Het SVN dat startersleningen namens de gemeenten verstrekt kijkt niet naar je spaargeld. Ik heb toevallig net een huis gekocht m.b.v. een starterslening en ze hebben niet naar die gegevens gevraagd.quote:Op zondag 13 september 2009 14:29 schreef FixSequence het volgende:
IZodra je te veel hebt gespaard, kom je immers niet meer in aanmerking voor koopsubsidie of een starterslening.
Toen ik ze een email stuurde zeiden ze dat als je spaargeld hebt boven de 20.000 euro (een of andere norm van de belastingdienst), je spaargeld wordt afgetrokken van je "vermogensbehoefte" en je dus minder kunt lenen. Misschien ben ik verkeerd geinformeerd.quote:Op zondag 13 september 2009 14:34 schreef Homdeck het volgende:
Het SVN dat startersleningen namens de gemeenten verstrekt kijkt niet naar je spaargeld. Ik heb toevallig net een huis gekocht m.b.v. een starterslening en ze hebben niet naar die gegevens gevraagd.
Erg herkenbaar allemaal. Ik denk dat mijn werkgever me al ziet aankomen als ik eis dat ik een woning wil of een salaris van 3000 euroquote:Op zondag 13 september 2009 14:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
(...)
Kortom: Welkom in NL!! Als mijn vrouw mee zou willen, zou ik per direct mijn koffers pakken en naar duitsland gaan.
Nou, als het hier om huurtoeslag gaat: dit houdt volgens mij al op rond de 21000 euro (alleenstaand) of 28000 euro (samenwonend), of je nu sociale huurwoning hebt of niet. Dus alleen de lagere inkomens krijgen nog wat.quote:Op zondag 13 september 2009 14:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
Huur niks in de vrije sector omdat je dan totaal geen overheidstoeslagen krijgt terwijl praktisch iedereen in NL dat wel krijgt en je betaalt wel evenveel belasting.
Deze eisen stelde ik ook alleen maar bij bedrijven die MIJ belde, niet in een brief of iets dergelijksquote:Op zondag 13 september 2009 14:53 schreef FixSequence het volgende:
[..]
Erg herkenbaar allemaal. Ik denk dat mijn werkgever me al ziet aankomen als ik eis dat ik een woning wil of een salaris van 3000 euroIn de wandelgangen gaan juist de geruchten dat er het komende jaar uberhaubt geen salarisverhoging meer gaat komen en dat iedereen de broekriem aan moet halen.
Aan Duitsland heb ik ook weleens gedacht. Het lijkt allemaal een stuk goedkoper te zijn, maar ik spreek nauwelijks Duits. Dat gaat volgens mij niet werken
Als ik een huis zou kopen zou ik niet snel genoegen nemen met minder; het moet immers toch wel een huis zijn waar je ook een behoorlijke tijd in wilt blijven wonen.quote:Op zondag 13 september 2009 22:01 schreef Ivo1985 het volgende:
(...)
4: voorlopig genoegen nemen met een wat 'mindere' woning, en dan zodra het kan doorverhuizen. Zoals de meeste mensen doen.
Ik zal daar wel eens kijken. Ik zag daar al eerder betaalbare woningen staan, maar die inkomenseisen zijn echt absurd: 5x de maandelijkse huur. Voor een huur van 600 euro, moet je dan maandelijks 3000 euro verdienen. Volgens mij zou je een dergelijke huur zelfs met de helft van dat salaris kunnen betalen.quote:Op zondag 13 september 2009 16:31 schreef quarterpounder het volgende:
(...)
Er is nog een segment tussen vrije sector en sociale huur, namelijk huren bij een makelaar.
Rebo Vastgoed heeft bijv. vooral in het oosten van het land nog een redelijk aanbod aan betaalbare huurwoningen (+/- tussen 450 en 600). Ik huur hier ook (wel samenwonend), onze wachttijd was enkele maanden. Misschien dat dit nog iets kan zijn, ze stellen wel een inkomenseis (4xmaandhuur), maar zoals gezegd: ze bieden ook woningen aan van rond de 500.
(...)
Hmm, ik zie net dat bij sommige huizen een inkomenseis van 5x geldt, terwijl andere huizen 'slechts' een inkomenseis van 4x hebben. In dat geval kom ik daar toch al een stuk dichter in de buurt.quote:Op maandag 14 september 2009 09:35 schreef FixSequence het volgende:
[..]
Ik zal daar wel eens kijken. Ik zag daar al eerder betaalbare woningen staan, maar die inkomenseisen zijn echt absurd: 5x de maandelijkse huur. Voor een huur van 600 euro, moet je dan maandelijks 3000 euro verdienen. Volgens mij zou je een dergelijke huur zelfs met de helft van dat salaris kunnen betalen.
Maar goed, misschien dat ze die inkomenseisen wat ruimer willen interpreteren. Ik verdien misschien niet genoeg, maar ik heb wel een hoop spaargeld en andere secundaire arbeidsvoorwaarden.
Mijn ervaring met die wachtlijsten is dat ze nog wel eens snel op kunnen schieten, ik stond anderhalf jaar ingeschreven in Den Haag (waar wachtlijsten tot wel 6 jaar op kunnen lopen) voor ik mijn eerste bezichtiging had.quote:Op zondag 13 september 2009 14:29 schreef FixSequence het volgende:
Dit wordt een beetje een lang verhaal, dus er is een samenvatting aan het eind:
Ruim een jaar ben ik al op zoek om ergens te gaan wonen in de regio Arnhem. Ik woon nu nog bij mijn ouders, waar ik goed mee kan opschieten, maar ik wil graag op mezelf wonen.
Ik heb een goede baan met een vast contract, waar ik 2100 euro per maand verdien. Omdat ik tot voor kort nog helemaal niet bezig was met het verlaten van het ouderlijk huis, heb ik me ook nooit aangemeld voor een sociale huurwoning. Gezien de wachtlijst van enkele jaren, heeft dat nu waarschijnlijk ook geen zin meer. Ik ging er (nogal naief) vanuit dat iedereen wel een huis kon huren of kopen, als je maar een goede baan had.
Lijkt me sws zinvol om eerst wat k's te sparen voordat je aan een eigen woning begint...maar misschien ben ik ouderwets...quote:Op maandag 14 september 2009 11:40 schreef Metro2005 het volgende:
Ik neem aan dat als je thuiswoont je best wel wat kan sparen. Als je nou een jaar lang flink spaart (bv van de 1600 euro netto ofzo die je binnenkrijg spaar je er 1300) dan heb je binnen een jaar 15k bij elkaar gespaard, dan kan je alvast weer erbij leggen, of spaar 2 jaar dan heb je 30k. Dan kan je dus ipv een woning van 125k een woning van 155k betalen.
Ik zeg: water bij de wijn. Je zal de enige niet zijn die zijn eisen moet bijstellen.quote:Op zondag 13 september 2009 14:29 schreef FixSequence het volgende:
Bij particulier huren lijkt het allemaal niet veel beter. Sowieso zijn er inkomenseisen van 4x of 5x de maandelijkse huur. Hierdoor moet je bij een huur van 600 euro dus al 2400 tot 3000 euro per maand verdienen. Bij goedkopere woningen (en dat zijn er al niet veel) zit je al snel in een soort studentenkamer, waar je de badkamer of WC met anderen moet delen. Hier heb ik geen behoefte aan.
Na een korte zoektocht op Funda (Arnhem en 10km in omtrek, tot 125.000 euro) kan ik maar tot 1 conclusie komen:quote:Op zondag 13 september 2009 14:29 schreef FixSequence het volgende:
Dit wordt een beetje een lang verhaal, dus er is een samenvatting aan het eind:
Ruim een jaar ben ik al op zoek om ergens te gaan wonen in de regio Arnhem. Ik woon nu nog bij mijn ouders, waar ik goed mee kan opschieten, maar ik wil graag op mezelf wonen.
Ik heb een goede baan met een vast contract, waar ik 2100 euro per maand verdien. Omdat ik tot voor kort nog helemaal niet bezig was met het verlaten van het ouderlijk huis, heb ik me ook nooit aangemeld voor een sociale huurwoning. Gezien de wachtlijst van enkele jaren, heeft dat nu waarschijnlijk ook geen zin meer. Ik ging er (nogal naief) vanuit dat iedereen wel een huis kon huren of kopen, als je maar een goede baan had.
Dan blijven er nog twee opties over: een huis kopen of particulier huren. Ik verdien niet weinig, maar desondanks kom ik er niet ver mee bij het kopen van een huis. Ik zou maximaal een huis kunnen kopen van zo'n 125.000 euro, terwijl de huizenprijzen in Arnhem toch al snel hoger beginnen. Huizen die toch in mijn bereik zouden zitten hebben vaak achterstallig onderhoud en hebben nog vele tienduizenden euro's aan verbouwing nodig. Sowieso zijn dat geen huizen waar ik op de middellange termijn zou willen blijven zitten, waardoor huren toch veel verstandiger zou zijn.
Bij particulier huren lijkt het allemaal niet veel beter. Sowieso zijn er inkomenseisen van 4x of 5x de maandelijkse huur. Hierdoor moet je bij een huur van 600 euro dus al 2400 tot 3000 euro per maand verdienen. Bij goedkopere woningen (en dat zijn er al niet veel) zit je al snel in een soort studentenkamer, waar je de badkamer of WC met anderen moet delen. Hier heb ik geen behoefte aan.
Ik kan flink wat sparen omdat ik nog thuis zit, maar je schiet er allemaal niet zoveel mee op. Zodra je te veel hebt gespaard, kom je immers niet meer in aanmerking voor koopsubsidie of een starterslening. Gezien de economische situatie is het niet aannemelijk dat mijn salaris in de de komende jaren veel zal ontwikkelen.
Al met al wordt ik hier allemaal niet vrolijk van en zie ik verder ook geen alternatieven om toch op mezelf te kunnen gaan wonen. Zijn hier nog slimme mensen die advies hebben?
SAMENVATTING:
Ik heb me nooit aangemeld voor een sociale huurwoning. Ik verdien 2100 euro en heb een vast contract. Desondanks is zowel het kopen als het (particulier) huren van een huis/appartement te duur. Wat voor mogelijkheden heb ik om toch op mezelf te gaan wonen in de regio Arnhem?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |