Oh, hij heeft ook al lijntjes met God...quote:God heeft bepaald dat die tik daar achterop de billen ervoor zorgt dat de dwaasheid er met brokken afschiet.
Leuke woordgrap, Frutselquote:
Het is er dus zo eentjequote:Experts bouwden de Titanic, en we kennen het drama van de opvarenden. Een gezin (dat van Noach, red.) dat gewoon deed wat God hen opdroeg, bouwde de ark, en we kennen het succes van de eerste behouden vaart. Willen we nu experts deze samenleving om zeep laten helpen?
Inderdaad. Je mag kinderen wel geestelijk 'mishandelen' blijkbaar en bijvoorbeeld vrijheidsstraffen opleggen of schuldgevoelens aanpraten, maar de doeltreffende lijfstraf is ineens verboten.quote:Op dinsdag 15 september 2009 13:24 schreef Ringo het volgende:
Billenkoek als "mishandeling" definiëren.Geen wonder dat dit land naar de knoppen gaat.
quote:
quote:Spreuken 13:24: 24 Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.
De bijbeltekst is ontleend aan de Statenvertaling 1977, İ Nederlands Bijbelgenootschap 1977.
Theologisch kan het dus goed onderbouwd worden.quote:Hebreeën 12:6–7: 6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, dien Hij aanneemt. 7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)
De bijbeltekst is ontleend aan de Statenvertaling 1977, İ Nederlands Bijbelgenootschap 1977.
"Ja maar.." dat moet je in bijbelse context lezen... (...zouden vredelievende christenen zeggen).quote:Op dinsdag 15 september 2009 13:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
[..]
Theologisch kan het dus goed onderbouwd worden.
Klopt, ik had het volgende gemist:quote:Op dinsdag 15 september 2009 13:37 schreef waht het volgende:
[..]
"Ja maar.." dat moet je in bijbelse context lezen... (...zouden vredelievende christenen zeggen).
quote:Spreuken 23:13–14: 13 Weer de tucht van den jongen niet; als gij hem met de roede zult slaan, zal hij niet sterven. 14 Gij zult hem met de roede slaan, en zijn ziel van de hel redden.
Om hier trouwens op terug te komen, het wordt wel een beetje een WFL topic zo, maar goed, het is misschien wel grappig om even uit te lichten. Traditioneel wordt Spreuken aan koning Salomo of Salomon toegeschreven, die zou dit alles gezegd hebben. Salomo kennen we vanwege zijn Salomonsoordeel, een heel wijs oordeel. Maar het was, en dat verbaast misschien niet meer, een tamelijk hard en rechtlijnig heerser.quote:Op dinsdag 15 september 2009 13:37 schreef waht het volgende:
[..]
"Ja maar.." dat moet je in bijbelse context lezen... (...zouden vredelievende christenen zeggen).
quote:1 Koningen 12:1–19:
De scheuring van het rijk
12
1 Rechabeam ging naar Sichem, waar heel Israël was samengekomen om hem tot koning uit te roepen. 2 Jerobeam, de zoon van Nebat, hoorde hiervan, maar hij bleef in Egypte, waarheen hij voor koning Salomo was gevlucht. 3 Daarom werden er boden gestuurd om hem te halen, en samen met de verzamelde Israëlieten wendde hij zich tot Rechabeam met het volgende verzoek: 4 ‘Uw vader heeft ons een zwaar juk opgelegd. Maakt u onze taak nu minder zwaar, verlicht het juk waarmee uw vader ons heeft belast, dan zullen wij u dienen.’ 5 ‘Geef me drie dagen bedenktijd,’ antwoordde Rechabeam, ‘en kom dan bij me terug.’ Toen het volk was weggegaan, 6 raadpleegde Rechabeam de oudsten die zijn vader Salomo terzijde hadden gestaan toen die nog leefde: ‘Wat raadt u mij aan? Wat moet ik het volk antwoorden?’ 7 ‘Als u zich nu een dienaar van het volk toont,’ zeiden ze, ‘en het van dienst bent met een welwillend antwoord, zal het u voor altijd dienen.’ 8 Maar hij legde de raad van de oudsten naast zich neer en raadpleegde de jongemannen die met hem waren opgegroeid en die hem nu terzijde stonden: 9 ‘Wat raden jullie aan? Wat moeten wij het volk antwoorden op zijn verzoek om het juk te verlichten dat mijn vader het heeft opgelegd?’ 10 De jongemannen zeiden tegen hem: ‘Het volk heeft je gevraagd om het te ontlasten van het zware juk dat je vader het heeft opgelegd. Welnu, zeg tegen hen: “Mijn pink is dikker dan het lid van mijn vader! 11 Mijn vader heeft u een zwaar juk opgelegd, ik zal het nog verzwaren. Mijn vader heeft u gehoorzaamheid geleerd met zwepen, ik zal u gehoorzaamheid leren met schorpioenen!”’ 12 Toen Jerobeam en de andere Israëlieten na drie dagen bij koning Rechabeam terugkwamen, zoals hun gezegd was, 13 gaf de koning hun een hardvochtig antwoord. Hij legde de raad van de oudsten naast zich neer 14 en antwoordde zoals de jongemannen hem hadden aangeraden: ‘Mijn vader heeft u een zwaar juk opgelegd, ik zal het nog verzwaren. Mijn vader heeft u gehoorzaamheid geleerd met zwepen, ik zal u gehoorzaamheid leren met schorpioenen.’ 15 De koning gaf dus geen gehoor aan het verzoek van het volk. De HEER had dit zo beschikt om in vervulling te laten gaan wat hij bij monde van Achia uit Silo aan Jerobeam, de zoon van Nebat, had voorzegd. 16 Toen de Israëlieten merkten dat de koning aan hun verzoek geen gehoor gaf, zeiden ze tegen hem: ‘Wat hebben wij met David te maken? Wij hebben niets gemeen met de zoon van Isaï! We breken op, volk van Israël! Het koningshuis van David zorgt maar voor zichzelf!’ En de Israëlieten braken op. 17 Rechabeam bleef alleen koning over de Israëlieten die in de steden van Juda woonden. 18 Hij stuurde Adoniram, de opzichter van de herendienst, nog naar de Israëlieten, maar die werd gestenigd. De koning zelf kon nog net op een wagen klimmen en naar Jeruzalem ontkomen. 19 Zo brak Israël met het koningshuis van David, en dat is zo gebleven tot op de dag van vandaag.
De bijbeltekst is ontleend aan De Nieuwe Bijbelvertaling, İ Nederlands Bijbelgenootschap 2004/2007.
Rot op. Ik ben christen. Als ik zo eens rond 8 uur in rotterdam rondloop, zie ik genoeg kinderen, want dat zijn het doorgaans nog, 12 jarige kutkindjes, die ze wat vaker een paar flinke klappen hadden moeten verkopen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 13:37 schreef waht het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat álle christenen vredelievend zijn, maar dat er wel een deel vredelievend is. Daarmee de waanzin van het interpreteren van religieuze teksten trachten aan te geven.quote:
Je post was geen belachelijke drogredenering geweest wanneer benen breken echt de enige werkende opvoedmethode was.quote:Op dinsdag 15 september 2009 14:07 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Rot op. Ik ben christen. Als ik zo eens rond 8 uur in rotterdam rondloop, zie ik genoeg kinderen, want dat zijn het doorgaans nog, 12 jarige kutkindjes, die ze wat vaker een paar flinke klappen hadden moeten verkopen.
Als ik mijn kind moet slaan om hem daar niet tussen te doen belanden, so be it. Maar ik breek nog eerder allebei zijn benen dan dat ik hem als 14 jarige de straat op laat om een beetje drugs te dealen.
Vredelievend my ass.
quote:Op dinsdag 15 september 2009 13:59 schreef Iblis het volgende:
Om hier trouwens op terug te komen, het wordt wel een beetje een WFL topic zo, maar goed, het is misschien wel grappig om even uit te lichten. Traditioneel wordt Spreuken aan koning Salomo of Salomon toegeschreven, die zou dit alles gezegd hebben. Salomo kennen we vanwege zijn Salomonsoordeel, een heel wijs oordeel. Maar het was, en dat verbaast misschien niet meer, een tamelijk hard en rechtlijnig heerser.
Hij had ook inderdaad een zoon, Rechabeam. Hoe goed bovenstaande opvoeding werkte op Rechabeam is misschien wel het best te lezen in het Bijbelboek 1 Koningen, waarin het volk hem verzoekt het juk van zijn vaders regime te verzachten, hij antwoordt met: Welnu, zeg tegen hen: Mijn pink is dikker dan het lid van mijn vader! Mijn vader heeft u een zwaar juk opgelegd, ik zal het nog verzwaren. Mijn vader heeft u gehoorzaamheid geleerd met zwepen, ik zal u gehoorzaamheid leren met schorpioenen!
Hieronder het hele stuk. Op zich illustreert mooi het ‘succes’ van Salomo’s pedagogische methode.
[..]
Je doet het ook niet omdat het fijn is, maar omdat het het beste voor het kind is! Nu ja, misschien ben ik daarom ook geen tandarts, want dat lijkt me om dezelfde reden ook niet prettig. Niet dat tandartsen immoreel zijn verder.quote:Op dinsdag 15 september 2009 14:24 schreef Frollo het volgende:
Het lijkt mij persoonlijk niet fijn, op een huilend kind in blijven beuken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |