abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72691529
Stel je bent op vakantie ergens in Iran ofzo. Als toerist dus, niet als diplomaat ofzo.

En er breekt dus oorlog uit. De Amerikanen bombarderen het plat oid en troepen komen het land binnen.

Wat moet je dan doen (behalve heel hard rennen )? Word je in een bepaalde zin beschermd door de Nederlandse staat ofzo? Ik neem aan dat je niet geevacuerd wordt omdat je geen diplomaat bent. Maar wat gebeurt er dan wel?

Geen idee of daar echt regels voor bestaan. Heb ook geen reisplannen ofzo haha, maar was daar gewoon over aan t nadenken.
  zondag 13 september 2009 @ 05:49:54 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_72691557
Contact opnemen met de Nederlandse ambassade of het consulaat lijkt me.
pi_72691558
quote:
Op zondag 13 september 2009 05:49 schreef remlof het volgende:
Contact opnemen met de Nederlandse ambassade of het consulaat lijkt me.
Ja maar ik heb nou net het idee dat die als eerste geevacueerd zullen worden. Dus dan zit je daar.
En zo niet, wat doen hun dan?
  zondag 13 september 2009 @ 05:51:58 #4
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_72691559
Ga je daar op zitten wachten daar?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zondag 13 september 2009 @ 06:00:05 #5
104871 remlof
Europees federalist
pi_72691570
quote:
Op zondag 13 september 2009 05:51 schreef Mieks het volgende:

[..]

Ja maar ik heb nou net het idee dat die als eerste geevacueerd zullen worden. Dus dan zit je daar.
Nee, die gaan niet als eerste want die zijn er ook voor de Nederlandse burgers:
quote:
Evacuaties

Wanneer in het buitenland een situatie ontstaat die gevaar oplevert voor de aanwezige Nederlanders, staat de Nederlandse ambassade of het consulaat de Nederlandse gemeenschap bij met raad en daad.

In fasen en afhankelijk van de ernst van de situatie kan de vertegenwoordiging de volgende stappen nemen:

* de Nederlandse gemeenschap informeren over de dreigende crisis en adviseren om voorzorgsmaatregelen te treffen;
* de Nederlandse gemeenschap adviseren en assisteren om partners en kinderen en andere Nederlanders van wie de aanwezigheid niet vereist is, naar veiliger oorden te laten vertrekken;
* de nog aanwezige leden van de Nederlandse gemeenschap adviseren en assisteren om naar speciale verzamelplaatsen te gaan waar hun veiligheid beter verzekerd kan worden;
* de nog aanwezige leden van de Nederlandse gemeenschap adviseren en assisteren in het geval dat het gebied of land in crisis moet worden verlaten (de feitelijke evacuatie).
bron
  zondag 13 september 2009 @ 06:01:12 #6
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_72691574
quote:
Op zondag 13 september 2009 05:51 schreef Mieks het volgende:

[..]

Mijn broer is idd zo iets overkomen hij met zijn Nederlandse vriendin naar de Nederlandse ambassade. Die gaven niet thuis. Hij wist mij te bereiken. Ik zeg ga naar een Engelse of Canadese ambassade en alles was zo geregeld me broer veilig thuis samen met zijn vriendin natuurlijk.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_72691575
Een oorlog komt meestal niet zo maar uit de lucht vallen.
Ik typ straat.
Mijn fashion blog: http://ludosfashionblog.wordpress.com/
pi_72691584
quote:
Op zondag 13 september 2009 06:00 schreef remlof het volgende:

[..]

Nee, die gaan niet als eerste want die zijn er ook voor de Nederlandse burgers:
[..]

bron
Ja oke dat is al wat.

Maar, en dit is vast een hele stomme vraag, hoe weten ze hoeveel Nederlanders er zijn?

Ik bedoel, als Nederlanders zelf niet in staat zijn om contact op te nemen, hoe kunnen ze het dan weten?
1) Je hebt wel een paspoort controle gehad toen je NL hebt verlaten, maar ja dat wordt niet geregisteerd.
2) Misschien een visum, maar goed die worden vaak voor lange tijd uitgegeven en je weet niet of mensen er ook daadwerkelijk gebruik van maken en wanneeer.
3) Via een vliegtuigmaatschappij?
Zo veel moeite gaan ze toch niet doen?

Of gaat het echt om contact op nemen en familie enzo?
pi_72691588
En ik geloof er ook niet heilig in dat die ambassade-medewerks niet eerst hun eigen hachje proberen te redden. Geloof het verhaal van Megumi best.
  zondag 13 september 2009 @ 06:07:13 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_72691589
quote:
Op zondag 13 september 2009 06:01 schreef LudoSanders het volgende:
Een oorlog komt meestal niet zo maar uit de lucht vallen.
Uit de lucht vallen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zondag 13 september 2009 @ 06:13:29 #11
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_72691597
quote:
Op zondag 13 september 2009 06:06 schreef Mieks het volgende:
En ik geloof er ook niet heilig in dat die ambassade-medewerks niet eerst hun eigen hachje proberen te redden. Geloof het verhaal van Megumi best.
Me broer heeft een Canadees passport en dat was hij in de paniek even vergeten.
pi_72691979
Je hoort dat toch wel vaker als in een land echt de boel op scherp komt te staan? Dan worden de buitenlanders geëvacueerd.
Hoe vaak hebben we op het journaal niet beelden gezien van Nederlanders die op het vliegveld aankwamen na geëvacueerd te zijn uit Libanon of Israël of weet ik wat voor land?
Volgens mij regelt de Nederlandse staat dat.
pi_72692046
quote:
Op zondag 13 september 2009 09:11 schreef lezzer het volgende:
Je hoort dat toch wel vaker als in een land echt de boel op scherp komt te staan? Dan worden de buitenlanders geëvacueerd.
Hoe vaak hebben we op het journaal niet beelden gezien van Nederlanders die op het vliegveld aankwamen na geëvacueerd te zijn uit Libanon of Israël of weet ik wat voor land?
Volgens mij regelt de Nederlandse staat dat.
Ja alleen hoe weet je dan wie er zijn?
pi_72692069
quote:
Op zondag 13 september 2009 09:22 schreef Mieks het volgende:

[..]

omdat ze je soms aanraden, kan je lezen op de buza sites, dat als je naar een land gaat waar t op scherp staat, dat je meldt aan de ambassade wanneer je gaat, waar je verblijft en hoelang je blijft. Dan geef je ook een contactnr in je thuisland op dus áls er iets gebeurt weten ze ongever P wie waar zit en zo..

(mijn man moest naar Israel tijdens de ellende dit jaar in Gaza.. dus die heeft wat info ingewonnen toen)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_72692078
quote:
Op zondag 13 september 2009 09:22 schreef Mieks het volgende:

[..]

Ik denk dat een ambassade in een eng land wel weet welke Nederlanders zich daar semi-permanent bevinden.
Vakantiegangers nemen denk ik contact op met hun reisorganisatie als ze weg willen of dat advies krijgen.
  zondag 13 september 2009 @ 09:34:18 #16
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_72692142
Whehehe... Hoe kom je op die vraag man!!
Lang leve mij! *O*
  zondag 13 september 2009 @ 10:26:36 #17
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_72692630
Wapen oppakken en meevechten!
opgezegd@fok.nl
pi_72692651
quote:
Op zondag 13 september 2009 10:26 schreef FoXje het volgende:
Wapen oppakken en meevechten!
  zondag 13 september 2009 @ 10:30:20 #19
74480 VicEd
Kenya Njema!
pi_72692677
De Nederlandse Ambassade zal je niet evacueren.
Het verhaal op de BUZA klopt, echter je moet nog steeds zelf regelen dat je op het vliegveld komt. Ambassade zou ik sommige gevallen een vliegtuig kunnen charteren waarmee gezamelijk naar bv NL kan worden gevlogen. Maar dan moet je wel naar het vliegveld kunnen komen.

Belangrijkste is informatie verstrekking. Wij zaten in Kenia tijdens de onrusten in 2008. De Nederlandse ambassade was 1 van de allerbeste in support en informatie verstrekking. In meerdere plekken in het land zitten groephoofden die contact met de ambassade en de Nederlanders in de buurt houden. Wij kregen meerdere keren per dag updates per sms, waardoor we wisten waar wel en waar niet te gaan op dat moment.
  zondag 13 september 2009 @ 10:31:12 #20
128471 doctor.starbucks
Cafe maciato, high fat foam, e
pi_72692688
Mn lief moet gaat met vaste regelmaat richting de ' wat onstabiele landen' Iedere keer even een telefoontje naar de ambassade voor aanmelding. Welk hotel, welk bedrijf, welk thuisnummer.

En altijd het tweede paspoort mee

Paar keer vervroegd thuisgekomen, ivm veiligheid
Starbucks, waar blijf je
pi_72694877
quote:
Op zondag 13 september 2009 10:31 schreef doctor.starbucks het volgende:
Mn lief moet gaat met vaste regelmaat richting de ' wat onstabiele landen' Iedere keer even een telefoontje naar de ambassade voor aanmelding. Welk hotel, welk bedrijf, welk thuisnummer.

En altijd het tweede paspoort mee

Paar keer vervroegd thuisgekomen, ivm veiligheid
Dus daar doen ze ook echt wat mee als de situatie uit de hand loopt in een land?
En is die aanmelding verplicht dan?
pi_72696030
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:20 schreef Mieks het volgende:

En is die aanmelding verplicht dan?
Nee. Maar er is ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Je kunt niet zeggen "ja, aanmelden was niet verplicht en heb ik dus niet gedaan, en nou heeft de ambassade geen contact opgenomen".

Daarbij weet je écht wel of een land op het punt van oorlog staat. Het is zelden tot nooit zo dat alles koek en ei is, en er dan opeens een oorlog uitbreekt.
pi_72697058
quote:
Op zondag 13 september 2009 05:20 schreef Mieks het volgende:
Stel je bent op vakantie ergens in Iran ofzo. Als toerist dus, niet als diplomaat ofzo.

En er breekt dus oorlog uit. De Amerikanen bombarderen het plat oid en troepen komen het land binnen.

Wat moet je dan doen (behalve heel hard rennen )? Word je in een bepaalde zin beschermd door de Nederlandse staat ofzo? Ik neem aan dat je niet geevacuerd wordt omdat je geen diplomaat bent. Maar wat gebeurt er dan wel?

Geen idee of daar echt regels voor bestaan. Heb ook geen reisplannen ofzo haha, maar was daar gewoon over aan t nadenken.
Voor zoiets gebeurd zijn de spanningen al enorm opgelopen.

Mijn vraag aan jou: wat doe je daar in godsnaam?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')