abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72560185
"De ramadan leert nederigheid: je afhankelijk weten van het grotere geheel. Dat is in Nederland geen courant artikel. Een deel van de aversie van veel Nederlanders jegens de islam zou daarmee wel eens te maken kunnen hebben. De religieuze ijver en toewijding van veel moslims wekt eerder argwaan dan bewondering." Dit schrijft Jan van Hooydonk in een van de laatste nummers van VolZin.

Bron: http://www.nieuwwij.nl/index.php?pageID=15&messageID=2990.

Ben bang dat ik het niet eens ben met deze uitspraak. De ramadan vind ik een behoorlijke schijnvertoning eerlijk gezegd: waarom een maand lang vasten? Waarom niet een week? Waarom uberhaupt vasten. Wat ik vooral vreemd vind is de combinatie van helemaal niet eten en je helemaal vet eten en de overdreven nadruk op naastenliefde in deze periode.
pi_72567753
Ramadan gaat niet specifiek over eten en drinken, het gaat erom dat je je band verstrekt met Allah Tallah. Als je bijvoorbeeld voelt dat je afdwaalt van het goede pad en je wilt je imaam versterken dan kan je gaan vasten wanneer je wilt. Eigenlijk wou Allah Tallah dat mensen 23 keer per dag zouden bidden en de hele jaar door vasten, maar hij heeft soepeler voor ons gemaakt. Kijk islam leer is niet achterlijk, het is belangrijk dat je er iets van leert en meeneemt voor de rest van je leven, mensen die denken dat ''goed zijn'' alleen voor één maand bedoelt is en daarna is het over hebben het helemaal verkeerd begrepen. Ik snap eigenlijk niet waarom het argwaan zou opwekken, irriteren we jullie op een of ander manier?
  woensdag 9 september 2009 @ 00:30:58 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_72571040
Aandachttrekkerij en schijnheiligheid is al eeuwen iets wat in dit land op weinig tollerantie kan rekenen.

Natuurlijk zijn er enkele individuen die een dergelijk 'event' als iets constructiefs in hun leven kunnen in zetten.

Kerst is ook zoiets. Het hele jaar probeer je je familie zo efficient mogelijk te omzeilen. Maar 2 of 3 dagen per jaar in december doen we eventjes alsof.

Verschil tussen ramadan en kerstmis is dat de schijnheiligheid van kerst hier gewoon ingebakken (en daarmee deels onzichtbaar) is geraakt.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_72572102
Ik heb de indruk dat heel veel moslims vasten om het vasten zelf. Ze zijn niet bezig met het idee áchter het vasten. Het vasten als middel om jezelf in geestelijk opzicht te resetten, je geduld en je gevoel te trainen, etc. snapt men niet altijd even goed. Vaak hoor je dan: "Ik vast omdat ik een moslim ben en omdat het van Allah moet. Punt!" Tijdens het vasten zou een moslim gericht moeten zijn op de 'imaan', op het besef van het leven, jezelf als mens evalueren, je leven relativeren, etc. Wat kan er bijvoorbeeld beter in je leven? In dat opzicht is de Ramadan een gelegenheid om jezelf onder de loep te nemen. Maar helaas is het zo dat heel veel mensen zichzelf niet onder deze spreekwoordelijke loep dúrven te nemen. Velen van hen voelt zich na 20.30 uur al heel goed, omdat ze het vasten ''zo lang'' hebben volgehouden. Echter, echte honger kennen wij in Nederland niet. De Ramadan is ook een maand om hier stil bij te staan. Want geloof me, wanneer de zonsondergang nadert na een halve dag niets gegeten en gedronken te hebben, ziet zelfs dat ene spruitje er verrukelijk uit, die je normaliter misschien niet gegeten zou hebben. Dan pas besef je hoezeer wij ons gelukkig mogen prijzen. Vooral in een land als Nederland (waar alles toch redelijk in overvloed is).
pi_72572110
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 22:54 schreef quatara het volgende:
mensen die denken dat ''goed zijn'' alleen voor één maand bedoelt is en daarna is het over hebben het helemaal verkeerd begrepen.
Schijnheilig dus.
pi_72572196
Maar is die schijnheiligheid de schuld van de islam/christendom?

[ Bericht 6% gewijzigd door jeroen25 op 09-09-2009 10:18:27 ]
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_72574511
Schijnheiligheid is een hele normale menselijke eigenschap en daar doet zo'n beetje iedereen aan mee. Net zoals hypocrisie, want het grootste gedeelte van mensen die Moslims schijnheilgheid verwijten valt onder het kopje pot of ketel.
pi_72577919
Het is religieus dus slaat nergens op. Ze doen het omdat ze denken dat god het hen opdraagt.

En als je wil vasten ga dan echt vasten. Eet 4 dagen niets. Of 2 of 3. Zonder eten naar bed. Daar leer je pas van hoe verslaafd aan eten je bent en hoe je met lusten om kan of moet gaan.

Hoef je ook niet meer hypocriet te doen met dingen als geen seks en naasteliefde.
pi_72580684
quote:
Op woensdag 9 september 2009 12:00 schreef Prometheus4096 het volgende:
Het is religieus dus slaat nergens op. Ze doen het omdat ze denken dat god het hen opdraagt.

En als je wil vasten ga dan echt vasten. Eet 4 dagen niets. Of 2 of 3. Zonder eten naar bed. Daar leer je pas van hoe verslaafd aan eten je bent en hoe je met lusten om kan of moet gaan.

Hoef je ook niet meer hypocriet te doen met dingen als geen seks en naasteliefde.
Het is niet hypocriet, ik snap echt niet hoe jullie daarmee komen. De bedoeling is dat voor één maand zo'n zuiver leeft als je maar kan om God extra te gedenken. Seks is iets dat jou kan afleiden maar na het avond eten mag je weer je vrouw beminnen en uiteindelijk hoopt Allah dat je er iets van leert niet om ons te pesten.
pi_72580703
quote:
Op woensdag 9 september 2009 12:00 schreef Prometheus4096 het volgende:
Dat krijg je ervan als je in God gelooft.
  woensdag 9 september 2009 @ 13:56:52 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_72581164
quote:
Op woensdag 9 september 2009 13:38 schreef quatara het volgende:

[..]

Het is niet hypocriet, ik snap echt niet hoe jullie daarmee komen. De bedoeling is dat voor één maand zo'n zuiver leeft als je maar kan om God extra te gedenken. Seks is iets dat jou kan afleiden maar na het avond eten mag je weer je vrouw beminnen en uiteindelijk hoopt Allah dat je er iets van leert niet om ons te pesten.
Moet wel bekennen dat ik de les dan niet helemaal snap.

"Zo. Jij hebt eventjes 15 uur lang geen eten naar binnen gewerkt en geen seks gehad... jij komt er wel in het leven".
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_72581460
quote:
Op woensdag 9 september 2009 13:56 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Moet wel bekennen dat ik de les dan niet helemaal snap.

"Zo. Jij hebt eventjes 15 uur lang geen eten naar binnen gewerkt en geen seks gehad... jij komt er wel in het leven".
Ja.
  woensdag 9 september 2009 @ 14:10:17 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_72581546
quote:
Op woensdag 9 september 2009 14:07 schreef quatara het volgende:

[..]

Ja.
Grappig dat moslims zoiets nodig hebben om voldoening/balans in het leven te vinden. Kan je mij wellicht iets vertellen over de achterliggende reden dat deze bevolkingsgroep dat extra steuntje nodig heeft?
pi_72581641
Nou staat de ramadan natuurlijk niet op zichzelf. In het katholicisme kennen we ook een vastenperiode, tussen Carnaval en Pasen. En daarvoor en daarna leven we ons ook uit. Al is hier het vastenaspect wel helemaal op de achtergrond geraakt.
Ik neem aan dat beide tradities een gemeenschappelijke achtergrond hebben. En daar zou het niet eten niet het hoofdoel zijn, maar meer de bezinning en de binding met het geloof.
** Als iedereen eens net zo perfect was als ik zou moeten zijn **
pi_72581647
quote:
Op woensdag 9 september 2009 14:10 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Grappig dat moslims zoiets nodig hebben om voldoening/balans in het leven te vinden. Kan je mij wellicht iets vertellen over de achterliggende reden dat deze bevolkingsgroep dat extra steuntje nodig heeft?
Moslims krijgen het ook zwaarder in hun leven dan alle andere mensen, omdat wij extra hard ons best moeten doen om het goed te doen.

Wat ik niet snap is wat jij niet snapt aan de ramadan, waarom moeilijk doen als er niks ingewikkelds aan is?
  woensdag 9 september 2009 @ 14:24:08 #16
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_72581992
quote:
Op woensdag 9 september 2009 14:13 schreef quatara het volgende:

[..]

Moslims krijgen het ook zwaarder in hun leven dan alle andere mensen, omdat wij extra hard ons best moeten doen om het goed te doen.
Dus om hetzelfde resultaat te behalen moet een moslim extra z'n best doen? Nogal een statement. Of zeg je nu dat alleen moslims het goed doen en de rest van de wereld niet.
quote:
Wat ik niet snap is wat jij niet snapt aan de ramadan, waarom moeilijk doen als er niks ingewikkelds aan is?
De feitelijke informatie is niet zo interessant. Het gaat vooral over de gedachte er achter waar veel mensen het oneens over zijn. Aangezien ik minimalistisch ben ingesteld vraag ik me bij elk ritueel, elke gewoonte, elk geloofje (hoe groot of klein ook) af. Waarom? Is dit nodig?
pi_72582268
quote:
Op woensdag 9 september 2009 14:24 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dus om hetzelfde resultaat te behalen moet een moslim extra z'n best doen? Nogal een statement. Of zeg je nu dat alleen moslims het goed doen en de rest van de wereld niet.
[..]

De feitelijke informatie is niet zo interessant. Het gaat vooral over de gedachte er achter waar veel mensen het oneens over zijn. Aangezien ik minimalistisch ben ingesteld vraag ik me bij elk ritueel, elke gewoonte, elk geloofje (hoe groot of klein ook) af. Waarom? Is dit nodig?
Daar houd ik van ,mensen die kritisch zijn. Mischien kom ik op deze forum heel islamitisch over maar bij andere moslims wordt ik voor alles uitgemaakt omdat ik zo kritisch ben...

En ja je hebt gelijkt, in de koran staat dat we het veel moeilijker krijgen en dus beter ons best moeten doen om goed te doen. Waar heb ik beweerd dat wij moslims goed zijn en de rest niet? Ik kan dat niet terugvinden in mijn vorige reactie...
  woensdag 9 september 2009 @ 14:39:48 #18
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_72582451
quote:
Op woensdag 9 september 2009 14:33 schreef quatara het volgende:

[..]

Daar houd ik van ,mensen die kritisch zijn. Mischien kom ik op deze forum heel islamitisch over maar bij andere moslims wordt ik voor alles uitgemaakt omdat ik zo kritisch ben...

En ja je hebt gelijkt, in de koran staat dat we het veel moeilijker krijgen en dus beter ons best moeten doen om goed te doen.
Eenzelfde soort gedachte zoals je het in het judaisme tegen zult komen. Het lijkt een beetje de stempel te zijn van de monotheistische godsdiensten van de wereld om hun geloof als een soort last (met uiteindelijke beloning) te zien.

Wat houd "goed doen" precies in? Naar anderen toe? Naar jezelf? Geestelijke verrijking? Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
quote:
Waar heb ik beweerd dat wij moslims goed zijn en de rest niet? Ik kan dat niet terugvinden in mijn vorige reactie...
Dat had het alternatief geweest als je bedoelde "moslims doen het goed en de rest van de wereld doet slechts pogingen" maar blijkbaar bedoelde je het anders.
pi_72582698
quote:
Op woensdag 9 september 2009 14:39 schreef SpecialK het volgende:
Eenzelfde soort gedachte zoals je het in het judaisme tegen zult komen. Het lijkt een beetje de stempel te zijn van de monotheistische godsdiensten van de wereld om hun geloof als een soort last (met uiteindelijke beloning) te zien.
Dat is het logisch gevolg van het geloof in een liefhebbende god. Je zult toch iets moeten verzinnen om tegenslag te verklaren en toch je god als puur liefhebbend te kunnen blijven beschouwen.
pi_72582914
Jodendom,Christendom en Islam hebben uiteindelijk verband met elkaar, logisch. Je zult ook veel dingen terug herkennen, als iets in de Koran niet staat of onduidelijk is dan moet je terugkijken naar de bijbel en de Thora om te kijken of daar iets over staat.

Het punt is dat veel ongelovigen niet snappen dat er mensen die hun leven puur onderwerpen aan God, dat snap ik als ik aan me Nederlandse vriendinnen zou vertellen dat ik alleen voor God leef dan wil je de reactie wel graag filmen hahaha...
pi_72583002
quote:
Op woensdag 9 september 2009 14:39 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Mmm..ja je kan het zien als last, maar van moeilijkheden leer je veel meer en wordt je een sterker persoon van. Als er een probleem in je weg komt dan zien we het zelf een blessing omdat we ons beter kunnen bewijzen en zo ook dichter bij God komen.
pi_72606943
quote:

[..]

Het is niet hypocriet, ik snap echt niet hoe jullie daarmee komen.
Men doet het omdat het moet van god maar men zegt dat men het doet voor bijv nederigheid of zelfreflectie.

Als je het doe omdat het een bevel van god is dan kan het al die andere effecten niet hebben want het is niet je eigen keus.
pi_72610206
quote:

[..]

Het is niet hypocriet, ik snap echt niet hoe jullie daarmee komen. De bedoeling is dat voor één maand zo'n zuiver leeft als je maar kan om God extra te gedenken.
Daarbij is het ook bedoeld om te denken aan de minder bedeelden.

Daar gaan we dan: je eet niks bij zonlicht, maar vreet je je te pleuris als de zon ondergaat. Met andere woorden, je verschuift je maaltijd naar 1 dagdeel. Nou nou... Daar wordt God blij van. Wat het trouwens met zuiverheid heeft te maken ontgaat me ff. Enkel je maaltijd doorschuiven naar de avond kan ik niet plaatsen in de theologie "zuiver". Het slaat ook nergens op.

Tevens moet ik enorm mijn best doen om algemene hulp van moslims aan anderen te kunnen vinden. Oh zeker zullen ze lokaal een gevallen vrouw wel helpen opstaan, maar meer dan dat is het niet. In bijna alle gevallen zijn ze eerder in staat hun handjes op te houden voor hulp uit westerse landen.

Het is wel hypocriet. Zoals zoveel zaken uit de koran. En we komen ermee weg omdat een klein beetje simpele logica de hele basis al onderuit haalt. Iets wat die bedenker van de ramadan ontgaan is.
Het is een schijnheilige vertoning.
pi_72615021
quote:
Op donderdag 10 september 2009 09:43 schreef Prometheus4096 het volgende:

[..]

Men doet het omdat het moet van god maar men zegt dat men het doet voor bijv nederigheid of zelfreflectie.

Als je het doe omdat het een bevel van god is dan kan het al die andere effecten niet hebben want het is niet je eigen keus.
Wat je dokter, psychiater, ouders, docenten etc etc etc voorschrijven, volg je dus niet op?
pi_72615402
quote:
Op donderdag 10 september 2009 12:08 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Daarbij is het ook bedoeld om te denken aan de minder bedeelden.
Hoe kom je hierbij?
De minder bedeelden moeten ook vasten.
quote:
Daar gaan we dan: je eet niks bij zonlicht, maar vreet je je te pleuris als de zon ondergaat.
Hoe kom je hierbij?
Heb je ooit gevast?
quote:
Met andere woorden, je verschuift je maaltijd naar 1 dagdeel. Nou nou... Daar wordt God blij van.
Wat het trouwens met zuiverheid heeft te maken ontgaat me ff. Enkel je maaltijd doorschuiven naar de avond kan ik niet plaatsen in de theologie "zuiver".
Het is niet enkel je maaltijd doorschuiven.
quote:
Het slaat ook nergens op.
Als jouw iets ontgaat dan slaat het dus nergens op, fijn om te weten.
quote:
Tevens moet ik enorm mijn best doen om algemene hulp van moslims aan anderen te kunnen vinden. Oh zeker zullen ze lokaal een gevallen vrouw wel helpen opstaan, maar meer dan dat is het niet. In bijna alle gevallen zijn ze eerder in staat hun handjes op te houden voor hulp uit westerse landen.
hoe kom je hierbij en wat heeft het met vasten te maken?
quote:
Het is wel hypocriet. Zoals zoveel zaken uit de koran.
Wat is hypocriet? En welke andere zaken uit de Koran? Die mag je trouwens in het centrale topic plaatsen.
quote:
En we komen ermee weg omdat een klein beetje simpele logica de hele basis al onderuit haalt.
Welke klein beetje simpele logica bedoel je? Ik heb het uit je tekst niet uit kunnen halen.
quote:
Iets wat die bedenker van de ramadan ontgaan is.
Het is een schijnheilige vertoning.
ps. ramadan is de naam van een maand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')