Ja maar ik heb nou net het idee dat die als eerste geevacueerd zullen worden. Dus dan zit je daar.quote:Op zondag 13 september 2009 05:49 schreef remlof het volgende:
Contact opnemen met de Nederlandse ambassade of het consulaat lijkt me.
Nee, die gaan niet als eerste want die zijn er ook voor de Nederlandse burgers:quote:Op zondag 13 september 2009 05:51 schreef Mieks het volgende:
[..]
Ja maar ik heb nou net het idee dat die als eerste geevacueerd zullen worden. Dus dan zit je daar.
En zo niet, wat doen hun dan?
bronquote:Evacuaties
Wanneer in het buitenland een situatie ontstaat die gevaar oplevert voor de aanwezige Nederlanders, staat de Nederlandse ambassade of het consulaat de Nederlandse gemeenschap bij met raad en daad.
In fasen en afhankelijk van de ernst van de situatie kan de vertegenwoordiging de volgende stappen nemen:
* de Nederlandse gemeenschap informeren over de dreigende crisis en adviseren om voorzorgsmaatregelen te treffen;
* de Nederlandse gemeenschap adviseren en assisteren om partners en kinderen en andere Nederlanders van wie de aanwezigheid niet vereist is, naar veiliger oorden te laten vertrekken;
* de nog aanwezige leden van de Nederlandse gemeenschap adviseren en assisteren om naar speciale verzamelplaatsen te gaan waar hun veiligheid beter verzekerd kan worden;
* de nog aanwezige leden van de Nederlandse gemeenschap adviseren en assisteren in het geval dat het gebied of land in crisis moet worden verlaten (de feitelijke evacuatie).
Mijn broer is idd zo iets overkomen hij met zijn Nederlandse vriendin naar de Nederlandse ambassade. Die gaven niet thuis. Hij wist mij te bereiken. Ik zeg ga naar een Engelse of Canadese ambassade en alles was zo geregeld me broer veilig thuis samen met zijn vriendin natuurlijk.quote:Op zondag 13 september 2009 05:51 schreef Mieks het volgende:
[..]
Ja maar ik heb nou net het idee dat die als eerste geevacueerd zullen worden. Dus dan zit je daar.
En zo niet, wat doen hun dan?
Ja oke dat is al wat.quote:Op zondag 13 september 2009 06:00 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, die gaan niet als eerste want die zijn er ook voor de Nederlandse burgers:
[..]
bron
Uit de lucht vallen.quote:Op zondag 13 september 2009 06:01 schreef LudoSanders het volgende:
Een oorlog komt meestal niet zo maar uit de lucht vallen.
Me broer heeft een Canadees passport en dat was hij in de paniek even vergeten.quote:Op zondag 13 september 2009 06:06 schreef Mieks het volgende:
En ik geloof er ook niet heilig in dat die ambassade-medewerks niet eerst hun eigen hachje proberen te redden. Geloof het verhaal van Megumi best.
Ja alleen hoe weet je dan wie er zijn?quote:Op zondag 13 september 2009 09:11 schreef lezzer het volgende:
Je hoort dat toch wel vaker als in een land echt de boel op scherp komt te staan? Dan worden de buitenlanders geëvacueerd.
Hoe vaak hebben we op het journaal niet beelden gezien van Nederlanders die op het vliegveld aankwamen na geëvacueerd te zijn uit Libanon of Israël of weet ik wat voor land?
Volgens mij regelt de Nederlandse staat dat.
omdat ze je soms aanraden, kan je lezen op de buza sites, dat als je naar een land gaat waar t op scherp staat, dat je meldt aan de ambassade wanneer je gaat, waar je verblijft en hoelang je blijft. Dan geef je ook een contactnr in je thuisland op dus áls er iets gebeurt weten ze ongever P wie waar zit en zo..quote:Op zondag 13 september 2009 09:22 schreef Mieks het volgende:
[..]
Ja alleen hoe weet je dan wie er zijn?
Ik denk dat een ambassade in een eng land wel weet welke Nederlanders zich daar semi-permanent bevinden.quote:Op zondag 13 september 2009 09:22 schreef Mieks het volgende:
[..]
Ja alleen hoe weet je dan wie er zijn?
Dus daar doen ze ook echt wat mee als de situatie uit de hand loopt in een land?quote:Op zondag 13 september 2009 10:31 schreef doctor.starbucks het volgende:
Mn lief moet gaat met vaste regelmaat richting de ' wat onstabiele landen' Iedere keer even een telefoontje naar de ambassade voor aanmelding. Welk hotel, welk bedrijf, welk thuisnummer.
En altijd het tweede paspoort mee
Paar keer vervroegd thuisgekomen, ivm veiligheid
Nee. Maar er is ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Je kunt niet zeggen "ja, aanmelden was niet verplicht en heb ik dus niet gedaan, en nou heeft de ambassade geen contact opgenomen".quote:
Voor zoiets gebeurd zijn de spanningen al enorm opgelopen.quote:Op zondag 13 september 2009 05:20 schreef Mieks het volgende:
Stel je bent op vakantie ergens in Iran ofzo. Als toerist dus, niet als diplomaat ofzo.
En er breekt dus oorlog uit. De Amerikanen bombarderen het plat oid en troepen komen het land binnen.
Wat moet je dan doen (behalve heel hard rennen)? Word je in een bepaalde zin beschermd door de Nederlandse staat ofzo? Ik neem aan dat je niet geevacuerd wordt omdat je geen diplomaat bent. Maar wat gebeurt er dan wel?
Geen idee of daar echt regels voor bestaan. Heb ook geen reisplannen ofzo haha, maar was daar gewoon over aan t nadenken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |