abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72568383
Wie wordt er niet gek van?

Steeds vaker in discussies of goede gesprekken komt er iemand vroeg of laat met de uitspraak: "Ja, maar de waarheid bestaat niet". Of: "Jij hebt jouw waarheid, ik heb mijn waarheid!"

Waar slaat dat op?
Hoe werkt dat precies? Iedereen zijn eigen waarheid? Is voor jou de lucht groen en voor mij blauw? Is het voornaamste ingrediënt van appeltaart voor jou aardbeien en voor mij appel?

Lariekoek. Een typisch verschijnsel van de doorgeschoten, geforceerde, 'quasi-tolerante', postmoderne tijdgeest die steeds dominanter wordt. Iedereen heeft zogenaamd zijn eigen waarheid, alles wordt geaccepteerd, behalve als je zegt dat er één waarheid is. Ze hebben dan zelf niet door als je zegt dat "de waarheid niet bestaat" je eigenlijk ook "één waarheid" claimt.

Klacht lijkt me duidelijk.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_72568439
Iedereen relativeert en heeft zijn eigen waarheid. Epistemologisch relativisme heet dat. Waarheid die afhankelijk is van plaats, tijd en subject.
pi_72568464
oke,,,
Ik wacht wel op de samenvatting
pi_72568465
Je gelooft in iets wat niet bestaat, dus jij gelooft niet in de waarheid (wel in de WAARHEID, maar dat is een ander verhaal)

Ik daarentegen
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  dinsdag 8 september 2009 @ 23:11:58 #5
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_72568487
Even naar TRU/BNW schoppen?
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
  dinsdag 8 september 2009 @ 23:12:55 #6
98000 Biels
Spreekt boekdelen
pi_72568529
Newbies die denken intelligent te zijn .
pi_72568548
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 23:10 schreef Dastan het volgende:
Iedereen relativeert en heeft zijn eigen waarheid. Epistemologisch relativisme heet dat. Waarheid die afhankelijk is van plaats, tijd en subject.
Nee, ik heb het hier niet over epistemologisch relativisme. De mensen over wie de klacht gaan, claimen niet dat je de waarheid niet kan kennen, maar dat ze überhaupt niet bestaat.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_72568565
Terechte klacht, maar je moet wel onderscheid maken tussen feiten en meningen.

Het is een feit dat een boom een boom is en bepaalde kleuren heeft, want die afspraken hebben we gemaakt.

Verder getuigen mensen die dat zo zeggen van weinig inzicht in het leven of ze zijn te lui of te dom om daar iets aan te doen.
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch iets anders mij zal kunnen scheiden van de liefde van God.
pi_72568654
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 23:13 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Nee, ik heb het hier niet over epistemologisch relativisme. De mensen over wie de klacht gaan, claimen niet dat je de waarheid niet kan kennen, maar dat ze überhaupt niet bestaat.
Aldus je eerste citaat. Jouw tweede sluit daar wel bij aan. Maar als dat je klacht was heb je absoluut gelijk. Natuurlijk is er een waarheid, al is die veranderlijk.
  dinsdag 8 september 2009 @ 23:17:17 #10
251100 S.Seagal
Get fat or die trying
pi_72568703
Zware shit op een dinsdag avond.
pi_72568728
Terechte klacht en goed omschreven.
I'll throw my apples if you get too close to me.
pi_72568792
Geloven is het niet zeker weten.
Dus ja ieder zijn eigen waarheid.... in dit geval.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_72568826
Tevens zijn mensen die dat argument gebruiken incapabel om mee te discussiëren.
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch iets anders mij zal kunnen scheiden van de liefde van God.
pi_72568897
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 23:19 schreef ondeugend het volgende:
Dan is het dus geen waarheid, maar een geloof.
pi_72568898
quote:
Daarom begrijp ik het ten stelligste verkondigen ook niet.
pi_72568913
quote:
1. Geloven is niet zeker weten.
2. De waarheid kunnen we niet 'zeker weten' maar enkel 'geloven'
3. De waarheid bestaat niet.

Dit volgt niet helemaal.
pi_72568934
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 23:21 schreef Appletree het volgende:

[..]

Dan is het dus geen waarheid, maar een geloof.
Ja dus de waarheid ligt ergens in het midden of helemaal scheef!
Ik GELOOF het laatste
  dinsdag 8 september 2009 @ 23:24:04 #18
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72568996
Slechte klacht met een weinig overtuigend voorbeeld. Relativisme op empirisch te verifiëren zaken gaan toepassen zoals de kleur van de lucht gaat natuurlijk niet écht ergens over.

Waar op gedoeld wordt dat door de geschiedenis heen in veel culturen heel andere opvattingen zijn geweest over wat moreel juist en goed was, wat mooi was of niet – over smaak valt niet te twisten immers – welke straffen wreed waren en welke niet, en of er een God of Goden bestaat en of deze nu één is of een drie-eenheid is.

Daar komt relativisme om de hoek kijken. Natuurlijk de orthodox gelovige roept vanuit zijn bastion met zijn handjes op zijn oren en zijn ogen dicht ‘lalala ik hoor jullie niet waar ik zit is de waarheid!’, maar als hij dat nu eventjes niet zou doen, dan zou hij door hebben dat er aan de andere kant net zo’n gelovige zit die net zo hard roept en net zo hard alle anderen negeert.

Cognitief relativisme aanvallen om cultureel relativisme onderuit te schoppen, nee, heel sterk is dat niet.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72569021
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 23:22 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Ja dus de waarheid ligt ergens in het midden of helemaal scheef!
Ik GELOOF het laatste
Ik snap wel wat je wilt zeggen, maar waarheden zouden een universele absolute geldigheid moeten hebben. Daarom kan 'jouw waarheid, mijn waarheid' niet. Dat zijn overtuigingen. Mensen gebruiken het woord 'waarheid' verkeerd.
pi_72569033
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 23:24 schreef Iblis het volgende: Natuurlijk de orthodox gelovige roept vanuit zijn bastion met zijn handjes op zijn oren en zijn ogen dicht ‘lalala ik hoor jullie niet waar ik zit is de waarheid!’, maar als hij dat nu eventjes niet zou doen, dan zou hij door hebben dat er aan de andere kant net zo’n gelovige zit die net zo hard roept en net zo hard alle anderen negeert.
Mag je er op wijzen dat dat aan de andere kant net zo goed en net zo vaak gebeurd?
pi_72569065
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 23:25 schreef Hetiszover het volgende:

[..]

Mag je er op wijzen dat dat aan de andere kant net zo goed en net zo vaak gebeurd?
Was dat nou niet net zijn punt?
pi_72569068
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 23:22 schreef koningdavid het volgende:

[..]

1. Geloven is niet zeker weten.
2. De waarheid kunnen we niet 'zeker weten' maar enkel 'geloven'
3. De waarheid bestaat niet.

Dit volgt niet helemaal.
Punt 2 en 3 heb ik me niet over uitgelaten.
Ik ben een simpele misschien wel pure ziel...

Geloven = het niet zeker weten. Meestal kan je het checken... door als je gelooft de deur op slot te hebben gedaan maar het toch nog even voor de zekerheid controleert

De waarheid zie ik als een feit

Gelovigen hebben dus voor mij niet persee een waarheid.
Als ze dat nou zelf ook eens zouden inzien dan waren we misschien verlost van het opdringerige.
pi_72569103
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 23:25 schreef Dastan het volgende:

[..]

Was dat nou niet net zijn punt?
Ja.

Excuses, ik was te enthousiast.
pi_72569111
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 23:24 schreef Appletree het volgende:

[..]

..... Mensen gebruiken het woord 'waarheid' verkeerd.
Of het woord geloof.
  dinsdag 8 september 2009 @ 23:27:29 #25
139330 TNA
For the stars that shine
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')