Kom ik hier vandaag achter:
quote:
Stacey: 'Zoveel opgekropte emotie'
Naar eigen zeggen aan het lijntje gehouden door MAN bleef Hans Stacey maandenlang in onzekerheid over zijn deelname aan de Dakar-rally van 2010. Nu is het definitief: de coureur uit Best, winnaar bij de trucks in 2007, is er komend jaar niet bij.
Hij hangt met de armen over de stoel naast hem en zit enigszins onderuitgezakt. In de kleine kantine van zijn oliebedrijf in Best vertelt Hans Stacey (51) schijnbaar onbewogen over de afgelopen Dakar-rally. Hij kan er inmiddels enigszins ontspannen over praten. Het mislukte avontuur in Argentinië ligt nu meer dan acht maanden achter hem en ook al komt er voor hem 'in principe' geen Dakar meer, het leven gaat verder, weet hij. "Er zijn ook andere dingen dan autosport."
Dan veert hij op en wordt fel, begint luider te praten. Hans Stacey voelt dat hij weer boos wordt. Niet eens zozeer over het feit dát zijn rally dit jaar een mislukking werd, maar over de manier waarop alles gelopen is. Ook in de periode erna. " Er zit zoveel opgekropte emotie, ook bij het team, dat ik niet goed kan verwoorden wat ik voel. Als je jarenlang dag en nacht hebt gewerkt om een winnende auto te bouwen... De truck die we hadden, daar zat heel veel potentieel in. Nu gaat het Dakar-gebeuren uit als een kaarsje. Als sportman vind ik dat heel erg jammer."
Vanwege de economische recessie beëindigde MAN het Dakar-project, Stacey's pogingen het team van de fabriek terug te kopen (de fabriek had het team eerder van Stacey overgenomen), bleken zinloos. "Ik heb eind februari, begin maart gesprekken gehad met Fred van Putten (teammanager) en Bert van Hasselt (directeur MAN West-Europa) om de boel over te nemen. Het bedrag dat werd genoemd was een reëel bedrag en ik heb tegen ze gezegd: 'daar komen we wel uit'. Ik zou binnen twee weken antwoord krijgen. Ik heb niks meer gehoord."
Nu, een kleine vier maanden voor de start van de komende rally, heeft Stacey nog steeds niets, de trucks staan nog altijd te koop. De prijs van 2,5 miljoen euro die nu voor de - niet geprepareerde - MAN-karavaan wordt gevraagd, is volgens de coureur veel te hoog. "Voor dat geld kan ik alles drie keer nieuw bouwen."
Alle wrok en wrevel die de afgelopen Dakar het MAN-team heeft opgeleverd, is volgens Stacey het gevolg van mismanagement, slechte communicatie en rancune. "Van Putten is het op de man gaan spelen. Hij heeft het team zelf willen kopen, heeft de Duitser Armin Schwarz en Frits van Eerd benaderd om voor hem te rijden, maar er is geen monteur die nog voor hem wil werken. Ik heb hem gezegd dat zijn ego te groot is, dat hij zichzelf te belangrijk vindt. Toen was hij op zijn tenen getrapt."
De aard van het conflict ligt in Stacey's opgave tijdens de afgelopen Dakar-rally. Na eerdere problemen met het bandenspanningsysteem en de schokbrekers sloeg in de zesde etappe het ophanglager in korte tijd drie keer onder de truck uit. Een dag eerder hadden ze daar ook al problemen mee gehad. Stacey vond het onverantwoord om zo nog honderden kilometers door te rijden en gaf op. "Als het ophanglager er tussenuit klapt of vastslaat, heb je geen voorwielaandrijving meer. Dan kun je op een duin zo vier-, vijfhonderd meter naar beneden rollen. Dat is bijna zelfmoord."
Van Putten zou daarna in de media hebben gezegd dat zijn coureur het team in de steek had gelaten. Stacey gaat rechtop zitten en zucht eens. De trucker kan er nu nog boos om worden. "Dat sloeg nergens op. Hij suggereerde ook dat ik best had kunnen doorrijden. Zonder dat hij me had gesproken. Ik heb echt niet zomaar opgegeven. De proef werd in die etappe geneutraliseerd bij checkpoint 1, daar zaten wij 25 kilometer vandaan. Maar omdat de teamleiding de neutralisatie niet aan ons had doorgegeven, wisten we dat niet. Anders was ik, met alle risico's vandien, wel uit de duinen gekomen. Al had ik die auto op mijn rug moeten dragen."
Terug in Nederland las Stacey op internet dat Geert Verhoeven, de eveneens uitgevallen chauffeur van MAN's wedstrijdassistentietruck, uit het team was gezet. Zonder overleg of evaluatie. "Dat kan toch gewoon niet. Dat zijn dingen die een heel grote wig in het team slaan."
Het was tijdens de rally eigenlijk al mis in het team, zegt Stacey. Het MAN-team ontbeerde structuur, zegt hij. "Iedereen fladderde maar een beetje op en neer, druk met onbelangrijke dingen. Toen we in Argentinië waren, zag ik dat de cabine van mijn truck in drie kleuren rood was gespoten. Daar kan ik hélemaal niet tegen. We hadden drie verschillende soorten teamkleding. Er reden mensen rond met Shell-reclame op de overall, mensen met Total-reclame en mensen zónder reclame. Amateurisme ten top. En dat bij een fabrieksteam. Het is zo jammer, joh. Ik zit er nog best vol van. Ik wil ook niks meer met Van Putten te maken hebben, hij was zó'n stoorzender in het team."
Om het debacle in het zand van Argentinië van zich af te kunnen spoelen, stelde hij Van Hasselt voor dit jaar de Silkway-rally te rijden. "Ik vind het rot om na de mislukking in Argentinië te moeten zeggen: 'dat was het dan'. Als het Dakar-boek dan dicht moest, wilde ik nog één keer de strijd aangaan. We hebben nog zoveel onderdelen, er hoefde niks gekocht te worden. Ik zou met een paar monteurs van het team aan de gang zijn gegaan. Dan had MAN de trucks voor niks wedstrijdklaar gehad."
Het liep op niets uit. Stacey, vijf jaar MAN-coureur geweest, heeft zich er inmiddels bij neergelegd dat hij zijn laatste race in een vrachtauto heeft gereden. "Zeg nooit nooit, maar op dit moment ziet het er niet naar uit dat ik ooit nog Dakar rijd. Gelukkig pakt niemand me meer de winst in 2007 af. We hebben het toch maar gepresteerd om in drie jaar tijd één keer tweede te worden en de Dakar te winnen. Dat was toch het hoogtepunt in mijn carrière."
Afscheid nemen van de autosport kan hij niet. Als alternatief voor de Dakar wil Stacey komend jaar een paar rally's in een auto rijden. "Ik ga proberen gewoon voor de fun aan autosport te doen. Proberen te genieten van autosport. Dat is me eigenlijk nog nooit gelukt."
Klacht: De enige coureur met genoeg agressie om de kamaz rijders alle hoeken van de woestijn te laten zien doet niet mee dit jaar