Het is juist heel christelijk.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:27 schreef TNA het volgende:
Komt een christen aan met zulke praatjes.
Jeweetzelluf.quote:"Faced with such opposition and the pressure it brings, postmodernism is a form of intellectual pacifism that, at the end of the day, recommends backgammon while the barbarians are at the gate. It is the easy, cowardly way out that removes the pressure to engage alternative conceptual schemes, to be different, to risk ridicule, to take a stand outside the gate. (...) However comforting it may be, postmodernism is the cure that kills the patient, the military strategy that concedes defeat before the first shot is fired, the ideology that undermines its own claims to allegiance. And it is an immoral, coward's way out that is not worthy of a movement born out of the martyrs' blood." - J.P. Moreland
dusssssquote:Op dinsdag 8 september 2009 23:12 schreef Biels het volgende:
Newbies die denken intelligent te zijn.
Topics van wie?quote:Op woensdag 9 september 2009 00:08 schreef cerror het volgende:
Ah, de TS heeft de topics van Bassos gezien.
Hoe gaat de rest van de mop?quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:27 schreef TNA het volgende:
Komt een christen aan met zulke praatjes.
Of nog erger "laten we er maar over ophouden" "zullen we het over een ander onderwerp hebben" en dan zijn alle argumenten te vergeefs geweest.quote:Op maandag 9 september 2009 00:27 schreef Ereinion het volgende:
Terechte klacht. Deze platitude hoor ik regelmatig, voornamelijk in metafysische discussies. Als persoon A het standpunt van persoon B overtuigend heeft kunnen ontkrachten, en persoon B weet verder geen argumenten meer te bedenken, dan komt vaak de dooddoener: zullen we het er maar op houden dat we ieder onze eigen waarheid hebben.
Zullen we maar niet?
Ja! Cognitief en empirisch.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:24 schreef Iblis het volgende:
Slechte klacht met een weinig overtuigend voorbeeld. Relativisme op empirisch te verifiëren zaken gaan toepassen zoals de kleur van de lucht gaat natuurlijk niet écht ergens over.
Waar op gedoeld wordt dat door de geschiedenis heen in veel culturen heel andere opvattingen zijn geweest over wat moreel juist en goed was, wat mooi was of niet – over smaak valt niet te twisten immers – welke straffen wreed waren en welke niet, en of er een God of Goden bestaat en of deze nu één is of een drie-eenheid is.
Daar komt relativisme om de hoek kijken. Natuurlijk de orthodox gelovige roept vanuit zijn bastion met zijn handjes op zijn oren en zijn ogen dicht ‘lalala ik hoor jullie niet waar ik zit is de waarheid!’, maar als hij dat nu eventjes niet zou doen, dan zou hij door hebben dat er aan de andere kant net zo’n gelovige zit die net zo hard roept en net zo hard alle anderen negeert.
Cognitief relativisme aanvallen om cultureel relativisme onderuit te schoppen, nee, heel sterk is dat niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Was je erbij?
Nee, het is relativisme dat erkent dat er bepaalde uitgangspunten zijn die onverenigbaar zijn. Teneinde absolutisme te kunnen funderen moet je überhaupt een grond vinden waarop een ‘zeker weten’ te bouwen is.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:31 schreef koningdavid het volgende:
Ik snap je punt niet, Iblis. Impliceer je nou dat 'geloven in één waarheid' gelijk staat aan een soort intellectuele 'struisvogelpolitiek'? Is het niet juist zo dat als je uitgaat van één waarheid er überhaupt ruimte mogelijk is voor discussie? Het is juist relativisme, zoals omschreven in de OP, wat vruchtbare discussie bij voorbaat onmogelijk maakt en getuigt van struisvogelpolitiek zoals jij die omschrijft.
quote:Op woensdag 9 september 2009 11:57 schreef Luiheid het volgende:
[..]
Ja! Cognitief en empirisch.
Dat wilde ik ook al zeggen.Laat je dan vooral niet belemmeren door het feit dat ik het ook gezegd heb!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
Mooi verhaaltje hoor Iblis, het heeft alleen vrijwel niks met mijn klacht te maken. Je begint te jongleren met allerlei soorten relativisme waar mijn klacht niet over gaat. Cultureel relativisme, moreel relativisme, ik zie het allemaal langskomen.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:02 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, het is relativisme dat erkent dat er bepaalde uitgangspunten zijn die onverenigbaar zijn. Teneinde absolutisme te kunnen funderen moet je überhaupt een grond vinden waarop een ‘zeker weten’ te bouwen is.
De vraag is of zo’n grond, behalve de tautologische uitspraken van de logica betreft, bestaat.
Descartes heeft hard gezocht naar zo’n grond, en alhoewel hij meende die te vinden, kan die poging niet geslaagd genoemd worden. Zolang je dus die grond niet hebt, blijft een (morele of godsdienstige) overtuiging altijd een gevolg van bepaalde aannames die je doet.
Binnen de wiskunde zou je zoiets een axioma noemen. Je neemt bijvoorbeeld aan dat gegeven een lijn l en een punt α dat niet op die lijn ligt, er slechts één lijn is die door α gaat en l niet doorsnijdt. Of je neemt aan dat er géén lijn is. Of je neemt aan dat er vele lijnen zijn. Wat je ook aanneemt, je komt op een consistent denkraam uit.
Wie heeft er nu gelijk? Kun je dat uitvechten? Waar ligt je basis om te claimen dat het ene axioma wel waar is en de andere axiomata dat niet zijn? Nergens, voor zover ik dat kan uitduiden. Zo zijn er nog wel meer axiomata die inwisselbaar zijn en waar elke variant een consistent systeem levert.
Wetenschappers hebben vanwege het gesoebat en geneuzel dat dit oplevert een criterium gevonden: Bedenk iets wat iemand anders kan herhalen. Als je dat kunt, dan hoor je bij de club.
Het is bekend dat anekdotische waarheden hiermee buiten de boot vallen. Er zijn genoeg mensen die op basis van hun persoonlijke ervaring (of die van hun moeder) een waarheidsclaim doen. Die uiteindelijk de norm bij de persoonlijke beleving leggen. Dat kan ook, maar als persoon A dat doet, en persoon B heeft geen manier om die beleving ook te ervaren, dan is het de menselijke natuur eigen dat B verwaten genoeg is om A doorgaans niet op zijn of haar woord te geloven. De erkenning echter dat de rol van A en B volledig inwisselbaar is leidt tot de uitspraak ‘jij hebt jouw waarheid, ik de mijne’, en inderdaad zolang je niet dezelfde uitgangspunten deelt zal dat zo zijn.
Het pleit voor de absolutist valt alleen te beslechten als hij op een of andere manier kan aandragen dat er een vertrekpunt is dat absoluut waar is. En wel zo dwingend waar dat je je niet kunt voorstellen dat het niet waar is. Zo ongelooflijk overduidelijk noodzakelijk waar dat de ontkenning ervan absurd zou zijn.
Tot nu toe is de beste poging een bepaalde Goddelijke openbaring. De waarheid wordt in God gefundeerd, in Zijn woord, al dan niet aan Zijn profeet geopenbaard. Het behoeft, als je naar de geschiedenis kijkt, geen betoog dat zulke waarheden nooit dwingend zijn geweest, anders hadden we niet de veelheid aan stromingen, onderstromingen nevenstromingen en tegenstromingen gehad in elke wereldgodsdienst.
Nu rest ons echter, wat nu te doen met discussies? Als je toegeeft dat jouw waarheid niet absoluut is, kun je dan nog wel met goed fatsoen anderen veroordelen die vanuit hún standpunt redeneren? Of ben je dan in principe gewoon onredelijk?
Ten eerste valt op te merken dat op zich niet tegen de onwaarheid van het relativistische standpunt ingaat, alleen dat dit mogelijk een onfortuinlijk gevolg is. Ten tweede, de kritiek gaat alleen op als je aanneemt dat het opleggen van jouw normen en waarden een – absolutistisch gezien – taboe is. Maar een relativist die dat niet onderschrijft bezondigt zich (vanuit zijn standpunt) nergens aan. De voorwaarden waaronder die oplegging kan plaatsvinden daar kun je dan over debatteren, bijvoorbeeld door middel van democratie.
De absolutist echter, indien hij gelijk geeft (en dat gelooft menig absolutist), dat zijn standaarden absoluut zijn, verwerft daarmee in feite het recht het juiste te doen. Vanuit de relativist gezien is dat een persoonlijke opvatting, vanuit de absolutist gezien is dat een absolute opvatting die hij in zijn persoon uitdraagt.
Dat lijkt me een veel gevaarlijker standpunt. Waar het de relativist verweten wordt dat het hele universum om hem draait, is dat verwijt eigenlijk alleen terecht aan de absolutist. Immers, die valt samen met een relativist die zijn eigen waarden tot in het uiterste doorvoert.
En daar heb je het: de absolutist is niets anders dan een doorgeschoten relativist die het eigen perspectief uit het oog verloren is. Zijn grootste ergernis, de relativist die zijn eigen waarheid creëert, is hij dus in feite zelf.
De democratische politiek is overigens een mooi voorbeeld van een pragmatisch vorm van relativisme. Niemand weet wat de ‘ware’ politiek is. Vanuit een absolutistisch standpunt is een dictatuur prima te verdedigen (mits de dictator volgens de waarheid handelt, maar als je dat aan de dictator zelf vraagt zal hij dit natuurlijk niet ontkennen). Maar zolang niemand dit weet en iedereen dit erkent, krijg je een bloeiende politiek.
Behalve dat er op geen zinnige manier een uitspraak te doen valt over het bestaan van de waarheid. Zelfs het begrip waarheid als iets transcedents neerzetten is al een absolutistische zet die rechtvaardiging behoeft die er niet is.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:32 schreef koningdavid het volgende:
In hoeverre wij die waarheid op dit moment abosluut kunnen kennen is een heel ander vraagstuk. Maar het al dan niet kennen van de waarheid doet niets af aan het bestaan van de waarheid.
quote:Vorausgesetzt, dass die Wahrheit ein Weib ist -, wie? ist der Verdacht nicht gegründet, dass alle Philosophen, sofern sie Dogmatiker waren, sich schlecht auf Weiber verstanden? dass der schauerliche Ernst, die linkische Zudringlichkeit, mit der sie bisher auf die Wahrheit zuzugehen pflegten, ungeschickte und unschickliche Mittel waren, um gerade ein Frauenzimmer für sich einzunehmen? Gewiss ist, dass sie sich nicht hat einnehmen lassen: - und jede Art Dogmatik steht heute mit betrübter und muthloser Haltung da. Wenn sie überhaupt noch steht! Denn es giebt Spötter, welche behaupten, sie sei gefallen, alle Dogmatik liege zu Boden, mehr noch, alle Dogmatik liege in den letzten Zügen. Ernstlich geredet, es giebt gute Gründe zu der Hoffnung, dass alles Dogmatisiren in der Philosophie, so feierlich, so end- und letztgültig es sich auch gebärdet hat, doch nur eine edle Kinderei und Anfängerei gewesen sein möge; und die Zeit ist vielleicht sehr nahe, wo man wieder und wieder begreifen wird, was eigentlich schon ausgereicht hat, um den Grundstein zu solchen erhabenen und unbedingten Philosophen-Bauwerken abzugeben, welche die Dogmatiker bisher aufbauten, - irgend ein Volks-Aberglaube aus unvordenklicher Zeit (wie der Seelen-Aberglaube, der als Subjekt- und Ich-Aberglaube auch heute noch nicht aufgehört hat, Unfug zu stiften), irgend ein Wortspiel vielleicht, eine Verführung von Seiten der Grammatik her oder eine verwegene Verallgemeinerung von sehr engen, sehr persönlichen, sehr menschlich-allzumenschlichen Thatsachen.
Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse
Misschien kan je eens definiëren wat het woord 'waarheid' voor jou nog betekent? Wat bedoel jij als je zegt 'iets is waar'?quote:Op woensdag 9 september 2009 12:47 schreef Iblis het volgende:
[..]
Behalve dat er op geen zinnige manier een uitspraak te doen valt over het bestaan van de waarheid. Zelfs het begrip waarheid als iets transcedents neerzetten is al een absolutistische zet die rechtvaardiging behoeft die er niet is.
Dat er iets is als ‘waarheid’ in zo’n zin is net zomin zonneklaar als dat er iets is als ‘de volmaakte cirkel’.
Je had je discussiepartners misschien intellectuele luiheid kunnen verwijten, door geen moeite te willen doen zich te verplaatsen in jouw standpunt en het zo af te doen, maar door het zelf, met deze topictitel te koppelen aan ‘postmodern relativisme’ kies je er zelf voor het te koppelen aan een filosofische positie.
Jij duidt ‘jij hebt jouw waarheid, ik heb mijn waarheid’ als ontkenning van het waarheidsbegrip überhaupt, terwijl een pluralistisch waarheidsbegrip natuurlijk ook nog mogelijk is.
[..]
Hangt een beetje van de context af. Een wiskundige uitspraak is waar als deze consistent is met de axiomata, een empirische is waar voor zover deze klopt met het waargenomene. Dat kloppen zelf is echter waar het probleem ligt. Experimenten proberen dat kloppen te bewerkstelligen.quote:Op woensdag 9 september 2009 13:31 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Misschien kan je eens definiëren wat het woord 'waarheid' voor jou nog betekent? Wat bedoel jij als je zegt 'iets is waar'?
En hoe hanteer je dit principe dan bijvoorbeeld in de historische wetenschap? Is het 'waar' dat Caesar de Rubicon over is gestoken?quote:Op woensdag 9 september 2009 13:40 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hangt een beetje van de context af. Een wiskundige uitspraak is waar als deze consistent is met de axiomata, een empirische is waar voor zover deze klopt met het waargenomene. Dat kloppen zelf is echter waar het probleem ligt. Experimenten proberen dat kloppen te bewerkstelligen.
Dit kan ik grote lijnen best met je eens zijn, maar dat is dus niet waar het topic over gaat.quote:Op woensdag 9 september 2009 13:40 schreef Iblis het volgende:
Als het gaat om ethische of esthetische opvattingen gaat denk ik dat waarheid niet zo’n goed begrip meer is, alhoewel je het als een consensusopvatting zou kunnen opvatten. Een Platonische, transcendente betekenis zou ik er in ieder geval niet aanhangen.
Een uitspraak ‘doodstraf is onethisch’ als waar, alhoewel ik daar in de praktijk wel mee kan leven, vind ik eigenlijk een beetje een moeizame opvatting. Eigenlijk kom je daar weer dat zo’n uitspraak alleen zinnig is binnen een bepaald refrentiekader van ethische grondslagen. En die grondslagen zelf die kan ik niet ‘waar’ of ‘onwaar’ noemen.
Daar speelt een combinatie van overeenkomst en consensus een rol. Voor een deel is geschiedenis natuurlijk onvolledig en wordt het ingevuld met (plausibele) theorieën.quote:Op woensdag 9 september 2009 13:46 schreef koningdavid het volgende:
En hoe hanteer je dit principe dan bijvoorbeeld in de historische wetenschap? Is het 'waar' dat Caesar de Rubicon over is gestoken?
Misschien moet je je klacht dan toch even duidelijk maken. Want uiteindelijk heeft het niet met postmodern relativisme van doen en niet met een waarheidsidee, terwijl het eerste prominent in de titel staat, en het tweede in je OP naar voren komt.quote:Dit kan ik grote lijnen best met je eens zijn, maar dat is dus niet waar het topic over gaat.
Maar is het waar dat Caesar de Rubicon is overgestoken?quote:Op woensdag 9 september 2009 13:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Daar speelt een combinatie van overeenkomst en consensus een rol. Voor een deel is geschiedenis natuurlijk onvolledig en wordt het ingevuld met (plausibele) theorieën.
Het heeft m.i. zeker wel met de postmoderne tijdgeest en een 'waarheidsidee' te maken.quote:Op woensdag 9 september 2009 13:55 schreef Iblis het volgende:
Misschien moet je je klacht dan toch even duidelijk maken. Want uiteindelijk heeft het niet met postmodern relativisme van doen en niet met een waarheidsidee, terwijl het eerste prominent in de titel staat, en het tweede in je OP naar voren komt.
In die opvatting van waarheid die ik net schetste, ja. Maar het correspondeert uiteindelijk alleen met een beeld van de geschiedenis dat wij hebben, niet met iets transcendents.quote:Op woensdag 9 september 2009 14:01 schreef koningdavid het volgende:
Maar is het waar dat Caesar de Rubicon is overgestoken?
Maar wat is je klacht nu? Ze wordt me met de post minder duidelijk.quote:Het heeft m.i. zeker wel met de postmoderne tijdgeest en een 'waarheidsidee' te maken.
En wat als ik dan zeg: "Maar dat is jouw waarheid. Voor mij hoeft dat helemaal niet waar te zijn."quote:Op woensdag 9 september 2009 14:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
In die opvatting van waarheid die ik net schetste, ja. Maar het correspondeert uiteindelijk alleen met een beeld van de geschiedenis dat wij hebben, niet met iets transcendents.
De geschiedenis zelf bestaat niet meer. Je kunt er niet mee experimenteren. In het huidige consensusbeeld m.b.t. geschiedenis is Caesar de Rubicon over gestoken, dus, ja.
Dan vraag ik waarom in jouw optiek dat niet waar is.quote:Op woensdag 9 september 2009 14:11 schreef koningdavid het volgende:
En wat als ik dan zeg: "Maar dat is jouw waarheid. Voor mij hoeft dat helemaal niet waar te zijn."
Je kunt er niet mee omgaan.quote:Daar gaat de klacht over. Een dergelijke mindset is zeer ergerlijk en funest voor elke serieuze manier van discusiëren over zaken die ertoe doen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |