quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:18 schreef Onnoman het volgende:
gewoon gratis proeflessen nemen bij 50 verschillende rijscholen..
Als je te stom bent om hier je rijbewijs te halen dan moet je gewoon helemaal niet gaan rijden.quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:17 schreef AndyKaufman het volgende:
Een poos geleden hoorde ik eens een verhaal dat je je rijbewijs in Polen kan halen en er vervolgens gewoon mee kan rijden hier in Nederland. Heeft iemand hier ervaring mee?
Als ik in Polen mijn rijbewijs haal moet ik hem dan in Nederland omzetten naar een Nederlands paspoort of kan ik dan gewoon een tijdje met mijn Pools paspoort rijden. Zo nee, hoeveel kost dat overzetten? En moet ik in Nederland nog praktijkexamen doen? Zijn er verder nog verborgen kosten?
Een geschikte (Engelstalige) rijschool heb ik inmiddels al gevonden. Ze rijden met Toyota Yaris' en het basispakket begint al vanaf ¤290![]()
.
Wat heeft dit met stomheid te maken? Alsof de wegen hier in Nederland veel verschillen met die van Warsaw. Bovendien is hun slogan 'good driving school', dus ze gaan mij gewoon goede rijlessen gevenquote:Op dinsdag 15 september 2009 18:21 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Als je te stom bent om hier je rijbewijs te halen dan moet je gewoon helemaal niet gaan rijden.
Die wegen zijn inderdaad precies hetzelfdequote:Op dinsdag 15 september 2009 18:31 schreef AndyKaufman het volgende:
[..]
Wat heeft dit met stomheid te maken? Alsof de wegen hier in Nederland veel verschillen met die van Warsaw. Bovendien is hun slogan 'good driving school', dus ze gaan mij gewoon goede rijlessen geven.
Wist niet dat je met een paspoort mag rijden... zal nederland snel vol zitten als alle polen met een pools rijbewijs die hier konden omwisselen voor een nederlands paspoortquote:Als ik in Polen mijn rijbewijs haal moet ik hem dan in Nederland omzetten naar een Nederlands paspoort of kan ik dan gewoon een tijdje met mijn Pools paspoort rijden
De belangrijkste reden is het geld. Ik ben 19 jaar, verdien minimumloon (5 euro en 6 centen p/u). Gemiddeld basispakket kost hier in Nederland ongeveer ¤1300/¤1400. Als ik in Polen ¤300 kwijt ben voor rijlessen (alhoewel dat misschien iets te optimistisch is), ¤10 p/n hostel, ¤100-¤150 ticket, overige kosten ¤10-¤15 per dag. Scheelt me dat toch ongeveer 800 euro. Dat lijkt voor sommigen misschien niet veel, maar voor mij is dat toch 160 uur werken. Daarnaast heb ik voor dat geld ook nog een soort van vakantie erbijquote:Op dinsdag 15 september 2009 19:07 schreef brilkikker het volgende:
Je OP even nalezen en aanpassen waar nodig. Een Pools rijbewijs kan je niet omwisselen voor een Nederlands Paspoort. Ik weet ook niet of je hem kan omwisselen voor een Nederlands rijbewijs .
Waarom wil je hem daar halen en niet hier?
Ik ben 17 en verdien nagenoeg hetzelfdequote:Op dinsdag 15 september 2009 19:38 schreef AndyKaufman het volgende:
[..]
Ik ben 19 jaar, verdien minimumloon (5 euro en 6 centen p/u)
Ik denk dat je daar beter moet anticiperen. In Nederland rijden ze bijvoorbeeld 30-50 in de bebouwde kom, in Polen 60 tot 80 km/uur, en buiten de bebouwde kom 110-120 in plaats van een strikt gehandhaafde 80.quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:46 schreef TranceSetter het volgende:
[..]
Die wegen zijn inderdaad precies hetzelfde
Dat dus, het is tegenwoordig niet meer mogelijk om zomaar een rijbewijs ergens anders te halen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:41 schreef nachtdier3 het volgende:
Je kunt best in Polen je rijbewijzen halen. Je moet er wel een half jaar voor uittrekken*, want pas als je aan die vereiste hebt voldaan kun je het rijbewijs pas omzetten naar een Nederlandse zonder dat je hier opnieuw examen moet doen.
*of conecties in Polen hebben waar je je even een half jaartje kunt inschrijven als medebewoner.
Dan zou je daarvoor je vakantiedagen gebruiken? Als je de vergelijking eerlijk wilt houden, moet je ook even uitrekenen wat een vakantiedag waard is. Even afhankelijk van je werkgever kan je je vakantiedagen bijvoorbeeld ook gebruiken voor een fiets v/d zaak etc, maw die dagen hebben ook een zekere waarde.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:38 schreef AndyKaufman het volgende:
[..]
De belangrijkste reden is het geld. Ik ben 19 jaar, verdien minimumloon (5 euro en 6 centen p/u). Gemiddeld basispakket kost hier in Nederland ongeveer ¤1300/¤1400. Als ik in Polen ¤300 kwijt ben voor rijlessen (alhoewel dat misschien iets te optimistisch is), ¤10 p/n hostel, ¤100-¤150 ticket, overige kosten ¤10-¤15 per dag. Scheelt me dat toch ongeveer 800 euro. Dat lijkt voor sommigen misschien niet veel, maar voor mij is dat toch 160 uur werken. Daarnaast heb ik voor dat geld ook nog een soort van vakantie erbij
OP trouwens aangepast
Halen is wat anders dan enkel een nieuw papiertje kopen..quote:Op woensdag 16 september 2009 11:38 schreef Sjaakmat het volgende:
Voor ¤290 kan je toch ook gewoon een nederlands rijbewijs kopen joh?
Bron: http://www.rijles.nl/index.php?tab=home&item=nieuws&artikel=253quote:Goedkoop Pools rijbewijs toch niet zo goedkoop
26-07-2006 - Bron: BOVAG
--------------------------------------------------------------------------------
Een rijschool in Polen die ogenschijnlijk goedkope rijbewijzen aanbiedt aan Nederlanders past op verzoek van BOVAG-afdeling Verkeersopleidingen de onjuiste informatie op zijn website aan.
Via de website www.rijbewijs.inpolen.nl werft een Poolse rijschool cursisten in Nederland om ze in Polen aan een goedkoop rijbewijs te helpen. Nadat ze zijn geslaagd voor het rijexamen in Polen ontvangen de Nederlandse kandidaten een verblijfsvergunning van dertig dagen, waarna een rijbewijs kan worden aangevraagd. Maar een verblijfsvergunning in een EU-land is bij een verblijfsduur van minder dan 90 dagen helemaal niet nodig. Bovendien mag een EU-land pas tot de afgifte van een eerste rijbewijs overgaan als de aanvrager heeft aangetoond dat hij in de voorafgaande periode van een jaar minimaal 185 dagen in dat land heeft gewoond. Dit betekent dat de informatie op de website van de rijschoolhouder niet juist is en dat Polen als EU-land mogelijk in overtreding is. Bij een vergelijkbare zaak werd EU-lid Tsjechië in 2005 door de Europese Commissie tot de orde geroepen.
Inmiddels heeft de rijschoolhouder aan BOVAG laten weten dat bij de afgifte van het rijbewijs rekening wordt gehouden met de 185-dagen regeling en dat de informatie op de website wordt aangepast. 'Het is dan niet meer interessant om tegen betaling van de langdurige verblijfskosten in Polen een goedkoop rijbewijs te halen', stelt Leo Schreuders, beleidsmedewerker van BOVAG-afdeling Verkeersopleidingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |