Omdat ik er zelf niet zoveel mee doe, had ik mijn
spinningbike speedbike op Speurders te koop aangeboden. Nauwelijks views, en geen enkele reactie; behalve deze:
quote:
Geachte ,
MDA heeft geconstateerd dat u op Speurders.nl gebruik maakt van het merk Spinning om een product aan te bieden.
Naar aanleiding daarvan bericht ik u als volgt.
Mad Dogg Athletics Inc (MDA) is rechthebbende van de merken SPIN, SPINNING en SPINNER en de daarmee overeenstemmende handelsnamen. MDA beschikt voor onder meer de Benelux en de Europese Gemeenschap over een groot aantal merkinschrijvingen voor deze merken. Deze merken zijn onder andere ingeschreven voor indoor cycling opleiding, indoor cycles /fietsen, kleding, CDs, video's en DVDs.
Door zonder toestemming van MDA gebruik te maken van dit merk maakt u inbreuk op de merkrechten van MDA. Daarnaast handelt u hierdoor onrechtmatig jegens MDA. Dit is de reden dat wij u vriendelijk doch dringend verzoeken om uw advertentie aan te passen of te verwijderen.
Ik vertrouw erop u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
(Niet door mij gecensureerd, er was niets ingevuld bij 'Geachte ,' en 'Met vriendelijke groet,')Netjes de advertentie aangepast, maar het knaagt wel een beetje. Niet om het gebeuren op Speurders, dat zal me worst wezen, maar gewoon als idee. Volgens mij heet zo'n ding nou eenmaal zoals ik het niet mag noemen.
Dus, wanneer vervalt een merknaam tot het publieke domein? Ik kan me niet voorstellen dat Google sterk staat wanneer ze iemand die de term googelen gebruikt probeert aan te klagen. Of wanneer je in een niet Spa-verkopende horecazaak om een spa-rood vraagt terwijl je water-met-bubbeltjes bedoelt.