Ik heb gisteren de Cat-Mate besteld. Mijn kat drinkt alleen maar uit de lopende kraan. Als ik ga afwassen, douchen, water tap... als ik ook maar iets doe met de kraan, dan staat mevrouw te trappelen. Als ik aan het werk ben (van huis weg dus) presteert ze het om de kraan open te draaien. Helaas draait ze het warme water open! Om dat alles te omzeilen, heb ik dus de cat-mate besteld. Het leek mij dat dat redelijk op een lopende kraan zou lijken.
Daarnaast heeft ze een kaal achterlijf. De dierenarts vertelde mij dat ze niets kon vinden en dat de huid nog goed was (geen wondjes), dus dat het waarschijnlijk zou duiden op stress. Mijn opdracht was om een stabiele omgeving te creëren met de nodige activiteiten om haar bezig te houden als ik weg was. Aangezien ze het leuk vindt om met water te spelen, was een drinkfontein de beste optie naast een peperduur dieet; Royal Canin Calm. De effecten van het dieet moet ik nog afwachten.
Vandaag het product binnen gekregen, dus meteen de proef op de som! In eerste instantie wilde Lara er niets van weten. 'Raar ding, weg ermee!'. Toen ik haar niet meer uitnodigde om ermee te spelen en de Cat-Mate gewoon liet lopen, toonde ze toch iets meer interesse. Een beetje klauwen, een beetje spelen en af en toe een schepje water binnen halen.
Ze drinkt er nog niet geweldig uit. Gezien haar interesse voor deze drinkfontein, denk ik wel dat ze dat zal gaan doen.
Maar wat is dat ding stil! Ik kan het nergens mee vergelijken, want ik heb nog niet eerder een fontein gehad, maar ik hoor niets! Op een gegeven moment hoorde ik gebrom, dacht dat het van de fontein afkwam. Het bleek de koelkast te zijn. Als je heel serieus gaat luisteren dan hoor je waarschijnlijk wel iets, maar als je ergens mee bezig bent... dan heb je totaal geen last van dat geluid. Het schoonmaken is erg makkelijk. Ikzelf heb geen vaatwasser, maar het gaat vrij simpel. Voor het pompje een beetje azijn en de rest kan gewoon met de afwas mee.
De filters die je moet vervangen zijn wellicht prijzig... Je zou er ook voor kunnen kiezen om het water gewoon iedere dag te verversen en dan heb je geen filter nodig. Dat geldt waarschijnlijk voor alle drink-fonteinen.
Ik hoop dat Lara hier goed van gaat drinken. Veel katten krijgen brokken en drinken niet goed. Deze fontein kan daar wellicht aan bijdragen.