abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72893242
Wat is het verschil tussen een voucher en een cadeaubon?

Waarom deze vraag? Ik had bij een prijsvraag vouchers gewonnen voor de dierentuin. Tegen inlevering kon ik bij de kassa 4 kaartjes ophalen. Op de voucher stond geen prijs, maar wel een afgiftedatum en dat de voucher één jaar geldig was na uitgifte.

Wij waren met 2 personen en daarom vroeg ik bij de kassa van de dierentuin of ik de overgebleven vouchers kon inruilen tegen entreekaartjes en of deze dan langer geldig waren dan het datum op de voucher (wat binnenkort ging aflopen), zodat wij bijvoorbeeld volgend jaar nog een keertje kunnen gaan.

De kassamedewerker deed navraag bij een collega en zei tegen mij dat "cadeaubonnen" in principe langer dan één jaar geldig zijn en dat ik eventueel later moest bijbetalen en dat de datum alleen maar erop stond omdat "het moest".

Ik vertrouwde het niet helemaal en heb dan toch besloten de vouchers aan mensen in de rij te verkopen, want als ik de volgende keer bij de dierentuin kom zit daar een andere medewerker en die weet van niets en zegt dat het datum is verlopen en de vouchers niet meer geldig zijn. Op de vochers stond trouwens geen waarde, alleen dat ik ze kon inruilen voor een kaartje voor een volwassene.
pi_72893580
Wettelijk gezien weet ik het niet precies maar volgens mij maakt het niet uit hoe ze zo'n kaartje noemen maar gaat het om de voorwaarden die erbij gelden. Correct me if i'm wrong though.
  zaterdag 19 september 2009 @ 00:05:32 #3
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_72894771
Het lijkt me niet dat hier een wettelijk verschil in zit. Het enige verschil is dat een voucher of waardebon niet primair als cadeau bedoeld zijn. Maar voor de rest wissel je gewoon geld in tegen een stuk inwisselbaar papier.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_72896080
Ik dacht dat bij een cadeaubon een waarde opstaat, bijvoorbeeld 25.-¤, en een voucher een "dienst" vertegenwoordigd, bijvoorbeeld een eten of een hotelkamer en dat daar andere voorwaarden aan kunnen zijn verbonden.

Als een cadeaubon 25 ¤ waard is en over twee jaar een entreekaartje 27¤ kost, dan moet ik 2 ¤ bijbetalen, maar als ik een voucher heb voor entree, dan zou ik niets moeten bijbetalen en door een datum erop te zetten, is deze maar beperkt houdbaar en is het dus niet mogelijk bj wijze van spreken de voucher over 10 jaar in te leveren, wanneer de entree 35 ¤ is geworden.

[ Bericht 20% gewijzigd door Zana op 19-09-2009 00:58:11 ]
pi_72898342
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 23:19 schreef Zana het volgende:
Wat is het verschil tussen een voucher en een cadeaubon?
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 00:49 schreef Zana het volgende:
Als een cadeaubon 25 ¤ waard is en over twee jaar een entreekaartje 27¤ kost, dan moet ik 2 ¤ bijbetalen, maar als ik een voucher heb voor entree, dan zou ik niets moeten bijbetalen en door een datum erop te zetten, is deze maar beperkt houdbaar en is het dus niet mogelijk bj wijze van spreken de voucher over 10 jaar in te leveren, wanneer de entree 35 ¤ is geworden.
Heb je dat vaker, dat je zelf het antwoord zelf al wel weet maar denkt ... ach, laat ik het voor de gein eens op Fok! gaan vragen?
pi_72898460
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 05:26 schreef r_one het volgende:
Heb je dat vaker, dat je zelf het antwoord zelf al wel weet maar denkt ... ach, laat ik het voor de gein eens op Fok! gaan vragen?
Wat denk je zelf?
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_72898483
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 07:49 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Wat denk je zelf?
Ik denk het wel.

Laat ik dan ook maar mijn eigen (weliswaar retorische) vragen gaan beantwoorden
pi_72898616
Hm, ik weet het dus niet zeker, daarom vraag ik het hier.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 19 september 2009 @ 09:55:22 #9
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_72899152
Volgens de van dale

 vou·cher [vautsjer]
de; m -s bon (die recht op iets geeft)
ca·deau·bon de; m -nen, -s als geschenk gegeven bon, die recht geeft op aankoop tot het bedrag dat op de bon vermeld wordt
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 19 september 2009 @ 09:56:17 #10
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_72899161
een voucher is dus volgens mij niet gekoppeld aan een bedrag
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_72899888
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 09:56 schreef Ynske het volgende:
een voucher is dus volgens mij niet gekoppeld aan een bedrag
Klopt, een voucher is een soort tegoedbon voor een specifiek benoemd artikel of dienst.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_72900999
maar kan een bedrijf dan zijn "eigen regels" maken wat betreft de geldigheidsduur van een voucher? want iets waar een bedrag op staat (bijvoorbeeld een cadeaubon die je koopt) blijft langer geldig dan één jaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')