abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72914434
Ik ben eens gaan zitten voor het maken van een review van mijn onlangs aangeschafte scooter



Review 2009 Peugeot Ludix Trend.





Er was eens een fervent automobilist, die na een rondje Nordschleife zijn auto dusdanig had uitgewoond, dat later in Nederland bleek dat het subframe uit de carosserie was gescheurd.

Nou hoor ik je denken, wat loop je slap te zeveren over auto’s… dit gaat toch over een scooter?
Ja, klopt als een bus. Maar! Dit was voor mij de aanleiding om een nieuwe scooter te kopen. Ik was het spuugzat om elke keer de ouwe zooi van een ander over te nemen en de auto op zich gebruikte ik de laatste tijd alleen nog om even bij wat vrienden langs te gaan op de koffie. Op een gegeven moment woog de stoerheid van een BMW niet meer op tegen de maandelijkse lasten, het benzineslurpen en technische mankementen.

Dus dacht ik… wat moet ik doen om mijn auto weg te doen, centen te besparen en toch mobiel te blijven!? Na wat nadenken, zag ik het licht. Ik zou een brommer kopen… maar dan heb je weer gekloot met een helm en zooi wat je mee moet slepen elke keer. Dus werdt het een snorfiets!

Afijn, bepakt met portemonnee naar de lokale brommerboer, op de Soesterweg in Amersfoort zat er een die mij in mijn brommertijd vaak kon voorzien van opvoeronderdelen en waarbij ik altijd goed en serieus geholpen werd. Dit is Frits van de Bunt, hij is Sym en Kymco importeur en heeft ook veel Peugeot staan. Ik met mijn vege lijf van 2 meter in lengte ging daar dus “scooter passen” ik heb op alle snorscooters gezeten om tot de conclusie te komen dat er geen scooter was waar ik op pastte!

Tenminste, ik ging op alle scooters zitten die er enigszins sportief/modern uitzagen... geeneen was groot genoeg tot mijn spijt. Totdat ik ergens verscholen in een hoekje een zilvergrijze Ludix zag staan. Toch maar eens proberen en tot mijn grote genoegen pastte ik er gewoon op.
Waarschijnlijk door de wat hogere stuurpartij en lage treeplanken is deze scooter ook erg geschikt voor de langere onder ons.

Na een kleine inspectie bleek de scooter er goed afgewerkt bij te staan. Schijfremmetje met staalomvlochten remleidingen, upside down voorvork en goede dikke banden. Geen kartelige randjes en geen net niet passende kappen. Als je al van kappen kan spreken, want daar zit er niet veel van op.

Het gekke is dat ik mij dit keer niet heb laten lijden door looks of populariteit, ik heb onlangs de 28 aangetikt en voor stoerdoenerij en snelheidsbeleving heb ik ook nog een YZF750R in de garage staan.

Ik heb uiteindelijk de Ludix voor 1500 EURO inc. rijklaarmaak kosten mee kunnen nemen. Slotje erbij, allrisk verzekering erop en gaan met die banaan. Ik zo blij als een kind, want 1 van de dingen die ik altijd al had willen doen was een scooter kopen, nieuw van de rollende band met 0 km op de teller, die ik zelf in kon rijden.

Nu kon het avontuur beginnen. Ik start hem en hoor een ingetogen 2-takt blok lekker ronken. Ik trek het gas open en ging vrij vlot naar de..... 25km/h.. Dat is het nadeel van een snorfiets, je hoeft niet te fietsen, maar 25 km/h is toch wel erg traag. Dit deed mij al heel snel afvragen waar de begrenzers zaten. Na overleg met de dealer leek het ons eerst verstandig de eerste 500 kilometer in te rijden met begrenzers en als de boel eenmaal een beetje op elkaar ingelopen was, de begrenzers eruit.

Ik heb dus na de eerste 500 kilometer ingehaald te worden door fietsers/wielrenners, standaard tomossen en snorscooters de begrenzer eruit laten halen. De varioring eruit dus! En ja hoor.. eindelijk een redelijke en nog wel steeds verantwoordelijke snelheid van zo rond de 45 op de teller, wat uiteindelijk op mijn GPS 39 echte KM/H bleek te zijn.
Buiten de hogere snelheden had het ontgrenzen nog meer voordelen, het verbruik is ook drastisch gedaald! In het begin was het Ludixje flink toeren aan het maken op zijn “top”, bij 25km/h kon je heel goed merken dat hij graag toch nog net ff wat harder wilde. Nu de begrenzer eruit is, ben ik van 1 op 20 naar 1 op 34 gegaan.

Nu wil ik mij even gaan concentreren op de rijeigenschappen. De schijfrem doet zijn werk ook boven de 25km/h erg goed, voelt vertrouwd aan en geeft voorzover het nodig is op een snorscooter toch nog wel enige feedback. Het trommelremmetje achterop doet zijn werk ook prima, al is die niet goed doseerbaar en remt of heel hard, of heel lafjes. Maar in combinatie remmen (zoals het volgens de instructie ook hoort) staat de scooter binnen een mum van tijd stil. Bochtenwerk, prima! Het geheel voelt vertrouwd aan en de standaard gemonteerde Sava banden geven goed grip bij zowel nat als droog weer.

Dus qua rijeigenschappen op gladde goed geasfalteerde wegen is deze scooter erg sterk. Nu komt het probleem. Zodra de gebaande weg veranderd van goed asfalt, naar klinkers breekt de hel los.. Er is zo te voelen flink bespaard op de vering. Bij de minste of geringste bobbel of afritten, kuiltjes en putdeksel ramt de ludix zijn voorvorkpoten tot aan de aanslag in de behuizing. Dit gebeurt vrij vlot, zowel voor als achter.

De gemonteerde voorvork is een systeem waarbij de voorvorkpoten zijn gevult met vet in combinatie met erg slappe binnenveren. Ik had gehoopt op een wat qualitatief beter systeem, met binnenveren in de olie en keerringen. Maar het is niet anders, ik had bij aanschaf hier nader over moeten informeren. Blijft echter wel een heikel punt, daar ik met mijn 2 meter lange lijf ook het scootertje moet laten zwoegen met 90 kilogram aan ballast.

Ik wil nog even terug komen op de afwerking, het bedieningsgemak is groot bij het opereren van de schakelaars op het stuur. Richting aangeven gaat elke keer feilloos, een lichtschakelaar is niet aanwezig. Dit is omdat europeese regelgeving verplicht continu licht te dragen. Er zit wel een schakelaar voor grootlicht.

Gebruiksgemak is ook dik in orde, start altijd met 1 druk op de knop. Mocht onverhoopt je accu leeg zijn is de scooter ook voorzien van een kickstarter. Onder het zadel zit geen opbergruimte, maar wel de toegang tot de tankdop en oliereservoir. De opbergmogelijkheden bevinden zich in ruime mate in de standaard meegeleverde topkoffer, waarvan het slotje de nodige oefening benodigd om soepeltjes open en dicht te krijgen.

Samengevat,

De Peugeot Ludix is een scherp sturende, zuinig rijdende en kwalitatief goed afgewerkte scooter. Dankzij de standaard meegeleverde topkoffer, ook genoeg opbergruimte.

Groot minpunt is het comfort. Het zadel is vrij hard voor lange ritten en de vering ronduit belabberd.

Alles bij elkaar genomen is de Ludix voor 1500 euro geen miskoop geweest en heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding.
pi_72915324
Een scooter is inderdaad goedkoper
pi_72915502
Mss ook even in REV zetten? Als dat nog bestaat...
pi_72915810
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 20:39 schreef tevebe het volgende:
Mss ook even in REV zetten? Als dat nog bestaat...
Ok, reviews en productbeoordelingen, daar past dit wel bij

Thx voor de tip
pi_72915846
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 20:51 schreef LangeJan het volgende:

[..]

Ok, reviews en productbeoordelingen, daar past dit wel bij

Thx voor de tip
Snelle edit Ik wou je net de link geven, haha.
pi_72920013
Scooters zijn inderdaad een drama voor lange mensen.. ik heb er zelf nooit een gehad, maar zit er wel aan te denken om er een te nemen voor in de stad. Waren er naast dit model echt geen andere kanshebbers, qua grootte dan? Ik ben namelijk helemaal verliefd op zo'n Vespa.. maar daar heb ik nog nooit op gezeten
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')