abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72590672
Goed, ik haal mijn WGR-kloon maar weer eens een keertje van stal. Nadat ik al gezeur had met een incassobureau heb ik nu een probleem met het IBG.

Vorig schooljaar heb ik Economie en bedrijfseconomie gestudeerd op de EUR. Ik kwam er achter dat het niets voor mij was en heb gebruik gemaakt van de februari-regeling en ben ingestroomd op een HBO-opleiding. Collegegeld van de EUR dus netjes teruggekregen en met frisse moed op het HBO begonnen.
Alles verliep prima, het HBO beviel me veel beter dan de uni en ik haalde dan ook alle tentamens vrij makkelijk. Daar ligt het probleem dan ook niet.

Vandaag kreeg ik echter een brief van de IB-groep, die willen dat ik de stufi en OV terug betaal over dat half jaar dat ik op de EUR zat. Het is een aanzienlijk bedrag dat ik niet zomaar op kan hoesten. Tevens hoeft dat ook niet, ik heb toch echt gestudeerd en daarvoor betaald (althans, dat betalen deden mijn ouders ). Navraag bij me EUR leert mij dat mijn inschrijving voor bedrijfseconomie aldaar niet meer in de computer staat. Ik betaalde namelijk in termijnen en zij redeneren nu zo: je hebt dat half jaar 700 euro aan collegegeld betaald en weer terug gekregen in februari. Je hebt per saldo niks betaald en je hebt dus niet gestudeerd.

Kortom, de EUR stelt de IBG in het gelijk en wil mij absoluut niet helpen, terwijl het mij toch redelijk duidelijk lijkt dat zij hier fout zitten. Ik heb uiteraard geen zin om al dat geld terug te betalen. Nu is mijn vraag dus: wat zijn mijn mogelijkheden in deze?
pi_72590727
Heb je het teruggekregen dan, die 700 euro?
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_72590817
Ja, heb ik terug gekregen. Maar dat is het hele punt van die februariregeling, dat je het terugkrijgt
pi_72590929
Ja, sorry zit niet op te letten. Misschien nogmaals contact op proberen te nemen?
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_72591010
quote:
Op woensdag 9 september 2009 18:48 schreef ja_niks het volgende:
Ja, heb ik terug gekregen. Maar dat is het hele punt van die februariregeling, dat je het terugkrijgt
Ja, zodat je de studiefinanciering kunt terug betalen en het je netto dus geen geld kost. Niet zodat jij een half jaar stufi in je zak kunt steken...
pi_72591187
quote:
Op woensdag 9 september 2009 18:54 schreef Jeebus het volgende:

[..]

Ja, zodat je de studiefinanciering kunt terug betalen en het je netto dus geen geld kost. Niet zodat jij een half jaar stufi in je zak kunt steken...
Nee, onderdeel van de februariregeling is ook dat je de stufi niet terug hoeft te betalen. Ik heb die periode toch recht gehad op stufi en een OV? De EUR doet nu ineens voorkomen dat de februariregeling alleen geldt als je in 1 keer je collegegeld betaald, alleen toen ik destijds hiernaar informeerde werd daar met geen woord over gerept.
pi_72591210
Als het goed is heb jij papieren waarop staat dat jij er gestudeerd hebt en je geld hebt betaald en teruggekregen. Deze kun je verwacht ik prima gebruiken als bewijslast.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  PR/Manusje van alles woensdag 9 september 2009 @ 19:02:28 #8
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_72591225
quote:
Op woensdag 9 september 2009 18:54 schreef Jeebus het volgende:

[..]

Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_72591417
Het is een prestatiebeurs. Als je je papiertje haalt hoef je het niet terug te betalen, anders wel.
pi_72591436
Dat je terug moet betalen als je van de februariregeling gebruik maakt is echt onzin, hier heb ik speciaal naar geïnformeerd bij verschillende instanties.
pi_72591445
http://www.ib-groep.nl/pa(...)n_voor_1februari.asp

je hebt voor de rest van het schooljaar stufi ontvangen dus je het wordt niet omgezet in een gift...
  woensdag 9 september 2009 @ 19:12:04 #12
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_72591563
quote:
Op woensdag 9 september 2009 19:08 schreef ja_niks het volgende:
Dat je terug moet betalen als je van de februariregeling gebruik maakt is echt onzin, hier heb ik speciaal naar geïnformeerd bij verschillende instanties.
Wat denk je zelf hoe logisch het is

Anders schrijf ik me in bij een studie, vraag ik stufi aan a 250 per maand, dan betaal ik iedere maand zo'n 100-150e collegegeld dus hou je nog zeker 100e per maand over wat dus zo'n 600e is over dat half jaar wat ze volgens jou niet hoeven terug te geven.
Alsof ze gratis geld daar geven

En zoals eerder is gezegd is het een prestatiebeurs, die kwijtschelding van OV en Stufi gaat pas gelden als je een diploma hebt behaald.
pi_72591669
quote:
Op woensdag 9 september 2009 19:12 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Wat denk je zelf hoe logisch het is

Anders schrijf ik me in bij een studie, vraag ik stufi aan a 250 per maand, dan betaal ik iedere maand zo'n 100-150e collegegeld dus hou je nog zeker 100e per maand over wat dus zo'n 600e is over dat half jaar wat ze volgens jou niet hoeven terug te geven.
Alsof ze gratis geld daar geven

En zoals eerder is gezegd is het een prestatiebeurs, die kwijtschelding van OV en Stufi gaat pas gelden als je een diploma hebt behaald.
Ja, want je hoeft niet bij te lenen om 250 per maand te krijgen
  woensdag 9 september 2009 @ 19:23:16 #14
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_72591987
quote:
Op woensdag 9 september 2009 19:15 schreef ja_niks het volgende:

[..]

Ja, want je hoeft niet bij te lenen om 250 per maand te krijgen
Ja.

http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf/sfho/bedragen.asp
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
pi_72592386

kijk ze zien het, maar of ze t krijgen
-
pi_72592482
quote:
Op woensdag 9 september 2009 19:01 schreef existenz het volgende:
Als het goed is heb jij papieren waarop staat dat jij er gestudeerd hebt en je geld hebt betaald en teruggekregen. Deze kun je verwacht ik prima gebruiken als bewijslast.
Inderdaad.
Aan het begin van het jaar krijg je een bewijs van inschrijving, dus ik neem aan dat dat voldoende is.
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  woensdag 9 september 2009 @ 19:39:26 #17
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_72592612
prima toch als de EUR jou het geld terug geeft wat ze niet terug hoeven te geven?

dat ontlast IBG niet van hun plicht stufie te geven; als je gebruik maakt van de regeling worden de maanden vóór opzegging (mits je eerste studie en stopgezet vóór 1 februari van het eerste jaar) omgezet in een gift. deze maanden ben je wel kwijt op je volgende studie, maar terugbetalen is echt onzin.

trouwens ik neem aan dat je ook gewoon een bewijs van inschrijving en een collegekaart hebt gekregen, gebruik dat dan gewoon, dat is bewijs genoeg; hoe de EUR en IBG dat verder onderling regelen regardeert jou niet, is jouw standpunt.

teken bezwaar aan tegen de beslissing binnen de in de brief vermelde termijn en motiveer dat, anders hang je.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  woensdag 9 september 2009 @ 19:39:44 #18
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_72592629
Prestatiebeurs heeft in principe niets te maken met het collegegeld. Als jij gewoon voor februari stopt met je opleiding en gebruik maakt van de februari regeling dan tellen de gebruikte maanden studiefinanciering als gift. Wel zijn dit dan gewoon verbruikte maanden. Normaal krijg je vier jaar lang een presatiebeurs, dus dan hou je nog 3 en een half jaar over ofzo.

Als je in februari echter in stroomt bij een andere opleiding dan kun je volgens mij geen gebruik maken van de regeling. Zie de voorwaarden:
http://www.ib-groep.nl/pa(...)n_voor_1februari.asp

Maar als je nu hbo doet dan heb je nog gewoon recht op de resterende maanden prestatiebeurs en hoef je dat dus niet terug te betalen. Je hebt alleen de pech dat je waarschijnlijk niet meer voldoende maanden recht hebt op de prestatiebeurs. Als je huidige studie vier jaar duurt dan krijg je dus na 3,5 jaar een probleem omdat je een half jaar tekort komt. Dat laatste half jaar moet je dan bij lenen of werken. Haal je verder dus gewoon binnen 10 jaar een HBO/WO diploma dan wordt je prestatiebeurs omgezet in een gift.

Ik vind het dan ook vreemd dat de IB-groep wilt dat je nu al gaat terug betalen. Wellicht denkt men daar dat je helemaal gestopt bent met leren?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  woensdag 9 september 2009 @ 19:41:42 #19
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_72592711
bij de IBG wordt weinig nagedacht, dat is ook juist het probleem; het hangt gewoon op een administratief probleem tussen EUR en IBG, zoals zo vaak.
pi_72592897
Ik heb mij december 2007 ook uitgeschreven bij de EUR, en je krijgt in principe alleen geld terug als je al voor de periode januari-augustus hebt betaald. Het geld dat je dus voor september-december (en in jouw geval dus september-januari) hebt betaald, krijg je niet terug, want je hebt immers gewoon colleges gevolgd en gebruik gemaakt van hun faciliteiten.

Er is dus een fout gemaakt, ze hebben namelijk dat geld teruggegeven, terwijl dit helemaal niet de bedoeling was! En nu hebben zij inderdaad gelijk dat jij daar nu per saldo niet gestudeerd hebt, want je hebt niet betaald. Dus de IB-Groep vraagt terecht geld aan jou.

Jij had aan de bel moeten trekken toen je dat geld terug kreeg, want het is vrij raar dat jij "gratis" een half jaartje mocht studeren. Voor niets gaat de zon op.

Succes
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_72592898
als je het terugbetaalt nu je het geld hebt teruggekregen van de vorige opleiding zit je over 3,5 jaar niet zonder stufi.
  woensdag 9 september 2009 @ 20:00:26 #22
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_72593458
quote:
Op woensdag 9 september 2009 19:46 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik heb mij december 2007 ook uitgeschreven bij de EUR, en je krijgt in principe alleen geld terug als je al voor de periode januari-augustus hebt betaald. Het geld dat je dus voor september-december (en in jouw geval dus september-januari) hebt betaald, krijg je niet terug, want je hebt immers gewoon colleges gevolgd en gebruik gemaakt van hun faciliteiten.

Er is dus een fout gemaakt, ze hebben namelijk dat geld teruggegeven, terwijl dit helemaal niet de bedoeling was! En nu hebben zij inderdaad gelijk dat jij daar nu per saldo niet gestudeerd hebt, want je hebt niet betaald. Dus de IB-Groep vraagt terecht geld aan jou.

Jij had aan de bel moeten trekken toen je dat geld terug kreeg, want het is vrij raar dat jij "gratis" een half jaartje mocht studeren. Voor niets gaat de zon op.

Succes
dit is natuurlijk onzin, de verplichting die IBG heeft naar TS toe staat geheel los van een door de EUR uit eigen initiatief genomen beslissing het collegegeld terug te betalen; immers, hij heeft voldaan aan de regeling, de beslissing tot terugbetaling staat los van de gehele situatie m.b.t. de februariregeling en IBG.

wat jij bedoelt is dat de EUR de inschrijving ongedaan zou hebben gemaakt, hetgeen alleen zou kunnen als TS onterecht ingeschreven zou zijn geweest om welke reden dan ook en ook nooit gebruik heeft gemaakt van zijn inschrijving, dit terwijl hij wel de bedoeling had zich in te schrijven en ook gewoon de studie doorlopen heeft.

het is dus gewoon een fout van EUR, maar dit heeft of althans behoort geen consequentie te hebben voor de IBG toestanden.
  woensdag 9 september 2009 @ 20:01:09 #23
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_72593485
quote:
Op woensdag 9 september 2009 19:46 schreef Jeebus het volgende:
als je het terugbetaalt nu je het geld hebt teruggekregen van de vorige opleiding zit je over 3,5 jaar niet zonder stufi.
het valt nog maar te bezien of IBG die fout niet alsnog inconsequent aan gaat houden en TS dus over een tijdje weer met een probleem zit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')