abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72766745

Studentendemonstratie zo 13 sep 2009

"Nu is de maat vol. In plaats van stap voor stap kaalplukken van het hoger onderwijs, moet er geïnvesteerd worden". De Landelijke Studenten Vakbond LSVb is zo boos over de uitgelekte plannen van het kabinet, dat ze op dinsdag 22 september een grote demonstratie houden in Den Haag.

Zaterdag bleek uit uitgelekte stukken onder meer dat het kabinet de studiebeurzen de komende twee jaar niet gaat verhogen.

Volgens LSVb-voorzitter Gerard Oosterwijk loopt de studiebeurs al lang niet meer in de pas met de stijgende kosten van studeren. Vooral studenten die helemaal afhankelijk zijn van de studiefinanciering krijgen het steeds moeilijker. Dit is de zoveelste maatregel die studenten hard raakt, zegt de vakbond. Ook de verhoging van het collegegeld en het duurder worden van een tweede studie maakten het de afgelopen jaren moeilijker voor studenten. "Tellen we deze maatregelen op bij de klachten van studenten over massaal en niet-uitdagend onderwijs, dan mogen we gewoon niet meer stilzitten. Dit vraagt om actie", zo stelt hij.

Gerard Oosterwijk legt uit waarom ze zo boos zijn en wat ze precies gaan doen.
Hij verwacht minstens driehonderd studenten en docenten in Den Haag, voor een openbaar hoorcollege. Het is de bedoeling om de politiek in het openbaar de les te lezen. De actie wordt volgens hem breed gedragen, ook de Vereniging van Universiteiten en de HBO-raad doen mee.

De regeringsplannen worden aanstaande dinsdag op Prinsjesdag officieel gepresenteerd.

http://headlines.nos.nl/forum.php/list_message/93548

Is 300 man niet een beetje weinig?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_72766841
Zo leeft het
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  dinsdag 15 september 2009 @ 14:59:05 #3
163094 Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
pi_72766856
Als al die lui nou eens stoppen met hun hele studiefinanciering er in één avond door te zuipen, dan zou dat al een boel schelen
Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
  dinsdag 15 september 2009 @ 15:01:19 #4
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_72766933
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 14:59 schreef Ladidadida het volgende:
Als al die lui nou eens stoppen met hun hele studiefinanciering er in één avond door te zuipen, dan zou dat al een boel schelen
Dan zit je in een behoorlijk dure tent.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
  dinsdag 15 september 2009 @ 15:03:55 #5
261659 Folmer
To fly, or to fall?
pi_72767031
quote:
Vooral studenten die helemaal afhankelijk zijn van de studiefinanciering krijgen het steeds moeilijker.
Godver zeg. Neem dan een bijbaan.
pi_72767073
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 15:03 schreef Folmer het volgende:

[..]

Godver zeg. Neem dan een bijbaan.
Een studie is volgens de wet 40 uur, een volledige werkweek dus. Waarom moet een student dan nog eens verplicht een bijbaan nemen en zichzelf zo een burnout in werken?
pi_72767108
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 15:05 schreef MoneyTalks het volgende:
Waarom moet een student dan nog eens verplicht een bijbaan nemen en zichzelf zo een burnout in werken?
Het is een investering.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_72767129
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 15:06 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Het is een investering.
Laat de overheid maar eens een keer investeren, wij investeren al genoeg!
pi_72767305
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 15:06 schreef MoneyTalks het volgende:
LOL
En jij denkt dat 1600 euro per jaar alles covert in een universiteit?
Je moest eens weten hoeveel de overheid (en indirect dus IK!) in jou investeert.
Jullie investeren alleen wat tijd, verder krijg je alles toegeschoven van ouders of overheid.
pi_72767357
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 15:06 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_72767478
Dit topic kan niet zonder een afbeelding van onze grote leider.
  dinsdag 15 september 2009 @ 15:19:15 #12
163094 Ladidadida
pi_72767524
quote:

[..]

Een studie is volgens de wet 40 uur, een volledige werkweek dus. Waarom moet een student dan nog eens verplicht een bijbaan nemen en zichzelf zo een burnout in werken?
In praktijk is een studie minder, dat geldt zeker voor de HBO- en MBO-opleidingen. Die kunnen best werken naast die 6 uur college die ze in de week hebben
  dinsdag 15 september 2009 @ 15:20:02 #13
261659 Folmer
To fly, or to fall?
pi_72767547
quote:

[..]

Welke luie donder heeft er nou geen bijbaan naast? Alsof 40 uur (net of er ook maar iemand aan die 40uur voldoet) op een stoel zitten zo vermoeiend is.

Ik vind wat we moeten betalen prima en ik heb straks genoeg geld bij mekaar om mijn master zelf te betalen.

Student die te klagen hebben, rot toch op man. Als je werkt, dan mag je klagen.
  dinsdag 15 september 2009 @ 15:20:13 #14
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_72767553
MBO'ers dienen ook een OV kaart te krijgen. Het bevriezen van de StuFi kan wat mij betreft nog nét, al dient er zeker gecompenseerd te worden als de inflatie onverhoopt gaat stijgen.

God weet wat voor noodgrepen we nog tegemoet kunnen zien van onze fijne regering. Ik zou me dus niet te snel vast laten pinnen.
Intelligent, but fucked up.
  dinsdag 15 september 2009 @ 15:20:26 #15
163094 Ladidadida
pi_72767561
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 15:12 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

LOL
Je moest eens weten hoeveel de overheid (en indirect dus IK!) in jou investeert.
Jullie investeren alleen wat tijd, verder krijg je alles toegeschoven van ouders of overheid.
Die 1600 moet je inderdaad zelf ophoesten (met hulp van de studiefinanciering dus nog...), de overheid legt per student per jaar tussen de 7000 en 8000 euro bij.
  dinsdag 15 september 2009 @ 15:20:58 #16
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_72767573
En het bedrijfsleven?
Intelligent, but fucked up.
pi_72767587
quote:

[..]

LOL
Het is niet voor niets een investering. En eentje die nog flink loont ook.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_72767612
quote:

[..]

LOL
Ik als student investeer allen wat tijd
Ik als student krijg alles toegeschoven van mn ouders

ff een snelle rekensom:

Stufi = ¤ 700 incl lening.
Mn kamer kost al ¤ 370
Ik moet een ziekte kosten verzekering á ¤ 95 ok ok ¤ 50 toeslag
Collegegeld is omgerekend 133 p/m.
Dan hou ik 152 euro over om te leven == eten/drinken, kleding, extra's
Dat is 3 euro per dag..

Mn ouders dragen echt niets bij. Die weigeren zelf bij te dragen..
Dus ik werk me maar in het zweet in die "vrije" uren... En in die zelfde uren wordt er ook nog eens wel tijd aan de studie besteed... Dus korten? We zijn jaren lang al gekort en niet meegegroeid. Ik wil wel stoppen met studeren en fulltime werken... dan is er weer een stukje kennis WEG! Dat kost op lange termijn meer... 4 jaar investeren levert 40 jaar inkomsten op...
  dinsdag 15 september 2009 @ 15:25:11 #19
163094 Ladidadida
pi_72767703
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 15:22 schreef weps het volgende:

[..]

Ik als student investeer allen wat tijd
Ik als student krijg alles toegeschoven van mn ouders

ff een snelle rekensom:

Stufi = ¤ 700 incl lening.
Mn kamer kost al ¤ 370
Ik moet een ziekte kosten verzekering á ¤ 95 ok ok ¤ 50 toeslag
Collegegeld is omgerekend 133 p/m.
Dan hou ik 152 euro over om te leven == eten/drinken, kleding, extra's
Dat is 3 euro per dag..

Mn ouders dragen echt niets bij. Die weigeren zelf bij te dragen..
Dus ik werk me maar in het zweet in die "vrije" uren... En in die zelfde uren wordt er ook nog eens wel tijd aan de studie besteed... Dus korten? We zijn jaren lang al gekort en niet meegegroeid. Ik wil wel stoppen met studeren en fulltime werken... dan is er weer een stukje kennis WEG! Dat kost op lange termijn meer... 4 jaar investeren levert 40 jaar inkomsten op...
In je eentje kun je makkelijk leven van ¤30-40 per week. Dan leef je dus al alleen van je studiefinanciering! Het is bedoeld als een hulpmiddel, om studeren makkelijker te maken. Niet om het volledig te bekostigen!

¤152/30 dagen = trouwens ¤5 per dag, en niet 3.
pi_72767911
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 15:25 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

In je eentje kun je makkelijk leven van ¤30-40 per week. Dan leef je dus al alleen van je studiefinanciering! Het is bedoeld als een hulpmiddel, om studeren makkelijker te maken. Niet om het volledig te bekostigen!

¤152/30 dagen = trouwens ¤5 per dag, en niet 3.
Zeker wanneer je zoals de persoon die je citeert nog eens een lening hebt lijkt me dat wel degelijk het geval. Ik meen dat Mark Rutte toen hij nog staatssecretaris was stelde dat studenten niet moesten werken, maar juist moesten lenen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_72768254
Ik denk dat veel studenten er nog niet echt bij stil staan, wanneer ze straks geen bijbaan meer kunnen vinden en de stufi bevroren is lenen ze 'gewoon'.
-
pi_72768293
quote:

[..]

Afzien zullen ze! Het Calvinisme moet er weer in. Uitgaan is nergens voor nodig, en leuke dingen in het algemeen ook niet!
-
pi_72768327
Lenen moet juist NIET gestimuleerd worden. Lenen is de reden van deze hele crisis!
pi_72769665
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 14:55 schreef MoneyTalks het volgende:
Is 300 man niet een beetje weinig?
Genoeg studenten die gewoon college of practicum hebben en er dus niet heen kunnen. Of Den Haag is heel ver weg, studenten hebben een OV-weekendkaart en er het geld niet voor (over).
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
  Redactie Frontpage dinsdag 15 september 2009 @ 16:59:00 #25
145738 superworm
is erbij
pi_72770931
Wat een vooringenomen eikels in dit topic zeg. Ik ben derdejaars student, woon op mezelf en betaal élke rekening en vaste last zelf. Met telefoon, internet, kabel, huur, gaslichtwater, zorgverzekering, inboedelverzekering, 1650 collegegeld jaarlijks, zeker 150 per kwartaal aan boeken, etc etc etc móét je daar wel bij werken. Daarbij zit je nog hendig ónder het minimumloon (dat begint bij de 23 jaar), en moet ik wekelijks zeker 20-30 uur werken om alles nog een beetje comfortabel te kunnen rechtbreien.

De stufi was verhoudingsgewijs in de jaren tachtig bijna het maandloon van een gemiddelde arbeider, gebaseerd op de 40-urige werkweek die een voltijdstudie behoort te zijn (in de goede oude tijden, toen het onderwijs nog niet vreselijk zoog). Nu is het minimumloon 1200 ofzo? De studenten krijgen 265.

In de meeste steden betaal je inmiddels 25-35 euro per vierkante meter per maand. You do the math.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')