abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72576077
In april ben ik een partnerregistratie aangegaan met mijn vriendin. Voor een huwelijk hebben werknemers bij mijn bedrijf recht op een vrije dag en bij ondertrouw een halve.
Personeelszaken heeft besloten dat dit voor een partnerregistratie niet geld want zij zien dit als een samenlevingscontract. Staan zij in hun recht of klopt mijn gevoel dat er hier sprake is van ongelijke behandeling? Ik vond wel een uitspraak van de Commissie gelijke behandeling : http://www.cgb.nl/node/14088/volledig
In het personeelshandboek word alleen gesproken over een huwelijk. Onder welke CAO we vallen zijn ze naar 4 jaar nog niet over uit.
Heb ik nu wel of niet recht op een vrije dag?
  woensdag 9 september 2009 @ 10:58:28 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72576203
Dat voorbeeld is niet op jou van toepassing.

Verder denk ik dat je weinig kunt als je niet onder een CAO valt waarin het bepaald is. Of er zou iets in het arbeidsrecht moeten staan??

Overigens val ik onder een CAO die mij twee vrije dagen gaf voor het afsluiten van een samenlevingscontract: de CAO stelt huwelijk, geregistreerd partnerschap en samenlevingscontract gelijk. Ik vind het wel een beetje achterhaald om huwelijk boven i.i.g. geregistreerd partnerschap te stellen, daar beide wettelijk vrijwel gelijk zijn.
The love you take is equal to the love you make.
pi_72576790
quote:
Heb ik nu wel of niet recht op een vrije dag?
Nee, wegens
quote:
In het personeelshandboek word alleen gesproken over een huwelijk.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  woensdag 9 september 2009 @ 11:36:37 #4
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_72577221
Partnerregistratie geeft in principe wel dezelfde rechten en plichten als een huwelijk, maar je krijgt er geen vrije dagen voor. Toch een soort ongelijkheid dus.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_72577521
Ondertussen heeft mijn vriendin bij een ander forum deze links gekregen http://www.cgb.nl/node/13131/volledig en http://www.officerendement.nl/zoeken/trefwoorden_lijst.php?id=137

Ook vrij voor geregistreerd partnerschap
Ook bij het aangaan van een geregistreerd partnerschap heeft u recht op buitengewoon verlof, net als bij het sluiten van een huwelijk. Bevat uw cao hierover afwijkende bepalingen dan zijn deze niet geldig, want onderscheid op grond van burgerlijke staat is niet geoorloofd. Zo luidt een uitspraak die de Commissie Gelijke Behandeling onlangs gedaan heeft. De uispraak volgde op een klacht van een werkneemster die een geregistreerd partnerschap was aangegaan. Haar werkgever wilde de vrije dagen die ze daarvoor had genomen niet beschouwen als buitengewoon verlof. Hij trok ze dan ook van haar vakantiedagen af, waarop zij een klacht indiende bij de CGB.
bron: Office Rendement - mei 2007

Ik vind het inderdaad nogal achterhaald mocht het zo toch niet blijken te zijn.

Bedankt voor de antwoorden.
pi_72581416
Kolere, ik kreeg vorig jaar nog drie dagen voor mijn partnerschapsregistratie. Tip: wordt ambtenaar.
No Dukes of Hazzard in the classroom
  woensdag 9 september 2009 @ 14:15:06 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72581692
Volgens mij is er nog een spraakverwarring. Buitengewoon verlof en vrije dagen krijgen zie ik als twee dingen. Ik heb vrijgenomen voor de afspraak bij de notaris. Maar ik kreeg twee vrije dagen bijgeschreven op mijn verlofurenkaart.
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')