abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72823513
Hi,

Ik ben een 15-jarige scholier en verdien via advertenties op internet een aardig zakcentje. Voordat ik over een tijd misschien allerlei problemen krijg, zou ik graag willen weten hoe het met de inkomstenbelasting zit. Moet ik over jaarlijkse inkomsten van niet meer dan ¤5.000,- wel of geen belasting betalen als scholier zijnde zonder andere inkomsten? Ik verwacht overigens dat het bij één jaar blijft en meer zal het dus niet echt worden.

Ik kan me herinneren dat ik ooit ergens gelezen heb dat het niet hoeft en dat ik het gewoon onder extra inkomsten op moet opgeven. Is er iemand die mij kan vertellen of dat klopt? Ik ben hier nog helemaal niet in thuis en voordat ik straks iets doe of juist niet doe waar ik spijt van krijg, zou ik dit graag duidelijk willen hebben voor mezelf

Bij voorbaat dank.
pi_72824124
Hi,

Ik kan je hier niet verder mee helpen.
You dream it, I live it.
pi_72824276
Zoals ik heb begrepen mag je tot ¤6.000 bij verdienen zonder IB over te betalen als student zijnde
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
  woensdag 16 september 2009 @ 22:59:47 #4
177569 zomer86
graag verwijderen
pi_72824489
Studiefinanciering is bedoeld om de financiële barrière om te studeren zo laag mogelijk te maken. Als je zelf meer dan een bepaald normbedrag bijverdient, gaat de overheid ervan uit dat er geen financiële barrière is en dat je geen financiële hulp nodig hebt om een opleiding te volgen. Dat normbedrag noemen we de bijverdiengrens. In 2009 is de bijverdiengrens ¤ 13.215,83.

En je mag tot 10k belasting vrij verdienen, en daarna betaal je 30% belasting.
graag verwijderen
pi_72824689
Bedankt voor jullie reacties. Maar als ik geen belasting hoef te betalen, moet ik mijn inkomsten dan wel opgeven onder 'resultaat uit overige werkzaamheden'?
pi_72824730
quote:
Op woensdag 16 september 2009 23:04 schreef Endurance het volgende:
Bedankt voor jullie reacties. Maar als ik geen belasting hoef te betalen, moet ik mijn inkomsten dan wel opgeven onder 'resultaat uit overige werkzaamheden'?
Ja. Anders werk je zwart. Dat wil je niet, want als je dan gepakt wordt betaal je een veelvoud. Bovendien is het ook mogelijk dat je geld terug krijgt en dat is altijd leuk.
pi_72824973
Belastingvrij bedrag bestaat niet meer.
Ik denk als ik het zo lees dat je het als ROW (resultaat uit overige werkzaamheden) zal moeten opgeven.
(Ik denk dat je niet in loondienst ben als ik het zo lees)
Heel in het kort komt het er op neer dat je dus de opbrengsten moet aangeven, maar dat je de gemaakte kosten hierop in mindering kan brengen. (Deze kosten moeten wel een duidelijk en reeel verband hebben met de opbrengsten)
  woensdag 16 september 2009 @ 23:12:09 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72824993
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:59 schreef zomer86 het volgende:

En je mag tot 10k belasting vrij verdienen, en daarna betaal je 30% belasting.
Onzin. Punt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 16 september 2009 @ 23:12:27 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72825008
quote:
Op woensdag 16 september 2009 23:04 schreef Endurance het volgende:
Ja, je moet het gewoon opgeven.
pi_72825114
http://www.svb.nl/int/nl/(...)jverdienen/index.jsp
quote:
Veel kinderen hebben een bijbaan. Is uw kind jonger dan 16 jaar en woont het bij u thuis, dan maakt het niet uit wat uw kind bijverdient. U krijgt gewoon uw kinderbijslag.
Bijverdienen heeft gevolgen als uw kind 16 of 17 is
Is uw kind 16 of 17 jaar, of woont het niet bij u thuis? Dan maakt het wel uit wat uw kind bijverdient. U moet dan rekening houden met een maximumbedrag. Verdient uw kind in een kwartaal meer dan het maximumbedrag, dan krijgt u geen kinderbijslag meer. Het maximumbedrag wordt elk jaar in oktober aangepast. Het is een netto bedrag, dus het gaat om het geld dat uw kind echt krijgt.

Bepaal zelf wat uw kind mag bijverdienen
Met vakantiewerk extra verdienen
In de zomervakantie hebben kinderen soms een vakantiebaan of werken ze meer dan anders. In de zomer van 2009 (het derde kwartaal) mag uw kind ¤ 1.200 netto extra verdienen. Dit bedrag komt dus bovenop het maximumbedrag voor dat kwartaal.

Op de website van Postbus 51 vindt u een brochure met algemene informatie over vakantiewerk in 2009.

Postbus 51 brochure over vakantiewerk 2009
Vakantiewerk bij dezelfde werkgever
Als uw kind door het jaar heen een baantje heeft en in de vakantie nog wat extra werkt bij dezelfde werkgever, moet uw kind aan zijn werkgever een verklaring vragen over het vakantiewerk. De SVB kan dan na de zomer eenvoudig vaststellen welke bedragen horen bij de normale baan en welke bij het vakantiewerk.

Inkomsten hoger dan ¤ 800 doorgeven aan de SVB
Door overwerk of een eindejaars uitkering kunnen de bijverdiensten van uw kind het ene kwartaal hoger zijn dan het andere. Hierdoor kan het gebeuren dat uw kind onverwacht meer verdient dan het maximumbedrag en u de kinderbijslag moet terugbetalen. Om dit te voorkomen vraagt de SVB u om zo vroeg mogelijk door te geven dat uw kind in een kwartaal waarschijnlijk meer dan ¤ 800 netto verdient. Ook al mag uw kind bijverdienen tot het maximumbedrag, dat een stuk hoger ligt.

Als uw kind minder dan ¤ 800 netto in een kwartaal verdient, hoeft u dit niet aan ons door te geven.

Hoe geeft u een wijziging door?
pi_72825117
quote:
Op woensdag 16 september 2009 23:11 schreef sexymofo het volgende:
(Ik denk dat je niet in loondienst ben als ik het zo lees)
Klopt.
quote:
Op woensdag 16 september 2009 23:11 schreef sexymofo het volgende:
Heel in het kort komt het er op neer dat je dus de opbrengsten moet aangeven, maar dat je de gemaakte kosten hierop in mindering kan brengen. (Deze kosten moeten wel een duidelijk en reeel verband hebben met de opbrengsten)
En als er niet of nauwelijks kosten zijn?
  woensdag 16 september 2009 @ 23:18:52 #12
177569 zomer86
graag verwijderen
pi_72825238
quote:
Op woensdag 16 september 2009 23:12 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Onzin. Punt.
Helemaal geen onzin, dit wordt gezien als freelancen. Kijk het maar eens naar bij de belastingdienst, verder ook blij dat je met een sterk tegenantwoord komt. Je hoeft tot 10k geen belasting te betalen, daarboven wel je komt gewoon in box1.

http://www.belastingdiens(...)/werk_woning-42.html
graag verwijderen
  woensdag 16 september 2009 @ 23:23:27 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72825414
quote:
Op woensdag 16 september 2009 23:18 schreef zomer86 het volgende:

[..]

Helemaal geen onzin, dit wordt gezien als freelancen. Kijk het maar eens naar bij de belastingdienst, verder ook blij dat je met een sterk tegenantwoord komt. Je hoeft tot 10k geen belasting te betalen, daarboven wel je komt gewoon in box1.
Je moet wel belasting betalen als je 10k verdient. En het tarief is geen 30%.
Leer eerst eens de belastingregels voordat je dit soort onzin post.
  woensdag 16 september 2009 @ 23:25:00 #14
177569 zomer86
graag verwijderen
pi_72825474
Kom eens met een bron dan?
graag verwijderen
pi_72825508
quote:

[..]

vroeger bestond er een belastingvrije voet die is met de invoering van de wet inkomstenbelasting 2001 komen te vervallen.
Er zijn nog wel heffingskortingen, waardoor er nog een soort van vrij bedrag is, maar 10.000 red je echt niet.
  woensdag 16 september 2009 @ 23:27:09 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72825563
Je haalt hem zelf aan: www.belastingdienst.nl
Als jij me kunt aantonen waar staat dat je tot 10k belastingvrij mag verdienen zal ik hier in het openbaar mijn nederige excuses aanbieden. Eveneens als jij kunt aangeven waar staat dat je in box 1 30% belasting betaalt als student.
  woensdag 16 september 2009 @ 23:29:09 #17
177569 zomer86
graag verwijderen
pi_72825653
Hmmm verkeerd gelezen, sorry je hebt gelijk.
graag verwijderen
  woensdag 16 september 2009 @ 23:30:25 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72825687
quote:
Op woensdag 16 september 2009 23:29 schreef zomer86 het volgende:
Hmmm verkeerd gelezen, sorry je hebt gelijk.
Excuus aanvaard.
Ik was al bang dat ik hier door het stof zou moeten.
pi_72825781
quote:

[..]

http://www.belastingdiens(...)/werk_woning-42.html

Haha. De inkomsten zul je wel gewoon onder overige resultaten op moeten geven in box 1. Echter de belasting over deze 5k zal niet boven de heffingskortingen uitkomen. Je zult dus geen belasting hoeven te betalen. De eerste 6k-6,5k kan belastingvrij verdient worden. Dit is ook de reden dat er bij veel scholieren die een bijbaantje hebben voor een paar uurtjes in de week geen loonheffing ingehouden wordt.
pi_72825920
maar @ ts: ik denk dat je met een jaarinkomen van ¤ 5000 (vrijwel) geen belasting hoeft te betalen.
Geen zin om hefingskorting ed op te zoeken. Maar een teruggaaf krijg je sowieso niet als dit je enige inkomsten zijn (er is immers geen loonheffing ingehouden).
Volgens de letter van de wet is iedereen verplicht om aangifte te doen als ze belasting zouden moeten betalen. Ik zou gewoon eens een aangifte invullen en als de uitkomst heel schokkend is nog een keer een vraag stellen.

MAW en DJ zijn erg actief hier en (ten minste redelijk) fiscaal onderlegd En er zijn nog wel meer mensen die wat weten hier
  woensdag 16 september 2009 @ 23:42:41 #21
177569 zomer86
graag verwijderen
pi_72826180
quote:
Op woensdag 16 september 2009 23:32 schreef Jopen het volgende:

[..]

Haha. De inkomsten zul je wel gewoon onder overige resultaten op moeten geven in box 1. Echter de belasting over deze 5k zal niet boven de heffingskortingen uitkomen. Je zult dus geen belasting hoeven te betalen. De eerste 6k-6,5k kan belastingvrij verdient worden. Dit is ook de reden dat er bij veel scholieren die een bijbaantje hebben voor een paar uurtjes in de week geen loonheffing ingehouden wordt.
Zat ik er toch niet ver vanaf :p
graag verwijderen
pi_72826676
quote:
Op woensdag 16 september 2009 23:42 schreef zomer86 het volgende:

[..]

Zat ik er toch niet ver vanaf :p
en toch kan het niet opgeven een behoorlijk gevolg hebben (voor ts voorlopig nog niet) als je middeling wil gaan toepassen.
  woensdag 16 september 2009 @ 23:56:58 #23
177569 zomer86
graag verwijderen
pi_72826730
Nou je moet het altijd opgeven, anders is het gewoon fraude ook al hoe je er geen belasting over betalen.
graag verwijderen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')