abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72682384
Ik was vanmorgen op Père Lachaise aan het rondwandelen en tussen (al?) die beroemdheden en andere prachtige graven, zag ik opvallend veel davidsterren en joodse namen staan.
Dus toen vroeg ik me af: mogen Joden, islamieten, boedhisten enz... op begraafplaatsen liggen? Is er een verschil tussen een christelijke begraafplaats en een andere? Of waar moeten andere geloven naartoe?
Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
Nu ook op foto verkrijgbaar
  zaterdag 12 september 2009 @ 20:36:15 #2
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_72682452
Moslims worden niet in een kist begraven enkel een wit doek van katoen
pi_72682587
Das geen antwoord. Je kunt ook gewoon in een gat in een witte doek begraven liggen op een begraafplaats. Mag dat wel waar andere gelovigen liggen. Hier in Parijs ken ik drie begraafplaatsen voor christenen maar geen enkel voor moslims (of joden of iets anders).
pi_72682692
In Eindhoven hebben ze een paar jaar geleden op het Calixtius-kerkhof een hoek ingericht voor moslims. Van oudsher is dit kerkhof voor katholieken, hoewel er vast wel niet-gelovigen zullen zijn begraven. Of joden. Ik weet het niet. Maakt ook weinig uit, als je dood bent merk je er toch geen zak meer van waar je ligt.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_72682799
Voor de doden maakt het inderdaad niks uit. Maar wel voor de achtergebleven familie EN voor sommige waarden en bedenkingen (!) die geloven maken over andere. Aangezien elk geloof het ware is, kan ik me inbeelden dat ze niet met slechtere geloven willen samenliggen op hun plaats van eeuwige rust.
pi_72682944
Nou weet ik niet meer waar het precies is, maar ergens in NL zou een kerkhof moeten zijn wat is opgedeeld in twee stukken. Met een muur ertussen. Aan de ene kant liggen de katholieken, aan de andere kant de protestanten. Nu was er een "gemengd" echtpaar en dat mocht dus niet samenliggen na hun dood. Geen probleem, meneer werd aan de ene kant, zoveel mogelijk tegen die muur begraven en mevrouw aan de andere kant van de muur. Op beide graven kwam een monument, tamelijk hoog, die over de muur met elkaar werden verbonden...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zaterdag 12 september 2009 @ 21:48:52 #7
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72684709
Er zijn voor zover ik weet wel voorkeuren. Zo worden Moslims bij voorkeur richting Mekka begraven. Ook worden Moslims, net als Joden liefst spoedig mogelijk begraven, terwijl er in Nederland normaliter 36 uur gewacht wordt na het overlijden.

Een wezenlijk praktisch verschil – dat ook tot aparte begraafplaatsen leidt – is de houding ten opzichte van het ruimen van een graf. Zowel voor Moslims als voor Joden is het eigenlijk uitgesloten dat het graf geruimd wordt. Moslims wachten, net als Joden op de komst van de Messias, in het graf. Daarnaast is, in ieder geval van Joods oogpunt, crematie heel respectloos, want je maakt Gods schepping kapot.

In Nederland koop je grafrechten vaak voor bepaalde tijd. Daarna wordt het graf opgeruimd. In België is het overigens onmogelijk om eeuwigdurende grafrechten te kopen. Veel Joden uit de Antwerpse gemeenschappen worden dan ook in Nederland begraven. In Putte in Noord-Brabant zijn dan ook maar liefst drie Joodse begraafplaatsen!

Het is verder volgens mij niet per se verboden om door elkaar begraven te liggen om religieuze redenen. In Margraten liggen de Joodse soldaten ook tussen de Christelijke, maar ze hebben wel een eigen formaat grafzerk met een Davidsster.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblis op 12-09-2009 21:55:50 ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72684776
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 21:48 schreef Iblis het volgende:

Een wezenlijk praktisch verschil – dat ook tot aparte begraafplaatsen leidt – is de houding ten opzichte van het delven van een graf. Zowel voor Moslims als voor Joden is het eigenlijk uitgesloten dat het graf gedolven wordt.
Delven? Dat is toch het graven van het graf? Bedoel je niet het ruimen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 12 september 2009 @ 21:55:20 #9
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72684875
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 21:51 schreef sigme het volgende:

[..]

Delven? Dat is toch het graven van het graf? Bedoel je niet het ruimen?
Jij hebt gelijk. Volgens mij kun je het ook wel gebruiken als het om het opgraven gaat, maar het is verwarrend.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72685043
De Zuiderbegraafplaats in Rdam heeft hier speciale vakken voor bepaalde gelovigen:
quote:
Naast vakken voor algemene en eigen graven, een Rooms-Katholiek vak en een urnentuin, is er op de Zuiderbegraafplaats veel aandacht voor de allochtone medeburgers. Zo heeft de Zuiderbegraafplaats een Islamitisch gedeelte en een Chinees deel. Er zijn speciale vakken voor Pakistaanse Islamieten, Javaanse Westbidders en Soennieten.

Bron
Het is dan wel niet een gehele begraafplaats voor een bepaalde geloofsovertuiging, maar er wordt iig wel rekening meegehouden. Waarschijnlijk hebben andere begraafplaatsen (in grote steden) dit ook wel...
I approve this message
  zaterdag 12 september 2009 @ 22:14:48 #11
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72685340
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 22:01 schreef Skeletor het volgende:
De Zuiderbegraafplaats in Rdam heeft hier speciale vakken voor bepaalde gelovigen:
[..]

Het is dan wel niet een gehele begraafplaats voor een bepaalde geloofsovertuiging, maar er wordt iig wel rekening meegehouden. Waarschijnlijk hebben andere begraafplaatsen (in grote steden) dit ook wel...
Ja, graven liggen natuurlijk wel enigszins vast, ook i.v.m. ruimte, en het wordt, oneerbiedig gezegd, een beetje een ‘zootje’ als er opeens iemand tussen moet die met het hoofd de ene kant op wil, en niet de andere kant op.

In Nederland is de traditionele richting overigens oost-west. Voeten naar het oosten, hoofd naar het westen. Maar al die gebruiken raken volgens mij wat in onbruik.
pi_72686028
Ik hou wel van kerkhoven, de graven interesseren me weinig, maar de bomen die er hier groeien..... gewoon geweldig, letterlijk en figuurlijk. Ook de rest van de plantengroei mag er zijn.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_72690886
Hier hebben ze aparte gedeeltes voor Moslims en Joden (op de grootste algemene begraafplaats). De rest zijn of dingen als katholieke of ander christelijke begraafplaatsen of algemene begraafplaatsen waar geen nieuwe graven mee mogen bijkomen (dus alleen bijzetten in bestaande graven).
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_72692156
quote:

Een wezenlijk praktisch verschil – dat ook tot aparte begraafplaatsen leidt – is de houding ten opzichte van het ruimen van een graf. Zowel voor Moslims als voor Joden is het eigenlijk uitgesloten dat het graf geruimd wordt. Moslims wachten, net als Joden op de komst van de Messias, in het graf. Daarnaast is, in ieder geval van Joods oogpunt, crematie heel respectloos, want je maakt Gods schepping kapot.

Dan zijn de Parijse Joden wel geheel respectloos want het was vooral bij het columbarium dat het ons vooral opviel dat er veel Joden begraven lagen...
  zondag 13 september 2009 @ 10:21:37 #15
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72692571
quote:
Op zondag 13 september 2009 09:35 schreef Keios het volgende:

[..]

Dan zijn de Parijse Joden wel geheel respectloos want het was vooral bij het columbarium dat het ons vooral opviel dat er veel Joden begraven lagen...
Laat ik het dan zo zeggen: Orthodox, traditioneel Joods oogpunt. Liberale joden denken daar mogelijk ook anders over natuurlijk.
  zondag 13 september 2009 @ 10:23:56 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_72692599
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 20:46 schreef Keios het volgende:
Voor de doden maakt het inderdaad niks uit. Maar wel voor de achtergebleven familie EN voor sommige waarden en bedenkingen (!) die geloven maken over andere. Aangezien elk geloof het ware is, kan ik me inbeelden dat ze niet met slechtere geloven willen samenliggen op hun plaats van eeuwige rust.
Met uitzondering van boeddhisten. Die horen zich niet druk te maken om dit soort dingen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zondag 13 september 2009 @ 11:02:16 #17
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72693201
quote:
Op zondag 13 september 2009 10:23 schreef Megumi het volgende:

[..]

Met uitzondering van boeddhisten. Die horen zich niet druk te maken om dit soort dingen.
Boeddhisten kijken er volgens mij inderdaad anders tegenaan. Laatst was er op GeenStijl een fotoreportage over een zogenaamde Sky BurialDe link is naar Wikipedia maar bevat heel expliciete foto’s!

Daarbij wordt het lijk aan de gieren overgeleverd die het vlees eraf pikken: dat is met name gebruik in Tibet waarbij de bodem niet geschikt is om te begraven en er te weinig hout is om crematie haalbaar te maken. Boeddhisten geloven echter niet in een laatste oordeel waar alle doden weer tot leven komen, maar of dat je nirwana bereikt, en dan kom je niet terug, en anders dan kom je terug in een nieuw lichaam. Het lijk bewaren is dan ook niet nodig voor hen.
pi_72698224
quote:
Er zijn voor zover ik weet wel voorkeuren. Zo worden Moslims bij voorkeur richting Mekka begraven. Ook worden Moslims, net als Joden liefst spoedig mogelijk begraven, terwijl er in Nederland normaliter 36 uur gewacht wordt na het overlijden.
Doet me echt denken aan grafgriften die duizende jaren gelede populair waren. Alsof het werkelijk ene donder uitmaakt
pi_72720821
Als reactie op de OP: boeddhisten worden niet altijd begraven hoor. Er wordt ook gecremeerd.
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 20:46 schreef Keios het volgende:
Niet elk geloof is de ware. Dharma religies hanteren niet het aspect "mijn religie is de ware religie". Zij zeggen: "elke religie is gelijkwaardig aan elkaar". Dus voor dharma gelovigen, waaronder ook boeddhisten, gaat dit niet op.
pi_72752603
quote:

In Nederland koop je grafrechten vaak voor bepaalde tijd. Daarna wordt het graf opgeruimd. In België is het overigens onmogelijk om eeuwigdurende grafrechten te kopen. Veel Joden uit de Antwerpse gemeenschappen worden dan ook in Nederland begraven. In Putte in Noord-Brabant zijn dan ook maar liefst drie Joodse begraafplaatsen!

Het is verder volgens mij niet per se verboden om door elkaar begraven te liggen om religieuze redenen. In Margraten liggen de Joodse soldaten ook tussen de Christelijke, maar ze hebben wel een eigen formaat grafzerk met een Davidsster.
Ter verduidelijking

Binnen de Islam moet een overleden persoon binnen 24 uur begraven worden niet 36 uur.

Stel, dat iemand om 20.00 overlijdt ( Al Maghreb gebed ) dient de persoon de volgende dag bij Al - Asr ( gebed ) begraven te worden. ( Na middag )
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_72752651
En crementatie is binnen de Islaam zeer streng verboden.
Begraven is de enige middel van begraven binnen de Islam
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  dinsdag 15 september 2009 @ 09:44:59 #22
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_72757988
Mijn god, Meki.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')