abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72723292
Goede religieuze columnisten. Ik ken er maar een paar, o.a. Mohammed Benzakour. Ben het niet altijd met hem eens, maar hij is wel origineel. Neem nou deze over de ramadan van zijn moeder.

"Door het raam zie ik haar zitten. Op haar vertrouwde plek: de rode fauteuil. Ik parkeer de auto en blijf een poos voor het raam staan kijken, door de luxaflex ziet ze me niet. Haar hoofd hangt zwakjes opzij, ze kijkt naar de grond, alsof ze al in het reine is gekomen met haar eindbestemming. Bleke wangen, rode, gezwollen ogen; een schim van de amazone schoonheid die ze ooit was. Haar vingers tellen de kraaltjes van een rozenkrans. 99 keer prevelt ze de naam van Allah.

Bron/lees verder op http://www.nieuwwij.nl/index.php?pageID=13&messageID=3020.

Wat ik zo goed vindt aan Benzakour en vooral deze tekst is dat hij een duidelijk standpunt inneemt tav de vraag: waar liggen de grenzen van religie? Wanneer is iets wel en wanneer is iets niet humaan. Als je eigenlijk te ziek bent voor ramadan, ga je er toch niet aan beginnen, aan dat vasten? Wat valt hier nog tegenin te brengen vraag ik me af.
pi_72723337
Nou echt een dijenkletser.

maandag 14 september 2009 @ 10:28:55 #3
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_72723614
Nah, 'hilarisch' zou ik het niet willen noemen. En ik vind het een beetje plat; alsof het verhaal nog twee keer langer zou moeten zijn, maar hij vergeten is het af te maken. Dus eigenlijk zie ik het niet zo goed. Wat ik zie is een zoon die vindt dat zijn moeder moet eten - en gelijk heeft ie - maar meer dan dat haal ik er niet echt uit...
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_72723731
Dan vind ik dat column van die dominee uit de EO gids beter, eigenlijk, zei de atheïst.
pi_72724112
Ik vind'm wel leuk. HIj verdiept't gangbare beeld van moslims en religie in't algemeen.
  maandag 14 september 2009 @ 10:52:23 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72724113
Als je te ziek bent om te vasten hoef je dat ook helemaal niet te doen.

Vasten doe je voor jezelf. Om je aandacht voor een bepaalde periode te richten op iets anders dan het gebruikelijke vreten, consumeren, dom vermaak.
The End Times are wild
  maandag 14 september 2009 @ 11:06:27 #7
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_72724417
Mjah hoever mag religie eigenlijk gaan!

Weer zo'n discussie van niets. Religie gaat zover als dat de mens het brengt, er is geen ander antwoord. Sterker nog, in de koran staat dat het verboden is om te vasten als je lichaam daar (te veel) hinder van ondervindt. Als je dan zelf blijft vasten omdat je denkt dat het wel kan...

Tja hoever mag religie gaan....
pi_72724627
Hilarisch is het verkeerde woord. TS snapt misschien niet wat hilarisch betekent. Tragisch, dat is het.

Ik vind het wel een goede column, bedankt dat je hem onder de aandacht brengt. Het is een column met een hele droevige inhoud, maar de schrijver geeft mij hoop!
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_72758857
Zoals anderen al aangaven: Hilarisch is wel erg sterk. Meer "mondhoeken die een flauwe glimlach van herkenning veroorzaken" Maar het punt wat hij wilde maken is wel begrepen.
75 topics = FIN
  dinsdag 15 september 2009 @ 10:27:34 #10
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_72759020
quote:
Op maandag 14 september 2009 10:52 schreef LXIV het volgende:
Vasten doe je voor jezelf. Om je aandacht voor een bepaalde periode te richten op iets anders dan het gebruikelijke vreten, consumeren, dom vermaak.
Dat vreten, consumeren en vermaak verplaats je gewoon naar de avond! Dertig zonsondergangen lang! Wel zo gezellig!

Vasten is een hoop aanstellerij om de groepsbanden aan te halen. Religieuze rimram waarover je heel heilig en plechtig kan doen om jezelf beter te voelen. Superieur kuddegedrag.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_72761649
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 10:27 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dat vreten, consumeren en vermaak verplaats je gewoon naar de avond! Dertig zonsondergangen lang! Wel zo gezellig!

Vasten is een hoop aanstellerij om de groepsbanden aan te halen. Religieuze rimram waarover je heel heilig en plechtig kan doen om jezelf beter te voelen. Superieur kuddegedrag.
Dit.

Hypocriet geleuter die ramadan.
  dinsdag 15 september 2009 @ 12:20:57 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_72762283
Zo zie je maar weer dat de lijn tussen "Hilarisch" en "Lichtelijk Amusant" heeeeel dun is.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')