abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72919816
Het lastigste punt van het inrichten van een ruimte is wel verlichting vind ik. Het geeft een stuk gezelligheid als het goed gebruikt wordt. Spotjes ben ik geen fan van, en momenteel heb ik slechts één schemerlamp in de woon/slaapkamer van mijn appartement. Tijd voor aanvulling.

Nou ben ik bij de Habitat een lichtslang tegengekomen van 10m. Daarmee krijg je volgens mij wel een goede indirecte verlichting in de kamer als je de slang helemaal rondom de dikke rand van de boekenkast bevestigt (gebruikmakend van tape om geen schade toe te brengen aan de kast).

Om teleurstelling na aankoop te voorkomen was ik benieuwd of hier andere mensen zijn met gelijke oplossingen voor extra verlichting in de kamer. Andere verlichtingstips ook welkom natuurlijk

Ter illustratie twee plaatjes. De 3D tekening is natuurlijk niet compleet. Zo mist de bank die tegen de muur tussen de openslaande deuren en het bed staan. Tussen de deur en de bank staat de enige lamp van de kamer.

(Behang wordt nog vervangen door wit)

[ Bericht 1% gewijzigd door TheSilverSpoon op 19-09-2009 23:16:10 ]
pi_72922728
Waarom niet meer schemerlampen?
Heb je wel eens gekeken op de afdeling bij kwantum?
Hartstikke leuke lampen, voor echt niet veel geld. (Ik stond echt verbaasd)
En voor elk wat wils, strak, klassiek etc etc...
Kleine, grote, lange etc etc...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_72923654
Ikea heeft van allerlei lichtsystemen die je in en achter een kast kunt inbouwen Voor inspiratie zie de volgende link

http://www.ikea.com/nl/nl(...)s/living_room/16280/
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_72925188
quote:
Op zondag 20 september 2009 03:05 schreef trovey het volgende:
Ikea heeft van allerlei lichtsystemen die je in en achter een kast kunt inbouwen Voor inspiratie zie de volgende link

http://www.ikea.com/nl/nl(...)s/living_room/16280/
Op de "Dioder" na zijn het allemaal spotjes, en die wil ik nou juist niet.

Meer schemerlampen is wel een optie, maar ik wil voorkomen dat al het licht van schemerlampen afkomstig is. Overigens is Kwantum geen optie aangezien ik in Frankrijk woon, maar ze hebben hier wel soortgelijke winkels natuurlijk.
pi_72925344
Als je even geduld hebt kan je rond de kerst ook goedkopere lichtslangen kopen.

Het enige nadeel van lichtslangen is, is dat je ze niet te scherpe bochten kan laten maken, dan breken de draden, en als het dan net wel/net geen contact maakt krijg je vonkjes en smelt het plastic (ervaring ja, bij het tuinhuisje met de kerst)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_72925645
Wij hebben de dioder lichtlijst achter onze valse tv wand geplaatst en het is best grappig.
(moet je alleen geen donkergrijze achterwand hebben want die slokt aardig wat licht op)
  zondag 20 september 2009 @ 10:19:37 #7
149959 SQ
snelle trees
pi_72925722
.

[ Bericht 99% gewijzigd door SQ op 20-09-2009 10:20:17 ]
disclaimer
  zondag 20 september 2009 @ 10:20:33 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_72925737
quote:
Op zondag 20 september 2009 09:47 schreef Resistor het volgende:
Als je even geduld hebt kan je rond de kerst ook goedkopere lichtslangen kopen.

Het enige nadeel van lichtslangen is, is dat je ze niet te scherpe bochten kan laten maken, dan breken de draden, en als het dan net wel/net geen contact maakt krijg je vonkjes en smelt het plastic (ervaring ja, bij het tuinhuisje met de kerst)
Als je lichtslang van de rol koopt (per meter dus) kan je het spul om de meter doorknippen en zijn er speciale hoekstukken te koop waarmee je 90 graden de bocht om gaat .

Dan heb je het overigens wel over lichtslang die +/- 3 euro per meter kost en een stuk beter van kwaliteit is dan die 10 meter voor een 10tje lichtslang van de Hema.

Ik zou het overigens niet doen, lichtslang achter een kast ziet er imho ontzettend cheesy uit (beetje vrijgezelle kerel zeg maar. Vergelijkbaar met overal blauwe leds in plinten en onder de kasten ).
Er zijn veel mooiere lichtoplossingen dan dat.

Oh, enne, zo te zien is het lijdend voorwerp een Expedit. Als je het doen... Gewoon klemmetjes in de kast timmeren. Lichtslang wordt warm, met als gevolg dat als het een tijdje aanstaat, de dubbelzijdige tape zijn kleefkracht verliest en dat het zaakje naar beneden komt.
pi_72925792
Ik zou dan in iedergeval gaan voor een lichtslang met ledjes.
Een lichtslang van 10 meter met normale lampjes gebruikt tussen de 150 en 380 Watt.
Een LED uitvoering zo'n 15 Watt.
pi_72925819
Het niet kunnen maken van een scherpe bocht zou inderdaad problematisch kunnen zijn. Ik meen me wel te herinneren dat in de winkel er een aardig scherpe hoek in de demonstratieslang zat. Dat zal ik nog even goed nakijken. Het zou lelijk zijn als je de slang gaat zien.

Met kerst zag je in NL inderdaad vaak goedkoop lichtslangen, al weet ik niet of die dan een beetje warme kleur hebben. Ik vind het op zich geen punt om 45e te betalen (prijs Habitat) als het een kwalitatief betere slang is.

De dioder is wel leuk, maar heeft véél te weinig "massa". 4 strookjes van een paar cm is veel te kort om de boekenkast van indirect licht te voorzien. Als je er meerdere nodig hebt dan vind ik het wel teveel gedoe met snoeren worden (buiten de prijs om nog...).
  zondag 20 september 2009 @ 10:26:12 #11
36431 bleiblei
pi_72925842
quote:
Op zondag 20 september 2009 10:23 schreef MaGNeT het volgende:
Ik zou dan in iedergeval gaan voor een lichtslang met ledjes.
Een lichtslang met normale lampjes gebruikt tussen de 150 en 380 Watt.
Een LED uitvoering een fractie daarvan.
Ah joh, lichtslang met gewone lampjes verbruikt iets van 14w per meter.
Led lichtslang schommelt tussen de 1 en de 8 watt per meter.
Daarnaast is het licht wat onrustiger dan gloeilampjes.

Kortom, als je voor led gaat, moet je wel ff goed naar het verbruik kijken.
pi_72925856
quote:
Op zondag 20 september 2009 10:20 schreef bleiblei het volgende:
Ik zou het overigens niet doen, lichtslang achter een kast ziet er imho ontzettend cheesy uit (beetje vrijgezelle kerel zeg maar. Vergelijkbaar met overal blauwe leds in plinten en onder de kasten ).
Er zijn veel mooiere lichtoplossingen dan dat.
De cheesy look was ik ook wel een beetje bang voor ja . Vrijgezelle kerel klopt wel weer, maar zo graag hoef ik niet in dat rolpatroon te vallen. Ik zoek gewoon een goede verlichtingsoptie voor m'n app
pi_72925903
quote:
Op zondag 20 september 2009 10:26 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ah joh, lichtslang met gewone lampjes verbruikt iets van 14w per meter.
Led lichtslang schommelt tussen de 1 en de 8 watt per meter.
Daarnaast is het licht wat onrustiger dan gloeilampjes.

Kortom, als je voor led gaat, moet je wel ff goed naar het verbruik kijken.
als je leds 8w per meter verbruiken heb je echt rommel gekocht . Licht dat onrustiger is van leds is zever, dan heb je er een goedkope en slechte controller opzitten. Ik plaats zelf soms ledverlichting met dim & kleurregeling op, en daar kan je met geen enkel ander systeem tegenop qua flexibiliteit & kleurenpallet.

Die dioder setjes van ikea kan ik je afraden, dat zijn nogal slechte setjes. Licht komt er niet gelijkmatig uit (je zal dus nog met melkglas moeten werken om het gelijkmatig te krijgen), ze zijn niet dimbaar en de versie die ook kleuren kan geven kan je (itt wat ze je in de ikea zullen zeggen) niet op 1 bepaald kleur vastzetten. Enkel de voorgeprogrammeerde gaan, de andere moet je zelf een eigen sturing voor opbouwen.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 20 september 2009 @ 10:31:18 #14
36431 bleiblei
pi_72925918
Mocht je nog geinteresseerd zijn in die bochtjes.
Dat is dit spul:

Vragen ze in België, 6 euro voor. Krijg in NL zo ff snel geen webshop gevonden die handelt in dat spul:
http://www.ei-support.be/lampjes_sfeer_kits.htm
  zondag 20 september 2009 @ 10:34:10 #15
36431 bleiblei
pi_72925966
quote:
Op zondag 20 september 2009 10:30 schreef Athmozz het volgende:

[..]

als je leds 8w per meter verbruiken heb je echt rommel gekocht . Licht dat onrustiger is van leds is zever, dan heb je er een goedkope en slechte controller opzitten. Ik plaats zelf soms ledverlichting met dim & kleurregeling op, en daar kan je met geen enkel ander systeem tegenop qua flexibiliteit & kleurenpallet.

Die dioder setjes van ikea kan ik je afraden, dat zijn nogal slechte setjes. Licht komt er niet gelijkmatig uit (je zal dus nog met melkglas moeten werken om het gelijkmatig te krijgen), ze zijn niet dimbaar en de versie die ook kleuren kan geven kan je (itt wat ze je in de ikea zullen zeggen) niet op 1 bepaald kleur vastzetten. Enkel de voorgeprogrammeerde gaan, de andere moet je zelf een eigen sturing voor opbouwen.
Ik koop niets , was een resultaat van een snelle online zoektocht. Maar het blijft wel overeind staan dat je daar op moet letten als je voor led kiest.

Al dat geled is imho op dit moment vet overhyped, absoluut geen vervanging van gloeilampen en binnenshuis in NL compleet overbodig (al heb je geen drol aan warmte achter een kast, dus zou daar energietechnisch gezien, led niet zinloos zijn).
Maar dat blijft een eeuwige discussie .
pi_72926118
Ik zou beginnen 21 deurtjes bij de kast te versieren....
Verbergen die troep!
Een lichtsnoer lijkt me vreselijk kitsch. Niet doen, als je het mij vraagt.
pi_72926131
quote:
Op zondag 20 september 2009 10:34 schreef bleiblei het volgende:
Al dat geled is imho op dit moment vet overhyped, absoluut geen vervanging van gloeilampen en binnenshuis in NL compleet overbodig
goede leds die degelijk geplaatst zijn zijn weldegelijk een vervanging voor lampen, maar dan moet je alleen niet naar die flutsetjes van 50¤ voor een metertje gaan. Dan heb je inderdaad rommel vast; ga bij een technieker een degelijk systeem halen dat een beetje op maat voor jouw woning gemaakt is, en je hebt er resultaten mee die je met gloeilampen langs geen kanten kan bereiken.

Nadeel; het kost geld. Véél geld.
Voordeel; mooier egaler licht & lagere energiekosten (waarmee je er de aanleg uiteraard nooit uithaalt, maar niemand plaatst dergelijke sfeerverlichting op basis van gloeilampen, dus dat is scheef vergelijken)
pi_72926196
quote:
Op zondag 20 september 2009 10:43 schreef Portugalia het volgende:
Ik zou beginnen 21 deurtjes bij de kast te versieren....
Verbergen die troep!
Een lichtsnoer lijkt me vreselijk kitsch. Niet doen, als je het mij vraagt.
Goed geteld

De spullen staan er nu wat strakker in. Daarbij vind ik het ook juist wel leuk dat je kleur krijgt van de boekruggen en andere items die in de kast staan. De rest van de kamer is al strak zat. Ik hoef niet in een operatiekamer te wonen. Qua kitscherigheid van het lichtsloer moet ik je wellicht gelijk gaan geven. Ik begin er dan ook steeds meer aan te twijfelen. :p Dan toch maar een woud van schemerlampen.
  zondag 20 september 2009 @ 11:17:21 #19
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_72926800
Ik denk dat het er niet uit gaat zien als ik heel eerlijk ben.. (we hebben een winnaaar.. aaar aaaar! idee)
bovendien houdt de tape het niet als het warm wordt, wat bleiblei ook al zegt.

Ik vind het nog wel leuk als je het achter een schilderij doet ofzo, maar ook daar ben ik niet echt een voorstander van. maar ja, smaken verschillen.

Mocht je het toch willen proberen, kan je het natuurlijk ook aan de muur bevestigen, dit hoeft immers maar op 4 plaatsen. succes!
O+
  zondag 20 september 2009 @ 11:19:02 #20
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_72926843
je kunt natuurlijk ook gewoon kijken hoe het lijkt..? je hebt vast wel een lichtsnoer/ kerstverlichting liggen ergens. leg het er eens bij en kijk wat je zelf vind. het gaat er immers om of jij het leuk vind
O+
pi_72932376
Een licht lichtsnoer kan heel aardig zijn. Hoewel het geen boekenkast is, wordt de grootste kast in onze kamer ook verlicht door een lichtslang, namelijk onze caviaflat. Met transparante rails is deze keurig recht gehangen wat een heel mooi effect geeft. 's Avonds is er hier vaak geen ander licht aan dan het licht in de caviaflat. Het kan dus wel degelijk gezellig zijn, mits netjes opgehangen en weggewerkt.... Enige verschil is dat de caviaflat ook echt een plek is waar je naar wilt kijken, terwijl een rommelige boekenkast toch iets minder een eyecatcher is....

I had a signature once. It was awful.
pi_72933086
Bovenstaande plaatje heeft me overtuigd; ik doe het niet. Het ging mij er niet om dat de inhoud van de boekenkast verlicht zou worden, maar dat er ligt via de wand de kamer in zou komen. Nou vrees ik dat de meeste lichtslangen ook veel te fel zijn daarvoor, buiten het cheesy effect om.

Optie die nog te overwegen valt is een lichtbron van diffuus licht alleen op de boekenkast waardoor er al een extra lichtplek in de kamer komt. Dan nog een tafel/schemerlamp op het bureau bij m'n pc en eentje bij de eettafel.
pi_72940253
Ik denk dat dat een betere lichtbron zal zijn als het niet om iets gaat waar je graag de nadruk op legt en zelf niet specifiek graag de hele tijd naar kijkt
(Overigens is bovenstaande foto expres zonder flits gemaakt waardoor het effect redelijk heftig is, normaal gezien valt het reuze mee )
I had a signature once. It was awful.
pi_72981616
quote:
Op zondag 20 september 2009 14:22 schreef zoeperzazke het volgende:
Een licht lichtsnoer kan heel aardig zijn. Hoewel het geen boekenkast is, wordt de grootste kast in onze kamer ook verlicht door een lichtslang, namelijk onze caviaflat. Met transparante rails is deze keurig recht gehangen wat een heel mooi effect geeft. 's Avonds is er hier vaak geen ander licht aan dan het licht in de caviaflat. Het kan dus wel degelijk gezellig zijn, mits netjes opgehangen en weggewerkt.... Enige verschil is dat de caviaflat ook echt een plek is waar je naar wilt kijken, terwijl een rommelige boekenkast toch iets minder een eyecatcher is....

[ afbeelding ]
Die caviaflat is echt briljant. Kunnen ze ook alle verdiepingen bezoeken?

En voor een boekenkast is zoiets wel mooi:

"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
  maandag 21 september 2009 @ 21:48:15 #25
36431 bleiblei
pi_72982732
Oeh! Die lampjes zoeken wij nog voor de ensuite. Waar kan je die kopen?
pi_72982892
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:48 schreef bleiblei het volgende:
Geen idee, plaatje komt van google met als zoekterm 'kastverlichting'. Maar bij een grote woonboulevard met enigszins klassieke meubelen moet zoiets wel te vinden zijn.
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
pi_73022431
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:48 schreef bleiblei het volgende:
in geborsteld alu achtig iets heeft Massive die. Misschien ook in zo'n bronsachtige kleur, ze hebben zot veel lampen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')