Ik denk dat deze, op het eerste gezicht, eenvoudige vraag lastig is te beantwoorden.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:59 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Ik schreef zojuist "Deze op het eerste gezicht misschien eenvoudige vraag is denk ik lastig te beantwoorden." en vroeg me toen opeens af of dat eigenlijk wel goed is. Mag je de woorden "denk ik" wel zomaar in een zin zetten, of moeten ze voorafgegaan en gevolgd worden door een komma?
Ik hoor geen komma's als ik de zin uitspreek, maar zie wel een schijnbaar ongrammaticale zin als ik hem zonder komma's opschrijf.
Dat mag je vinden, maar het gaat om een stuk waarin ik steeds meningen geef, dus ik wissel af tussen bewoordingen als "volgens mij", "denk ik", "mijns inziens", "naar mijn mening" enz. Ik kan niet steeds dezelfde woorden gebruiken, en in deze zin was "denk ik" toevallig aan de beurt.quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:14 schreef MrManiak het volgende:
Ik zou sowieso eerder gaan voor "Deze op het eerste gezicht misschien eenvoudige vraag is volgens mij lastig te beantwoorden", staat veel mooier en klinkt beter.
Of het mag? Volgens mij wel, maar dan wel tussen komma's... maar persoonlijk vind ik het geen mooie zin
Maar nou maak je een alternatief met ten minste één komma te veel.quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:16 schreef Csbs het volgende:
[..]
Ik denk dat deze, op het eerste gezicht, eenvoudige vraag lastig is te beantwoorden.
Probleem opgelost![]()
Mijn leraar Nederlands zei altijd: "Als je niet weet of je paard met een d of een t schrijft, schrijf dan knol"
Mijn leraar Nederlands zei altijd: zo min mogelijk overbodige leestekens. Zonder komma's kan het ook prima.quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:16 schreef Csbs het volgende:
[..]
Ik denk dat deze, op het eerste gezicht, eenvoudige vraag lastig is te beantwoorden.
Probleem opgelost![]()
Mijn leraar Nederlands zei altijd: "Als je niet weet of je paard met een d of een t schrijft, schrijf dan knol"
Hmmquote:Op dinsdag 15 september 2009 20:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar nou maak je een alternatief met ten minste één komma te veel.
Ik denk dat je 'denk ik' als tussenzin moet beschouwen en dan zet je 'm tussen komma's of tussen gedachtenstreepjes.
Wat een leuk topic is dit geworden.quote:
Bijzin of een tussenzin?quote:Op zaterdag 26 september 2009 12:36 schreef Maeghan het volgende:
In de originele zin van TS moet het wel met komma's. Bij een zin die begint met "ik denk dat..." niet. Het verschil is idd dat 'denk ik' een bijzin is.
Ik heb nog nooit gehoord van het begrip tussenzin... ?quote:
Spreek je die komma's ook uit (als pauzes)?quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:25 schreef Maeghan het volgende:
Sowieso staan er twee persoonsvormen achter elkaar, daar moet altijd een komma tussen.
Is slechts een hulpje voor kinderen op de basisschool, maar op een gegeven moment kom je er toch achter dat het zo niet helemaal werkt. Als je na groep acht verder gaat met leren tenminste.quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:30 schreef Wouter1989 het volgende:
[..]
Spreek je die komma's ook uit (als pauzes)?
Nou dan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |