http://www.telegraaf.nl/b(...)ient__834.000__.htmlquote:Koningin verdient ¤ 834.000
DEN HAAG - De begroting van de Oranjes is voor volgend jaar gewijzigd. In het verleden waren de kosten van het Koninklijk Huis versnipperd over verscheidene ministeries. Nu zijn alle uitgaven die samenhangen met het uitoefenen van de functie van staatshoofd, ondergebracht in de begroting 'De Koning'.
Koningin Beatrix kan volgend jaar rekenen op ongeveer 5,1 miljoen euro. Daarvan is 834.000 euro bedoeld als inkomen en bijna 4,3 miljoen euro bestemd voor kosten, zoals personeel.
Prins Willem-Alexander krijgt in 2010 bijna 1,4 miljoen euro, waarvan 248.000 euro salaris en meer dan 1,1 miljoen euro voor kosten. Prinses Máxima ontvangt als echtgenote eveneens 248.000 euro inkomen. Ze heeft verder 376.000 euro te besteden aan personele en materiële uitgaven. De overige leden van het Koninklijk Huis krijgen zoals gebruikelijk geen geld.
Op de nieuwe begroting, naar een voorstel van oud-minister Gerrit Zalm, staan dit keer ook de functionele uitgaven vermeld. Die worden begroot op bijna 27 miljoen euro. Daaronder vallen onder meer de kosten voor het departement van de hofmaarschalk en het koninklijk staldepartement, maar ook het gebruik van het regeringsvliegtuig en andere luchtvaartuigen, het onderhoud van zeilschip de Groene Draeck en de reis- en verblijfkosten die samenhangen met bezoeken aan de Nederlandse Antillen en Aruba. Overigens heeft de Groene Draeck, de historische platbodem die de Nederlandse bevolking in 1957 aan de toenmalige prinses Beatrix schonk, ingrijpend onderhoud nodig. De kosten daarvoor, naar schatting 326.000 euro, zijn verdeeld over de begrotingen voor 2010 en 2011.
Tot slot is 5,7 miljoen euro begroot voor de Rijksvoorlichtingsdienst, het Militaire Huis (onderdeel van de Dienst van het Koninklijke Huis) en de uitgaven van het Kabinet der Koningin. De kosten voor beveiliging, staatsbezoeken en het onderhoud van de paleizen staan niet op de begroting vermeld. Deze posten vallen nog onder de ministeries van Justitie, Buitenlandse Zaken en Wonen, Wijken en Integratie.
De wijziging van de begroting had plaats na een advies over de herziening van het kostenstelsel Koninklijk Huis, dat Zalm op aandringen van de Tweede Kamer had opgesteld.
Dat dus.quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:36 schreef Rucebo het volgende:
'Krijgt ' is een beter woord. 'Verdient' impliceert dat je er iets voor moet doen...
De discussie koningin-president is al vaker voorbij gekomen en als ik me goed herinnerquote:Op dinsdag 15 september 2009 17:34 schreef YazooW het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)ient__834.000__.html
Knock yourself out... Wat doen wij in het jaar 2009 trouwens nog met een Koningin?
Ik ben ver rechts(chquote:Op dinsdag 15 september 2009 17:38 schreef S1nn3rz het volgende:
Het is wachten op de linkschgemeente kneusjes die gaan roepen dat de koningin door haar contacten voor miljarden aan opdrachten het land in sleept._!
Ik denk dat die voor het gros aan de rechterkant van het politieke spectrum zitten, zoals ondergetekende.quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:38 schreef S1nn3rz het volgende:
Het is wachten op de linkschgemeente kneusjes die gaan roepen dat de koningin door haar contacten voor miljarden aan opdrachten het land in sleept._!
Hier nog zo'n niet-linksmens die het prima vindt dat Beatrix 8 ton krijgt.quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:41 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Ik denk dat die voor het gros aan de rechterkant van het politieke spectrum zitten, zoals ondergetekende.
quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:43 schreef Stephan1237 het volgende:
Dat vind ik teveel hoor, 40.000 per jaar is genoeg
Grappig man. Hahahahaha..ha.....ha..............argh.quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:36 schreef Rucebo het volgende:
'Krijgt ' is een beter woord. 'Verdient' impliceert dat je er iets voor moet doen...
Onbewuste troll is obvious.quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:39 schreef ElectricEye het volgende:
Kansloos echt!
Er zijn verdorie CEO's die meer verdienen, maar die hebben steevast een kleinere 'span of control' en verantwoordelijkheid!
Doe dat salaris eens gauw ophogen naar marktconform!
Dat van Willem-Alexander is helemaal een lachertje. Moet minstens naar de ¤ 500.000,00. MINSTENS!
Het is juist links dat van de koningin af wil, hokjesgeest, Kijk maar eens in de partijprogramma's van GroenLinks, SP, NCPN.quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:38 schreef S1nn3rz het volgende:
Werkzaamheden en functiesquote:
Blijf je kop maar in het zand steken. Het is algemene kennis dat het leven van Beatrix, Willem-Alexander en, na haar 18e, Amalia in dienst van Nederland staat. Daar horen offers bij die de normale burger nooit zal hoeven geven. Daar is de beloning ook naar.quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:51 schreef TNA het volgende:
"Beschermvrouwe" van 178 instanties![]()
Wat een wónder dat ze nog niet compleet overwerkt is!
Hoe kan het zijn, dat in het jaar 2009 iemand met deze functies NIET gekozen is door het volk... Niet echt democratisch lijkt me? We kunnen toch eigenlijk wel stellen dat Beatrix boven alles staat, of zit ik hier fout?quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:50 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Werkzaamheden en functies
Als lid van de regering is de Koningin nauw betrokken bij de politiek. Zij vertegenwoordigt Nederland in binnen- en buitenland en houdt contact met de samenleving.
Politiek
Als lid van de regering is de Koningin nauw betrokken bij de politiek.
De Koningin
* overlegt met de minister-president en spreekt regelmatig met de ministers en staatssecretarissen;
* ondertekent wetten en koninklijke besluiten;
* benoemt (in)formateurs van nieuwe kabinetten;
* is voorzitter van Raad van State, het belangrijkste adviesorgaan van de regering. Sinds haar 18e verjaardag is zij lid van de Raad van State.
....
....
....
En dat voor een vrouw van 71.
Alle hulde voor haar tomeloze inzet!
Ja, want een koning(in) heeft per definitie geen verstand van zaken. Laten we gewoon even negeren dat Beatrix en Willem Alexander beiden het hoogst mogelijke onderwijs hebben genoten en zich intellectueel verder hebben ontwikkeld dan menig burger en politicus ooit zal doen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:53 schreef TNA het volgende:
Sowieso belachelijk dat iemand die toevallig als koningin geboren is politieke invloed heeft. Dat heeft niets met democratie te maken. Ik heb liever politici die met verstand van zaken hebben gewerkt voor waar ze zijn gekomen.
Ze heeft verstand van zaken, er is niemand die dat kan ontkennen, ook verstokte republikeinen niet.quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:53 schreef TNA het volgende:
Sowieso belachelijk dat iemand die toevallig als koningin geboren is politieke invloed heeft. Dat heeft niets met democratie te maken. Ik heb liever politici die met verstand van zaken hebben gewerkt voor waar ze zijn gekomen.
ja, je zit fout!quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:57 schreef YazooW het volgende:
[..]
Hoe kan het zijn, dat in het jaar 2009 iemand met deze functies NIET gekozen is door het volk... Niet echt democratisch lijkt me? We kunnen toch eigenlijk wel stellen dat Beatrix boven alles staat, of zit ik hier fout?
Uhm, nee. Salaris is niet enkel bedoeld om je kosten te dekken. Salaris is een beloning. De kosten die je maakt zijn geheel jouw verantwoordelijkheid. Ongeacht je kosten krijg je salaris. Verder maakt de koningin blijkbaar erg veel kosten die 'de zaak' (het land) vergoed.quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:56 schreef Omniej het volgende:
Belachelijk eigenlijk dat die lui een salaris krijgen en daar bovenop nog een flinke zak geld voor 'kosten'.
Waar is dat hele salaris dan in godsnaam voor bedoeld? Een salaris krijg je toch per definitie om je kosten te kunnen dekken?
Doe je nou expres alsof je het niet snapt? Hoeveel werknemers krijgen wel niet een auto 'van de zaak'??quote:'t Zou best geniaal zijn als je als normaal werkend persoon van je baas een bepaald salaris kreeg, en daarnaast nog een zak geld om je huis, auto en butler te betalen.
Ik ook.. Laat de koningin alleen maar ceremoniële kunstjes uitvoeren en zich verre van de politiek houden.quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:53 schreef TNA het volgende:
Nou, Wim-Lex is niet zo'n studiebol hoor. Die heeft met veel pijn en moeite zijn Geschiedenis gehaald.quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:57 schreef waht het volgende:
[..]
Ja, want een koning(in) heeft per definitie geen verstand van zaken. Laten we gewoon even negeren dat Beatrix en Willem Alexander beiden het hoogst mogelijke onderwijs hebben genoten en zich intellectueel verder hebben ontwikkeld dan menig burger en politicus ooit zal doen.
En met die invloed valt het bar tegen.
Beatrix staat staatsmatig gezien juist onder alles, de enige macht die ze heeft is haar mening geven over de politiek en ceremonieel een handtekening zetten onder wetsvoorstellen en het aanstellen van belangrijke personen. Voor de rest heeft ze qua landelijke politiek ook geen ene moer in te brengen, ze kan alleen advies geven.quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:57 schreef YazooW het volgende:
[..]
Hoe kan het zijn, dat in het jaar 2009 iemand met deze functies NIET gekozen is door het volk... Niet echt democratisch lijkt me? We kunnen toch eigenlijk wel stellen dat Beatrix boven alles staat, of zit ik hier fout?
Ze moet onder elke wet een handtekening zetten anders gaat deze wet gewoon niet door.quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:00 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
ja, je zit fout!
Ze staat namelijk niet boven alles. En als ik kon kiezen, zou ik haar ook kiezen. Ik kan niemend opnoemen die dit allemaal zou kunnen zoals zij het doet.
Ach ze sluizen ook aardig wat spaarcenten en aandelen naar het buitenland via allemaal geheime en dubieuze bedrijven door hunzelf opgericht. Wat dat betreft zijn ze belastingtechnisch zeer gevat, daar mankeert inderdaad niks aan. Ik denk dat ze veel meer miljoentjes hebben dan dat menigeen denkt, je hoorde laatst ook weer dat ze een leuke 'mailbus bedrijf' hadden opgezet om spaargeld naar het buitenland te sluizen zonder belasting te betalen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:06 schreef zoalshetis het volgende:
valt me tegen. had minstens het dubbele verwacht. ze is immers de baas van een flinke nv.
You're right.quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:06 schreef YazooW het volgende:
[..]
Ze moet onder elke wet een handtekening zetten anders gaat deze wet gewoon niet door.
Na verkiezingen moet ze goedkeuring geven aan een kabinet, zonder goedkeuring gaat het hele feestje niet door.
Dan sta je in principe toch boven alles? Ze heeft bij alles het laatste woord.
Correct me if i'm wrong...
Uit het oogpunt van democratie echter doet ze dat niet, of je krijgt taferelen als Luxemburg, waar de Groothertog ook aftrad door eenzelfde voorkomen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:06 schreef YazooW het volgende:
[..]
Ze moet onder elke wet een handtekening zetten anders gaat deze wet gewoon niet door.
Na verkiezingen moet ze goedkeuring geven aan een kabinet, zonder goedkeuring gaat het hele feestje niet door.
Haar zusje helpen met een leuke constructie voor haar geldquote:Op dinsdag 15 september 2009 18:07 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ach ze sluizen ook aardig wat spaarcenten en aandelen naar het buitenland via allemaal geheime en dubieuze bedrijven door hunzelf opgericht. Wat dat betreft zijn ze belastingtechnisch zeer gevat, daar mankeert inderdaad niks aan. Ik denk dat ze veel meer miljoentjes hebben dan dat menigeen denkt, je hoorde laatst ook weer dat ze een leuke 'mailbus bedrijf' hadden opgezet om spaargeld naar het buitenland te sluizen zonder belasting te betalen.
Gevatte fraudeurs zijn het, ik heb er wel respect voor.
Precies, maar het heeft wel wat romantisch, een koninklijke familie die de eigen regering fraudeert en met oud geld overal heenschuift. Het heeft wel wat vind ik, wat is er nou leuk aan een compleet politiek correct schouwspel?quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:09 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Haar zusje helpen met een leuke constructie voor haar geld
quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:35 schreef Dragorius het volgende:
800.000+
So much for the Balkenende-norm dus?
Dat klopt, maar dat betekent niet dat ze daar zelf verder veel aan hoeft te doen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:06 schreef YazooW het volgende:
[..]
Ach ja, een president is ook niet alles, kost ook een smak geld.quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:10 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Precies, maar het heeft wel wat romantisch, een koninklijke familie die de eigen regering fraudeert en met oud geld overal heenschuift. Het heeft wel wat vind ik, wat is er nou leuk aan een compleet politiek correct schouwspel?
Ik vind het wel wat hebben.
Dat is ook juist het leuke er aan, ze negeert wat ze zelf opleest.quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:14 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ach ja, een president is ook niet alles, kost ook een smak geld.
Alleen moet ze dan niet met een uitgestreken gezicht gaan preken over solidariteit en allemaal 'met elkaar' de schouders er onder zetten, dat komt bij mij zo schijnheilig over.
Wil jij je volledige privacy opgeven voor dat bedrag?quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:15 schreef Ritmo het volgende:
Nu ben ik niet anti-koningshuis (integendeel) maar dit is gewoon niet acceptabel, Obama verdient zelfs maar 4 ton ofzo. Verder hoorde ik dat ze komend jaar ook nog 8000 euro ofzo meer kreeg? Ze mogen best een leuk bedrag verdienen van mij, maar het is toch niet te geloven dat Beatrix iedereen loopt te vertellen dat iedereen het zeer zwaar gaat krijgen en er zelf even 5 modale salarissen bijkrijgt?
Denk je werkelijk dat die seniele kut zelf uberhaupt uit haar hoofd nog weet waar ze "erevrouwe" van is?quote:* Beschermvrouwe Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie
* Beschermvrouwe Bataafsch Genootschap der Proefondervindelijke Wijsbegeerte
* Beschermvrouwe Bomenstichting
* Beschermvrouwe Bond Heemschut, Vereniging tot bescherming van Cultuurmonumenten
* Beschermvrouwe Bond van Nederlandse Militaire Oorlogs- en Dienstslachtoffers
* Beschermvrouwe Bond van Nederlandse Architecten / Koninklijke Maatschappij tot Bevordering der Bouwkunst
* Beschermvrouwe Dutch Caribbean Nature Alliance
* Beschermvrouwe Floriade 2012
* Beschermvrouwe HVO-Querido
* Beschermvrouwe Geschiedkundige Vereniging Die Haghe
* Beschermvrouwe Geschiedkundige Vereniging Oranje-Nassau
* Beschermvrouwe Johanna Kinderfonds
* Beschermvrouwe Karel Doormanfonds
* Beschermvrouwe Koning Willem Fonds, Londen
* Beschermvrouwe Koninklijk Fries Genootschap voor Geschiedenis en Cultuur
* Beschermvrouwe Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI)
* Beschermvrouwe Koninklijk Mannenkoor Die Haghe Sanghers
* Beschermvrouwe Koninklijk Nederlands Zangersverbond
* Beschermvrouwe Koninklijk Oudheidkundig Genootschap Amsterdam
* Beschermvrouwe Koninklijk Tehuis voor Oud-Militairen Bronbeek
* Beschermvrouwe Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen
* Beschermvrouwe Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten
* Beschermvrouwe Koninklijke Amsterdamsche Roei- en Zeilvereniging De Hoop
* Beschermvrouwe Koninklijke Bond van Zang- en Oratoriumverenigingen
* Beschermvrouwe Koninklijke Coöperatie Rundveeverbetering Delta
* Beschermvrouwe Koninklijke Maatschappij Tuinbouw en Plantkunde
* Beschermvrouwe Koninklijke Maatschappij voor Natuurkunde Diligentia
* Beschermvrouwe Koninklijke Marechaussee
* Beschermvrouwe Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen
* Beschermvrouwe Koninklijke Nederlandse Bond van Oud-Onderofficieren
* Beschermvrouwe Koninklijke Nederlandse Vereniging Avicultura
* Beschermvrouwe Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart
* Beschermvrouwe Koninklijke Nederlandse Zeil- en Roeivereeniging Muiden
* Beschermvrouwe Koninklijke Nederlandse Redding-Maatschappij
* Beschermvrouwe Koninklijke Roei- en Zeilvereeniging De Maas
* Beschermvrouwe Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer
* Beschermvrouwe Koninklijke Vereniging Het Friesch Paarden-Stamboek
* Beschermvrouwe Koninklijke Vereniging Ridders der Militaire Willemsorde
* Beschermvrouwe Koninklijke Vereniging van Eervol Ontslagen Officieren van de Nederlandse Krijgsmacht
* Beschermvrouwe Koninklijke Zangvereniging Mastreechter Staar
* Beschermvrouwe KWF Kankerbestrijding (v/h Stichting Koningin Wilhemina Fonds)
* Beschermvrouwe Landbouwmaatschappij Zuid-Midden-Oost
* Beschermvrouwe Leids Universiteits Fonds
* Beschermvrouwe Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genootschap
* Beschermvrouwe LTO-Noord
* Beschermvrouwe Maatschappij der Nederlandse Letterkunde
* Beschermvrouwe Miniatuurstad Madurodam
* Beschermvrouwe Nationaal Jeugd Fonds Jantje Beton
* Beschermvrouwe Nationale Raad voor Maatschappelijk Welzijn
* Beschermvrouwe Nederlands Bijbelgenootschap
* Beschermvrouwe Nederlandse Bond voor Plattelandsvrouwen, Vrouwen van Nu
* Beschermvrouwe Nederlands Comité Unicef
* Beschermvrouwe Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel
* Beschermvrouwe Nederlandse Adelsvereniging
* Beschermvrouwe Nederlandse Brood- en Banketbakkers Ondernemers Vereniging
* Beschermvrouwe Nederlandse Vereniging Arti en Industriae
* Beschermvrouwe Oogfonds Nederland
* Beschermvrouwe Oorlogsgravenstichting
* Beschermvrouwe Oud-Limburgse Schuttersfeesten
* Beschermvrouwe Prinses Beatrix Fonds
* Beschermvrouwe Reumafonds
* Beschermvrouwe Schilderkundig Genootschap Pulchri Studio
* Beschermvrouwe Stichting Nederlandse Volksklederdrachten Collectie Koningin Wilhemina
* Beschermvrouwe Stichting Stamboek Ronde- en Platbodemjachten
* Beschermvrouwe Stichting Vluchteling
* Beschermvrouwe Stichting Zorg en Bijstand
* Beschermvrouwe Vereeniging Nederlands Historisch Scheepvaart Museum
* Beschermvrouwe Vereeniging tot Beoefening van Overijsselsch Regt en Geschiedenis
* Beschermvrouwe Vereniging Gelre
* Beschermvrouwe Vereniging Het Nederlands Kankerinstituut
* Beschermvrouwe Vereniging Koninklijke Nederlandsche Heide Maatschappij
* Beschermvrouwe Vereniging Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs
* Beschermvrouwe Vereniging Rembrandt
* Beschermvrouwe Vereniging voor Direkte Medische Hulp in de Derde Wereld Simavi
* Beschermvrouwe Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis
* Beschermvrouwe Young Women’s Christian Association
* Beschermvrouwe Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organisatie
En dat voor een vrouw van 71.
Alle hulde voor haar tomeloze inzet!
O ja, belastingvrij ook nog eensquote:Op dinsdag 15 september 2009 18:12 schreef Rucebo het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat betekent niet dat ze daar zelf verder veel aan hoeft te doen.
Dat ze haar alleen haar onkosten vergoeden dan, dat is wel meer dan genoeg. Van de rente op haar hele vermogen alleen kan ze makkelijk rondkomen, ook met haar levensstijl. Belasting betalen hoeven ze ook niet.
Dat valt mee, ik denk dat een Jan Smit meer last heeft van de pers etc. dan Bea die de RIVD dag en nacht als schild heeft.quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:17 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
Wil jij je volledige privacy opgeven voor dat bedrag?
Zeg, een beetje normaal taalgebruik mag ook wel.quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:19 schreef vosss het volgende:
[..]
Denk je werkelijk dat die seniele kut zelf uberhaupt uit haar hoofd nog weet waar ze "erevrouwe" van is?
Het fatsoen is inderdaad ver te zoeken bij sommige FOK-users. vosssquote:Op dinsdag 15 september 2009 18:28 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Zeg, een beetje normaal taalgebruik mag ook wel.
alsof je elke maand de staatsloterij wint. lijkt me best leuk. of zou het gaan vervelen?quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:12 schreef Rucebo het volgende:
Belasting betalen hoeven ze ook niet.
quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:19 schreef vosss het volgende:
[..]
Denk je werkelijk dat die seniele kut zelf überhaupt uit haar hoofd weet waar ze "erevrouwe" van is?
De koningin is een projectje van rechts hoor.quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:38 schreef S1nn3rz het volgende:
Volgens mij snap je mijn vergelijking gewoon niet.quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:00 schreef waht het volgende:
[..]
Uhm, nee. Salaris is niet enkel bedoeld om je kosten te dekken. Salaris is een beloning. De kosten die je maakt zijn geheel jouw verantwoordelijkheid. Ongeacht je kosten krijg je salaris. Verder maakt de koningin blijkbaar erg veel kosten die 'de zaak' (het land) vergoed.
[..]
Doe je nou expres alsof je het niet snapt? Hoeveel werknemers krijgen wel niet een auto 'van de zaak'??
Dan solliciteer ik bij deze naar haar pos... oh.. dat kan dus niet.quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:55 schreef waht het volgende:
[..]
Blijf je kop maar in het zand steken. Het is algemene kennis dat het leven van Beatrix, Willem-Alexander en, na haar 18e, Amalia in dienst van Nederland staat. Daar horen offers bij die de normale burger nooit zal hoeven geven. Daar is de beloning ook naar.
Als je alleen maar de lusten van het koningshuis kan zien feliciteer ik je met je onwetendheid.
Kom je weer trollen?quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:59 schreef SCH het volgende:
[..]
De koningin is een projectje van rechts hoor.
hij heeft in essentie gelijk. subjectief: het is maar wat je rechts noemt.quote:
Ik heb er ook niet zo'n problemen mee. Lag net in bad een alleraardigst boekje over het koningshuis te lezen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:16 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
hij heeft in essentie gelijk. subjectief: het is maar wat je rechts noemt.
ik steun het koningshuis door en door. ik vind het een belangrijke kurk voor ons landje.
en wat de fuck is nou 800.000 salaris voor die positie?
Ja, ze leest zich een middagje in op de wiki van de betreffende streek en doet net of ze nieuwe wonderen kan bedenken. Dat kon je toch zelf ook wel bedenken?quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:18 schreef Ritmo het volgende:
Mensen die wel even denken te weten hoe dom/intelligent de koningin is en doen of ze niets weet en alleen maar snoepreisjes maakt.
M'n vader is 3 weken geleden een middag met d'r meegereist (reportage maken) toen ze in het dorp waar m'n ouders wonen op bezoek was op een oogsfeest en alle boeren stonden met hun mond open door de gedetailleerde kennis die ze over de geschiedenis van de streek, oogsten en de natuur had.
Maar goed, dan nog vind ik dat ze net als iedereen wat in moet leveren.
Ja natuurlijk. Is ook wel het minste dat ze kan doen lijkt mij.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:21 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Ja, ze leest zich een middagje in op de wiki van de betreffende streek en doet net of ze nieuwe wonderen kan bedenken. Dat kon je toch zelf ook wel bedenken?
vooral dat laatste. weggegooit geld is natuurlijk nooit leuk als je daar hard voor gewerkt hebt.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb er ook niet zo'n problemen mee. Lag net in bad een alleraardigst boekje over het koningshuis te lezen.
Dat gezeik over geld tegenwoordig
Ja, zo zal het vast gaan.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:21 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Ja, ze leest zich een middagje in op de wiki van de betreffende streek en doet net of ze nieuwe wonderen kan bedenken. Dat kon je toch zelf ook wel bedenken?
who fucking cares?quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:23 schreef Tahiti het volgende:
Obama heeft een salaris van 400.000 dollar.
Ach als je volwassenen langs de route van de koets luidkeels bloedserieus 'oranje boven leve de koningin' hoort zingen... dan kijk je toch eik nergens meer van op.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:23 schreef Lavenderr het volgende:
En ik krijg een raar feodaal beeld als men het heeft over 'boeren die met hun mond open staan' van bewondering voor de kennis van de koningin.
Ja, en bankiers krijgen een bonus van 7 miljoen ofzo.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:23 schreef Tahiti het volgende:
Obama heeft een salaris van 400.000 dollar.
quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:26 schreef SCH het volgende:
[ afbeelding ]
Leuk boekje voor je kids zoalshetis
Die Obama ze zelf heeft toegestopt.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, en bankiers krijgen een bonus van 7 miljoen ofzo.
Denk dat zijn functie, wat meer inhoud en energie vergt dan dat van onze koningin. Daarom vind ik het salaris van Bea een beetje uit proporties. Maar dat is mijn menig hoor, niet boos worden.quote:
Dat is waar, genant hequote:Op dinsdag 15 september 2009 19:25 schreef Modus het volgende:
[..]
Ach als je volwassenen langs de route van de koets luidkeels bloedserieus 'oranje boven leve de koningin' hoort zingen... dan kijk je toch eik nergens meer van op.
denk je dat? waarom denk je dat, heb je bronnen van hoe hard die man zweet per dag?quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:29 schreef Tahiti het volgende:
[..]
Denk dat zijn functie, wat meer inhoud en energie vergt dan dat van onze koningin. Daarom vind ik het salaris van Bea een beetje uit proporties. Maar dat is mijn menig hoor, niet boos worden.
alle groupies zijn genant als buitenstaander.quote:
Ja.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:31 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
alle groupies zijn genant als buitenstaander.
Hoeveel moet Obama dan verdienen?quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:29 schreef Tahiti het volgende:
[..]
Denk dat zijn functie, wat meer inhoud en energie vergt dan dat van onze koningin. Daarom vind ik het salaris van Bea een beetje uit proporties. Maar dat is mijn menig hoor, niet boos worden.
Mwoah, gewoon doen alsof het je boeit, lachen en wat vragen stellen was ook voldoende geweest hoor.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:23 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. Is ook wel het minste dat ze kan doen lijkt mij.
Kom op zeg, het is Gordon nietquote:Op dinsdag 15 september 2009 19:33 schreef Tahiti het volgende:
Nee, maar vertel eens hoe hard Bea zweet? En volgens mij is het alleen in Engeland zo dat je koningin bent todat je dood neervalt, dus ze kan er gewoon mee stoppen als ze er de kracht niet voor heeft.
wat zit je er nou ineens allemaal rare fratsen bij te halen? het nederlands koningshuis is iets waar zelfs onze nieuwe nederlanders trots op zijn.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:33 schreef Tahiti het volgende:
Nee, maar vertel eens hoe hard Bea zweet? En volgens mij is het alleen in Engeland zo dat je koningin bent todat je dood neervalt, dus ze kan er gewoon mee stoppen als ze er de kracht niet voor heeft.
Mischien kan ze hem vervangen bij de toppersquote:Op dinsdag 15 september 2009 19:40 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Kom op zeg, het is Gordon niet
Ook weer een reden om geen president te willen: die Gordon krijgt per jaar met die 2 andere relnichten 5 keer de Arena vol met debielen, stel dat ie zich verkiesbaar stelt en die mensen gaan stemmen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:40 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Kom op zeg, het is Gordon niet
Wat als Gorden de kroonprins is?quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:44 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Ook weer een reden om geen president te willen: die Gordon krijgt per jaar met die 2 andere relnichten 5 keer de Arena vol met debielen, stel dat ie zich verkiesbaar stelt en die mensen gaan stemmen.
"Landgenoten, leden van de Staten Generaal,quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:33 schreef Tahiti het volgende:
Dus ze kan er gewoon mee stoppen als ze er de kracht niet voor heeft.
Nederlanders kennende, het laatste.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:48 schreef SCH het volgende:
Wat een agressie zeg
Of is het jaloezie?
*at your service!quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:41 schreef ElectricEye het volgende:
Rechtse mensen die het hier niet mee eens zijn, zijn eigenlijke vuige communisten die nog uit de kast moeten komen.
Ze streken een hoop aan die internationale handel, maar dat kwam niet ten gunste van de Nederlandse samenleving. Bernard moest er nog bijna voor aftreden, maar als compromis hoefde hij alleen zijn uniform in te leveren. Dat is nog wel even beter dan een werkstraf en dat voor een poging de Nederlandse staat op te lichten!quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:46 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Zo zie je maar weer, wij als rechts-denkenden hebben blijkbaar een aardig wat lagere bloeddruk, we maken ons niet bij iedere topbaan druk om het loon. Ze zullen het immers wel verdienen, en voor een koningin/staatshoofd van een land als Nederland, gezien ons verleden dat ze enorm veel opstreken aan internationale handel en aandelen dan vind ik 800.000,00 nog maar aan de magere kant.
Het is nog iets beter. Haar salaris is belastingvrij en ze woont gratis in de paleizen van de Nederlandse staat. Ik zou er mijn baas ook eens over praten als secundaire arbeidsvoorwaarden.quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:56 schreef Omniej het volgende:
Belachelijk eigenlijk dat die lui een salaris krijgen en daar bovenop nog een flinke zak geld voor 'kosten'.
Waar is dat hele salaris dan in godsnaam voor bedoeld? Een salaris krijg je toch per definitie om je kosten te kunnen dekken?
't Zou best geniaal zijn als je als normaal werkend persoon van je baas een bepaald salaris kreeg, en daarnaast nog een zak geld om je huis, auto en butler te betalen.
Ik herzie mijn mening! Een dorpskenner die de boeren wist te overbluffen met haar kennis; dat moet een uniek talent zijn.quote:Op dinsdag 15 september 2009 19:18 schreef Ritmo het volgende:
Mensen die wel even denken te weten hoe dom/intelligent de koningin is en doen of ze niets weet en alleen maar snoepreisjes maakt.
M'n vader is 3 weken geleden een middag met d'r meegereist (reportage maken) toen ze in het dorp waar m'n ouders wonen op bezoek was op een oogsfeest en alle boeren stonden met hun mond open door de gedetailleerde kennis die ze over de geschiedenis van de streek, oogsten en de natuur had.
Maar goed, dan nog vind ik dat ze net als iedereen wat in moet leveren.
Een zeventje naar verluidt voor zijn skriptie, maar voor de zekerheid is die staatsgeheim verklaard omdat er mensen twijfelen of dat zeventje wel echt verdiend was.quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:04 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, Wim-Lex is niet zo'n studiebol hoor. Die heeft met veel pijn en moeite zijn Geschiedenis gehaald.
Zoek 'voorbeeld' eens op in je woordenboek.quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:13 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ik herzie mijn mening! Een dorpskenner die de boeren wist te overbluffen met haar kennis; dat moet een uniek talent zijn.
..omdat hij er misschien een heel klein beetje hulp bij heeft gehadquote:Op dinsdag 15 september 2009 20:15 schreef voyeur het volgende:
[..]
Een zeventje naar verluidt voor zijn skriptie, maar voor de zekerheid is die staatsgeheim verklaard omdat er mensen twijfelen of dat zeventje wel echt verdiend was.
http://www.republikeinen.(...)of-2007-vandalen.pdfquote:Een rudimentaire groeiberekening op basis van deze schatting geeft aan dat 0.8 à 1.0
procentpuntgroei te danken is aan de monarchie. Als dit groeicijfer vertaald wordt in
euro’s dan variëren de baten van het koningshuis tussen 4,2 en 5,3 miljard euro voor
het jaar 2006. Men kan vanzelfsprekend de nodige vraagtekens plaatsen bij dit cijfer
aangezien dit een zeer omvangrijke bijdrage is. Allereerst is dit een monarchiebonus
die geldt voor de gemiddelde monarchie in de wereld. Het valt moeilijk in te zien of
Nederland meelift op andermans groei-ervaringen of dat andere landen juist op de
inspanningen van Nederland meelift. Toch lijkt een dergelijk groot effect niet geheel
implausibel aangezien we hierboven reeds lieten zien hoe bovengemiddeld de
kwaliteit van overheid en democratie in monarchieën is.
Ik reageerde!quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:21 schreef Knarf het volgende:
boehoe
[..]
http://www.republikeinen.(...)of-2007-vandalen.pdf
Maar alle jankers zullen wel niet meer reageren, net als in het andere topic.
Ik heb het redelijk goed gelezen, jij denk ik niet, of anders heb je het niet goed begrepen, welliswaar toont hij vrij sterk de voordelen van een monarchie aan, maar dit heeft met name betrekking op het gebied van stabiliteit, wat de beste man doet, is dat hij een soort index cijfer maakt op basis van monarchieen en niet monarchieen. Aan de hand van dit index-cijfer komt hij tot de conclusie dat we het door het koningshuis een procent beter doen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:21 schreef Knarf het volgende:
boehoe
[..]
http://www.republikeinen.(...)of-2007-vandalen.pdf
Maar alle jankers zullen wel niet meer reageren, net als in het andere topic.
Dat dus!quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:25 schreef Hyperdude het volgende:
Bijstandsuitkering bedraagt volgens mij iets van ¤12000 per jaar.
Dus Beatrix is net zo veel waard/kost net zoveel als 69,5 uitkeringstrekkers.
Lijkt mij een koopje.![]()
En ik maar denken dat sociale woningbouw niet meer bestond..quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:10 schreef voyeur het volgende:
[..]
Het is nog iets beter. Haar salaris is belastingvrij en ze woont gratis in de paleizen van de Nederlandse staat. Ik zou er mijn baas ook eens over praten als secundaire arbeidsvoorwaarden.
De spijker op zijn kop!quote:Op dinsdag 15 september 2009 18:14 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ach ja, een president is ook niet alles, kost ook een smak geld.
Alleen moet ze dan niet met een uitgestreken gezicht gaan preken over solidariteit en allemaal 'met elkaar' de schouders er onder zetten, dat komt bij mij zo schijnheilig over.
Heb je ook gezien waar het vandaan komt?quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb het redelijk goed gelezen, jij denk ik niet, of anders heb je het niet goed begrepen, welliswaar toont hij vrij sterk de voordelen van een monarchie aan, maar dit heeft met name betrekking op het gebied van stabiliteit, wat de beste man doet, is dat hij een soort index cijfer maakt op basis van monarchieen en niet monarchieen. Aan de hand van dit index-cijfer komt hij tot de conclusie dat we het door het koningshuis een procent beter doen.
Het is dus niet zo dat de Oranjes miljarden voor ons binnen lobbyen, daarnaast vind ik zijn betoog nogal magertjes, immers de meeste monarchieen bevinden zich in stabiele westerse landen, danwel in het rijke middenoosten, kortom niet vreemd dat die het beter doen dan de rest.
De sample size is veel te klein om hier conclusies uit te trekken, het gaat hier bovendien niet om of een monarchie nuttig is, dat staat wel buiten kijf. Het gaat erom of het nodig is dat mensen met een enorm vermogen, die tevens ook hun werkkosten mogen declareren, ook nog eens 6 keer de balkenende norm moeten krijgen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:51 schreef Knarf het volgende:
[..]
Heb je ook gezien waar het vandaan komt?
En landen met een monarchie, doen het zelfs beter binnen de westerse wereld.
Ik ben niet echt pro monarchie, maar ik ben dat gezeik over de kosten een beetje beu. Wilde ook eens de andere kant laten zien dat het ook veel opleverd (in iedergeval met cijfers wat in het andere topic gevraagd werd). En of dit nu zo'n 5 miljard of minder is, positief op onze handelsbalans is het in iedergeval. Dit kunnen zelfs de republiekeinen niet ontkennen. Maar daar word dan weer niet op gereageerd.
Dat is een heel andere zaak. Hiddink heeft goed werk gedaan maar dat ontsloeg hem niet van de plicht zich gewoon aan de wet te houden.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:09 schreef raptorix het volgende:
Nog een leuke, weet je wat Hiddink BEWEZEN voor Nederland verdiende toen ie het zo goed deed in Zuid Korea? Weet je ook wat de belastingdienst daar van vond?
Dat is waar, Hiddink heeft ook vrij snel toegegeven dat hij een boekhoudkundige fout had gemaakt, en was gelijk bereid om het bedrag te betalen, wat hem wel enorm kwaad heeft gemaakt is dat ie als crimineel werd weggezet.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is een heel andere zaak. Hiddink heeft goed werk gedaan maar dat ontsloeg hem niet van de plicht zich gewoon aan de wet te houden.
Ga je nu Guus Hiddink, die veel meer verdiende, vergelijken met het koningshuis?quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
De sample size is veel te klein om hier conclusies uit te trekken, het gaat hier bovendien niet om of een monarchie nuttig is, dat staat wel buiten kijf. Het gaat erom of het nodig is dat mensen met een enorm vermogen, die tevens ook hun werkkosten mogen declareren, ook nog eens 6 keer de balkenende norm moeten krijgen.
Nog een leuke, weet je wat Hiddink BEWEZEN voor Nederland verdiende toen ie het zo goed deed in Zuid Korea? Weet je ook wat de belastingdienst daar van vond?
Ja, maar bij de graaf van Corvey (dat is dus een Duitse graaf) die we later Willem I noemden die hier binnengehaald werd als nieuwe koning op last van de Engelse geheime dienst is er niet echt onderhandeld over zijn salaris. Dat hij getrouwd was met zijn nicht vond ook niemand een groot bezwaar, maar heeft de Oranjes wel parten gespeeld daar al die kinderen uit een incestelijke relatie geboren zijn.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:33 schreef Ritmo het volgende:
Een manager mag best flinke bedragen krijgen, mits ie in de jaren dat ie in dienst was goed beleid heeft gevoerd en het bedrijf/de financiele instelling gezond achterlaat. Als je 100 miljoen binnenhaalt of een bedrijf uit het slop haalt, mag je daar best zelf wat miljoentjes van meepikken. Bij topvoetballers is het gewoon vraag en aanbod, net als Brad Pitt of Johnny Dep die nog veel meer verdienen.
Tsja, bij witteboorden mensen heet zoiets al snel een fout en bij anderen die de wet overtreden, noemen we het criminaliteit. Ik weet het niet hoor, hij had gewoon moeten weten dat hij fout zat en het is goed dat ook witteboorden hard worden aangepakt.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is waar, Hiddink heeft ook vrij snel toegegeven dat hij een boekhoudkundige fout had gemaakt, en was gelijk bereid om het bedrag te betalen, wat hem wel enorm kwaad heeft gemaakt is dat ie als crimineel werd weggezet.
Ik weet niet hoe bewust Hiddink bezig was en hoe hij door z'n belastingadviseur is voorgelicht. Blijf het vreemd vinden dat je fraude riskeert voor een paar ton terwijl je miljoenen op je bankrekening hebt.quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Tsja, bij witteboorden mensen heet zoiets al snel een fout en bij anderen die de wet overtreden, noemen we het criminaliteit. Ik weet het niet hoor, hij had gewoon moeten weten dat hij fout zat en het is goed dat ook witteboorden hard worden aangepakt.
Je moet ze de kost niet willen geven die dat doen. Maar het valt me wel op dat bij dit soort wetsovertredingen veel sneller vergoeilijkend wordt gepraat dan bij andere criminaliteit. Het gaat wel over een paar ton waar het bij inbraakjes om veel minder gaat maar dan is de toon vaak veel harder.quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:51 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe bewust Hiddink bezig was en hoe hij door z'n belastingadviseur is voorgelicht. Blijf het vreemd vinden dat je fraude riskeert voor een paar ton terwijl je miljoenen op je bankrekening hebt.
Helemaal mee eens, zie m'n edit.quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:53 schreef SCH het volgende:
[..]
Je moet ze de kost niet willen geven die dat doen. Maar het valt me wel op dat bij dit soort wetsovertredingen veel sneller vergoeilijkend wordt gepraat dan bij andere criminaliteit. Het gaat wel over een paar ton waar het bij inbraakjes om veel minder gaat maar dan is de toon vaak veel harder.
Maar er is wel verschl tussen een leven kapot maken, en een leven kapot maken.quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:54 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, zie m'n edit.Madoff heeft misschien nog wel meer (levens) kapot gemaakt dan menig terrorist.
Maar misschien ben ik naief, ik denk niet dat Hiddink echt bewust heeft lopen frauderen. Hoogstens geprobeerd om gebruik te maken van een maas in de wet ofzo.
Bea is absoluut geen domme trut, is ook algemeen bekend dat ze enorm werkt, mijn zus heeft in ver verleden rapporten geschreven voor haar, over presidenten die een staatsbezoek kwamen brengen, en daar was ze enorm kritisch op, dat bewonder ik ook in haar, ik geloof dat ze nuttig werkt verricht, en ik zou ook graag zien dat het koningshuis een representatieve functie krijgt voor Nederland, en daar mogen ze gerust een goede vergoeding voor mogen krijgen. Daarom zou het ook zo goed zijn om de politieke binding te verbreken zodat ze vrijuit kunnen spreken, zeg maar op het niveau waarop ambassadeurs ook kunnen. Daarnaast mogen de traditionele functies blijven bestaan, koninginnedag, prinsjesdag, etctera, prachtige vorm van cultuur, maar beschouw het dan ook als cultuur!quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:52 schreef SCH het volgende:
Misschien is dat inkomen best hoog maar ik stoor me aan die populistische prietpraat dat ze een 'domme kut' is en helemaal niks doet en zo. Ik denk dat ze behoorlijk hard werkt en dat ze dat naar vermogen doet. Ik ben geen fan van het koningshuis maar we hebben het nou eenmaal en dan vind ik het wat gratuit om er zo denigrerend over te doen. Er zouden best dingen anders kunnen, gaat ook wel gebeuren na de troonsopvolging denk ik.
Ik bedoel nu natuurlijk niet de vliegtuigkapers/Bin Laden ofzo.quote:Op dinsdag 15 september 2009 23:12 schreef Tobey het volgende:
[..]
Maar er is wel verschl tussen een leven kapot maken, en een leven kapot maken.
Als er bij jouw wordt ingebroken, je wordt fysiek mishandeld, en ze nemen je geld mee is toch iets anders, dan als je dat geld op een rekening zet, en iemand neemt het mee.
Inderdaad, uit de solidariteit die ze vandaag in de Ridderzaal zo bepleitte.quote:Op dinsdag 15 september 2009 23:29 schreef -jos- het volgende:
van mij mag ze inderdaad wel de helft minder verdienen. maar ja het zij zo. ze had best eens kunnen voorstellen om haar salaris te laten bevriezen om wat meer solidariteit te krijgen vind ik. voor haar maakt het toch niet uit ze heeft geld zat...
4,3 miljoen euro bestemd voor kosten. Zoals personeel.quote:Koningin Beatrix kan volgend jaar rekenen op ongeveer 5,1 miljoen euro. Daarvan is 834.000 euro bedoeld als inkomen en bijna 4,3 miljoen euro bestemd voor kosten, zoals personeel.
Dat koningshuis is natuurlijk helemaal geen heilig moeten. Het land kan heel goed zonder. Waarom zou je met zoveel dociel respect willen praten over een parasitaire familie die al eeuwenlang de baas speelt over dit land?quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:52 schreef SCH het volgende:
Ik ben geen fan van het koningshuis maar we hebben het nou eenmaal en dan vind ik het wat gratuit om er zo denigrerend over te doen. Er zouden best dingen anders kunnen, gaat ook wel gebeuren na de troonsopvolging denk ik.
Het gaat mij niet om de poppetjes. Je kan je een slechtere koningin dan Beatrix voorstellen. Het systeem klopt gewoon niet. De monarchie is een middeleeuwse staatsvorm, democratie onwaardig.quote:Op dinsdag 15 september 2009 23:45 schreef Ritmo het volgende:
Ringo had zeker liever gewild dat idioten als Bush of Berlusconi met veels te veel macht ons land over konden nemen.
Ja, die vuige slinkse monarch-loving socialisten ook altijdquote:Op dinsdag 15 september 2009 17:38 schreef S1nn3rz het volgende:
Exact.quote:Op dinsdag 15 september 2009 23:47 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om de poppetjes. Je kan je een slechtere koningin dan Beatrix voorstellen. Het systeem klopt gewoon niet. De monarchie is een middeleeuwse staatsvorm, democratie onwaardig.
Ik vind het een mooi onderdeel van onze geschiedenis/cultuur en veel betere vertegenwoordigers dan Balkenende. En als je alles zou schrappen wat niet direct supernuttig is zou het maar een saaie boel worden.quote:Op dinsdag 15 september 2009 23:47 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om de poppetjes. Je kan je een slechtere koningin dan Beatrix voorstellen. Het systeem klopt gewoon niet. De monarchie is een middeleeuwse staatsvorm, democratie onwaardig.
Hoeveel invloed heeft een koning(in) eigenlijk op extreem ingrijpende beslissingen?quote:Op dinsdag 15 september 2009 23:49 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Exact.
Want hoe je het ook wendt of keert - Beatrix heeft een vinger in de kabinetspap.
Bah @ visualisering.
quote:Doodvonnis
Dat roept de vraag op: kan de Koningin weigeren een wet te ondertekenen? In Engeland is ooit beweerd dat de Britse vorstin zelfs haar eigen doodvonnis zou moeten tekenen wanneer haar dit door het Lagerhuis en Hogerhuis zou worden voorgelegd. In Nederland zijn er beoefenaars van het staatsrecht die met grote stelligheid hetzelfde beweren. Zij beschouwen de Koningin als een „handtekeningenmachine.” Als de ministers en de volksvertegenwoordiging hebben gesproken, is het staatshoofd nog slechts een willig werktuig. Hare Majesteit heeft maar dienstig te gehoorzamen en blindelings te volgen.
Andere staatsrechtkenners en ervaren staatslieden zijn het daar pertinent mee oneens. Zij wijzen op de tekst van de Grondwet. De cruciale tekst luidt: „Een voorstel wordt wet, zodra het door de Staten-Generaal is aangenomen en door de Koning is bekrachtigd.” Uit niets is af te leiden dat deze bekrachtiging een automatisme is, stellen zij. In de oude Grondwet stond het nog helderder: „De Koning doet de Staten-Generaal zo spoedig mogelijk kennis dragen of hij een voorstel van wet, door hen aangenomen, al dan niet goedkeurt.” Het woordje niet zegt genoeg.
Crisis
De praktijk leert dat deze visie sterke papieren heeft. Meerdere keren is in de Nederlandse geschiedenis een wet of besluit op grote weerstand bij de Koningin gestuit. Soms –niet altijd– met als gevolg dat het voornemen afketste op een veto. Over koningin Beatrix is wat dat betreft weinig met zekerheid bekend, maar uit archieven en andere bronnen weten we inmiddels dat koningin Juliana bijvoorbeeld een paar keer heeft geweigerd om mee te werken aan de tenuitvoerlegging van de doodstraf voor oorlogsmisdadigers.
Het koningshuis is een negentiende-eeuwse poging om alles naar het "oude" te herstellen. Niks cultuur, niks geschiedenis. Koning Willem heeft zichzelf uit eigenbelang op de troon neergezet, in de chaos vlak na de Franse tijd. Zijn nazaten hebben generatie op generatie in heerlijkheid van die willemse arrogantie kunnen genieten. Het is een familie van parvenu's, die maar heel langzaam hebben kunnen wennen aan de grillen der democratie en daar nog steeds met liefde aan ontsnappen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 23:51 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Ik vind het een mooi onderdeel van onze geschiedenis/cultuur en veel betere vertegenwoordigers dan Balkenende. En als je alles zou schrappen wat niet direct supernuttig is zou het maar een saaie boel worden.
Nog geen tweehonderd jaar zit die infiltrant van de Engelse geheime dienst hier en zijn buitenechtelijke nazaten en dat is al koltoer? Toen we nog zelf mochten beslissen waren we veel langer een republiek, maar dat is geen koltoer?quote:Op dinsdag 15 september 2009 23:51 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Ik vind het een mooi onderdeel van onze geschiedenis/cultuur en veel betere vertegenwoordigers dan Balkenende. En als je alles zou schrappen wat niet direct supernuttig is zou het maar een saaie boel worden.
quote:Op woensdag 16 september 2009 00:01 schreef voyeur het volgende:
[..]
Nog geen tweehonderd jaar zit die infiltrant van de Engelse geheime dienst hier en zijn buitenechtelijke nazaten en dat is al koltoer? Toen we nog zelf mochten beslissen waren we veel langer een republiek, maar dat is geen koltoer?
Ik denk dat geen enkel land in de wereld 'schoon' is qua geschiedenis.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:01 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het koningshuis is een negentiende-eeuwse poging om alles naar het "oude" te herstellen. Niks cultuur, niks geschiedenis. Koning Willem heeft zichzelf uit eigenbelang op de troon neergezet, in de chaos vlak na de Franse tijd. Zijn nazaten hebben generatie op generatie in heerlijkheid van die willemse arrogantie kunnen genieten. Het is een familie van parvenu's, die maar heel langzaam hebben kunnen wennen aan de grillen der democratie en daar nog steeds met liefde aan ontsnappen.
Ach kom op nou, is het nou niet heerlijk dat je een koningshuis hebt met de hele sfeer en status die er omheen hangt? De kroontjes en feestkleding bij elk oranje evenement, de mooie egards die om de hele evenementen heenhangen en de militaire poppenkast die op komt draven.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:01 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het koningshuis is een negentiende-eeuwse poging om alles naar het "oude" te herstellen. Niks cultuur, niks geschiedenis. Koning Willem heeft zichzelf uit eigenbelang op de troon neergezet, in de chaos vlak na de Franse tijd. Zijn nazaten hebben generatie op generatie in heerlijkheid van die willemse arrogantie kunnen genieten. Het is een familie van parvenu's, die maar heel langzaam hebben kunnen wennen aan de grillen der democratie en daar nog steeds met liefde aan ontsnappen.
'Middeleeuwsen'quote:Op woensdag 16 september 2009 00:06 schreef baba117 het volgende:
Afschaffen die uitvreters. Hebben miljarden en hebben meer politieke invloed dan de meeste mensen denken en ze hebben dat alleen omdat het a: een stel ratten zijn. b: veel mensen zijn debiel en vinden het geweldig dat die middeleeuwsen hun belasting centen krijgen. c: eigenlijk hetzelfde als b maar veel mensen zijn debiel en zijn tegen gelijkheid.. laat zich ook zien in positieve discriminatie trouwens.
En wat zou het saai zijn als er geen Koninginnedag meer was.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:10 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ach kom op nou, is het nou niet heerlijk dat je een koningshuis hebt met de hele sfeer en status die er omheen hangt? De kroontjes en feestkleding bij elk oranje evenement, de mooie egards die om de hele evenementen heenhangen en de militaire poppenkast die op komt draven.
Ik kan er werkelijk van genieten, en het is zeker niet weggegooid geld, rechts als ik ben vind ik dat deze mensen gewoon hun plekje in deze samenleving verdienen en verdiend hebben. Wat mij betreft behoren we ons hier niet mee te bemoeien, het moet echter niet al te gek worden. Maargoed, voor bepaalde socialisten is een paar euro boven het minimumloon al te gek, dus dan blijven we aan de gang.
Nee, ik ben wel trots op dit koningshuis en haar geschiedenis.
Naar mijn weten is de koninklijke familie geen directe bloedverwant van Willem van Oranje.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:10 schreef raptorix het volgende:
Overigens vind ik eerst maar eens dat er een DNA test gedaan moet worden om te bepalen of ze wel echt afstammelingen van Oranje zijn, immers als je op basis van erfelijkheid priveleges krijgt, je ook maar moet aantonen dat je het echt bent.
Trouwens, als amsterdammer wil ik godverdomme ook me paleis op me dam terug.
De eerste koning van Nederland was hoofd van het huis van Oranje-Nassau in Duitsland, en heeft zichzelf tot Koning gekroond van Nederland en Luxemburg. Volgens mij is er dus geen sprake van een echte oude bloedlijn door de jaren heen, hij was verre familie van Willem Van Oranje en heeft zichzelf uit die naam gewoon uitgeroepen tot onze vorst, pas 200 jaar geleden.quote:William I Frederick, born Willem Frederik Prins van Oranje-Nassau (The Hague, 24 August 1772 - Berlin, 12 December 1843), was a Prince of Orange and the first King of the Netherlands and Grand Duke of Luxembourg.
Before succeeding his father in 1806 as head of the House of Orange-Nassau he was for a short while ruler (as Fürst) of the principality Nassau-Orange-Fulda in Germany from 1803 till 1806. In 1813 he was named 'Sovereign Prince' of the Netherlands, and proclaimed himself King of the Netherlands and Duke of Luxembourg on 16 March 1815.
Willem van Oranje leefde dus 250 jaar eerder dan onze eerste koning, moet je nagaan.quote:William I, Prince of Orange (April 24, 1533—July 10, 1584)
Over welke koninklijke geschiedenis heb jij het? Op welke daden van onze staatshoofden sinds Willem I mogen we trots zijn?quote:Op woensdag 16 september 2009 00:10 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Zeker niet, maar dat vind je niet terug in de officiele publicaties van het Koninklijk huis. Ze zijn overigens ook geen afstammelingen van Willem V6 die we later als koning Willem I gehuldigd hebben.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:13 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Naar mijn weten is de koninklijke familie geen directe bloedverwant van Willem van Oranje.
Ik heb hierboven de herkomst een beetje vlak uitgelegd.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:19 schreef Ringo het volgende:
[..]
Over welke koninklijke geschiedenis heb jij het? Op welke daden van onze staatshoofden sinds Willem I mogen we trots zijn?
En van een circus genieten we allemaal. Een weinig klatergoud en het gepeupel krijgt al snel een waas voor de ogen. Allemaal misplaatste romantiek.
Klopt, zie mijn post hier ergens boven.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:19 schreef voyeur het volgende:
[..]
Zeker niet, maar dat vind je niet terug in de officiele publicaties van het Koninklijk huis. Ze zijn overigens ook geen afstammelingen van Willem V6 die we later als koning Willem I gehuldigd hebben.
Op instignatie van de Engelse geheime dienst die het gehad had met de Nederlandse interventies en die graag hun werelddominantie terug wilden. Toen die drie schurken hem een brief stuurden met het verzoek 'koning' te worden hebben ze hem nog flink moeten pushen, maar de Engelsen hebben hem in een bootje gezet en that was it.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:16 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
De eerste koning van Nederland was hoofd van het huis van Oranje-Nassau in Duitsland, en heeft zichzelf tot Koning gekroond van Nederland en Luxemburg. Volgens mij is er dus geen sprake van een echte oude bloedlijn door de jaren heen, hij was verre familie van Willem Van Oranje en heeft zichzelf uit die naam gewoon uitgeroepen tot onze vorst, pas 200 jaar geleden.
Als je het zo bekijkt hebben ze het wel handig gespeeld die Oranjes
[..]
Willem van Oranje leefde dus 250 jaar eerder dan onze eerste koning, moet je nagaan.![]()
In vergelijking zouden we dus een nazaat van iemand uit 1750 moeten kronen tot onze koning NU wil je een vergelijkende bloedlijn keuze kunnen trekken. Eigenlijk best raar dat de bevolking van Nederland dat gepikt heeft, dat je op basis van een claim van meerdere eeuwen oud iemand zichzelf tot koning laat kronen.
Zo ongeveer, maar 't was voor Nederland ook een goede deal op een gegeven moment, constante oorlogen met Engeland waren op een gegeven moment ook te kostbaar, en door de enorme expansie van het Britse rijk hadden we dat toch niet meer lang uitgehouden.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:25 schreef voyeur het volgende:
[..]
Op instignatie van de Engelse geheime dienst die het gehad had met de Nederlandse interventies en die graag hun werelddominantie terug wilden. Toen die drie schurken hem een brief stuurden met het verzoek 'koning' te worden hebben ze hem nog flink moeten pushen, maar de Engelsen hebben hem in een bootje gezet en that was it.
Maar je schreef:quote:Op woensdag 16 september 2009 00:21 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Klopt, zie mijn post hier ergens boven.
Dus dat was een tikje verwarrendquote:Op woensdag 16 september 2009 00:10 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ik ben geen stamboomdeskundige maar ik zie toch wel een directe lijn tussen (in elk geval) koning Willem I en Beatrix. Of zie ik dat helemaal verkeerd?quote:Op woensdag 16 september 2009 00:21 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Klopt, zie mijn post hier ergens boven.
Misschien, ik ben dan ook redelijk gefascineerd door dit onderwerp en ben wel te beschrijven als fan van het Koninklijk huis (ook al zal je me nooit zien bij die zwaaiersquote:Op woensdag 16 september 2009 00:29 schreef voyeur het volgende:
[..]
Maar je schreef:
[..]
Dus dat was een tikje verwarrend
Op bestuurlijk gebied doen ze eigenlijk niet zo veel (meer) in het koningshuis. Ik zie ze vooral als een soort uithangbord voor Nederland. In het buitenland vinden ze het meestal prachtig, in veel landen in Azie b.v. vinden ze traditie echt belangrijk.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:20 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ik heb hierboven de herkomst een beetje vlak uitgelegd.
Maar onze vorsten hebben opzich wel goed beleid gevoerd, en gezorgd voor de vrede tussen Engeland en Nederland, waardoor onze handel ook enorm profiteerde. Daarnaast heeft de laatste koning enorm geïnvesteerd in industrialisatie waardoor we als Nederland (met anderen) vooruitliepen op dat gebied, en konden profiteren van onze fabrieken in België en het oosten van Nederland.
Ja tussen Beatrix en Willem de Eerste wel, maar niet tussen Beatrix en Willem van Oranje.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:30 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik ben geen stamboomdeskundige maar ik zie toch wel een directe lijn tussen (in elk geval) koning Willem I en Beatrix. Of zie ik dat helemaal verkeerd?
Dus mannelijke erfgenamen staan niet in connectie met Willem van Oranje, dus eigenlijk kan je zeggen dat door alle vrouwen en aangetrouwden je niet eens kan spreken van een zuivere bloedlijn. Vandaar dat de claim van Koning Willem de Eerste een beetje te beschrijven is als vaag. Beatrix haar voorouders staan dus niet in connectie met Willem van Oranje, alleen met de vrouwen van.quote:the present royal house of the Netherlands descends from William the Silent through the female line.
Aha, thanx.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:34 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dus mannelijke erfgenamen staan niet in connectie met Willem van Oranje, dus eigenlijk kan je zeggen dat door alle vrouwen en aangetrouwden je niet eens kan spreken van een zuivere bloedlijn. Vandaar dat de claim van Koning Willem de Eerste een beetje te beschrijven is als vaag. Beatrix haar voorouders staan dus niet in connectie met Willem van Oranje, alleen met de vrouwen van.
Getrouwde vrouwen nemen de naam over, dus als ze dan kinderen baart dan gaat die naam ook over op de kinderen. Echter de naam werd in deze overgedragen door de vrouwen en niet door de mannen. Als je nou eenmaal koninklijk bent dan maakt het weinig uit welke naam de man of vrouw heeft.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:43 schreef Ringo het volgende:
[..]
Aha, thanx.
En dus pleegt deze familie Oranje boerenbedrog. Het zijn parasieten die teren op de status van een naam die ze niet eens met recht mogen dragen. En maar meejanken met dat volkslied.
En dat alles zonder hulp van een RIJKE vader? Wat ze na de ontmoeting met WA heeft bereikt zal ik nooit berijken... Rijk worden door een stel slaven die met alle plezier hun geld naar je toe gooien omdat ze respect voor al je vakanties hebben! Ook het rondhuppelen met hokeymeisjes lijkt me zwaar! Koninginnen dag is ook een belangrijk argument! Zonder de koningin zou je echt niet een gelijksoortig feest kunnen organiseren hoor! Ze is namelijk overal aanwezig.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:12 schreef Ritmo het volgende:
[..]
'Middeleeuwsen'Maxima heeft al 10 keer meer bereikt dan jij in je hele leven zult bereiken voordat ze WA kende. En dat met zo'n gehate vader.
Er zijn een aantal breuken. Na het overlijden van Willem-III stadhouder van Oranje waren er geen nazaten en is er een Friese prins ingesmokkeld. Jan VI de Oude's kleinzoon werd per tractaat gehuldigd als de nieuwe opvolger, maar was genetisch niet verwant met Willem I.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:30 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik ben geen stamboomdeskundige maar ik zie toch wel een directe lijn tussen (in elk geval) koning Willem I en Beatrix. Of zie ik dat helemaal verkeerd?
Juist, deze manier dus. Ze hebben zich door naamgeving en dergelijke gered van uitsterven, de werkelijke bloedlijn is ver te zoeken.quote:Op woensdag 16 september 2009 01:00 schreef voyeur het volgende:
[..]
Er zijn een aantal breuken. Na het overlijden van Willem-III stadhouder van Oranje waren er geen nazaten en is er een Friese prins ingesmokkeld. Jan VI de Oude's kleinzoon werd per tractaat gehuldigd als de nieuwe opvolger, maar was genetisch niet verwant met Willem I.
Nadat Willem III stierf zonder nazaen (ja die nummering van die Willems klopt totaal niet voor de oplettende lezer) was het gedaan met ook die lijn. Wilhemina werd toen maar toen troonsopvolger,maar is verwerkt door de opperstalmeester van Willem III als oplossing. De veel jongere Emma vond het wel best en de beste man is vervolgens tot graaf gebombardeerd voor het redden van het koningshuisl.
Die was ook maar wat jaartjes minister die bovendien voor medeplichtigheid aan tientallen moorden in opspraak is geweest, een gemiddelde manager van een middengroot bedrijf heeft meer geld en ligt minder gevoelig. Denk dat ze eerder last van d'r pa heeft gehad dan dat ze er baat bij had. Maxima zelf heeft een universitair diploma economie ofzo en had een goede functie bij een grote bank voordat ze bij het koningshuis kwam (jaja Wiki is handigquote:Op woensdag 16 september 2009 00:56 schreef baba117 het volgende:
[..]
En dat alles zonder hulp van een RIJKE vader? Wat ze na de ontmoeting met WA heeft bereikt zal ik nooit berijken... Rijk worden door een stel slaven die met alle plezier hun geld naar je toe gooien omdat ze respect voor al je vakanties hebben! Ook het rondhuppelen met hokeymeisjes lijkt me zwaar! Koninginnen dag is ook een belangrijk argument! Zonder de koningin zou je echt niet een gelijksoortig feest kunnen organiseren hoor! Ze is namelijk overal aanwezig.
Toen we nog zelf mochten beslissen? De Oranjes vervulden ook tijdens de Republiek vaak functies als stadhouder, en denk maar niet dat ze die democratisch hadden verkregen. Ik denk dat de familie Oranje tijdens de Republiek meer macht had dan ze sinds de oprichting van het Koninkrijk ooit heeft gehad.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:01 schreef voyeur het volgende:
[..]
Nog geen tweehonderd jaar zit die infiltrant van de Engelse geheime dienst hier en zijn buitenechtelijke nazaten en dat is al koltoer? Toen we nog zelf mochten beslissen waren we veel langer een republiek, maar dat is geen koltoer?
Willem V vluchtte naar Engeland omdat hij gehaat werd als stadhouder. Dat we zijn zoontje terugkregen als koning was bedacht door de Engelse geheime dienst en door een paar landverraders.quote:Op woensdag 16 september 2009 01:11 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Toen we nog zelf mochten beslissen? De Oranjes vervulden ook tijdens de Republiek vaak functies als stadhouder, en denk maar niet dat ze die democratisch hadden verkregen. Ik denk dat de familie Oranje tijdens de Republiek meer macht had dan ze sinds de oprichting van het Koninkrijk ooit heeft gehad.
Jemig Wilders had de broer van Maxima kunnen zijn...ze lijken wel wat op elkaar of niet?quote:Op woensdag 16 september 2009 00:32 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Op bestuurlijk gebied doen ze eigenlijk niet zo veel (meer) in het koningshuis. Ik zie ze vooral als een soort uithangbord voor Nederland. In het buitenland vinden ze het meestal prachtig, in veel landen in Azie b.v. vinden ze traditie echt belangrijk.
Het zijn ambassadeurs (die in mijn ogen wel wat teveel geld krijgen) . Maar toch, het is niet voor niets dat landen altijd een zware delegatie sturen wanneer de koningin of kroonprins komt en dat Verhagen en Balkenende het moeten doen met een minister van buitenlandse zaken ofzo.
Jullie mogen kiezen:
President Wilders:
[ afbeelding ]
Of:
Maxima:
[ afbeelding ]
Met wie zou je eerder zaken doen?
Over het algemeen zijn rechtsgezinden veel meer pro koningshuis dan linkschgemmente kneusjes zoals jij ze placht te noemen. Het meest koningsgezind zijn de SGP-ers gevold door gristenunie en CDA.quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:38 schreef S1nn3rz het volgende:
Nee hoor niet fout, De verwarring is dat we veel later Willem 6 op ons dak kregen en als koning Willem I geinstalleerd hebben. De eerste Willem I alias Willem van Oranjewas geen koning.quote:Op woensdag 16 september 2009 01:25 schreef raptorix het volgende:
Ik maakte een fout, ik was altijd in veronderstelling dat Willem I, Willem van Oranje was, sorry voor het misverstand.
En welke Oranje was dat precies? Degene die het land ontvluchtte omdat hij gehaat werd; da's nou niet echt een teken van macht dacht ik. Zijn voorganger Willem 4 die door de staten van Holland niet geaccepteerd werd als erfstadhouder?quote:Op woensdag 16 september 2009 01:11 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Toen we nog zelf mochten beslissen? De Oranjes vervulden ook tijdens de Republiek vaak functies als stadhouder, en denk maar niet dat ze die democratisch hadden verkregen. Ik denk dat de familie Oranje tijdens de Republiek meer macht had dan ze sinds de oprichting van het Koninkrijk ooit heeft gehad.
Daarom zeg ik: een president, i.p.v. een koning.quote:Op woensdag 16 september 2009 11:12 schreef SicSicSics het volgende:
Daarom zeg ik: Een Beatrix norm voor de publieke sector, ipv. een Balkenende norm.
Alsof die het gratis doet!quote:Op woensdag 16 september 2009 11:16 schreef Ringo het volgende:
Daarom zeg ik: een president, i.p.v. een koning.
Nee. Dat geld interesseert me ook niet in de eerste plaats. Het is de hypocrisie van een koning die aan het hoofd van ons land staat. Er is geen historische grondslag om die koning aan het hoofd te houden. De rol van de Oranjes is misplaatst.quote:
Vind je? En vind je dat nodig?quote:Op woensdag 16 september 2009 11:24 schreef Ringo het volgende:
Nee. Dat geld interesseert me ook niet in de eerste plaats. Het is de hypocrisie van een koning die aan het hoofd van ons land staat. Er is geen historische grondslag om die koning aan het hoofd te houden. De rol van de Oranjes is misplaatst.
Ja boeien of jij het wat vindt hebben, het gaat erom of het toegevoegde waarde heeft of niet. Er is geen politieke invloed en de handtekeningen die HM zet zijn ook allemaal slechts symbolisch. Bos had het er ook over vanochtend op radio 1. "Het heeft voor een hoop mensen een hoge symbolische waarde dus daar moeten we niet al te hard in zijn en bovendien zou de besparing maar marginaal zijn."quote:Op woensdag 16 september 2009 11:31 schreef SicSicSics het volgende:
Vind je? En vind je dat nodig?
Ik vind het wel wat hebben! En velen met mij.
Ja joh, neem ze dat ook even af!quote:Op woensdag 16 september 2009 11:38 schreef Modus het volgende:
Laat al die zwakbegaafden en bejaarden maar lekker een andere hobby zoeken dan.
Ja, maar vrouwen verdienen sowieso minder toch?quote:Op woensdag 16 september 2009 12:04 schreef voyeur het volgende:
[..]
De Duitse president verdient minder dan de premier aldaar.
Nagenoeg geen, maar kom laten we het hebben over iemand die toch iets meer invloed heeft dan Beatrix. President Obama verdient zo'n 300.000 Euro en krijgt een onkostenvergoeding van minder dan 40.000 Euro.quote:Op woensdag 16 september 2009 12:06 schreef SicSicSics het volgende:
En eventuele onkostenvergoedingen?
Daar heb je volledig gelijk in, ze verdient wel te veel. Wat ik sowieso vreemd vind, ze is de rijkste vrouw van Europa meende ik, met een eigen vermogen van ongeveer 3 miljard euro. Wtf doet ze met dat geld? Erin zwemmen net als Dagobert Duck ofzo?quote:Op woensdag 16 september 2009 12:14 schreef voyeur het volgende:
[..]
Nagenoeg geen, maar kom laten we het hebben over iemand die toch iets meer invloed heeft dan Beatrix. President Obama verdient zo'n 300.000 Euro en krijgt een onkostenvergoeding van minder dan 40.000 Euro.
Vergelijk dat met de dik 5 miljoen die we kwijt zijn aan Trix alleen. Voeg dan nog even toe dat mevrouw Obama en hun twee schattige kinderen niets krijgen terwijl wij die kindjes nog eens twee miljoen toe stoppen.
(en dan zijn er van die kleine details als het gratis gebruik van het Loo waar Trix geld voor vangt, terwijl de belastingbetaler meer dan zes ton moet bijdragen om de zwijntjes te laten afschieten door hare Majesteit en haar vrinden)
Mag ik jou erop wijzen dat de premier van Duitsland een vrouw is, en de bondspresident een man?quote:Op woensdag 16 september 2009 12:06 schreef Sjaakmat het volgende:
[..]
Ja, maar vrouwen verdienen sowieso minder toch?
Nou en?quote:Op woensdag 16 september 2009 11:24 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee. Dat geld interesseert me ook niet in de eerste plaats. Het is de hypocrisie van een koning die aan het hoofd van ons land staat. Er is geen historische grondslag om die koning aan het hoofd te houden. De rol van de Oranjes is misplaatst.
Dan is die emancipatie in duitsland echt beter voor vrouwen dan hier he? You go mädchen!quote:Op woensdag 16 september 2009 12:23 schreef Ringo het volgende:
[..]
Mag ik jou erop wijzen dat de premier van Duitsland een vrouw is, en de bondspresident een man?
Belastingvrij inkomen, gratis wonen in alle paleizen en het onderhoud van die optrekjes wordt door ons betaald. En oh ja, als Trix geld overhoudt erven de kinderen dat zonder successiebelasting; da's bij wet zo geregeld omdat ze anders zoveel moeten betalen.quote:Op woensdag 16 september 2009 12:19 schreef SicSicSics het volgende:
Het is inderdaad wel een wat hoog salaris. Wat moet ze er eigenlijk van betalen? Of wordt verder alles geregeld en is dit gewoon puur salaris waar ze nog niet eens de huur van haar paleis mee hoeft te betalen?
Nee, maar als het optelt is het vergelijkbaar of iets minder dan ons koningshuis in totaal kost (>100 miljoen). Voor een land dat een tikkie groter is met een president die ook bevelvoerder is vind ik dat wij het niet slim aanpakken. En oh ja, Obama moet zijn eigen koffie betalen en Trix slurpt haar glaasjes rode wijn gewoon van onze belasting.quote:Op woensdag 16 september 2009 12:23 schreef SicSicSics het volgende:
Obama hoeft naast zijn salaris (400k) en onkosten (50k) trouwens ook niet op een houtje te bijten!
Denk jij dat het links is om positief te zijn over de monarchie?quote:Op dinsdag 15 september 2009 17:38 schreef S1nn3rz het volgende:
Denk jij dat Merkel de President van Duitsland is?quote:Op woensdag 16 september 2009 12:06 schreef Sjaakmat het volgende:
[..]
Ja, maar vrouwen verdienen sowieso minder toch?
Van mij mag daar best wat vanaf! Zowel van de belastingvrijstellingen als van de 'uitkering' op jaarbasis. Maar het hele koningshuis opdoeken zou ik heel erg jammer vinden.quote:Op woensdag 16 september 2009 12:32 schreef voyeur het volgende:
Belastingvrij inkomen, gratis wonen in alle paleizen en het onderhoud van die optrekjes wordt door ons betaald. En oh ja, als Trix geld overhoudt erven de kinderen dat zonder successiebelasting; da's bij wet zo geregeld omdat ze anders zoveel moeten betalen.
Maar Trix heeft gezegd dat de broekriem aangetrokken moet worden en dat anders de overheid loonmatiging afdwingt dus dat was of een schot in eigen voet of 'een beetje dom' om met Maxima te spreken.
quote:Wilders: koningshuis moet inleveren
De leden van het koninklijk huis moeten gekort worden op hun toelage. Als iedereen de broekriem moet aanhalen, geldt dat ook voor het koningshuis. Dat heeft PVV-leider Geert Wilders woensdag bepleit tijdens de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer.
Het kabinet wil op termijn twintig procent bezuinigen. "Zou het niet op zijn plaats zijn als wij dat bescheiden bedrag ook door de leden van het koninklijk huis zouden laten betalen?", zei Wilders. "Zij zijn toch niet de armsten van deze wereld."
Wilders onderbrak het betoog van CDA-fractievoorzitter Pieter van Geel om met zijn voorstel te komen. Van Geel reageerde afwijzend. Hij zei niet publiekelijk over het salaris van 'individuen' te willen praten. Van Geel sprak verder van 'populistische symboolpolitiek'.
Wilders kreeg bijval van de SP, GroenLinks en onafhankelijk Kamerlid Rita Verdonk. Femke Halsema (GroenLinks) stelde voor om het koningshuis inkomstenbelasting te laten betalen. Voor Agnes Kant (SP) is het voldoende als de toelage van de leden van het koningshuis worden bevroren, net als de studiefinanciering en de kinderbijslag.
Uit de begroting van het koninklijk huis, die dinsdag op Prinsjesdag werd gepresenteerd, blijkt dat de toelage van koningin Beatrix volgend jaar stijgt van 813 naar 843 duizend euro. Kroonprins Willem-Alexander en zijn vrouw Máxima krijgen allebei zevenduizend euro meer. Zij ontvangen volgend jaar ieder 248 duizend euro
Hufterige lafheid van een broekschijtende orangist. Hij d-u-r-f-t niet. Als er ergens veel over wordt gesproken door allerhande politici, is het het salaris van individuen.quote:Wilders onderbrak het betoog van CDA-fractievoorzitter Pieter van Geel om met zijn voorstel te komen. Van Geel reageerde afwijzend. Hij zei niet publiekelijk over het salaris van 'individuen' te willen praten. Van Geel sprak verder van 'populistische symboolpolitiek'.
quote:Wilders onderbrak het betoog van CDA-fractievoorzitter Pieter van Geel om met zijn voorstel te komen.
quote:Op woensdag 16 september 2009 15:24 schreef Ritmo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
"But Beyonce had one of the best videos of all time, one of the best videos of all time!!'
Dat moet de eerste keer zijn dat ik het met Wilder eens ben (oh, nee de tweede reeds toen hij Rutte een lulletje rozewater noemdequote:
Ja, hallo, hij moet af en toe bij Bea op de thee, dus hij móet wel zoiets zeggenquote:Op donderdag 17 september 2009 13:42 schreef msnk het volgende:
En Bos maar beweren dat het Koninklijk Huis dit geld dubbel en dwars waard is
Hele speciale thee uit Mozambique, uit de vakantietuin van het vakantiehuisjequote:Op donderdag 17 september 2009 14:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, hallo, hij moet af en toe bij Bea op de thee, dus hij móet wel zoiets zeggen
Van Geel durft sowieso niets. Samen met Krista van Velzen de grootste verschrikking in de kamer.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:10 schreef Ringo het volgende:
[..]
Hufterige lafheid van een broekschijtende orangist. Hij d-u-r-f-t niet. Als er ergens veel over wordt gesproken door allerhande politici, is het het salaris van individuen.
Tja.. Kennelijk kunnen ze er in Den Haag ook wat van als het op drogredeneren aankomt..quote:
Bij dezen een puntje voor Ringoquote:Op woensdag 16 september 2009 15:10 schreef Ringo het volgende:
[..]
Hufterige lafheid van een broekschijtende orangist. Hij d-u-r-f-t niet. Als er ergens veel over wordt gesproken door allerhande politici, is het het salaris van individuen.
Maar als het OLV Bea betreft. Nee, laat dan maar. Met de staart tussen de benen.Puntje voor Wilders deze keer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |