Recent kreeg ik per email de nieuwsbrief van de werkgever (detacheerder), voor de 2e keer in 1 jaar tijd heeft deze de "Algemene Voorwaarden" aangepast. Vanzelfsprekend ten nadele van de werknemer.
In het eerste geval werd van werknemer verlangt dat maandelijks een urenstaat ondertekend werd en gefaxed naar hoofdkantoor, daarnaast werd als nieuwe toevoeging gevraagd om wekelijks uren in te voeren in een registratie systeem.
Kortom 2x je uren invullen, dubbel, vervelend en nog grappiger staat er tegenover een boete bedrag van enkele 1000den euro's als je het niet op tijd doet
Nu kreeg ik recent een mail met weer een wijziging.
De 2 wachtdagen tijdens ziekte bleven van kracht, maar je word per direct wel al de eerste dag op het Arbo kantoor verwacht. Kortom of je aan de diarree, kinkhoest of wat dan ook bent: Je moet en zal gaan, terwijl je die 2 dagen niets vergoed krijgt of betaald. Tijdens ingang van contract vond ik dit prima, omdat ik wist dat je in deze 2 dagen toch niet gecontroleerd word en ik toch amper ziek ben. De reden dat de werkgever dit doet zou zijn omdat ze het ziekteverzuim terug willen dringen, ook al ligt dit onder het landelijk gemiddelde van hun branche.
Nu ben ik nooit ziek, maar als ik ziek ben wil ik gewoon zonder gezeik kunnen uitzieken en niet verkut naar een arbodienst gaan. Als ik te ziek ben om te werken, ben ik dat ook om in de trein te zitten of per bus te reizen is mijn redenatie. Voor een hoofdpijntje of snee in mijn vinger ga ik niet thuis zitten.
Nu heb ik ooit eens voor een Arbo instantie gewerkt, en hier werd mij altijd uitgelegd dat 2 wachtdagen JUIST zijn omdat Arbo instanties niet tijdig mensen kunnen oproepen. De reden van 2 wachtdagen is door aanpassing van de werkgever dus niet meer gerechtvaardigd.
Daarnaast vind ik het een beetje een rare gang van zaken dat een werkgever enerzijds zomaar zonder enige toestemming of goedkeuring of enig overleg zomaar contractsvoorwaarden gaat aanpassen.
In het verleden zou ik gezegd hebben: Dikke doei prutsers, maar de huidige job die ik nu heb is leuk en zit goed op mijn plek.
Ken dit zomaar vakantieman? Kom eigenlijk al op een niveau dat ik zeg: Steek die job in je reet, voor jou door de crisis 3 anderen (was vroegah 30 geweest.

) Heb al aanbiedingen gehad, maar wil toch iets om de arm hebben om er uit te komen.