abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_72727484
Beste mensen,
Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met het verkopen van een huis aan een vastgoedhandelaar?
Of is iemand van jullie hier juridisch mee bekend (met zaken als overdracht, aansprakelijkheid, 'addertjes onder het gras'?

Wij overwegen om eens te gaan praten met zo'n vastgoedhandelaar, omdat wij ons huis al een paar jaar willen verkopen. Het heeft ook in de verkoop gestaan, maar we raakten het aan de straatstenen niet kwijt. Tot er geen huis meer te koop stond waar wij interesse in hadden.

We hebben al een overbruggingshypotheek overwogen, maar we hebben nauwelijks overwaarde op onze woning, waardoor we hier niet veel speelruimte in hebben.
We zijn nu nog het één en ander aan het verbouwen/verbeteren en hebben een aantal huizen op het oog. Moeten we nu als we klaar zijn weer het reguliere verkooptraject bewandelen of is een vastgoedhandelaar een optie?

Ik hoor graag jullie ideeën en ervaringen.
pi_72727579
een collegaatje van me heeft dit 2 jaar terug ook gedaan..

waar je wel rekening mee moet houden is dat je er wel geld op toe gaat leggen omdat je nooit ervoor krijgt wat je bij verkoop aan een particulier krijgt. zeker niet in deze tijden. het is voor die handelaar ook zijn brood natuurlijk.

maarja dat had je zelf ook al wel bedacht denk ik.

verder maakt het qua addertjes mijninziens niet uit of je het aan een particulier of aan een handelaar verkoopt
pi_72728425
quote:
Op maandag 14 september 2009 13:09 schreef Salatrel het volgende:
verder maakt het qua addertjes mijninziens niet uit of je het aan een particulier of aan een handelaar verkoopt
ik denk zelfs dat er bij verkoop aan een handelaar minder addertjes zullen zijn. Particuliere kopers genieten een behoorlijke bescherming (zoals drie dagen bedenktijd na tekenen koopakte, om er maar 1 te noemen). Daarnaast wordt een handelaar verondersteld zelf in staat te zijn eventuele gebreken op te sporen, waardoor hij zich minder snel (of zelfs helemaal niet?) kan beroepen op verborgen gebreken.

Maar goed, daar staat inderdaad tegenover dat je een flink lagere verkoopprijs kunt verwachten.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar welke bedrijven die huizen opkopen, heb zelf ook een huis 'over' en misschien is dit dan wel een interessant alternatief.
pi_72729724
Verkopen is verkopen, wie er die 2e handtekening neerzet is niet echt van toepassing qua rechten en plichten van jullie kant. Dat soort mensen/bedrijven doen alleen niet aan liefdadigheid, en dus zal de verkoopprijs lager zijn. Verder is het zo dat de wat grotere clubs ook voorzien zijn van een juridische afdeling, dus als er wat gedonder is, halen ze je waarschijnlijk ook het vel over de oren. (je kan je als particulier dan al snel overdonderd voelen zegmaar). Maar goed, dat kan de rechtsbijstand van een particuliere koper ook doen, dus dat maakt ook niet zoveel verschil.

Het is een simpele keuze, onzekerheid over de verkoop, maar met kans op een nette prijs, of dat risico "afkopen" door zo'n handelaar een wat lagere prijs te geven. Zekerheid heeft nou eenmaal een prijs, maar als het bod goed is zou ik het gewoon doen, weg is weg, toch?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  maandag 14 september 2009 @ 14:41:50 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72729836
Ik kan me haast niet voorstellen dat je bij zo'n handelaar meer kunt krijgen dan waarvoor het op de markt te verkopen is. Als het huis onverkoopbaar is op de normale manier, dan vraag je gewoon te veel. Dat zal die handelaar vast ook niet bieden. Want hij wil er in handelen, maw het dus weer voor meer geld verkopen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_72734902
Volgens mij gaat het er ook niet om om 'meer' te krijgen, maar meer om het feit het huis verkocht te krijgen.
Als op een normale manier verkopen niet gaat, dan blijft er op een gegeven moment weinig meer over als je moeite krijgt met de financiering/hypotheek.

Enige wat ik weet waar je op moet letten is dat je dus wel goed het contract door moet lezen. Niet dat je een prijs overeenkomt waarna er opeens in het contract stata dat de K.K voor rekening van de verkopers komt in plaats van de koper. Dat heb ik ooit eens gezien bij een malafide huizenhandelaar in het programma 'opgelicht' dacht ik.
Hebben jullie me een beetje gemist?
pi_72735351
quote:
Op maandag 14 september 2009 14:41 schreef LXIV het volgende:
Ik kan me haast niet voorstellen dat je bij zo'n handelaar meer kunt krijgen dan waarvoor het op de markt te verkopen is. Als het huis onverkoopbaar is op de normale manier, dan vraag je gewoon te veel. Dat zal die handelaar vast ook niet bieden. Want hij wil er in handelen, maw het dus weer voor meer geld verkopen.
Of verhuren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2009 17:59:28 ]
  maandag 14 september 2009 @ 18:04:28 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72735514
quote:
Op maandag 14 september 2009 17:59 schreef k_man het volgende:

[..]

Of verhuren.
Ga je nu nog mee een biertje drinken, K? Deze week is mijn laatste week. Ik kan eigenlijk alleen nog maar morgen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_78303792
Sorry ik kick hem even omhoog.

Mijn huis staat nu al bijna een jaar te koop. Ik wil het kwijt, ik hoef geen winst, ik ga zelfs akkoord met hooguit een verlies van 3500 euro!

Nu zit ik ook te denken om het via een vastgoedhandelaar te verkopen.
Maar is het allemaal wel te vertrouwen? Ik zou graag wat meer ervaringen willen hebben.
  maandag 22 februari 2010 @ 14:43:44 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78304213
Ik zou het toch eerst eens proberen op de markt. Zo'n vastgoedhandelaar koopt zo'n huis om erop te verdienen. Niet om jou te helpen of de vastgoedmarkt te ondersteunen. Als jij het huis voor bedrag X niet kwijtraakt binnen een jaar dan hoeft die vastgoedhandelaar het zeker ook niet.

Overleg met je makelaar wat een scherp bedrag is in de huidige markt en biedt het daarvoor te koop aan. Dan moet je binnen 3 maanden toch een beter bod kunnen krijgen dan je van een vastgoedhandelaar kunt krijgen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_78306209
quote:
Op maandag 22 februari 2010 14:43 schreef LXIV het volgende:
Ik zou het toch eerst eens proberen op de markt. Zo'n vastgoedhandelaar koopt zo'n huis om erop te verdienen. Niet om jou te helpen of de vastgoedmarkt te ondersteunen. Als jij het huis voor bedrag X niet kwijtraakt binnen een jaar dan hoeft die vastgoedhandelaar het zeker ook niet.

Overleg met je makelaar wat een scherp bedrag is in de huidige markt en biedt het daarvoor te koop aan. Dan moet je binnen 3 maanden toch een beter bod kunnen krijgen dan je van een vastgoedhandelaar kunt krijgen.
Ik ben al 10.000 euro gezakt.

WOZ is nu 181.000 Verkoopprijs 179.900 Mag weg voor 172.000 (en dan heb ik een schuld van 3.500)

Wij hebben een huis gezien, staat ook al een jaar te koop, normaal 309.000 nu 259.000, dus super aantrekkelijk. En ben bang dat hij straks voor me neus weggekaapt word. En ik wil eerst me huis kwijt, voordat ik die grote stap ga nemen.
pi_78306492
Ieder voordeel heb zijn nadeel, sort of speak...Voordeel van een handelaar (zijn er genoeg, google maar eens) is dat je je huis snel kwijt bent. Nadeel is dat een goede handelaar fors beneden de marktwaarde gaat zitten, en dat kan oplopen tot 25% onder de vrije verkoopwaarde, vaak slechts iets boven de executiewaarde.

Waarom ?

De handelaar wil geld maken op jouw woning en dus profiteren van jouw behoefte aan snelheid. Daarom wil hij de woning, als het even kan, binnen 6 maanden doorverkopen, zodat hij geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen...nog een keer winst.

Advies....als je het geld echt niet nodig hebt, en je kunt het betalen...hou het huis dan nog even aan en probeer het gewoon toch op de vrije markt te verkopen. Zo niet, verkoop het dan (met verlies), slik een keer en ga over tot de orde van de dag.
Quinn Dexter
pi_78307186
ik wilde mijn appartement verkopen via een handelaar.. inderdad 25% onder de vrije marktwaarde, en krap aan de executie waarde

toch maar vrije verkoop
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_78307254
Zo en zo is mijn gedachte er over dat je er dan beter een particulier voor 20% onder prijs blij mee kan maken dan een handelaar die er later weer 10% op pakt
pi_78308662
quote:
Op maandag 22 februari 2010 15:56 schreef Ralphmeister het volgende:
Zo en zo is mijn gedachte er over dat je er dan beter een particulier voor 20% onder prijs blij mee kan maken dan een handelaar die er later weer 10% op pakt
Klopt........
Quinn Dexter
  maandag 22 februari 2010 @ 18:58:50 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78313641
quote:
Op maandag 22 februari 2010 15:29 schreef charmed_angel het volgende:

[..]

Ik ben al 10.000 euro gezakt.

WOZ is nu 181.000 Verkoopprijs 179.900 Mag weg voor 172.000 (en dan heb ik een schuld van 3.500)

Wij hebben een huis gezien, staat ook al een jaar te koop, normaal 309.000 nu 259.000, dus super aantrekkelijk. En ben bang dat hij straks voor me neus weggekaapt word. En ik wil eerst me huis kwijt, voordat ik die grote stap ga nemen.
Op dat huis "pak" je 50K in de daling. Dat is 17%. Dat kun je in principe ook van jouw huis afdoen, dan ga je er absoluut nog gewoon op vooruit dankzij de crisis!

Haal gewoon dan in totaal 25 K van je huis af, dus een verkoopprijs van 155K. Doe je hetzelfde als diegene waarvan je het huis koopt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')