abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72749807
Beste Fokkers,

Ik zit met een lastige situatie betreft de uitbetaling van mijn werkgever, waar ik wat advies over wil.

Korte info bedrijf en functie
- Het bedrijf waar ik werk doet aan verkoop van abonnementen op tijdschriften, kranten etc.
- Werknemers hebben een oproepovereenkomst voor bepaalde tijd.
- 's ochtends aanwezig bij bedrijf om 9:45 en rond 18:00 weer terug (terugkomst verschilt ivm reistijd)
- 5 uur uitbetaald (12:00 - 17:00), en de netto werktijd op locatie (dus minus reistijd) is van 11:30 - 17:00, minimum jeugdloon (19-jarige). Dit is volgens het bedrijf ¤21,20 uurloon per dag.
- Het aantal uren dat je aan het werk bent verschilt met aantal uren dat je aanwezig moet zijn, ivm reistijd naar andere locaties. Ook al is je reistijd 15 minuten, en heb je korter reistijd: zelfde tijd aanwezig zijn, zelfde uurloon.
- bijzonder bonussysteem, hieronder nader beschreven

Het bonussysteem
Het bonussysteem is als volgt opgebouwd. Er is een drempel van ¤19,15 waar je overheen moet schrijven met je bonussen. Ter informatie: hier zit je net aan overheen bij 2 kwartaalabbo's en bij 1 jaarabbo.
Klanten kunnen zich beroepen op hun recht om binnen 8 werkdagen af te zeggen, deze afzeggers worden soms tot 3 maanden opgespaard en ingehouden op je loon.

De vastgestelde problemen
- De maand augustus zou ik 14 of 15 keer ingepland zijn. Hier vind ik maar 12 dagen van terug. Ik heb mij 2 dagen ziekgemeld, maar hier is niet 70% van mijn dagloon uitgekeerd, zoals mijn contract beschrijft.
- Verder ben ik erachter gekomen dat ze niet alleen maar 5 van de 8 uren uitbetalen, wat al apart is, maar ook nog te weinig minimumloon uitbetalen voor die 5 uur. ¤2,30 per dag te weinig, en over die 12 dagen dus opgeteld alleen al ¤27,60 te weinig.
- Verder vermoeden ik en mijn collega's dat het bedrijf sjoemelt met afzeggers, zo zouden ze bijvoorbeeld zo kunnen zeggen dat er 2 jaarabbonnementen niet doorgingen die wel door zijn gegaan. Hier hebben wij inzicht in beperkt tot cijfers.
- Ik vermoed ook dat als je bijv. 1 kwartaalabbo hebt (en dus onder je drempel zit en er niets extra's aan verdient), en deze persoon zegt af, dat de kwartaalabbo bonus dan alsnog van je uurloon afgehaald wordt.

Mijn vragen...
- Zou ik wettelijk gezien alle aanwezige uren (van 9:45 tot +/- 18:00) uitbetaald moeten krijgen?
- Heb ik het recht om mijn afzeggers in te zien? (de verkoopbonnen zelf) En deze eventueel zelf na te bellen ter controle? Dit om mijn 2 vermoedens hetzij te bevestigen of te ontkrachten.
- Mag ik de originele planning inzien indien deze naar mijn idee afwijkt van mijn loonspecificatie? (de ziekgemeldde dagen bijvoorbeeld zijn niet opgenomen in mijn specificatie)

Is een heel uitgebreid verhaal, en ingewikkeld. Maar dat vind ik zelf ook. Ik hoop dat iemand een of meer van mijn vragen kan beantwoorden!

Svp geen bedrijfsnamen posten

[ Bericht 0% gewijzigd door Guido_nl op 15-09-2009 13:04:27 ]
pi_72753186
quote:
Op maandag 14 september 2009 23:11 schreef Guido_nl het volgende:
Mijn vragen...
- Zou ik wettelijk gezien alle aanwezige uren (van 9:45 tot +/- 18:00) uitbetaald moeten krijgen?
Wanneer je waarom waar bent is niet helemaal duidelijk. Je moet je om 9:45 op het 'hoofdkantoor' melden en daar krijg je een locatie waar je die dag heen moet, waar je vervolgens om 11:30 moet zijn? Wat gebeurd er in de tussentijd als de reistijd minder is? Bijvoorbeeld als je er al bent om 10;15? Begin je dan ook pas om 11:30 om in de tussenliggende tijd niets te doen? Kun je in de tussentijd naar huis (en heb je dus in feite 2 shifts op de dag? Reistijd van/naar het werkadres hoeft niet betaald te worden en ook een reiskostenvergoeding is niet verplicht als dat niet op enige manier is afgesproken, maar het is met de huidige informatie lastig te zeggen of de tussenliggende tijd reistijd of werktijd is.
quote:
Mijn vragen...
- Heb ik het recht om mijn afzeggers in te zien? (de verkoopbonnen zelf) En deze eventueel zelf na te bellen ter controle? Dit om mijn 2 vermoedens hetzij te bevestigen of te ontkrachten.
Als het invloed heeft op je loon heb je wel de mogelijkheid om om verduidelijking van de cijfers te vragen. Klanten opnieuw benaderen is echter een ander verhaal. Zij hebben er verder niets mee te maken en als je hen opnieuw benaderd doe je dat als vertegenwoordiger van het bedrijf.
quote:
Mijn vragen...
- Mag ik de originele planning inzien indien deze naar mijn idee afwijkt van mijn loonspecificatie? (de ziekgemeldde dagen bijvoorbeeld zijn niet opgenomen in mijn specificatie)
Waarschijnlijk komt dat door wachtdagen. De originele planning is niet zo interessant, het gaat om de uren/dagen dat je daadwerkelijk gewerkt hebt. In een gemaakte planning kunnen altijd wijzigingen gemaakt worden. Komen die uren ook niet overeen? Hoe wordt binnen het bedrijf bijgehouden wie wanneer gewerkt heeft? Uurbriefjes? Weekbriefjes? Ondertekend?
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_72753548
Herkenbaar vreemd verhaal, ik heb ook 2 dagen bij zo'n bedrijf gewerkt, daarna meteen pleite gegaan.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_72753601

[ Bericht 100% gewijzigd door Sjeen op 15-09-2009 13:20:15 (onnodig...) ]
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_72759663
Simpel, als je zulke rare vragen hebt over een bedrijf dan moet je snel maar dan ook heel snel wegwezen. Niet fris daar, en nooit blijven werken als het niet perse nodig is.
pi_72759746
Ik zou direct vertrekken .
pi_72763765
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 00:20 schreef 700MB het volgende:

[..]

Wanneer je waarom waar bent is niet helemaal duidelijk. Je moet je om 9:45 op het 'hoofdkantoor' melden en daar krijg je een locatie waar je die dag heen moet, waar je vervolgens om 11:30 moet zijn? Juist Wat gebeurd er in de tussentijd als de reistijd minder is? niets, dan ben je te vroeg je bed uit gekomen dusBijvoorbeeld als je er al bent om 10;15? Begin je dan ook pas om 11:30 om in de tussenliggende tijd niets te doen? Kun je in de tussentijd naar huis Nee, vaak ben je in een andere provincie dan waar je huis staat (en heb je dus in feite 2 shifts op de dag? Reistijd van/naar het werkadres hoeft niet betaald te worden en ook een reiskostenvergoeding is niet verplicht als dat niet op enige manier is afgesproken, maar het is met de huidige informatie lastig te zeggen of de tussenliggende tijd reistijd of werktijd is. Bij aankomst op het bedrijf gooi je de kranten/tijdschriften in de auto, drink je veel te veel koffie, en wacht je tot je 'teamcaptain' klaar is om te vertrekken. Heel gezellig, maar onbetaald. Daarna rij je erheen, ben je te vroeg op locatie, dan niks... Dat is het vreemde
[..]

Als het invloed heeft op je loon heb je wel de mogelijkheid om om verduidelijking van de cijfers te vragen. Klanten opnieuw benaderen is echter een ander verhaal. Zij hebben er verder niets mee te maken en als je hen opnieuw benaderd doe je dat als vertegenwoordiger van het bedrijf.
Dit zou kunnen gebeuren op deze manier: "Goedendag mevrouw, u heeft een maand terug een abbonnement genomen, hoe bevalt te bezorging?" Dan hoor je vanzelf of ze de krant/tijdschrift heeft gehad of niet.
[..]

Waarschijnlijk komt dat door wachtdagen. De originele planning is niet zo interessant, het gaat om de uren/dagen dat je daadwerkelijk gewerkt hebt. In een gemaakte planning kunnen altijd wijzigingen gemaakt worden. Komen die uren ook niet overeen? Hoe wordt binnen het bedrijf bijgehouden wie wanneer gewerkt heeft? Uurbriefjes? Weekbriefjes? Ondertekend?
Aan het einde van de dag zet je je handtekening op een papiertje, dit is meer een dag-briefje. De dagen dat ik mij ziek heb gemeld, heb ik ze 's ochtends opgebeld. Die dagen stond ik dus wel op de planning, maar is mij nooit 70% betaald volgens mijn contract.
pi_72772848
Vandaag even langsgeweest om te vragen hoe dat zit met minimumloon.

Het antwoord: op de captainsheet is het uitgelegd, het klopt want het wordt door een accountant gedaan.

Morgen ga ik kijken op die captainsheet, en als het daar niet duidelijk beschreven staat dan ga ik mijn rechtsbijstandverzekering inschakelen.

Ik hou jullie op de hoogte
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')