Bron: nu.nlquote:De rechter blijkt Justitie te hebben verboden pasfoto's van ov-chipkaartreizigers te vorderen voor onderzoek. De gegevensbeheerder wilde de informatie niet verstrekken. Voor de zaak bleek de informatie niet nodig.
Dat blijkt uit een vonnis van de rechtbank in Rotterdam. De uitspraak dateert al van juni, maar komt nu pas in de publiciteit. Inmiddels ligt de zaak bij de Hoge Raad, want het Openbaar Ministerie vindt dat ze dergelijke gegevens wel moeten mogen opvragen.
Onderzoek
Aanleiding voor de zaak is een onderzoek naar een aanranding in Rotterdam in 2007, waarbij er een vermoeden bestond dat de dader gebruik zou hebben gemaakt van de metro. Daarom vorderde het Openbaar Ministerie gegevens van klanten, die op 6 mei 2007 tussen 10 uur 's avonds en middernacht op de metrostations Maashaven en Heemraadlaan waren geweest.
Niet alleen werd gevraagd om naam, adres en woonplaats van de reizigers, maar ook om een pasfoto. Dat laatste weigerde gegevensverwerker Trans Link Systems met een beroep op de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Onder protest moest het bedrijf de informatie toch leveren, maar stapte direct naar de rechter om te voorkomen dat deze informatie zou worden gebruikt.
Rechtszaak
Kern in de discussie is dat een foto informatie geeft over het ras en soms de levensovertuiging van iemand en daarom niet zomaar gevorderd kan worden. Niet alleen wetgeving in Nederland verbiedt dat, maar ook de Europese richtlijn voor privacy. Voor het opvragen van dergelijke informatie zou dan ook toestemming van een rechter-commissaris nodig zijn.
De rechter is het met dat verweer eens. De afbeeldingen moesten aan Trans Link Systems worden teruggeven en mochten niet in het onderzoek worden gebruikt.
Beroep
In een reactie stelt het Openbaar Ministerie in Rotterdam het niet met de beslissing eens te zijn en in beroep te zijn gegaan. Omdat dit een bijzondere procedure is, komt de zaak nu direct bij de Hoge Raad uit.
Trans Link Systems zegt in een reactie blij met de uitspraak te zijn en de privacy van klanten belangrijk genoeg te vinden om naar de rechter te stappen. "Wij hebben in onze systemen en organisatie een veelheid aan maatregelen getroffen om de privacy van klantgegevens te waarborgen.
Zo ook hoe moet worden omgegaan met vorderingen van politie en jusitie.", zegt financieel directeur Gerben Nelemans tegenover NU.nl. "In het weigeren van dit vorderingsverzoek zijn we door de rechter terecht in het gelijk gesteld. We zien de procedure bij de Hoge Raad dan ook met vertrouwen tegemoet."
Niet noodzakelijk
Overigens bleek de informatie van de ov-chipkaart niet noodzakelijk voor het oplossen van het misdrijf. De verdachte kon met reguliere opsporingsmethoden worden aangehouden en veroordeeld.
Het ov-chipkaartsysteem registreert alle reizen, die bij persoonlijke kaarten te koppelen zijn aan een losse database met persoonsgegevens. Reisgegevens worden zeven jaar bewaard. Trans Link Systems zegt nog in overleg met de Belastingdienst te zijn om deze periode te verkorten.
liefst ook hoe vaak je schijt en piest, zegt natuurlijk iets over je levensstijlquote:Op woensdag 16 september 2009 22:29 schreef Iblis het volgende:
Het blijft zo’n ongelooflijke farce. Zeven jaar van iedereen met naam, toenaam, adres en pasfoto precies opslaan hoe hij of zij gereisd heeft, waar hij of zij ingestapt is en waar weer uitgestapt.
En alleen opslaan hoeveel mensen en dat er mensen een reis hebben gemaakt, dat is niet genoeg? Moet er in de toekomst bij elke winkel ook komen wie iets gekocht heeft?
Pinnen, bonuskaart, etc.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:29 schreef Iblis het volgende:
Het blijft zo’n ongelooflijke farce. Zeven jaar van iedereen met naam, toenaam, adres en pasfoto precies opslaan hoe hij of zij gereisd heeft, waar hij of zij ingestapt is en waar weer uitgestapt.
En alleen opslaan hoeveel mensen en dat er mensen een reis hebben gemaakt, dat is niet genoeg? Moet er in de toekomst bij elke winkel ook komen wie iets gekocht heeft?
Klopt, maar daarvan wordt niet geëist dat de winkel dit moet opslaan.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:35 schreef OldJeller het volgende:
Pinnen, bonuskaart, etc.
Dat het absurd is: zeker.
Totdat jouw 16 jarige dochter door drie mannen wordt verkracht, verminkt&vermoord en de politie helaas de gegevens niet mag inzien..quote:Op woensdag 16 september 2009 22:29 schreef Iblis het volgende:
Het blijft zo’n ongelooflijke farce. Zeven jaar van iedereen met naam, toenaam, adres en pasfoto precies opslaan hoe hij of zij gereisd heeft, waar hij of zij ingestapt is en waar weer uitgestapt.
En alleen opslaan hoeveel mensen en dat er mensen een reis hebben gemaakt, dat is niet genoeg? Moet er in de toekomst bij elke winkel ook komen wie iets gekocht heeft?
Bonuskaart vind ik niet echt heel erg (je mag ook een anonieme aanvragen), maar de interpretatie van de gegevens is het probleem.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:35 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Pinnen, bonuskaart, etc.
Dat het absurd is: zeker.
Er worden er best veel gepakt aan de hand van de beelden op OV stations. Daar maakt niemand een probleem van terwijl iedereen wordt gefilmd..quote:Op woensdag 16 september 2009 22:37 schreef teknomist het volgende:
Alsof criminelen met het openbaar vervoer gaan. Enkelen misschien.
Oh ja, zulk soort zaken worden inderdaad pas altijd na ca. 6,5 jaar opgelost. Aan videocamera’s worden eisen gesteld. Die beelden worden geen 7 jaar opgeslagen.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:40 schreef Napalm het volgende:
[..]
Totdat jouw 16 jarige dochter door drie mannen wordt verkracht, verminkt&vermoord en de politie helaas de gegevens niet mag inzien..
Ah, je bent wel voor maar enkel de termijn is te lang. Wat vind je dan een redelijke bewaartermijn??quote:Op woensdag 16 september 2009 22:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Oh ja, zulk soort zaken worden inderdaad pas altijd na ca. 6,5 jaar opgelost. Aan videocamera’s worden eisen gesteld. Die beelden worden geen 7 jaar opgeslagen.
Dat hetgeen jij zegt een nuttig scenario is: mee eens. Terecht als die afweging gemaakt wordt. Maar hoe die ook uitvalt, dat het in zulke gevallen baat om überhaupt alle gegevens 7 jaar op te slaan, dat gaat er niet in.
Desnoods sla je, als er zoiets gebeurt, de gegevens van die avond langer op.
Ook daar kan ik nog wel wat kanttekeningen bij plaatsen, maar het gaat om de verschrikkelijk lange tijd.
Boeven weten ook precies waar de camera's hangen en hun reikwijdte. Een heel triest voorbeeld is Sedar Soares. Metrostation Slinge hangt vol met camera's, alleen de plek waar vanaf geschoten werd viel net buiten het dekkingsgebied van de camera's.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Oh ja, zulk soort zaken worden inderdaad pas altijd na ca. 6,5 jaar opgelost. Aan videocamera’s worden eisen gesteld. Die beelden worden geen 7 jaar opgeslagen.
Dat hetgeen jij zegt een nuttig scenario is: mee eens. Terecht als die afweging gemaakt wordt. Maar hoe die ook uitvalt, dat het in zulke gevallen baat om überhaupt alle gegevens 7 jaar op te slaan, dat gaat er niet in.
Desnoods sla je, als er zoiets gebeurt, de gegevens van die avond langer op.
Ook daar kan ik nog wel wat kanttekeningen bij plaatsen, maar het gaat om de verschrikkelijk lange tijd.
24 uur bijvoorbeeld, net als videocamera’s. Daarnaast kunnen ze wat mij betreft best geaggregeerde statistieken langer opslaan, dus totale reizigersbelasting, instap en uitstap op een bepaald station, m.a.w. ze kunnen b.v. na 24 uur data parsen, strippen van persoonlijke details en opslaan.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:47 schreef Napalm het volgende:
Ah, je bent wel voor maar enkel de termijn is te lang. Wat vind je dan een redelijke bewaartermijn??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |