abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72929189
Helemaal eens met TS. Heel irritant dat soort mensen!
pi_72929843
Is het geen WAARHEID dat we niet weten dat we de WAARHEID niet kennen ?
pi_72930600
Door de wetenschap weten we met de minste onbetrouwbaarheid wat de waarheid is. Door de filosofie weten we wat de waarheid kan zijn.

Mensen die zeggen: ''maar dat is jouw of mijn waarheid'' gaat vaak op voor menselijke opvattingen over dingen, met name cultuur en sociologisch. Mensen die wetenschappelijke constateringen gaan betwisten die geen recht van spreken hebben, noch vanuit filosofische context, noch vanuit een academische achtergrond moeten gewoon hun smoel houden en niet denken dat ze boven iedereen staan met hun ''maar dat is jouw waarheid''.
pi_72930767
quote:
Op zondag 20 september 2009 13:26 schreef vijfhonderd het volgende:
Door de wetenschap weten we met de minste onbetrouwbaarheid wat de waarheid is. Door de filosofie weten we wat de waarheid kan zijn.

Mensen die zeggen: ''maar dat is jouw of mijn waarheid'' gaat vaak op voor menselijke opvattingen over dingen, met name cultuur en sociologisch. Mensen die wetenschappelijke constateringen gaan betwisten die geen recht van spreken hebben, noch vanuit filosofische context, noch vanuit een academische achtergrond moeten gewoon hun smoel houden en niet denken dat ze boven iedereen staan met hun ''maar dat is jouw waarheid''.
Nee, door de filosofie weten we juist dat we niet weten wat de waarheid is. Ook moet niemand de mond gesnoerd worden behalve van diegene die een ander de mond willen snoeren en vanuit 'gezag' argumenteerd. Het is overigens ook een teken van bescheidenheid wanneer iemand de stelling aangaat dat iets 'slechts jou waarheid is', immers is het zo dat diegeen daarmee ook zijn eigen waarheidsbevindingen ter discussie stelt. Prima startpunt om een discussie mee in tegaan, lijkt mij

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2009 13:40:35 ]
pi_72931786
quote:
Op zondag 20 september 2009 13:31 schreef AbsurdHero het volgende:

[..]

Nee, door de filosofie weten we juist dat we niet weten wat de waarheid is. Ook moet niemand de mond gesnoerd worden behalve van diegene die een ander de mond willen snoeren en vanuit 'gezag' argumenteerd. Het is overigens ook een teken van bescheidenheid wanneer iemand de stelling aangaat dat iets 'slechts jou waarheid is', immers is het zo dat diegeen daarmee ook zijn eigen waarheidsbevindingen ter discussie stelt. Prima startpunt om een discussie mee in tegaan, lijkt mij
Dat is heel nobel, maar vaak beroepen mensen zich op ''maar dat is jouw waarheid'' vaak op hun zelfbenoemd gezag. Dat bedoelde TS ook.

En dankzij de filosofie weten we wat verschillende waarheden kunnen zijn.
Ik heb nergens gezegd dat de filosofie weet wat dé waarheid is. Beter lezen.
pi_72932325
quote:
Op zondag 20 september 2009 14:02 schreef vijfhonderd het volgende:

[..]

Dat is heel nobel, maar vaak beroepen mensen zich op ''maar dat is jouw waarheid'' vaak op hun zelfbenoemd gezag. Dat bedoelde TS ook.

En dankzij de filosofie weten we wat verschillende waarheden kunnen zijn.
Ik heb nergens gezegd dat de filosofie weet wat dé waarheid is. Beter lezen.
Daar hebben ze dan toch ook een punt ? Het irriteert omdat het tegenwoordig juist vanzelfsprekend is en daarom achterwegen gelaten kan worden; het nouwelijks waarde heeft als argument.

Maar oke, excuses. Overigens bestaan er geen verschillende waarheiden (de term laat dit niet toe). Er bestaan verschillende perspectiefen, afhankelijk van het referentie-kader, afhankelijk van het subject.
pi_72953840
quote:
Op zondag 20 september 2009 12:35 schreef Iblis het volgende:

[..]

Doorgaans [ afbeelding ] natuurlijk. Ik denk dat het idee eventueel, mocht je dat willen, ook op deze manier wel te formaliseren is door te grijpen naar oneindige ordinale getallen zoals ω, maar ik dacht meer aan een limietproces, waarbij voor onze benadering π2 met meer getallen dan π1 natuurlijk geldt dat |π - π1| > |π - π2|, maar natuurlijk geldt voor geen enkele benadering dat dit verschil 0 is.
Daar kan ik wel tevreden mee zijn
Gluons!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')