"Opvallend aan de receptie van Houellebecq's oeuvre, in het bijzonder voor zijn bekendere werken als Platform en Elementaire Deeltjes, is de irritatie die men ondervindt in de pessimistische, levensbeschouwelijke passages die Houellebecq in het verhaal invlecht. Hoewel Houellebecq inderdaad nihilistische trekjes vertoont en de lezer met de neus op de feiten drukt van de realiteit van zijn protagonisten, denk ik dat een verwijt van arrogantie of een te sterke hang naar het negatieve eerder de bekrompenheid van de lezer, dan die van Houellebecq onderstreept. Immers, is het niet zo dat onze sterke geïndividualiseerde Westerse samenleving naast de gelukkige, zij die veronderstellen Betekenis gevonden te hebben (in carrière, gezin etc) ook een groep minder geslaagde, maar minstens zo intelligente groep individuen kent? Mensen, die het aan ego en vastberadenheid ontbreekt om hun lot in zelfverkozen banen te leiden? Waar er vroeger een sociaal vangnet bestond van gezin en familie, staat de gescheiden man, de onaantrekkelijke intellectueel in de moderne tijd er alleen voor. En is vereenzaming de sombere werkelijkheid voor diegenen die geen maatschappelijke aansluiting vinden. (...) En aanschouw de schrijver als hij is: een compromisloze analyticus zonder valse voorwendsels."
Des Esseintes