Iets meer dan een jaar geleden heb ik een laptop gekocht van het merk Asus. Ter illustratie; het gaat om deze.
http://www.4notebook.nl/a/asus-notebook/asus-f5sl-ap128eVista zat er al geinstalleerd op, maar na een jaar kreeg die zodanig veel kuren dat ik besloot XP erop te zetten. De druppel van die kuren was overigens een melding dat het bestuurprogramma van mijn beeldscherm steeds crashte. Kreeg ik een balonnetje met die foutmelding, en *floep*, scherm uit. Plus gewoon het feit dat er veel nutteloze programmas opzaten (trialversies die dan verliepen enzo, tijd om op te schonen dus)
Nouja, XP er dus op en na het installeren van de nodige drivers draaide hij een tijdje als een zonnetje. Het enige wat nog niet helemaal lekker liep was het beeldscherm. Er zwierven een aantal pixels rond over het scherm in allerhande kleuren. Als ik er met de muis overheen ging reageerden ze daar soms ook op. Goed, heel irritant, maar een oplossing vond ik er niet voor, dus zo gelaten.
Sinds een paar dagen worden die pixels alleen bij vlagen erger. Het worden dan paarsroze, verticale strepen over mijn hele scherm heen. Beetje kartelig en wat op mijn scherm staat was amper meer te lezen. Kan nu geen plaatje laten zien. Denk aan strepen van 1 px breed en dat om de 5 pixels ongeveer, met zo hier en daar nog een aantal rondzwervende pixels in die kleur.
Goed, dat had ik vorige week ook, toen resette ik en kreeg ik onderstaand scherm.
![]()
(dat witte is geen weerkaatsing, zo staat het op mijn scherm)
Met veel gedoe heb ik hem uiteindelijk weer aan de praat gekregen, volgens mij boot vanaf cd en de bende hersteld. Hij deed het toen weer, al bleef het probleem aanwezig. Avond daarna weer roze strepen. Heb mijn laptop niet uitgezet en na verloop van tijd kon ik ze ineens "uitgummen" met mijn muis.
Vanochtend weer die strepen (die "vervuiling" is dus altijd aanwezig, soms erger, soms minder erg), moest weg, dus laptop uit en nog niet het verband gelegd tussen dat rare scherm en die strepen.
Net zette ik mijn laptop dus weer aan en weer dat rare scherm. Hij geeft wel zijn gebruikelijke opstartplingetje en er laadt wat, maar hij blijft hangen op dat scherm. Verandert overigens wel zo nu en dan van patroontje. Kom nu alleen nergens meer in. Veilige modus, booten vanaf cd, doet niks. Ja, misschien wel, maar dat zie ik dus niet, scherm blijft onveranderd.
De drivers voor mijn grafische kaart heb ik overigens niet kunnen vinden. Me suf gegoogled, maar degenen die ik vond kreeg ik een foutmelding bij.
Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen doen? Als het een hardwareprobleem is gaat hij terug naar de winkel voor reparatie, maar wil dan eerst wel uitsluiten dat het een softwareprobleem is. Vermoed toch dat het aan de software ligt doordat ik die rare pixels weg kan "gummen", maar dan zou ik toch wel in bijv. veilige modus moeten kunnen raken?