Beste Fokkers,
Ik zit met een lastige situatie betreft de uitbetaling van mijn werkgever, waar ik wat advies over wil.
Korte info bedrijf en functie
- Het bedrijf waar ik werk doet aan verkoop van abonnementen op tijdschriften, kranten etc.
- Werknemers hebben een oproepovereenkomst voor bepaalde tijd.
- 's ochtends aanwezig bij bedrijf om 9:45 en rond 18:00 weer terug (terugkomst verschilt ivm reistijd)
- 5 uur uitbetaald (12:00 - 17:00), en de netto werktijd op locatie (dus minus reistijd) is van 11:30 - 17:00, minimum jeugdloon (19-jarige). Dit is volgens het bedrijf ¤21,20 uurloon per dag.
- Het aantal uren dat je aan het werk bent verschilt met aantal uren dat je aanwezig moet zijn, ivm reistijd naar andere locaties. Ook al is je reistijd 15 minuten, en heb je korter reistijd: zelfde tijd aanwezig zijn, zelfde uurloon.
- bijzonder bonussysteem, hieronder nader beschreven
Het bonussysteem
Het bonussysteem is als volgt opgebouwd. Er is een drempel van ¤19,15 waar je overheen moet schrijven met je bonussen. Ter informatie: hier zit je net aan overheen bij 2 kwartaalabbo's en bij 1 jaarabbo.
Klanten kunnen zich beroepen op hun recht om binnen 8 werkdagen af te zeggen, deze afzeggers worden soms tot 3 maanden opgespaard en ingehouden op je loon.
De vastgestelde problemen
- De maand augustus zou ik 14 of 15 keer ingepland zijn. Hier vind ik maar 12 dagen van terug. Ik heb mij 2 dagen ziekgemeld, maar hier is niet 70% van mijn dagloon uitgekeerd, zoals mijn contract beschrijft.
- Verder ben ik erachter gekomen dat ze niet alleen maar 5 van de 8 uren uitbetalen, wat al apart is, maar ook nog te weinig minimumloon uitbetalen voor die 5 uur. ¤2,30 per dag te weinig, en over die 12 dagen dus opgeteld alleen al ¤27,60 te weinig.
- Verder
vermoeden ik en mijn collega's dat het bedrijf sjoemelt met afzeggers, zo zouden ze bijvoorbeeld zo kunnen zeggen dat er 2 jaarabbonnementen niet doorgingen die wel door zijn gegaan. Hier hebben wij inzicht in beperkt tot cijfers.
- Ik
vermoed ook dat als je bijv. 1 kwartaalabbo hebt (en dus onder je drempel zit en er niets extra's aan verdient), en deze persoon zegt af, dat de kwartaalabbo bonus dan alsnog van je uurloon afgehaald wordt.
Mijn vragen...
- Zou ik wettelijk gezien alle aanwezige uren (van 9:45 tot +/- 18:00) uitbetaald moeten krijgen?
- Heb ik het recht om mijn afzeggers in te zien? (de verkoopbonnen zelf) En deze eventueel zelf na te bellen ter controle? Dit om mijn 2 vermoedens hetzij te bevestigen of te ontkrachten.
- Mag ik de originele planning inzien indien deze naar mijn idee afwijkt van mijn loonspecificatie? (de ziekgemeldde dagen bijvoorbeeld zijn niet opgenomen in mijn specificatie)
Is een heel uitgebreid verhaal, en ingewikkeld. Maar dat vind ik zelf ook. Ik hoop dat iemand een of meer van mijn vragen kan beantwoorden!
Svp geen bedrijfsnamen posten
[ Bericht 0% gewijzigd door Guido_nl op 15-09-2009 13:04:27 ]