abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72777720
Ik schreef zojuist "Deze op het eerste gezicht misschien eenvoudige vraag is denk ik lastig te beantwoorden." en vroeg me toen opeens af of dat eigenlijk wel goed is. Mag je de woorden "denk ik" wel zomaar in een zin zetten, of moeten ze voorafgegaan en gevolgd worden door een komma?

Ik hoor geen komma's als ik de zin uitspreek, maar zie wel een schijnbaar ongrammaticale zin als ik hem zonder komma's opschrijf.
pi_72777901
Puur instictief zou ik hem tussen komma's plaatsen. Ben benieuwd welke onderbouwing erbij zou horen.
  dinsdag 15 september 2009 @ 20:14:00 #3
128056 MrManiak
Mijn post is interessanter
pi_72778482
Ik zou sowieso eerder gaan voor "Deze op het eerste gezicht misschien eenvoudige vraag is volgens mij lastig te beantwoorden", staat veel mooier en klinkt beter .

Of het mag? Volgens mij wel, maar dan wel tussen komma's... maar persoonlijk vind ik het geen mooie zin
Beter bekend als MrM, MM., Baas M, Big M, Mr.Held, Dubbel-M of gewoon René.
Mijn (inte)r(e)views!
pi_72778584
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 19:59 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Ik schreef zojuist "Deze op het eerste gezicht misschien eenvoudige vraag is denk ik lastig te beantwoorden." en vroeg me toen opeens af of dat eigenlijk wel goed is. Mag je de woorden "denk ik" wel zomaar in een zin zetten, of moeten ze voorafgegaan en gevolgd worden door een komma?

Ik hoor geen komma's als ik de zin uitspreek, maar zie wel een schijnbaar ongrammaticale zin als ik hem zonder komma's opschrijf.
Ik denk dat deze, op het eerste gezicht, eenvoudige vraag lastig is te beantwoorden.

Probleem opgelost

Mijn leraar Nederlands zei altijd: "Als je niet weet of je paard met een d of een t schrijft, schrijf dan knol"
Daar zit je dan.
pi_72778615
Gebruik 'volgens mij' of 'mijns inziens' (nog mooier).
pi_72778641
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:14 schreef MrManiak het volgende:
Ik zou sowieso eerder gaan voor "Deze op het eerste gezicht misschien eenvoudige vraag is volgens mij lastig te beantwoorden", staat veel mooier en klinkt beter .

Of het mag? Volgens mij wel, maar dan wel tussen komma's... maar persoonlijk vind ik het geen mooie zin
Dat mag je vinden, maar het gaat om een stuk waarin ik steeds meningen geef, dus ik wissel af tussen bewoordingen als "volgens mij", "denk ik", "mijns inziens", "naar mijn mening" enz. Ik kan niet steeds dezelfde woorden gebruiken, en in deze zin was "denk ik" toevallig aan de beurt.
  dinsdag 15 september 2009 @ 20:18:46 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72778725
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:16 schreef Csbs het volgende:

[..]

Ik denk dat deze, op het eerste gezicht, eenvoudige vraag lastig is te beantwoorden.

Probleem opgelost

Mijn leraar Nederlands zei altijd: "Als je niet weet of je paard met een d of een t schrijft, schrijf dan knol"
Maar nou maak je een alternatief met ten minste één komma te veel.

Ik denk dat je 'denk ik' als tussenzin moet beschouwen en dan zet je 'm tussen komma's of tussen gedachtenstreepjes.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 15 september 2009 @ 20:20:03 #8
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_72778799
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:16 schreef Csbs het volgende:

[..]

Probleem opgelost

Mijn leraar Nederlands zei altijd: zo min mogelijk overbodige leestekens. Zonder komma's kan het ook prima.

Ik denk dat deze op het eerste gezicht eenvoudige vraag lastig is te beantwoorden.

Ik zou zeggen:

Volgens mij is deze vraag lastiger te beantwoorden dan je zou denken.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_72778812
Ok dan zou ik zeggen: zonder komma.
pi_72778834
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar nou maak je een alternatief met ten minste één komma te veel.

Ik denk dat je 'denk ik' als tussenzin moet beschouwen en dan zet je 'm tussen komma's of tussen gedachtenstreepjes.
Hmm

"Deze op het eerste gezicht misschien eenvoudige vraag is - denk ik - lastig te beantwoorden."
Daar zit je dan.
pi_72778910
of zeg gewoon IMHO. ;-)
  dinsdag 15 september 2009 @ 20:23:26 #12
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_72778955
Of zeg gewoon:

Het lijkt een simpele vraag, maar dat is het volgens mij niet.
Check mijn band Glorybox
pi_72779132
"Wat een kutvraag"
Daar zit je dan.
  dinsdag 15 september 2009 @ 20:27:33 #14
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_72779177
" Volgende vraag aub"
Check mijn band Glorybox
pi_72792620
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:27 schreef Svyatagor het volgende:
" Volgende vraag aub"
Wat een leuk topic is dit geworden.

Ik dank iedereen hartelijk voor de aangedragen alternatieven. En Lienekien voor haar on-topic-antwoord.
pi_73122233
In de originele zin van TS moet het wel met komma's. Bij een zin die begint met "ik denk dat..." niet. Het verschil is idd dat 'denk ik' een bijzin is.
Sanity is (not) statistical
  zaterdag 26 september 2009 @ 12:38:26 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73122277
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 12:36 schreef Maeghan het volgende:
In de originele zin van TS moet het wel met komma's. Bij een zin die begint met "ik denk dat..." niet. Het verschil is idd dat 'denk ik' een bijzin is.
Bijzin of een tussenzin?
pi_73122723
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 12:38 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Bijzin of een tussenzin?
Ik heb nog nooit gehoord van het begrip tussenzin... ?

Nu ik erop google schijnt het wel te bestaan, maar is dat niet gewoon wat ze bedoelen met een complete andere zin midden in een andere? Salman Rushdie doet dat vaak. Op een andere site wordt een tussenzin beschreven als een commentaar op de zin, om te specificeren bijvoorbeeld.

Ik gok toch op bijzin dan.
  zaterdag 26 september 2009 @ 12:56:25 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73122752
Ik heb mijn twijfels bij bijzin, omdat het niet echt aan de vormkenmerken van een bijzin voldoet. Maar ik vraag me af of bijzin en tussenzin niet twee onvergelijkbare grootheden zijn. Dat een tussenzin vele vormen kan aannemen, waaronder die van een bijzin.
pi_73122808
Ik ook eigenlijk. Ik snap er niks meer van. Hoe heb ik dat m'n hele leven nou toch gedaan zonder tussenzinnen?
pi_73123282
Ik zeg: geen komma's. Zoals je al zegt, je hoort ze niet. Ooit zal dat wel zo geweest zijn, maar doordat het zo'n veel gebruikt en kort zinsnedetje is, 'ik denk', is het zich in spreektaal gaan gedragen als een enkel bijwoord, zoals 'denkelijk' of 'schijnbaar'. De geschreven taal heeft zich daar naar te schikken.

Herschrijven is niet nodig, en door het tussen streepjes te zetten, maak je er iets anders van dan hoe je het uit zo spreken.
pi_73123476
Sowieso staan er twee persoonsvormen achter elkaar, daar moet altijd een komma tussen.
pi_73123602
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 13:25 schreef Maeghan het volgende:
Sowieso staan er twee persoonsvormen achter elkaar, daar moet altijd een komma tussen.
Spreek je die komma's ook uit (als pauzes)?

Nou dan.
pi_73123821
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 13:30 schreef Wouter1989 het volgende:

[..]

Spreek je die komma's ook uit (als pauzes)?

Nou dan.
Is slechts een hulpje voor kinderen op de basisschool, maar op een gegeven moment kom je er toch achter dat het zo niet helemaal werkt. Als je na groep acht verder gaat met leren tenminste.
pi_73123914
Ik heb dat anders nooit gehoord op de basisschool, ik kreeg daar juist van die arbitraire regeltjes als dat je nooit een komma voor 'en' mag plaatsen. Dat het eigenlijk voor een pauze staat, heb ik zelf moeten bedenken.

Maar leg me eens uit waarom het zo niet werkt. Ik begrijp TS's zin namelijk prima.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')