abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72875611
"Op een mooie avond op station Breda..." Zo zou een sprookje beginnen kunnen, maar nu staat er even geen sprookje voor het slapen gaan op het programma. Want ik ben bezorgd om dit kleine kikkerlandje. Het is heus geen vlaag van verbijstering, het speelt al véél langer in mij en de laatste paar weken zelfs zeer ernstig. Ik ben nu net thuis van mijn colleges Geschiedenis van de filosofie en Grieks 1. Ik ben thuis, maar ontzettend bezorgd. Ik zal jullie vertellen waarom.

Maandagavond stapte ik om 22:08 op Tilburg-West in de trein naar Breda en stapte wat later uit en verplaatste mezelf in de richting van het busstation. Toen ik onderweg buiten kwam, vroeg een man aan mij ¤1,70. Hij was dakloos en kon niet meer een slaapplek krijgen in Breda en moest dus naar een opvang in Oosterhout. Daarvoor moest hij de bus hebben en had daar 3 euro voor nodig. De man had al van iemand anders ¤1,30 gekregen en vroeg dus aan mij de rest van de som. Ik taste diep in mijn buidel en gaf hem alles wat ik had: ¤1,60 (die arme studenten in Nederland hebben het toch ook maar zwaar...). Ik zette mijn trektocht verder naar het busstation om daar zo’n halfuur te wachten op mijn busje. Daar had ik dus alle tijd om uit antropologisch oogpunt de mens daar te bekijken. Het is triest... Er lopen dan wat jongens rond die zich blijkbaar ernstig zorgen maken over hun identiteit der patserigheid, kwijlend als er een chickie (zo noemt men zo iemand in deze tijd toch?) voorbijkomt die zij dan nóg anders benoemen met aanspreekvormen die de dames in kwestie zeker niet van hun moeder hebben gekregen (vergeef me, ik ga de woorden niet reproduceren). Zo her en der lopen dan ook nog wat daklozen rond, vaak voldaan van de alcohol. Vaak oud, verward (ik vrees niet enkel door de alcohol), zonder identiteit, zonder status, zonder thuis, zonder iemand die op ze wacht. Tijdens mijn constateringen waait er een gigantisch stikkende lucht van wiet in mijn neusgaten. Ik draai mijn hoofd weg en zie de goede man met mijn ¤1,60 wegrijden op een fiets. Ik veronderstelde dat de busmaatschappij geen fietsen had ingevoerd als nieuw vervoersmiddel en concludeerde dat de man mijn ¤1,60 ergens anders aan ging besteden. Ach, het busje is er, ik stap in.

Woensdagmiddag was het weer zover: ik kon weer het busje naar Breda pakken om zo met de trein op de Universiteit te komen. Toen het busje eenmaal door de straten van Breda reed en er bij enkele scholen stopte, stapten daar telkens wat jongens op, die zich eveneens wat zorgen maakte over hun imago. Goed. Ik hoorde waar een paar van die jongens het over hadden: meisjes. Op zich is dat nog niet zo gek - alles behalve dat. Maar wat ik hoorde ging niet over wie die meisjes zijn, maar wat ze zijn en wat ze materieel kunnen bieden. Wat later arriveerde het busje weer bij het station en vertrok met de trein richting Tilburg, om die avond weer terug te keren met dezelfde route. Weer terug op station Breda zag ik weer de regelmaat van mijn constateringen, zoals maandag of die week ervoor of ... ach. Weer eenmaal aangekomen in Chaam wilde ik mijn fiets bij de kerk pakken. Ik had mijn sleutel in de hand, maar vond mijn fiets niet meer. Ik was die dag en week toch al aardig bezig met constateren en constateerde nu dat mijn fiets gestolen was. Naast de kerk, in een dorp als Chaam. Dit deed me herinneren aan de opendeurdag in de kerk twee weken daarvoor. Het resultaat van die dag was dat vele mensen ervan genoten en dat er een aantal voorwerpen gestolen waren, kostbaar, financieel misschien, maar vooral emotioneel. Is dan niets meer veilig?

En nu zit ik hier, ontdaan. Het gaat me niet zozeer dat ik mijn fiets kwijt ben, maar dat iemand mijn fiets zomaar heeft gestolen. Het gaat er me niet om dat ik ¤1,60 kwijt ben, maar dat de man me belogen heeft om vervolgens zoiets als drugs te kopen. Misschien verhef ik me met deze blog tot zeikstraal eerste klas, maar waar zijn de normen en waarden, het goed met elkaar omgaan?

Ik sta vaak optimistisch in het leven, en nu nog steeds. Ik ben vol van vertrouwen, in de toekomst, in mijn medemens ! Ik ben alleen wat bezorgd om deze maatschappij, deze wereld. Er gaan veel dingen goed, laat dat duidelijk zijn, maar ook heel veel dingen mis. In zo'n avondje station Breda, vraag ik me veel af: waar is het respect voor die meisjes? Wie helpt die daklozen? Wie voed al die kinderen die hier maar wat rondhangen op? In de loop van de dag hoor en zie ik veel en dan vraag ik me gewoon af: waar zijn we mee bezig?

De kredietcrisis is - als voorbeeld - tegenwoordig een hot item, maar waar is de honger, armoede en oorlog in de derde wereld gebleven in onze gesprekken, op de televisie, in de kranten? Of hoe eenzaam sommige mensen hier in Nederland zijn? Hoeveel leed er is, daar in een ver land, hier dicht bij ons? En wat betekent die wettelijke gelijkheid eigenlijk nog? Waarom heb ik het recht om te leven in een zogezegd goed land, waarom heb ik überhaupt het recht óm te leven, en een ander niet? Doen deze kwesties de maatschappij en politiek nog wat? Ons leven is toch meer dan alleen maar doen. Ons leven is toch zijn, er zijn, voor elkaar? Zoals Moeder Teresa zei: "If we have no peace, it is because we have forgotten that we belong to each other."

De huidige politiek maakt zich veelal druk over zaken die de wereld echt niet beter of slechter zullen maken. Ze zijn bezig met regeltjes en ruziën maar wat af over zaken die er gewoon niet toe doen. Maar waar op de agenda staan zaken als: wereldvrede, honger uit de wereld etc.? Zaken die ik waarschijnlijk niet zal meemaken, maar waar ik wel heilig in geloof.

Mijn vraag? Waar moet het heen met deze wereld, waar moet het heen met dit land.

Ik weet niet of dit topic hier hoort, en zo ja in welke sub, dat laat ik aan de blauwen over.
I'm your wicked uncle Ernie, I'm glad you won't see or hear me as I fiddle about, fiddle about, fiddle about!
I write erotic novels for children.
pi_72875778
Ja je zult een hoop domme reacties hier krijgen op je verhaal ts.
Maar ik snap volkomen wat je bedoeld en ik vraag mij eigenlijk precies het zelfde af, niet alleen het verhaal wat jij hier schetst maar nog veel meer.
Gevaarlijke mensen die op verlof vrijkomen en nooit weer terug komen, moorden die worden gepleegd en de straffen die daar op gelegd worden zijn lachwekkend..etc etc.
pi_72875819
Vind het een goed topic, vroeger waren de mensen meer bezig met normen en waarden, de laatste tijd zie je dat helaas niet echt meer
pi_72875956
"Leuk" verhaal om te lezen, en ook nog ontzettend herkenbaar in mijn dagelijks leven. Blijkbaar zijn niet veel mensen bewust bezig met hun omgeving.
pi_72876050
Je ogen kunnen sluiten voor dingen waar je niets aan kunt veranderen, tenzij je de gedrevenheid en het doorzettingsvermogen van een goddelijke politicus en hervormer hebt, is in deze tijd de belangrijkste eigenschap om fluitend door het leven te kunnen gaan.

Of zoals men tegenwoordig zegt:
Zwerver? /care
Wiet? /care
Fiets weg? /care

Ongelofelijk effectief
pi_72876090
Mooi verhaal en op veel punten heb je ook gelijk maar zet dat wereldvrede en honger probleem maar uit je hoofd dat zal namelijk nooit veranderen!
pi_72876165
kom op zeg, alsof junkies vroeger niet om een euro bedelden, alsof de fietsen niet werden gestolen en alsof de pubers vroeger niet bezig waren met hun imago.

tevens: reminisceren over de oude dagen terwijl je nog studeert
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_72876228
Beetje triest verhaaltje van een naïef persoon uit een brabants dorpje. Overigens is mijn fiets verzekerd tegen diefstal.
pi_72876452
Je begint sterk en herkenbaar, maar helaas komt er een soort moraalridder-tintje aan tegen het eind. Desalniettemin een goed topic.
  vrijdag 18 september 2009 @ 15:14:05 #10
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_72876543
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 15:01 schreef mr_vavavoom het volgende:
Je ogen kunnen sluiten voor dingen waar je niets aan kunt veranderen, tenzij je de gedrevenheid en het doorzettingsvermogen van een goddelijke politicus en hervormer hebt, is in deze tijd de belangrijkste eigenschap om fluitend door het leven te kunnen gaan.

Of zoals men tegenwoordig zegt:
Zwerver? /care
Wiet? /care
Fiets weg? /care

Ongelofelijk effectief
Waarom zou je je nog bekommeren om die zwerver? Hij vraagt geld voor de opvang en stapt op de fiets en gaat er met je geld vandoor om waarschijnlijk alcohol of drugs te kopen.
Waarom zou je je nog bekommeren om die jochies als hun ouders dat ook al niet doen?
Waarom zou je proberen om het te veranderen, gaat je toch niet lukken.

Dat is helaas de gedachte die de meeste mensen hebben, om zichzelf niet schuldig te voelen.

Het probleem is volgens mij ook dat die mensen nog gelijk hebben ook. Je helpt die zwerver niet met 1,60 als hij het toch uitgeeft aan alcohol. Je kunt zo'n man niet helpen. Je kunt die jochies ook niet opvoeden. etc. etc. Als je dat jezelf allemaal gaat aantrekken dan wordt je er alleen maar depressief van.

PS. Bus 132 TS?
pi_72876618
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 15:04 schreef FunkyHomosapien het volgende:
kom op zeg, alsof junkies vroeger niet om een euro bedelden, alsof de fietsen niet werden gestolen en alsof de pubers vroeger niet bezig waren met hun imago.

Precies. Dat hele verhaal had ik 15 jaar geleden letterlijk ook kunnen schrijven. Behalve dan dat ik niet in Chaam woonde en mezelf bezig hield met nuttigere dingen dan colleges filosofie en grieks.
pi_72877509
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 15:14 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Waarom zou je je nog bekommeren om die zwerver? Hij vraagt geld voor de opvang en stapt op de fiets en gaat er met je geld vandoor om waarschijnlijk alcohol of drugs te kopen.
Waarom zou je je nog bekommeren om die jochies als hun ouders dat ook al niet doen?
Waarom zou je proberen om het te veranderen, gaat je toch niet lukken.

Dat is helaas de gedachte die de meeste mensen hebben, om zichzelf niet schuldig te voelen.

Het probleem is volgens mij ook dat die mensen nog gelijk hebben ook. Je helpt die zwerver niet met 1,60 als hij het toch uitgeeft aan alcohol. Je kunt zo'n man niet helpen. Je kunt die jochies ook niet opvoeden. etc. etc. Als je dat jezelf allemaal gaat aantrekken dan wordt je er alleen maar depressief van.

PS. Bus 132 TS?
Ik moest even goed lezen, maar volgens mij was je het met me eens toch?
Lullig he, dat de maatschappij tegenwoordig zo in elkaar zit? Uit pure zelfbescherming is het het beste om er niet naar te kijken. Veel mensen kopen hun 'schuldgevoel' af door zwervers een euro te geven, of 5 euro per maand te lappen aan het Aids-fonds. Kan je beter een avondje in een gaarkeuken gaan werken, of naar afrika gaan in de zomervakantie om putten te slaan. Maar wie doet dan nou?
pi_72878049
Wel aardig opgeschreven, best een goed topic hoor

De vraag waar het heen gaat met deze wereld is in ieder geval snel beantwoord: de wereld draait gewoon door, wat er ook gebeurt. Na de dinosaurus de mens en mocht de mensheid omvallen dan komt er wel weer een andere levensvorm die de aarde gaat domineren

Ik weet ook dat er veel armoede is buiten Nederland, oorlogen ook en ongelijkheid. Mijn conclusie is dat de wereld niet eerlijk is verdeeld. Gelukkig leven wij in Nederland in een deel van de wereld waar het allemaal iets beter is dan in, you name it, Soedan, India, Cambodja, etc, etc. Ik verwacht niet van onze regering dat zij die problemen gaan oplossen en ik ga op vakantie in veilige landen en niet naar onveilige landen

Net zoals in alle andere landen van de wereld, lopen er ook in Nederland zwervers, mafkezen, psychopaten en criminelen rond. Het is allemaal niet zo uitzonderlijk. Op dit punt verwacht ik wel iets van de regering, namelijk voldoende veligheid zoals politie, camara's, controles in treinen en bussen, enzovoort. Maar ja, het kan je altijd overkomen, that's life

Tenslotte, wat ik wel vervelend vind aan de tijd waarin we leven, is dat alle ellende, waar ook in de wereld, binnen seconden op internet wordt verspreid. Zodoende krijg je iedere dag een onbeperkte lading shit over je heen van allerlei akelige dingen. Het beste is toch om je daarvoor een beetje af te sluiten, als je alle problemen in de wereld op je nek neemt, wordt je niet blij denk ik

Nou, het is bijna weekend, ik ga weer verder leven. Succes ook met jouw leven

vrijdag 18 september 2009 @ 19:25:54 #14
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_72884126
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 15:04 schreef FunkyHomosapien het volgende:

DIt dus, dit had je vroeger ook.
En het bestaan van junkies, daklozen, hoeren en straatjochies zijn er al heel wat jaren. Volgens mij waren deze groepen er zelfs in de middeleeuwen al, alleen zal het toen wat erger geweest zijn, omdat degenen die niet zo bevoordeeld waren het zoiezo zwaarder hadden dan nu (in Europa dan).
Tenminste, dat denk ik dan.
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_72884950
Hoe dom kun je zijn om dat soort lui geld te geven??? Bij mij op het station zie ik die stumpers ook wel 'ns staan. Gewoon niks geven dan ben je er vanzelf vanaf .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')