Delven? Dat is toch het graven van het graf? Bedoel je niet het ruimen?quote:Op zaterdag 12 september 2009 21:48 schreef Iblis het volgende:
Een wezenlijk praktisch verschil – dat ook tot aparte begraafplaatsen leidt – is de houding ten opzichte van het delven van een graf. Zowel voor Moslims als voor Joden is het eigenlijk uitgesloten dat het graf gedolven wordt.
Jij hebt gelijk. Volgens mij kun je het ook wel gebruiken als het om het opgraven gaat, maar het is verwarrend.quote:Op zaterdag 12 september 2009 21:51 schreef sigme het volgende:
[..]
Delven? Dat is toch het graven van het graf? Bedoel je niet het ruimen?
Het is dan wel niet een gehele begraafplaats voor een bepaalde geloofsovertuiging, maar er wordt iig wel rekening meegehouden. Waarschijnlijk hebben andere begraafplaatsen (in grote steden) dit ook wel...quote:Naast vakken voor algemene en eigen graven, een Rooms-Katholiek vak en een urnentuin, is er op de Zuiderbegraafplaats veel aandacht voor de allochtone medeburgers. Zo heeft de Zuiderbegraafplaats een Islamitisch gedeelte en een Chinees deel. Er zijn speciale vakken voor Pakistaanse Islamieten, Javaanse Westbidders en Soennieten.
Bron
Ja, graven liggen natuurlijk wel enigszins vast, ook i.v.m. ruimte, en het wordt, oneerbiedig gezegd, een beetje een ‘zootje’ als er opeens iemand tussen moet die met het hoofd de ene kant op wil, en niet de andere kant op.quote:Op zaterdag 12 september 2009 22:01 schreef Skeletor het volgende:
De Zuiderbegraafplaats in Rdam heeft hier speciale vakken voor bepaalde gelovigen:
[..]
Het is dan wel niet een gehele begraafplaats voor een bepaalde geloofsovertuiging, maar er wordt iig wel rekening meegehouden. Waarschijnlijk hebben andere begraafplaatsen (in grote steden) dit ook wel...
Dan zijn de Parijse Joden wel geheel respectloos want het was vooral bij het columbarium dat het ons vooral opviel dat er veel Joden begraven lagen...quote:Op zaterdag 12 september 2009 21:48 schreef Iblis het volgende:
Een wezenlijk praktisch verschil – dat ook tot aparte begraafplaatsen leidt – is de houding ten opzichte van het ruimen van een graf. Zowel voor Moslims als voor Joden is het eigenlijk uitgesloten dat het graf geruimd wordt. Moslims wachten, net als Joden op de komst van de Messias, in het graf. Daarnaast is, in ieder geval van Joods oogpunt, crematie heel respectloos, want je maakt Gods schepping kapot.
Laat ik het dan zo zeggen: Orthodox, traditioneel Joods oogpunt. Liberale joden denken daar mogelijk ook anders over natuurlijk.quote:Op zondag 13 september 2009 09:35 schreef Keios het volgende:
[..]
Dan zijn de Parijse Joden wel geheel respectloos want het was vooral bij het columbarium dat het ons vooral opviel dat er veel Joden begraven lagen...
Met uitzondering van boeddhisten. Die horen zich niet druk te maken om dit soort dingen.quote:Op zaterdag 12 september 2009 20:46 schreef Keios het volgende:
Voor de doden maakt het inderdaad niks uit. Maar wel voor de achtergebleven familie EN voor sommige waarden en bedenkingen (!) die geloven maken over andere. Aangezien elk geloof het ware is, kan ik me inbeelden dat ze niet met slechtere geloven willen samenliggen op hun plaats van eeuwige rust.
Boeddhisten kijken er volgens mij inderdaad anders tegenaan. Laatst was er op GeenStijl een fotoreportage over een zogenaamdequote:Op zondag 13 september 2009 10:23 schreef Megumi het volgende:
[..]
Met uitzondering van boeddhisten. Die horen zich niet druk te maken om dit soort dingen.
Doet me echt denken aan grafgriften die duizende jaren gelede populair waren. Alsof het werkelijk ene donder uitmaaktquote:Op zaterdag 12 september 2009 21:48 schreef Iblis het volgende:
Er zijn voor zover ik weet wel voorkeuren. Zo worden Moslims bij voorkeur richting Mekka begraven. Ook worden Moslims, net als Joden liefst spoedig mogelijk begraven, terwijl er in Nederland normaliter 36 uur gewacht wordt na het overlijden.
Niet elk geloof is de ware. Dharma religies hanteren niet het aspect "mijn religie is de ware religie". Zij zeggen: "elke religie is gelijkwaardig aan elkaar". Dus voor dharma gelovigen, waaronder ook boeddhisten, gaat dit niet op.quote:Op zaterdag 12 september 2009 20:46 schreef Keios het volgende:
Voor de doden maakt het inderdaad niks uit. Maar wel voor de achtergebleven familie EN voor sommige waarden en bedenkingen (!) die geloven maken over andere. Aangezien elk geloof het ware is, kan ik me inbeelden dat ze niet met slechtere geloven willen samenliggen op hun plaats van eeuwige rust.
Ter verduidelijkingquote:Op zaterdag 12 september 2009 21:48 schreef Iblis het volgende:
Er zijn voor zover ik weet wel voorkeuren. Zo worden Moslims bij voorkeur richting Mekka begraven. Ook worden Moslims, net als Joden liefst spoedig mogelijk begraven, terwijl er in Nederland normaliter 36 uur gewacht wordt na het overlijden.
Een wezenlijk praktisch verschil – dat ook tot aparte begraafplaatsen leidt – is de houding ten opzichte van het ruimen van een graf. Zowel voor Moslims als voor Joden is het eigenlijk uitgesloten dat het graf geruimd wordt. Moslims wachten, net als Joden op de komst van de Messias, in het graf. Daarnaast is, in ieder geval van Joods oogpunt, crematie heel respectloos, want je maakt Gods schepping kapot.
In Nederland koop je grafrechten vaak voor bepaalde tijd. Daarna wordt het graf opgeruimd. In België is het overigens onmogelijk om eeuwigdurende grafrechten te kopen. Veel Joden uit de Antwerpse gemeenschappen worden dan ook in Nederland begraven. In Putte in Noord-Brabant zijn dan ook maar liefst drie Joodse begraafplaatsen!
Het is verder volgens mij niet per se verboden om door elkaar begraven te liggen om religieuze redenen. In Margraten liggen de Joodse soldaten ook tussen de Christelijke, maar ze hebben wel een eigen formaat grafzerk met een Davidsster.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |