abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72811161
Recent kreeg ik per email de nieuwsbrief van de werkgever (detacheerder), voor de 2e keer in 1 jaar tijd heeft deze de "Algemene Voorwaarden" aangepast. Vanzelfsprekend ten nadele van de werknemer.

In het eerste geval werd van werknemer verlangt dat maandelijks een urenstaat ondertekend werd en gefaxed naar hoofdkantoor, daarnaast werd als nieuwe toevoeging gevraagd om wekelijks uren in te voeren in een registratie systeem.

Kortom 2x je uren invullen, dubbel, vervelend en nog grappiger staat er tegenover een boete bedrag van enkele 1000den euro's als je het niet op tijd doet

Nu kreeg ik recent een mail met weer een wijziging.

De 2 wachtdagen tijdens ziekte bleven van kracht, maar je word per direct wel al de eerste dag op het Arbo kantoor verwacht. Kortom of je aan de diarree, kinkhoest of wat dan ook bent: Je moet en zal gaan, terwijl je die 2 dagen niets vergoed krijgt of betaald. Tijdens ingang van contract vond ik dit prima, omdat ik wist dat je in deze 2 dagen toch niet gecontroleerd word en ik toch amper ziek ben. De reden dat de werkgever dit doet zou zijn omdat ze het ziekteverzuim terug willen dringen, ook al ligt dit onder het landelijk gemiddelde van hun branche.

Nu ben ik nooit ziek, maar als ik ziek ben wil ik gewoon zonder gezeik kunnen uitzieken en niet verkut naar een arbodienst gaan. Als ik te ziek ben om te werken, ben ik dat ook om in de trein te zitten of per bus te reizen is mijn redenatie. Voor een hoofdpijntje of snee in mijn vinger ga ik niet thuis zitten.

Nu heb ik ooit eens voor een Arbo instantie gewerkt, en hier werd mij altijd uitgelegd dat 2 wachtdagen JUIST zijn omdat Arbo instanties niet tijdig mensen kunnen oproepen. De reden van 2 wachtdagen is door aanpassing van de werkgever dus niet meer gerechtvaardigd.

Daarnaast vind ik het een beetje een rare gang van zaken dat een werkgever enerzijds zomaar zonder enige toestemming of goedkeuring of enig overleg zomaar contractsvoorwaarden gaat aanpassen.

In het verleden zou ik gezegd hebben: Dikke doei prutsers, maar de huidige job die ik nu heb is leuk en zit goed op mijn plek.

Ken dit zomaar vakantieman? Kom eigenlijk al op een niveau dat ik zeg: Steek die job in je reet, voor jou door de crisis 3 anderen (was vroegah 30 geweest. ) Heb al aanbiedingen gehad, maar wil toch iets om de arm hebben om er uit te komen.
  woensdag 16 september 2009 @ 18:02:19 #2
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_72811488
Aanpassingen mogen, mits je daarvan op de hoogte wordt gebracht. Maar hebben ze niet een bevestiging van jou nodig? Dat je het hebt herzien/gezien?
Je moeder is een hamster
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 16 september 2009 @ 18:36:56 #3
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_72812928
Heeft jullie bedrijf een OR? Volgens mij mogen zulke aanpassingen alleen worden gedaan als de OR ermee instemt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_72817248
Geen OR en geen inzage oid.
pi_72818609
Zo'n gekke aanpassing vindt ik dit niet.

Jouw werkgever heeft er belang bij dat je bij een ziekmelding/verzuim begeleid wordt. Hij schakelt daarvoor een arbodienst in. Ik zie niet in waarom je dit zou moeten tegenwerken. In jouw redenatie kun je dus nooit naar een arbodienst toegaan 'omdat' je ziek bent.

Dat je je uren dubbel moet invoeren klinkt als een tijdelijk dubbel draaien van 2 systemen. Ook hierin is het belang van de werkgever groot, immers onjuiste uren leveren onjuist facturen op en daardoor latere betaling door debiteuren. Ik vindt het niet meer dan normaal dat je als werknemer je uiterste best doet hierin geen belemmerende factor te zijn.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_72822816
quote:
Op woensdag 16 september 2009 20:19 schreef Aneurism het volgende:
Geen OR en geen inzage oid.
Is het dan een klein bedrijf (minder dan 50 werknemers)? Die hoeven idd geen OR te hebben.
pi_72824008
quote:
Op woensdag 16 september 2009 20:51 schreef Essebes het volgende:

Jouw werkgever heeft er belang bij dat je bij een ziekmelding/verzuim begeleid wordt. Hij schakelt daarvoor een arbodienst in. Ik zie niet in waarom je dit zou moeten tegenwerken. In jouw redenatie kun je dus nooit naar een arbodienst toegaan 'omdat' je ziek bent.
Je kunt net zo min stellen dat iedereen die zich ziek meldt wel in staat is om "even" bij de arbodienst langs te gaan.
quote:
Dat je je uren dubbel moet invoeren klinkt als een tijdelijk dubbel draaien van 2 systemen. Ook hierin is het belang van de werkgever groot, immers onjuiste uren leveren onjuist facturen op en daardoor latere betaling door debiteuren. Ik vindt het niet meer dan normaal dat je als werknemer je uiterste best doet hierin geen belemmerende factor te zijn.
Twee systemen naast elkaar draaien, dat zou kunnen. Maar dat is niet logisch, het oude systeem is digitaal en voor het nieuwe systeem moeten gegevens per fax (analoog) worden aangeleverd. Daarbij, wie heeft er tegenwoordig nog een fax thuis staan? Daarbij is een boete van duizenden euro's voor het te laat aanleveren van urenregistraties ook compleet onzinnig. Sterker, een rechter veegt zoiets zo van tafel.
Dat je als werknemer zorgt dat je geen belemmerende factor bent voor de urenfacturatie, is weer een heel ander punt.
  donderdag 17 september 2009 @ 08:22:37 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72829646
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:49 schreef Light het volgende:

[..]

Je kunt net zo min stellen dat iedereen die zich ziek meldt wel in staat is om "even" bij de arbodienst langs te gaan.
Dat dus. Mocht het ooit zover komen zal een rechter wel oordelen dat deze verplichting in sommige gevallen onredelijk is. Als je bv. je been breekt dan mag je vaak de eerste dagen nog niet lopen en moet het been omhoog.

@ TS; moet je echt naar het Arbo kantoor toe, of moet je je alleen melden (dus bv. telefonisch).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 17 september 2009 @ 08:24:00 #9
65960 sanger
pi_72829673
Zijn het algemene voorwaarden trouwens, en geen werknemersregelement? Ik heb nog niet eerder gezien dat de algemene voorwaarden handelden over de werknemer/werkgever relatie. Meestal handelen die over de klant/verkoper relatie.
pi_72832254
quote:
Op donderdag 17 september 2009 08:22 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat dus. Mocht het ooit zover komen zal een rechter wel oordelen dat deze verplichting in sommige gevallen onredelijk is. Als je bv. je been breekt dan mag je vaak de eerste dagen nog niet lopen en moet het been omhoog.

@ TS; moet je echt naar het Arbo kantoor toe, of moet je je alleen melden (dus bv. telefonisch).
Echt fysiek op het arbo kantoor komen, de eerste dag van ziekmelding.
pi_72832420
quote:
Op woensdag 16 september 2009 20:51 schreef Essebes het volgende:

Snap best dat een werkgever het terug wilt dringen, maar niet ten koste van 2 "wachtdagen" als de gehele reden van deze wachtdagen komt te vervallen. In feite straft een werkgever zijn werknemer voor het ziek zijn met 2 wachtdagen, omdat er geen enkele reden meer is voor deze dagen: De inspectie word immers al op dag 1 gevoerd

En mbt uren: Dit is geen tijdelijke dubbeldraai van systemen. Dit is een permanente actie die uitgevoerd moet worden omdat werkgever dit handig vind zodat ze naar mijn inzien kunnen besparen op een tiepmiep.

Nu stel je dat werknemer best wat kan doen voor werkgever, maar omgekeerd moet dit ook zijn: Detacheerder is niet meer dan een uitgebreid uitzendbureau concept. Kortom hun handelswaar is hun personeelsbestand, mijn idee zou zijn dat je je werknemers tevreden wilt houden en niet van dag 1 dat je hoort dat er een crisis komt ineens drastisch je contract voorwaarden vervangen. Want zo komt het langzaam maar zeker over.
pi_72832575
quote:
Op donderdag 17 september 2009 10:23 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Echt fysiek op het arbo kantoor komen, de eerste dag van ziekmelding.
da's lekker handig als je bijvoorbeeld mexicaanse griep hebt, of wat iemand al zei: een gebroken been. hoe doen ze dat dan trouwens als je in het ziekenhuis beland?

lijkt mij iig een tikkie onredelijk.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 17 september 2009 @ 11:39:59 #13
65960 sanger
pi_72834426
quote:
Op donderdag 17 september 2009 10:35 schreef simmu het volgende:

[..]

da's lekker handig als je bijvoorbeeld mexicaanse griep hebt, of wat iemand al zei: een gebroken been. hoe doen ze dat dan trouwens als je in het ziekenhuis beland?

lijkt mij iig een tikkie onredelijk.
Mij lijkt het ook onredelijk. Ik denk dat iedere kantonrechter er ook zo over denkt
pi_72836999
Op zich heb ik niets aan wat een kantonrechter er van vind. Ik zou graag willen weten hoe het in de wet staat zodat ik laatste geval hier naar kan verwijzen, maar zelf ben ik heel simpel wat dat betreft:
Komt er niets vruchtbaars uit besprekingen, dan houd het voor mij op. De aanbiedingen qua werk zijn er nogsteeds, dan maar 100 euro achteruit per maand en wel een werkgever die zich fatsoenlijk gedraagd.
pi_72837649
Volgens Art 7:650BW moet een overeenkomst met boetebeding schriftelijk worden aangegaan. Een melding van de werkgever dat per <datum> een boete wordt gezet op bepaalde acties, is dus niet goed. En de hoogte van het boetebedrag klopt niet. En de werkgever heeft vast niet vermeld waar de boeteopbrengsten voor gebruikt gaan worden.

Meer materiaal om mee te slaan heb ik zo snel niet.
pi_72838879
Het uitgangspunt lijkt me dat de arbeidsovereenkomst bestaat uit wat jullie zijn overeengekomen. Eenzijdige wijzigingen horen daar niet bij, tenzij je stilzwijgend accepteert misschien.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_73099470
Update:

Gesprek met werkgever aangegaan, een ware delegatie van 2 man was nodig om een krachtig front tegen mij te vormen.

Inmiddels heb ik te horen gekregen in dit gesprek dat alle tussenpartijen hun uren ook ingevuld moeten worden.

Ik vul dus per nu 4x per week mijn uren in.

mbt ziekte hebben ze het zo geregeld dat je dag 1 moet melden op arbo kantoor, tenzij je niet kan in de vorm van Mexicaanse diareehoest oid. De 2 wachtdagen is omdat ze je niet bij werkgever aan de slag hebben en daarom verlies op je maken anders en dat willen beperken.

Ook waren ze uren kwijt geraakt en werd dat probleem bij mij neergelegd, of ik die nog even wou faxen.

Kortom het is voor mij eigenlijk exit werkgever na toch een aantal jaar. Bedrijven worden groter en onpersoonlijker en recessie is heel gunstig voor deze werkgevers, denken ze.

Wat ze echter niet weten is dat mijn C.V. online is gezet na dit gesprek in pure irritatie van mijn kant, en ik had dezelfde dag nog 5 uitnodigingen tot Sol. gesprek. Inmiddels gesprek gehad met 1 partij die aanbod gedaan heeft dus ziet er niet onprettig uit.

Topic is dus opgelost.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2009 14:11:00 ]
  vrijdag 25 september 2009 @ 14:31:59 #18
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_73100026
klinkt niet verkeerd dat laatste. Wel ff bedingen dat je direct naar vast contract gaat he... Als je er straks in je proeftijd alsnog word uitgemikt krijg je helaas straks het verwijt dat je verwijtbaar werkeloos bent en dus strafkorting.... Nederland he....

Ik zou als ik de nieuwe baan zou hebben, toch nog ff naar mijn werkgever lopen, nog eens terugkomen op dat gesprek, of hij zeker weet dat hij de nieuwe regels wil gaan handhaven. Daar zegt deze natuurlijk ja op en dan direct je ontslag indienen. Wel ff cam in de aanslag voor zijn gezicht he...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_73103017
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:27 schreef Light het volgende:

[..]

Is het dan een klein bedrijf (minder dan 50 werknemers)? Die hoeven idd geen OR te hebben.
Maar over het algemeen wel een personeelsvertegenwoordiging, welke ook een aantal rechten voor werknemers inhoudt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')