abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72758746
ik heb een vraagje over een huis kopen en eigen geld investeren. voordat ik een of andere bonusgeile financieel expert optrommel ben ik benieuwd naar jullie meningen.

stel dat ik samen met mijn partner een huis wil gaan kopen van, zeg, 300.000 - 350.000 euro. we verdienen samen rond de 75.000 euro. we hebben een spaarrekening van rond de 50.000 euro.

wat betekent het als we al dat geld investeren in het huis? en is die investering juist verstandig of onverstandig?

alvast dank voor de reacties!
pi_72758803
Investeren in een huis is sowieso de meeste slimme investering die je in je leven doet.
pi_72758869
Ik zou die 50K gebruiken om gedeeltelijk in je hypotheek te stoppen, maar ook zeker om je huis te verbouwen naar wens en uiteraard nog wat overhouden.

Verder ist natuurlijk, hoe lager je hypotheek, hoe lager de maand lasten
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_72758895
Investeren in je hypotheek want dan gaat et maandbedrag omlaag .. Kan voordelig zijn. Maar dat legt de hypotheekadviseur wel uit allemaal. Succes !!
We shall rise again !
  dinsdag 15 september 2009 @ 10:22:42 #5
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_72758896
die 50 k scheelt qua maandlasten niet zo veel op 350k toch? (is rond de 385k kk)
kan je imo beter in verbouwing stoppen
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_72758904
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 10:16 schreef HanSchwulo het volgende: bonusgeile financieel expert
quote:
stel dat ik samen met mijn partner een huis wil gaan kopen van, zeg, 300.000 - 350.000 euro. we verdienen samen rond de 75.000 euro. we hebben een spaarrekening van rond de 50.000 euro.

wat betekent het als we al dat geld investeren in het huis? en is die investering juist verstandig of onverstandig?

alvast dank voor de reacties!
Je zult vanwege het spaargeld waarschijnlijk een wat lagere hypotheekrente betalen. Je zult moeten uitrekenen wat meer voordeel oplevert: de hogere rente (in totaal) en het geld ergens neerzetten (spaarrekening of wat dan ook) of een lagere hypotheek (en de besparing daarop weer wegzetten).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_72758926
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 10:22 schreef dribbel79 het volgende:
die 50 k scheelt qua maandlasten niet zo veel op 350k toch? (is rond de 385k kk)
kan je imo beter in verbouwing stoppen
Dat maakt natuurlijk niet zoveel uit.....
pi_72758928
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 10:21 schreef Chinless het volgende:
Ik zou die 50K gebruiken om gedeeltelijk in je hypotheek te stoppen, maar ook zeker om je huis te verbouwen naar wens en uiteraard nog wat overhouden.

Verder ist natuurlijk, hoe lager je hypotheek, hoe lager de maand lasten
Of je nu geld in je hypotheek stopt of in je verbouwing, is lood om oud ijzer.
Je hypothecaire schuld wordt er in beide gevallen immers 50k minder van.
pi_72758964
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 10:23 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Of je nu geld in je hypotheek stopt of in je verbouwing, is lood om oud ijzer.
Je hypothecaire schuld wordt er in beide gevallen immers 50k minder van.
Als je je huis gaat verbouwen word je hypothecaire schuld minder
pi_72758994
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 10:25 schreef Cahir het volgende:

[..]

Als je je huis gaat verbouwen word je hypothecaire schuld minder
Nee, dat zeg ik ook niet.
Maar wat je verbouwt met eigen geld, hoef je niet in je hypotheek op te nemen.
pi_72760213
Je moet een gedeelte van die 50K storten in je spaarhypotheek. Je krijgt dan namelijk gelijk rente over het gestorte gedeelte en het opbouwen van het totaal bedrag gaat dus heel snel. Ik zelf doe dit jaar ook een extra aflossing van 15K in mijn hypotheek dat betekent dat ik gelijk rente krijg over die 15K waardoor looptijd aanzienelijk korter wordt.
pi_72760240
Zorg er in ieder geval dat de buffer zo groot is dat je nooit en te nimmer een persoonlijke lening hoeft te nemen. Als je een lage hypotheek hebt omdat je al het spaargeld erin hebt zitten, maar je neemt een dure persoonlijke lening om (bijvoorbeeld) een nieuwe auto te kopen, dan is dat echt zonde.
pi_72760557
Verlaag in iedergeval nooit je hypotheek. Dus stel je hypotheek is 350K en je hebt 50K spaargeld neem dan geen hypotheek van 300K maar neem er een van 350K en stort daar de 50K in. Zo hou je maximale rente aftrek.
  dinsdag 15 september 2009 @ 11:44:09 #14
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72761282
Je moet uitrekenen hoeveel rente je ontvangt voor die 50k (op je spaarrekening ofzo) en hoeveel 50k extra hypotheek aan rente kost (na HRA).

In mijn situatie zou het voordeliger zijn de hypotheek te laten staan en het geld daarnaast op een spaarrekening te zetten. Dan maak ik per saldo winst.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 15 september 2009 @ 12:07:01 #15
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72761930
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 10:16 schreef HanSchwulo het volgende:
een of andere bonusgeile financieel expert
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 11:09 schreef Ultralaser het volgende:
Je moet een gedeelte van die 50K storten in je spaarhypotheek. Je krijgt dan namelijk gelijk rente over het gestorte gedeelte en het opbouwen van het totaal bedrag gaat dus heel snel. Ik zelf doe dit jaar ook een extra aflossing van 15K in mijn hypotheek dat betekent dat ik gelijk rente krijg over die 15K waardoor looptijd aanzienelijk korter wordt.
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 11:20 schreef Ultralaser het volgende:
Verlaag in iedergeval nooit je hypotheek. Dus stel je hypotheek is 350K en je hebt 50K spaargeld neem dan geen hypotheek van 300K maar neem er een van 350K en stort daar de 50K in. Zo hou je maximale rente aftrek.
Hier heb je er een van de bovenste categorie.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 15 september 2009 @ 12:08:21 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72761971
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 11:44 schreef sanger het volgende:
Je moet uitrekenen hoeveel rente je ontvangt voor die 50k (op je spaarrekening ofzo) en hoeveel 50k extra hypotheek aan rente kost (na HRA).

In mijn situatie zou het voordeliger zijn de hypotheek te laten staan en het geld daarnaast op een spaarrekening te zetten. Dan maak ik per saldo winst.
Ik ook.
En ik heb nog een reden om de hypotheek niet af te lossen: bijleenregeling i.c.m. eigenwoningreserve na fictieve vervreemding.
Wat niet wil zeggen dat ik mijn hypotheek zo laag mogelijk wil hebben. Ook al 'kost' mij dat de HRA.
pi_72818315
Ehm, ManAtWork, ben ik nou zo dom of ben jij nou zo slim?
pi_72818327
double post
  woensdag 16 september 2009 @ 20:53:07 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72818672
quote:
Op woensdag 16 september 2009 20:44 schreef DappereDodo77 het volgende:
Ehm, ManAtWork, ben ik nou zo dom of ben jij nou zo slim?
Geen idee. Weet niet waar je in gedachten over struikelt.
pi_72818728
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 11:09 schreef Ultralaser het volgende:
Ja, hoi! Dan kan die polis in elk geval niet in box 1

Da's op zich geen punt, maar hou er wel even rekening mee
pi_72819567
Een hypotheekschuld is voordelig. Het klinkt aardig om je schuld te verlagen, maar die 50K heb je nu vrij te besteden. In geval van problemen, trouwen, of scheiden kun je dat geld aanwenden.
Als je het in de hypotheek stopt zit het vast, in ruil voor marginaal lagere maandlasten.
Je kunt die 50K beter op een spaarrekening of een beleggingsfonds zetten. Als je jezelf de opbrengst daarvan uitkeert, heb je:
- netto diezelfde marginaal lagere maandlasten
- een buffer van 50K die je vrij kunt gebruiken igv problemen
- een hogere belastingaftrek voor je hypotheek

Het geld brengt meer op als je het vrij houdt, én je houdt een buffer.
Of je gebruikt het deels voor een verbouwing/keuken, dat kan ook.
pi_72822450
OK. correct me if i'm wrong.

Stel je hebt een spaarhypotheek van 5%
Als je je geld op de bank zet, krijg je op dit moment 3.5%. Minus box3 is dat ongeveer 2.5-3%.

Dan is het toch veel voordeliger om het geld in je spaarhypotheek te zetten? De rente welke je moet betalen voor je hypotheek blijft hetzelfde, dus net zoveel aftrek, alleen kom je veel sneller aan je spaarbedrag en heb je dus lagere maandlasten?

En zelfs als je geen spaarhypotheek heb, maar een andere van 5%. Netto betaal je 2.5% rente, dan sta je toch al snel quitte in vergelijking met wat je krijgt als je het geld op je spaarrekening zet?
pi_72826026
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:20 schreef athlonkmf het volgende:
OK. correct me if i'm wrong.

Stel je hebt een spaarhypotheek van 5%
Als je je geld op de bank zet, krijg je op dit moment 3.5%. Minus box3 is dat ongeveer 2.5-3%.

Dan is het toch veel voordeliger om het geld in je spaarhypotheek te zetten? De rente welke je moet betalen voor je hypotheek blijft hetzelfde, dus net zoveel aftrek, alleen kom je veel sneller aan je spaarbedrag en heb je dus lagere maandlasten?

En zelfs als je geen spaarhypotheek heb, maar een andere van 5%. Netto betaal je 2.5% rente, dan sta je toch al snel quitte in vergelijking met wat je krijgt als je het geld op je spaarrekening zet?
Nogmaals: die 50.000 in je spaarhypotheek zorgt ervoor dat die polis nooit in box 1 kan zitten (bandbreedtebeperking), dus dan geldt de 1,2% nog steeds.
pi_72830484
Een van de opties die je zou kunnen overwegen is om de kosten koper uit je spaargeld te doen, daardoor komt je hypotheek minder ver boven de executiewaarde te liggen en krijg je mogelijk een iets gunstigere rente (volgens mij zit er bij veel aanbieders een grens op 110% EW). K.K van die 350k is zo'n 30-35k, dus dan heb je nog een redelijke buffer voor inrichting van je huis en wat reserve voor onvoorziene kosten.
pi_72830516
quote:
Op donderdag 17 september 2009 09:14 schreef anboni het volgende: (volgens mij zit er bij veel aanbieders een grens op 110% EW).
Meestal 90% (soms 100%)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')