UTRECHT - De 24-jarige Bart. H. uit Veendam hoorde gisterochtend acht jaar cel en tbs tegen zich eisen voor de moord op Paul Schaap (50). ![]()
De Maartensdijker werd op 1 februari gewurgd en daarna twee keer met een mes in zijn hals gestoken. Schaap kwam openlijk uit voor zijn pedofilie.
Hij wordt nog liever herinnerd als moordenaar, dan als jongetje dat seksueel is misbruikt. De 24-jarige Bart H. heeft met die woorden, een aantal dagen na de moord op Maartensdijker Paul Schaap, inzage gegeven in het 'grote waarom'. De reden waarom hij de pedoseksueel wilde wurgen. Dat deed hij bij de politie.
,,In zekere zin heb ik niet Paul Schaap vermoord, maar heb ik Feiko doodgemaakt,'' zo biechtte H. ook op tegen zijn broer. Als 10-jarig jongetje moest hij 'smerige dingen doen' met een man die hij 'oom' noemde. Door Schaap zelf is Bart H. nooit misbruikt. Ze kenden elkaar nog geen jaar via internet.
Het contact tussen de 24-jarige Veendammer en de 50-jarige Paul Schaap was het initiatief van Bart H. Via sites ging hij op zoek naar pedoseksuelen om meer te weten te komen over hun denkwereld. ,,Ik wilde informatie en Schaap was heel open. We hebben toen een aantal keren afgesproken en hij vertelde dat hij op jonge jongetjes viel,'' aldus H. tegen de Utrechtse rechtbank. ,,Ik wilde die kinderen helpen.''
Bart H. praat rustig en monotoon. Durft de officier van justitie nauwelijks aan te kijken - 'dat is niets persoonlijks hoor' - en als hem naar zijn misbruikverleden wordt gevraagd, trilt de stof van zijn beige T-shirt. Erover praten wil hij niet. Van zijn betrokkenheid bij de moord op de Maartensdijker geeft hij inmiddels een andere lezing.
Alle bekentenissen bij de politie, de onderzoeksrechter, een goede vriend en zijn broer ten spijt, ontkent H. nu. Zijn nieuwe versie: hij vond hem in een plas bloed met naast hem dat mes. ,,Die bekentenissen zijn gewoon niet zo slim geweest. Alles wat ik heb gezien in dat huis, heb ik naar mezelf geprojecteerd en in mijn eigen schoenen geschoven. Maar ik ben onschuldig.''
De details die Bart H. evenwel wist over de moord, zijn te opvallend om geen daderkennis te zijn, vindt het Openbaar Ministerie. Zijn relaas bij de politie én de onderzoeksrechter over het karakter van het bezoekje op 1 februari, vormen de laatste puzzelstukjes.
,,Hij bleef maar doorgaan over seks met kinderen. Hij was er gewoon trots op. Hij was ook verliefd op zijn buurjongetje van tien, van wie hij foto's maakte. Ik werd er hartstikke opgefokt van,'' verklaarde H. ,,Ik voelde de adrenaline en hield het niet meer. Toen ben ik hem aangevlogen. Met twee armen heb ik hem bewusteloos gewurgd. Met een mes uit de keuken heb ik hem gestoken. Het was een pure impuls en ik dacht dat het goed was. Maar het is het stomste wat ik ooit heb gedaan.''
Bart H. luistert schijnbaar onberoerd naar zijn eigen woorden, die rechtbankvoorzitter Wassing voorleest. En ook als de bevindingen van de psycholoog en psychiater worden besproken, geeft hij geen krimp. Alsof hij de geconstateerde bak ellende van emotionele verwaarlozing, lage zelfwaardering en sociale angsten niet kan binnenlaten. Of hij zichzelf herkent in het geschetste profiel, wil de officier van justitie weten? ,,Ik heb er geen verstand van,'' reageert H.
Volgens gedragsdeskundigen is het gevaar op herhaling groot. Zo ook de kans op zelfdoding.
Toch volgt de officier van justitie niet het advies om Bart H. zo min mogelijk celstraf op te leggen, zodat hij snel aan tbs kan beginnen. Kort de gevangenis in, doet volgens haar geen enkel recht aan het verdriet van Schaaps vrienden en familie en aan de ernst van het misdrijf. En dus eist ze acht jaar cel plus tbs.
Uitspraak op 29 september.
bron8 jaar cel voor moord geeist

de straf zal zeker nog lager uitvallen op 29 september