abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72638230
Ik ben in fulltime loondienst, naar volle tevredenheid, en ben door een vriend gevraagd om voor hem/zin werkgever eenmalig een dienst te verlenen op mijn vakgebied. Wat mij betreft ga ik daar in mee, maar ik ben niet helemaal zeker van de gevolgen.
Als ik die opdracht aanneem, en ik ben geen zelfstandige/heb geen eigen bedrijf, wat zijn dan de gevolgen voor bijvoorbeeld mijn belastingaangifte? Ik kan natuurlijk vragen om het zwart uitbetaald te krijgen, maar dat wil ik eigenlijk niet, en hij wellicht ook niet.
Als ik een schriftelijke overeenkomst met hem maak met omschrijving en vergoeding kan hij het gewoon als bedrijfskosten opvoeren en is alles 'wit'. Maar wat zijn dan mijn gevolgen? Moet ik het dan als inkomsten uit arbeid opvoeren bij de belasting? En kan ik zoamar zo'n overeenkomst aangaan zonder (geregistreerde) zelfstandige te zijn?
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_72638296
Dat geef je bij je belastingaangifte op onder het kopje 'inkomsten uit overige werkzaamheden'. En ja: dat kun je gewoon doen zonder dat je dan direct naar de KvK hoeft.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_72638316
waarom niet zwart? Je betaald je eigen scheel aan belasting anders
pi_72638368
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 11:38 schreef babipangang het volgende:
Want?
  vrijdag 11 september 2009 @ 11:43:40 #5
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72638442
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 11:38 schreef babipangang het volgende:
Heb je er weer één,...
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_72638554
Je moet wel opletten of je een nevenfunctie mag hebben naast je full time baan. Het staat nog wel eens in een contract dat dit niet mag.
  vrijdag 11 september 2009 @ 12:07:33 #7
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_72639093
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 11:48 schreef Duikelaar het volgende:
Je moet wel opletten of je een nevenfunctie mag hebben naast je full time baan. Het staat nog wel eens in een contract dat dit niet mag.
Dat dus, als je toestemming krijgt van je baas, zorg dan ook dat je dat zwart op wit krijgt.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_72639242
Alles wat ik hier had willen zeggen ("overige inkomsten" en "let op je concurrentiebeding") is al gezegd Succes!
censuur :O
pi_72639323
Wordt geld uit overige werkzaamheden dan opgeteld bij je bruto salaris, zodat dit ook bepalend is voor het aantal procenten loonbelasting wat je betaald ?
:
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 11 september 2009 @ 12:18:04 #10
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72639365
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 12:16 schreef junkiexp het volgende:
Wordt geld uit overige werkzaamheden dan opgeteld bij je bruto salaris, zodat dit ook bepalend is voor het aantal procenten loonbelasting wat je betaald ?
:
Ja. Is gewoon (progressief) belast in box 1.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_72639680
En nog een: als particulier mag jij gewoon een factuur versturen naar de betreffende partij. Echter, je mag _geen_ BTW rekenen over je diensten. Je factuur bevat dus alleen het (afgesproken) bedrag. Je dient ook geen 0% BTW te rekenen oid. Gewoon geen (enkele) vermelding mbt de BTW op de factuur zetten.

Daarna zie de reacties hier boven.
pi_72639810
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 11:43 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Heb je er weer één,...
Inderdaad. Maar van iemand die het werkwoord "betalen" al niet goed kan vervoegen, kan je moeilijk verwachten 'ie wél verstand van belastingrecht heeft
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 12:16 schreef junkiexp het volgende:
Wordt geld uit overige werkzaamheden dan opgeteld bij je bruto salaris, zodat dit ook bepalend is voor het aantal procenten looninkomstenbelasting wat je betaald ?
:
pi_72639884
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 12:18 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ja. Is gewoon (progressief) belast in box 1.
Dus het netto bedrag wat je ontvangt, moet je bij je bruto salaris optellen ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_72639896
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 12:38 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Dus het netto bedrag wat je ontvangt, moet je bij je bruto salaris optellen ?
Uiteraard.
pi_72640078
Dank voor alle reacties, hier kan ik zeker wat mee. Concurrentiebeding en nevenfuncties zullen geen probleem zijn. Ik ben ICT-er in een specifieke klantensector en de eenmalige opdracht zit in een compleet andere sector klanten.

En waarom niet zwart? Omdat de opdrachtgever het vast ook ergens moet en wil verantwoorden, en omdat ik niet met VVV-bonnen opgescheept wil zitten. Daarnaast vind ik het geen probleem om het gewoon wit te doen en bij de belastingdienst op te geven.

De tips over hoe en waar op te geven ga ik bewaren, bedankt!
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')