abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72935073
Hee allemaal,

Ik ben al aan het twijfelen over wat ik wil sinds HAVO-4, en nu weet ik het al helemaal niet meer. Ik zit nu in het tweede jaar van de opleiding HBO Communicatie, maar ik krijg steeds meer het idee dat dit het echt niet is. Sinds de vierde al genoeg open dagen bezocht, maar elke keer veranderede mijn keuze weer. Was het eerst Toerisme, toen werd het Fysiotherapie en uiteindelijk Communicatie. Ik heb op internet gezocht naar workshops over studiekeuze (bijna allemaal enkel beschikbaar voor leerlingen van die ene school) en naar individuele gesprekken (betaal je bakken met geld voor, vervoerskosten nog niet eens meegerekend). Ik heb ook al gezocht op tussenjaren (bijvoorbeeld het Vrije Jaar aan de Vrije Hogeschool, wat je daar voor betaalt.... daar kan je een hele Bachelor opleiding van betalen). En aangezien mijn financiele middelen dat niet aankunnen, weet ik echt niet meer waar ik moet zoeken. Stoppen kan ook, maar ik weet niet wat ik anders wil.

Wat hebben jullie gedaan (als je tenminste ook in deze situatie hebt gezeten). Een training of iets dergelijks gevolgt? Zo ja, waar? Of iets anders? Hoe ben je erachter gekomen wat je wél wilt? Ik ben blij met alle mogelijkheden, want ik ben echt ten einde raad.
  zondag 20 september 2009 @ 15:38:25 #2
220836 rinzzz
Zoekt en gij zult moe worden.
pi_72935113
ouder worden...
  zondag 20 september 2009 @ 15:46:26 #3
242268 DuvalBrood
Duval... heerlijk!
pi_72935367
Stop er een jaartje mee, ga werken en verken de arbeidsmarkt via stages etc.. of een buitenlandse reis. Alles wat maar kan helpen om perspectief te beiden in je eigen wensen en talenten.

Vaak is het veel simpeler dan men denkt, waar je goed in bent.. dat is hetgeen dat je uiteindelijk gewoon ook moet gaan doen. Je bent er immers niet voor niets goed in, en vaak merkt men later pas dat men dat ook echt leuk vindt.
Heerlijk, helder... Duval!
pi_72935642
Maak een lijst van de opleidingen die wellicht interessant voor je zijn. Zorg dat de lijst zo klein mogelijk wordt. Ga vervolgens research doen op internet, spreek met mensen die de opleiding doen. Blijf ondertussen zo veel mogelijk opleidingen wegstrepen en zorg dat je er nog maar een paar (twee of drie) overhebt op je lijst.
Van die twee of drie opleidingen ga je naar de campus/hoge school toe. Zoek de boekenlijst van het eerste jaar op en duik de mediatheek in waar je die boeken op gaat zoeken. Als die studieboeken je nog interessant lijken dan zegt dat ook al wat.
Het kan ook helpen om jezelf eerst beter te leren kennen, maak bijvoorbeeld een Big Five persoonlijkheidstest (ook gratis te vinden op internet), maar verspil je tijd niet aan een nutteloos tussenjaar.

TS, waar woon je?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_73026117
Opleiding afmaken
pi_73026151
opleiding afmaken, als je een andere opleiding gaat doen is de kans groot dat dat ook gaat vervelen. Als je het diploma hebt ga je gewoon kijken wat je echt wilt, en met communicatie kun je bijna alle kanten wel op lijkt me zo.
  woensdag 23 september 2009 @ 08:55:05 #7
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_73029284
Dat Vrije Jaar aan de Vrije Hogeschool is echt lachwekkend. Dat is een heel jaar kleuren, dansen met elkaar, luisteren naar je eigen onbewuste en daarmee een boom schilderen. Laat ik het zo zeggen: het is de ideale school voor mensen die zijn opgegroeit met kruidenthee en zweefmoeders, maar voor de rest is het twijfelachtig of het zoveel geld zou moeten kosten
pi_73035732
Communicatie lijkt me eerlijk gezegd nogal een inhoudsloze opleiding, dus het verbaast me niet dat je het niets vindt. Hetzelfde denk ik van Toerisme.

Ik zou je aanraden om een opleiding met meer inhoud te kiezen. Dit kunnen verschillende soorten opleidingen zijn. Technische en natuurwetenschappelijke opleidingen staat garant voor inhoud. Is dat niets voor jou, dan kun je ook in de medische hoek gaan kijken (bijvoorbeeld Fysiotherapie). Als je echt een andere opleiding overweegt, kijk dan ook eens of je een keer kan meelopen, zodat je al een beeld hebt van de opleiding.
  Moderator woensdag 23 september 2009 @ 13:57:52 #9
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_73036963
Afmaken denk ik... Kan je straks niet minors kiezen in het 3e jaar?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 23 september 2009 @ 14:17:01 #10
62679 N-E-R-D
No-one*Ever*Really*Dies
pi_73037539
Ik ben na 2 jaar gestopt met een studie omdat ik er niks meer aan vond. Heb toen een jaartje gewerkt maar heb wel zo'n kut mogelijke baan genomen waardoor ik wel gemotiveerd werd om een nieuwe studie te zoeken en vinden

Gewoon een lijstje van studies maken die je leuk lijken, veel informatie verschaffen en meeloopdagen bezoeken.

Ik heb trouwens wel spijt van mijn keuze om te stoppen, de studie die ik nu doe was ik ook zo zat. Het is dat ik nu duaal loop, 5 dagen school zou ik echt niet meer trekken..
Life is a waste of time. Time is a waste of life.
So let's get wasted and have the time of our lives.
  woensdag 23 september 2009 @ 15:56:49 #11
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_73040447
Ik vond mijn hbo opleiding ook niet helemaal fantastisch, maar ik heb het gewoon afgerond. In drie jaar. Aangezien jij al in het tweede jaar zit kan ik je dat aanraden. Ik doe nu een universitaire studie, maar heb wel in een relatief korte periode een diploma gehaald. Dat is ook wel prettig.
Primum non nocere
pi_73041133
Gewoon je HBO afmaken, daarna kan je van alles nog.
pi_73041579
Kom van het MBO niv. 4 af maar weet ook echt niet wat ik wil. Ik wil sowieso een HBO opleiding volgen maar weet nog niet echt welke. Ik denk aan HRM (Human Resource Management) omdat ik een project HRM heb gevolgd op m'n vorige opleiding, en dit project vond ik erg leuk. Maar hoe meer ik er over lees hoe meer ik ook ga twijfelen. Ga sowieso nog open dagen en scholen bezoeken om informatie in te winnen. Maar ik vind het echt moeilijk kiezen want wil sowieso iets waar ik veel contact heb met mensen (bedrijfsgerelateerd of salesgerelateerd) combineren met een kantoorbaan. Erg moeilijk...
  Moderator woensdag 23 september 2009 @ 16:36:03 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_73041809
Als je HRM weet maar het niet weet moet je aan Personeelsmanagement gaan denken waar HRM ook in voor komt. Na je P kan je dan altijd nog een specifieke opleiding gaan doen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_73045252
Ik ben na m'n MBO gestop en gaan werken.
Waar ik nu dus reuze spijt van heb en toch weer aan de studie wil in februari of september 2010.

Maar ook ik vind het moeilijk om te kiezen hoor. ( en ik ben nu 23)
Als ik jou was zou ik gewoon lekker een studie oppakken waar je eventueel kan switchen na het eerste jaar.

En anders werken en veel cursussen oid gaan doen, zodat je wel blijft investeren in jezelf. Daar doe je het uiteindelijk voor.
"Humor is een eigenschap van het hart, zoals liefde.
Er zijn mensen die niet lief kunnen hebben;
waarschijnlijk zijn het dezelfde die geen humor hebben." -- R.G. Binding .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')