverwacht een nieuwe kamer moet gaan zoeken wel gebaat bij het op haar schouders nemen van een rechtzaak? Er gaat veel tijd en moeite in zitten en het resultaat zal marginaal zijn.....
pi_72958493
quote:
Op maandag 21 september 2009 09:11 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Als het bij iemand in huis is (hospita), mag die hospita dat zelfs doen tot negen maanden na het aangaan van het contract. Maar ik weet niet precies of het bij iemand in huis was, of dat het een zelfstandige woning is met verhuurster op afstand?
Idd met hospita.
quote:
De enige houvast die je hebt in deze situatie is het huurcontract dat je vriendin getekend heeft. Vraag 1 is dan of zij een door de verhuurster ondertekende versie heeft. Als dat niet het geval is, dan kun je een zaak al vergeten.
Vraag 2 is welke voorwaarden hier voor huuropzegging door verhuurster in staan. Dit zou je even moeten nakijken. Als deze ovetreden worden, dan zou je een zaak kunnen aanspannen en winnen...
En het contract was door beide ondertekend.
Contract had/heeft een opzegtermijn.
Verder geen specifieke voorwaarden geloof ik.
  maandag 21 september 2009 @ 09:18:11 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72958509
Wat was er illegaal aan?
The love you take is equal to the love you make.
pi_72958566
quote:
Op maandag 21 september 2009 09:18 schreef Lienekien het volgende:
Wat was er illegaal aan?
Volgens haar zeggen simpelweg de huur.
Want dat moest contant.
(ik krijg het idee dat het een vermoeden is dat het illegaal was en niet perse een feit maar goed daar kan ik verder niks over zeggen)
  maandag 21 september 2009 @ 09:28:40 #7
12913 GreatWhiteSilence
pi_72958674
Zoals ik al zei: een hospita heeft negen maanden om zich te bedenken. Helaas pindakaas... Jouw vriendin kan er in principe nog een maandje zitten, als dat de opzegtermijn is, maar de vraag is of ze dat wil...

Bron

[ Bericht 11% gewijzigd door GreatWhiteSilence op 21-09-2009 09:34:50 ]
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  maandag 21 september 2009 @ 09:35:27 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_72958784
quote:
Op maandag 21 september 2009 09:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Volgens haar zeggen simpelweg de huur.
Want dat moest contant.
(ik krijg het idee dat het een vermoeden is dat het illegaal was en niet perse een feit maar goed daar kan ik verder niks over zeggen)
Je kunt dan altijd nog even klikken bij de belastingdienst.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_72959902
quote:
Op maandag 21 september 2009 09:35 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Je kunt dan altijd nog even klikken bij de belastingdienst.
Dat is ze ook van plan.
  maandag 21 september 2009 @ 11:31:04 #10
12913 GreatWhiteSilence
pi_72961692
Volgens mij is er weinig illegaal aan het verhuren van een kamer, zolang het maar netjes aan de belastingdienst opgegeven wordt?
pi_72961767
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:31 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Volgens mij is er weinig illegaal aan het verhuren van een kamer, zolang het maar netjes aan de belastingdienst opgegeven wordt?
In veel steden moet je een kamerverhuurvergunning hebben als je als particulier kamers verhuurt (of misschien wel altijd).
Juist om dit soort dingen te voorkomen overigens.
  maandag 21 september 2009 @ 13:40:27 #12
30443 fris
pure frisheid
pi_72965202
Eerste negen maanden mag hospita je eruit zetten zonder opgaaf van reden. Maar wel met een opzegtermijn van 3 maanden voor zover ik weet.
pi_72989369
quote:
Op maandag 21 september 2009 13:40 schreef fris het volgende:
Eerste negen maanden mag hospita je eruit zetten zonder opgaaf van reden. Maar wel met een opzegtermijn van 3 maanden voor zover ik weet.
dat dus.

Civiel zou je dus een schadevergoeding kunnen eisen voor 3 maand kosten van elders onderdak vinden. Een rechtsbijstand verzekering is in dit geval erg handig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')