abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72956884
Misschien een beetje een moeilijke titel Ik kon niet slapen, en toen kwam dit ineens in me op!

Ik kreeg zonet een idee in mijn hoofd waarmee je een bron van alternatieve energie (denk aan stuwdam/windmolen/zonnepanelen e.d.) efficiënter (winstgevender) zou kunnen maken.

Hoe kan je een idee, waarvan het ontwerp/product/prijs nog helemaal bepaald is, vastleggen zodat wanneer je er met iemand over gaat praten (om het te ontwerpen, de manier van monteren, of een prijs bij een aannemer voor zoiets gaat vragen) ze het idee niet zomaar kunnen afpakken?

Ik denk dat een patent iets is voor iets wat je echt helemaal klaar hebt liggen (een prototype). Dat heb ik niet, omdat ik eerst het een en ander uit moet zoeken waarvoor je met enkele mensen je idee moet bespreken. Ik begrijp dat er zoiets is als intellectueel eigendom maar hoe leg je dat vast?

In het kort: waar kan je een idee vastleggen, zodat niet iemand er mee aan de haal gaat? Een simpel ontwerp kan ik wel maken, maar blueprints van een heel product niet.

P.s. bonusvraag: hoe zou je een product kunnen 'verkopen' aan een bedrijf, wat ze op hun producten kunnen installeren? Zou je een prijs per product vragen en/of een overeenkomst voor wat het aan hun product toevoegt? (en dit geval meer energie)
  maandag 21 september 2009 @ 02:23:28 #2
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_72956910
Wat is precies je idee?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_72956923
quote:
Op maandag 21 september 2009 02:23 schreef Parafernalia het volgende:
Wat is precies je idee?
Goh, die zagen we niet aankomen
  maandag 21 september 2009 @ 02:27:31 #4
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_72956937
't Was nog wel een beetje cryptisch
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_72956958
Flauw Nee, ik zou graag advies willen horen van iemand die zijn eigen product/idee/onderneming groot heeft gemaakt of daarmee bezig is, en hoe dat ging m.b.t. je idee vast leggen (andere tips zijn ook leuk natuurlijk)
  maandag 21 september 2009 @ 02:32:06 #6
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_72956968
Als we die windmolens nou op het stroomnet aansluiten, dan kunnen ze ook draaien als het niet waait!
Ook geen sig dus
pi_72957040
Doe mee aan het beste idee van nederland
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  maandag 21 september 2009 @ 04:46:13 #8
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_72957190
een octrooi is het enige middel om naar derden toe je idee te beschermen, voorbehoudens dat het onbetwist verleend wordt en je ook de middelen/tijd hebt om ook daadwerkelijk te handhaven; naar contractspartijen is de NDA (geheimhoudingsverklaring) het geëikte middel, maar als het idee uniek genoeg is zou ik daar ook niet op vertrouwen, als het namelijk bekend wordt op welke manier dan ook is je octrooimogelijkheid meteen ook weg, even los van de vraag of je wel zoveel vertrouwen in iemand zou moeten willen hebben.

overigens wordt er ook vaak op slechts een deel van het ontwerp octrooi aangevraagd, mede omdat de rest niet uniek genoeg is, om zo de verdedigbaarheid (en überhaupt kans op acceptatie) te vergroten; octrooi geldt verder ook alleen voor de gebieden waarin je het afsluit, om wereldwijd te kunnen gaan moet het eerst nationaal worden verleend, via een PTC aanvraag kun je dan de boel nog een jaar of 2.5 rekken tot je ook voor internationaal keuzes moet gaan maken (en als niet, dan mag iedereen in de niet-gedekte gebieden je idee jatten enz); octrooien vergen overigens ook onderhoudskosten gedurende hun geldigheid en het indienen ervan is een vak apart, waar je zelfs als ervaren uitvinder nog wel een octrooigemachtigde voor nodig hebt.

ervaring: eigen bedrijf, ook octrooi op naam, pa heeft er zo'n 67 generiek (wereldwijd; en ca. 340 in totaal), waaronder enkele zeer vaak gebruikte connectoren in allerdaagse computers en netwerkapparatuur
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  maandag 21 september 2009 @ 08:46:26 #9
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_72958036
quote:
Op maandag 21 september 2009 02:32 schreef Dennis_enzo het volgende:
Als we die windmolens nou op het stroomnet aansluiten, dan kunnen ze ook draaien als het niet waait!
pi_72959604
Windmolens gemaakt van zonnecellen die je samenperst tot 1 grote stuwdam!
deal with it
pi_72960167
quote:
Op maandag 21 september 2009 04:46 schreef dr.dunno het volgende:
een octrooi is het enige middel om naar derden toe je idee te beschermen, voorbehoudens dat het onbetwist verleend wordt en je ook de middelen/tijd hebt om ook daadwerkelijk te handhaven; naar contractspartijen is de NDA (geheimhoudingsverklaring) het geëikte middel, maar als het idee uniek genoeg is zou ik daar ook niet op vertrouwen, als het namelijk bekend wordt op welke manier dan ook is je octrooimogelijkheid meteen ook weg, even los van de vraag of je wel zoveel vertrouwen in iemand zou moeten willen hebben.

overigens wordt er ook vaak op slechts een deel van het ontwerp octrooi aangevraagd, mede omdat de rest niet uniek genoeg is, om zo de verdedigbaarheid (en überhaupt kans op acceptatie) te vergroten; octrooi geldt verder ook alleen voor de gebieden waarin je het afsluit, om wereldwijd te kunnen gaan moet het eerst nationaal worden verleend, via een PTC aanvraag kun je dan de boel nog een jaar of 2.5 rekken tot je ook voor internationaal keuzes moet gaan maken (en als niet, dan mag iedereen in de niet-gedekte gebieden je idee jatten enz); octrooien vergen overigens ook onderhoudskosten gedurende hun geldigheid en het indienen ervan is een vak apart, waar je zelfs als ervaren uitvinder nog wel een octrooigemachtigde voor nodig hebt.

ervaring: eigen bedrijf, ook octrooi op naam, pa heeft er zo'n 67 generiek (wereldwijd; en ca. 340 in totaal), waaronder enkele zeer vaak gebruikte connectoren in allerdaagse computers en netwerkapparatuur
Vaak wordt een octrooi ook overschat. Je moet meestal volledig uit de doeken doen hoe iets werkt en het idee is vaak belangrijker dan het exacte ontwerp. Ik ken in ieder geval veel bedrijven die juist niet aan patenten doen, omdat de concurrent ze dan zeker gebruikt (in iets aangepaste vorm uiteraard).
pi_72960549
Vraag octrooi en patent aan, zet een bedrijfje op, doe zelf het R&D stuk, maar huur voor de rest een goede manager in. Of laat een concullega het product idee in licentie maken, als de opstartkosten te hoog zijn. Als het sec kennis is kan je jezelf eventueel als zzp-er verbinden aan groter ingenieurs/advies bureau?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_72960559
Hoe wil je iets verdedigen zonder patent dan?
pi_72962786
Je beschermt het door ervoor te zorgen dat je concurrent niet bij het ontwerp kan. Het hangt dus volledig af van het product of dit kan of niet.
pi_72962886
Ik ben wel eens in gesprek geweest met iemand die een idee had voor een website met een nieuw idee. Ik zou daarin mee gaan werken, maar voordat ik wist wat het zou zijn zou ik een contract moeten tekenen met een geheimhoudingsverklaring o.i.d.
Wellicht is dat een oplossing?
  maandag 21 september 2009 @ 13:22:36 #16
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_72964758
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:17 schreef RTB het volgende:
Windmolens gemaakt van zonnecellen die je samenperst tot 1 grote stuwdam!
Afsluitdijk beplakken met zonnecellen en vol plaatsen met "verticale axis wind turbines".
Nog meer vertical axis wind turbines boven de snelwegen om gebruik te maken van de rijwind van auto's en vrachtwagens.

Piëzo electrische snelwegen die 500 kWh per kilometer kunnen genereren
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_72965817
quote:
Op maandag 21 september 2009 04:46 schreef dr.dunno het volgende:

naar contractspartijen is de NDA (geheimhoudingsverklaring) het geëikte middel
Ik ken eigenlijk niemand meer die een NDA wil tekenen. Een idee is namelijk nooit uniek, maar "hangt in de lucht", waardoor meerdere mensen dat idee hebben. Teken je een NDA bij de ene en wordt de samenwerking niks, dan kun je meteen nooit meer met een ander lullen.
pi_72969716
Gewoon bluffen bij het bedrijf
pi_72970912
In hoeverre heb je je idee uitgewerkt? Want volgens mij kan je niet zomaar een idee patenteren en moet het wel redelijk concreet uitgewerkt zijn. Dus ik zou alvast wat technische tekeningen maken.
Noodles
pi_72977548
Het idee zit alleen nog in m'n hoofd; met een beetje handigheid in photoshop kan ik wel wat schetsen/voorbeelden maken maar geen technische tekeningen. Zoals gezegd een 'blueprint' is er nog niet. Maar om het verder uit te werken, zou ik eerst een en ander met mensen moeten bespreken om eens een prototype te maken (waarvoor ik eigenlijk een investeerder nodig heb, denk niet dat ik dat zelf kan financieren ). Aan hun met ik het idee dus uitleggen, maar ik wil niet dat ze er dan mee vandoor lopen.

Als ik het goed begrijp is een octrooi of patent dus pas toepasselijk op iets wat echt werkzaam is, en voor mij dus nog niet aan de orde. Een ontwerp laten vastleggen o.i.d. is sowieso wel handig om te bewijzen dat ik de eerste was die het bedacht, als dat nodig is.

Misschien is meedoen aan 'het beste idee van nederland' zo'n slecht plan nog niet, die gaan waarschijnlijk al dat soort dingen voor je regelen. Maar die romen waarschijnlijk wel een mooi deel van de winst er af
quote:
Op maandag 21 september 2009 13:22 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Afsluitdijk beplakken met zonnecellen en vol plaatsen met "verticale axis wind turbines".
Nog meer vertical axis wind turbines boven de snelwegen om gebruik te maken van de rijwind van auto's en vrachtwagens.
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als deze dingen blijkbaar best wat energie op kunnen leveren, waarom zijn ze er dan nog niet?
pi_72980664
quote:
Op maandag 21 september 2009 13:22 schreef DiRadical het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

SPOILER
Geniaal
Dan vraag je jezelf toch af waarom je deze apparaten nog niet massaal tegenkomt.
pi_73012372
Weet je zeker dat het handig is je idee op televisie te gaan delen met miljoenen mensen..?
Oh really?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')