abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72640647
Vorige week heb ik achter mijn garage een grondwaterput geslagen. Ik had een pulsinstallatie gehuurd en met een dag hard werken had ik de mantelbuis 11 meter diep de grond in gepulst. Toen heb ik de filterbuis erin gestoken en geprobeerd de mantelbuis voorzichtig te verwijderen. Daarbij bleek de filterbuis mee te willen gaan. We hebben met man en macht geprobeerd de filterbuis omlaag te houden maar dat lukte ten dele. Uiteindelijk zit er nu 9,5 meter filterbuis in de grond en heb ik de ruimte rond deze buis opgevuld met grind.
Volgende fase was testen of we water hebben. Aangezien we op de 11 geboorde meters door 2 waterrijke lagen heen zijn gegaan, hadden we er wel vertrouwen in. Dus de zuigslang van de pomp in de buis laten zakken. En jawel na 4 meter merkten we dat de slang al in het water hing. Dus we hadden een waterkolom van ruim 5 meter in de filterbuis. Toch hield de pomp er al snel mee op. Zand bleek onderin de zuigslang te hebben dichtgeslibt. De handel schoongemaakt en opnieuw geprobeerd: zelfde resultaat. Daarop de slang helemaal laten zakken (tot dan toe zat de slang op ongeveer 7-8 meter diep). Toen voelden we dat de slang in een zacht zandbedje landde, ongeveer 9,2 meter diep. Dus er leek 30cm zand in de put te zitten. Door op het einde van de zuigslang een terugslagklep te monteren kon ik door handmatig op en neer te bewegen met de zuigslang water met zand oppompen. Zo heb ik de filterbuis inmiddels schoongemaakt wat betreft het zandbed op de bodem. Toch blijft nog steeds met zand vervuild water omhoog komen.

Nu is mijn vraag, moet ik deze put als verloren beschouwen? Of is dit een fase waar ik doorheen moet, en komt er dadelijk schoner water? Wie heeft hier ervaring mee?

P.S. Een emmer opgepompt water is ondoorzichtig. Echter laat ik de emmer 2 uurtjes staan dan is het zand naar de bodem gezonken, en heb ik daarboven kraakhelder water.
pi_72640913
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 13:07 schreef ripper73 het volgende:
Zo heb ik de filterbuis inmiddels schoongemaakt wat betreft het zandbed op de bodem. Toch blijft nog steeds met zand vervuild water omhoog komen.

Nu is mijn vraag, moet ik deze put als verloren beschouwen? Of is dit een fase waar ik doorheen moet, en komt er dadelijk schoner water? Wie heeft hier ervaring mee?

P.S. Een emmer opgepompt water is ondoorzichtig. Echter laat ik de emmer 2 uurtjes staan dan is het zand naar de bodem gezonken, en heb ik daarboven kraakhelder water.
Mijn ervaring met pompwater is dat een nieuwe aansluiting altijd de eerste periode "vuil" water geeft. Dit wordt op den duur minder nadat je genoeg water hebt doorgepompt.
Ook als de pomp gedurende langere tijd niet gebruikt is kan hier troebel water uit komen.
Dit is onder andere afhankelijk van het type grond en de grondlagen waar de put geslagen is.
pi_72640993
Weet je ook dat je vergunningplichtig bent met zulke dingen?
censuur :O
  vrijdag 11 september 2009 @ 13:59:01 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_72642103
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 13:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Mits je in Nederland bezig bent uiteraard. Lijkt me niet dat je in NL grondwater op gaat pompen voor consumptie?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_72643653
Ik moet een heel eind boren wil ik niet-Nederlands grondwater te pakken hebben..... In Nederland is er trouwens niets mis met grondwater, dat komt in heel veel plaatsen gewoon uit de kraan.
censuur :O
  vrijdag 11 september 2009 @ 18:20:53 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_72651087
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 14:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik moet een heel eind boren wil ik niet-Nederlands grondwater te pakken hebben..... In Nederland is er trouwens niets mis met grondwater, dat komt in heel veel plaatsen gewoon uit de kraan.
Ja maar die waterlagen zitten vaak dieper
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_72653096
Heb je wel een filterbuis en welke maat is dit dan
en zit er wel een eindkap op de buis.
zo ja is je filterbuis wel fijn genoeg
http://www.wildkamp.com/wildkamp/Bronfilters-bronbuizen_c_2001001
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_72656508
quote:
Is dat zo?
Hier in het zuid-oosten des lands heeft iedereen met een beetje een flinke tuin een grondwaterput.
Nooit gehoord dat je daar een vergunning voor moet hebben.

Wij hebben gewoon iemand gebeld, en die kwam met een gierkar en een waterspuit die put boren.
In een half uurtje gepiept, de kiezel zit op 6 meter.
Pomp er aan en sproeien maar.
pi_72657651
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 20:53 schreef lezzer het volgende:

[..]

Is dat zo?
Hier in het zuid-oosten des lands heeft iedereen met een beetje een flinke tuin een grondwaterput.
Nooit gehoord dat je daar een vergunning voor moet hebben.

Wij hebben gewoon iemand gebeld, en die kwam met een gierkar en een waterspuit die put boren.
In een half uurtje gepiept, de kiezel zit op 6 meter.
Pomp er aan en sproeien maar.
officieel is het verplicht maar hier in zuid oost brabant ken ik niemand met een vergunning, en ik heb toch genoeg beregeningssystemen aangelegd
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_72660457
Dat het onder de Moerdijk een teringzooitje is hoef je niet zo te benadrukken, dat is boven de Moerdijk al bekend.
pi_72683112
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 19:16 schreef densmee het volgende:
Heb je wel een filterbuis en welke maat is dit dan
en zit er wel een eindkap op de buis.
zo ja is je filterbuis wel fijn genoeg
http://www.wildkamp.com/wildkamp/Bronfilters-bronbuizen_c_2001001
Heb filterbuis 75mm bij Wildkamp gehaald, en ja, er zat een eindkap op. Deze filterbuis is me aanbevolen door de medewerkers van Wildkamp.
pi_72683185
quote:
Bij de gemeente hadden ze een ander antwoord. Wanneer je minder dan 10m3/uur onttrekt, is het niet nodig een vergunning te hebben. Dus jullie hoeven je niet druk te maken...
  zaterdag 12 september 2009 @ 21:10:06 #13
33014 Cavemania
Niet mokken, lekker fokken....
pi_72683483
Dat de buis mee naar boven is gekomen komt doordat je waarschijnlijk te weinig werkwater hebt gebruikt tijdens het pulsen. Tijdens het pulsen moet je zorgen dat je mantelbuis tot boven aan toe gevuld is met water. Wat ook raadzaam is als je op diepte bent is het boorgat even tot rust te laten komen (paar minuten) en dan schoon pulsen. Daarna kan je de filterbuis er in laten zakken, liefst met filterkous. Daarna de matelbuis voorzichtig trekken en het filter omstorten met filterzand. Dit is soms wel moeilijk omdat het zand soms er snel toestroomt. Je moet ook zorgen dat het grind niet in de mantelbuis zit omdat je dan al snel het filter mee naar boven trekt.

Ik denk dat je put nog een beetje tot rust moet komen, in de eerste periode is het normaal dat je zand mee pompt.

Ik hoop voor je dat dit niet zo blijft.
Vergeet niet, je bent uniek, net als iedereen...
pi_72684700
Mijn ervaring is dat je hem toch zeker een uurtje of 5 moet laten lopen om enigzinds zuiver water te hebben.
Elke regio heeft zo zijn ''eigen'' grondwater. In de ene zit meer kalk als de ander, de andere heeft weer wat meer roest. Als je wat schoner water hebt kun je het testen door wat water in een glas te doen en het een dag of twee laten staan. Je ziet dan aan de rand van het glas wat er zoal in je water zit.

En wat betreft de vergunning: Die moet je zoals hierboven al aangegeven is alleen hebben als je grote hoeveelheden naar boven gaat pompen voor landbouw e.d. Maar voor je tuintje ermee te sproeien en de vijver te vullen hoefd je er echt geen te hebben.
pi_72691963
Oh gelukkig
Wij sproeien gewoon alleen in de zomer de tuin, alleen dan met grondwater ipv leidingwater. Scheelt toch wel
Wij hebben trouwens heel schoon water, kun je zo drinken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')