Ik heb hier een interessant gevalletje op mijn werk;
Ik werk bij een bedrijf wat industriele apparatuur verkoopt. Vorig jaar verkochten wij via onze Duitse branch office een meetapparaat aan een Duitse klant, die vrij snel daarna op de fles ging terwijl de rekening nog niet betaald was.
Onze algemene voorwaarden vermelden het eigendomsvoorbehoud, bovendien wordt er op iedere orderbevestiging ook nog eens duidelijk naar verwezen.
Direct nadat de faillissements melding kwam, heeft een duitse collega van mij de curator gemeld dat het apparaat ons eigendom was en dus geretourneerd diende te worden. Daar werd verder niet meer op gereageerd en in de tussentijd werd de boot vooral afgehouden. Onlangs kwam echter het bericht van onze reparatie-afdeling dat het betreffende apparaat ter reparatie is aangeboden door een ander bedrijf, die het apparaat dus heeft gekocht uit de failliete boedel.
Het apparaat wordt momenteel vastgehouden op de reparatie-afdeling in afwachting wat we nu gaan doen. Curator zegt desgevraagd onze eis tot retourneren van het apparaat over het hoofd te hebben gezien, maar voelt zich niet echt geroepen hier zich nog mee te gaan bemoeien.
Wat zou er nu dienen te gebeuren? Mogen zij de nieuwe 'eigenaar' melden dat het apparaat helaas van ons is en zij hun geld moeten terugeisen bij de curator? Wie is nu wettelijk de eigenaar van het apparaat?
De Duitse wet is hier uiteraard van toepassing, maar ik neem aan dat deze in dit soort gevallen niet heel veel verschilt van de Nederlandse?
Scratch a liberal and you will find a fascist