Het bewijs daarvoor is ongeveer net zo sterk als zeggen dat de Christenen een dondergod aanbidden omdat zowel Zeus als de Christelijke God met ‘Deus’ in het Latijn werden aangeduid.quote:Op vrijdag 18 september 2009 22:46 schreef zoalshetis het volgende:
de islam is gebaseerd op een maangod, wat is daar eigenlijk mis mee? het is gewoon hetzelfde riedeltje. ze konden toen vooral de maan zien, aangezien de zon wat fel was.
Wanneer ga jij eens voor jezelf nadenken? De link die Triggershot gaf is wel interessant.quote:Op vrijdag 18 september 2009 22:46 schreef zoalshetis het volgende:
de islam is gebaseerd op een maangod, wat is daar eigenlijk mis mee? het is gewoon hetzelfde riedeltje. ze konden toen vooral de maan zien, aangezien de zon wat fel was.
christendom baseert zich op een zoon van een heelalgod.
laten we stoppen met religie. en voor onszelf gaan nadenken. dat is pas zeker.
je krijgt er geen suikerziekte van, geen doden, maar wel mensen die willen overstappen naar een tijd waar we niet als slaven gezien worden.
die hele allah is gewoon een joods/christelijke rip off. en de hedendaagse islam een enge vertaling van het joods/chistenlijke geloof.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:28 schreef Schepseltje het volgende:
allah is inderdaad afgeleid van de maangodin al-ilah (wat later is verbasterd naar Allah)
in de pre-islamitische periode bestond de arabische wereld uit een groot aantal stammen die verschillende goden aanbaden, de stam van de 'profeet' mohammed aanbidde de maangodin.. oorspronkelijk had de maangodin 2 zonen, maar dit is al snel verdwenen bij het ontstaan van de islam..
Omdat moslims zo monotheistisch zijn als de pest willen ze niets meer met de pre-islamitische polytheistische goden te maken hebben en wordt vaak ontkend dat allah afkomstig is van de maangodin..
maargoed dit terzijde, de vraag is waarom mensen blijven geloven in een boek wat pretendeert het letterlijke woord van god te zijn (dus 100% volmaakt) terwijl er tegelijkertijd talloze fouten, misvattingen en tegenspraken in voorkomen.
Jij zegt rip-off, Moslims zeggen ‘definitieve versie van Gods woord’. Wat is het punt?quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:38 schreef zoalshetis het volgende:
die hele allah is gewoon een joods/christelijke rip off. en de hedendaagse islam een enge vertaling van het joods/chistenlijke geloof.
Want waarom zou dat beter zijn?quote:maakt niet uit, omdat ik al die monotheïsten van vandaag liever over zie gaan in religieloos denkers.
Binnen het Christendom is die omslag ook vrij snel gegaan, en je ziet ook in de Islamitische wereld, zeker vanuit het westen, genoeg tendensen om op een kritische manier naar de grondtekst te kijken. Het loopt zeker achter bij het Christendom, maar de eerste stappen zijn gezet.quote:ik wil niet eeuwen wachten tot de islam zich ook gaat baseren op een nieuwe/hedendaagse vertaling van hun boek.
eerste stappen tot wat? de gematigde islam?quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Jij zegt rip-off, Moslims zeggen ‘definitieve versie van Gods woord’. Wat is het punt?
[..]
Want waarom zou dat beter zijn?
[..]
Binnen het Christendom is die omslag ook vrij snel gegaan, en je ziet ook in de Islamitische wereld, zeker vanuit het westen, genoeg tendensen om op een kritische manier naar de grondtekst te kijken. Het loopt zeker achter bij het Christendom, maar de eerste stappen zijn gezet.
Is het dan misschien een idee om de topictitel wat aan te passen? Want nu lijkt het een beetje op een 'is de Islam een maangodsdienst o niet'-topic.quote:Op zaterdag 19 september 2009 00:08 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
eerste stappen tot wat? de gematigde islam?
ik beoog iets anders. ik beoog een afstand van religie en zelf gaan nadenken.
Het christendom leert ons niet dat we slaven zijn:quote:Op vrijdag 18 september 2009 22:46 schreef zoalshetis het volgende:
maar wel mensen die willen overstappen naar een tijd waar we niet als slaven gezien worden.
Het gaat er niet echt om wat "mooier" is. Geloof me, ik had als geen ander graag geloofd dat ik 72 maagden kreeg bij mn dood. Maar omdat dat alleen "mooier" is geloof ik daar nog niet in... ik ben te realistisch om te weten dat het vrij onzinnig is om dat soort dingen te denken. Hetzelfde geldt voor een hemel... ik had er ook graag in geloofd zodat we de eeuwige jachtvelden in konden, een paradijs waarin vrede is en niemand meer sterft. Helaas klinkt dit meer als "erin willen geloven" dan dat het ook echt zo is.quote:Op zaterdag 19 september 2009 11:33 schreef koningdavid het volgende:
Dat is toch een stuk positiever en mooier dan het atheïstische mensbeeld? Dan zijn we slaven van onze genen, DNA-machines die enkel als doel hebben ons DNA te vermedigvuldigen.
Dat is verre van een aantrekkelijk beeld, en gelukkig ook verre van een correct beeld.
Zelf nadenken? Hoe dan? Zonder gebruik van bronnen? Zonder enige basisassumpties (bijv de assumptie dat je überhaupt bestaat, dat jij denkt en logisch kunt denken)?quote:Op zaterdag 19 september 2009 00:08 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
eerste stappen tot wat? de gematigde islam?
ik beoog iets anders. ik beoog een afstand van religie en zelf gaan nadenken.
Hoe bedoel je, onaantrekkelijk? Als ik van een flat val, dan is het idee van zwaartekracht ook niet aantrekkelijk. Toch is het de realiteit.quote:Op zaterdag 19 september 2009 11:33 schreef koningdavid het volgende:
Dat is toch een stuk positiever en mooier dan het atheïstische mensbeeld? Dan zijn we slaven van onze genen, DNA-machines die enkel als doel hebben ons DNA te vermedigvuldigen.
Dat is verre van een aantrekkelijk beeld, en gelukkig ook verre van een correct beeld.
Ik kan het hier alleen maar volledig mee eens zijn. Dat betekent niet dat het iets wegneemt van bepaalde schoonheden die religieuze teksten, gewoonten, overtuigingen etc kennen. Het betekent in mijn ogen wel dat mensen misschien es zouden moeten afstappen van het idee dat er een God is die zich via een soort kosmisch (dualistisch) StarWars-achtig schouwspel bekommert om wat wij mensen aan ethische daden en religieuze overtuigingen uitvreten.quote:When you look at the universe and understand its laws, 'the theory that it is all arranged as a stage for God to watch man's struggle for good and evil seems inadequate.'
en dan ? dan krijgen we vrede op aarde en in de mensen een welbehagen ?quote:Op vrijdag 18 september 2009 22:46 schreef zoalshetis het volgende:
laten we stoppen met religie. en voor onszelf gaan nadenken. dat is pas zeker.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |