SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 7 september 2009 20:55 schreef Rosbief het volgende:
Ik snap die ophef niet, het is toch 'normaal' dat je als soldaat vroeg of laat neer word geschoten? Daar ben je immers soldaat voor, de vijand neer of jij.
Ben ik deels met je eens, alleen gaat het hier om een laffe bermbom waar je je niet naar/op/om kan verdedigen.quote:Op maandag 7 september 2009 20:55 schreef Rosbief het volgende:
Ik snap die ophef niet, het is toch 'normaal' dat je als soldaat vroeg of laat neer word geschoten? Daar ben je immers soldaat voor, de vijand neer of jij.
Ook voor militairen is het niet 'normaal' om neergeschoten te worden. Het is zelfs niet 'normaal' om neer te schieten. Het enige 'normale' aan schieten zijn je regelmatige schietoefeningen, de rest is (zoals elke psycholoog je kan vertellen) abnormaal.quote:Op maandag 7 september 2009 20:55 schreef Rosbief het volgende:
Ik snap die ophef niet, het is toch 'normaal' dat je als soldaat vroeg of laat neer wordt geschoten? Daar ben je immers soldaat voor, de vijand neer of jij.
De belangrijkste taak van genisten in Uruzgan is search, het opsporen en verwijderen van bermbommen...quote:Op maandag 7 september 2009 21:01 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ook voor militairen is het niet 'normaal' om neergeschoten te worden. Het is zelfs niet 'normaal' om neer te schieten. Het enige 'normale' aan schieten zijn je regelmatige schietoefeningen, de rest is (zoals elke psycholoog je kan vertellen) abnormaal.
Maar los daarvan: het was een IED (een geïmproviseerde bom), en de omgekomen militair was een genist. dat zijn mensen die zich normaal gesproken bezig houden met het opbouwen van dingen. Bruggen bijvoorbeeld, maar schooltjes komen ook voor.
Er is ook geen ophef. Alleen teneergeslagenheid om weer een dode. En ja, soldaten worden wel eens neergeschoten. Dat is een beroepsrisico waar je zelf bewust voor kiest. IED's zijn echter rotdingen in een guerrilla oorlog waar je je amper tegen kan beschermen.quote:Op maandag 7 september 2009 20:55 schreef Rosbief het volgende:
Ik snap die ophef niet, het is toch 'normaal' dat je als soldaat vroeg of laat neer wordt geschoten? Daar ben je immers soldaat voor, de vijand neer of jij.
Een IED is niet laf. Het is een slimme tactiek. Amerika heeft nog maar een paar dagen geleden nog op last van de Duitsers 2 tankwagens (waarvan bekend was dat er 10talle burgers omheen liepen) opgeblazen. Onder het mom: voor elke 20 burgers 1 talibanstrijder dood = goed. Dat is pas laf.quote:Op maandag 7 september 2009 20:57 schreef Biogarde het volgende:Ben ik deels met je eens, alleen gaat het hier om een laffe bermbom waar je je niet naar/op/om kan verdedigen.
Even los van wat laf en niet laf is in een oorlog, en wat de soldaten daar aan laffe dingen doen. Dat is een andere discussie.
Vergeet niet dat de Nederlanders daar zitten om de bevolking te helpen.quote:Op maandag 7 september 2009 21:12 schreef _GdR_ het volgende:
Wat doen 'we' daar? Wat hebben 'we' daar te zoeken? helemaal niks mensen. Ja er is nu de zoveelste doden gevallen. Het is daar oorlog. Dit soort dingen gebeuren in een oorlog.
Laten we ons er lekker niet mee bemoeien dan gebeurd dit soort shit niet. Het spijt me zeer maar ik kan er geen traan om laten dat dit gebeurd is. Dit is wat je kan verwachten als je het leger in gaat.
Waarom uitgerekend in Afghanistan en niet in Afrika?quote:Op maandag 7 september 2009 21:28 schreef Appelperenstroop het volgende:
[..]
Vergeet niet dat de Nederlanders daar zitten om de bevolking te helpen.
Tuurlijk is het oorlog, en moeten onze jongens daar ook wel gevaarlijke missies uitvoeren.
En tuurlijk is het het risico van het vak.
Maar wij doen in tegenstelling tot de USA & GB ook andere dingen.
Onze jongens helpen mee met scholen bouwen etc. Zij zorgen dat ondanks de hele pleuriszooi daar, de mensen een zo normaal mogelijk leven kunnen leven onder de omstandigheden.
Dapper, heel dapper!
Omdat Afrika geen bondgenoot heeft aangevallen en zo ons verplichtte aan art. 5 van de NAVO. Afghanistan is/was een land van de taliban die actief onderdak bied aan terrorisme die we hebben terug gezien in New York, Washington, Madrid en Londen.quote:Op maandag 7 september 2009 21:44 schreef Dibble het volgende:
[..]
Waarom uitgerekend in Afghanistan en niet in Afrika?
De Taliban heeft die aanslagen ook niet gepleegd, Al Qaeda was dat. De Taliban heeft zijn land ter beschikking gesteld aan Al Qaeda om die mensen op te leiden, te trainen, te voorzien van wapens, martelaars werven etc. Afghanistan was toen op dat moment het broeinest van terrorisme, dit omdat zowel Irak als Iran Bin Laden en zijn kutzooi het land hebben uitgetrapt.quote:Op maandag 7 september 2009 21:58 schreef Dibble het volgende:
Tsja, je zal dan vast gelijk hebben. Maargoed, ikzelf vind dat er niet eens genoeg bewijs is geleverd dat die aanslagen door de Taliban zijn gepleegd. Nog belangerijker, ik zie geen motieven. Dat de Amerikanen zo oorlogszuchtig zijn weten we allemaal immers wel. Elk decennium moet er weer een ander land plat gebombardeerd worden. Maar dit is toch wel een dikke kontenlik actie als je kijkt naar de huidige situatie van Nederland. Volgens mij heeft Balkenende zelfs nog wat stront van Bush tussen z'n tanden zitten.
Dat zij misschien net wat meer offensiever zijn en ook vaak in nog moeilijkere gebieden zitten is opbouwen vaak vrij moeilijk hoor. Maar denk nou niet dat het niet word gedaan. Ook zij zitten daar om Afghanistan op tebouwen.quote:Maar wij doen in tegenstelling tot de USA & GB ook andere dingen.
quote:Op maandag 7 september 2009 22:04 schreef Bob-B het volgende:
[..]
De Taliban heeft die aanslagen ook niet gepleegd, Al Qaeda was dat. De Taliban heeft zijn land ter beschikking gesteld aan Al Qaeda om die mensen op te leiden, te trainen, te voorzien van wapens, martelaars werven etc. Afghanistan was toen op dat moment het broeinest van terrorisme, dit omdat zowel Irak als Iran Bin Laden en zijn kutzooi het land hebben uitgetrapt.
Even offtopic, Afrika staat hoog op de lijst van mogelijke gebieden voor een volgende expeditionaire operatie. Alleen met een missie als nu in Uruzgan is dat momenteel (politiek en financieel) nog even niet haalbaar.quote:Op maandag 7 september 2009 22:59 schreef TheThirdMark het volgende:
[knip]
Tevens leuk om te zien hoe mensen het wel logisch vinden om naar de olie van Afghanistan te gaan en idd Afrika compleet genegeerd wordt. Terwijl wij daar meer een CB voor hebben dan voor Afghanistan. Het gelul dat wij een bondgenoot tegemoetkomen die zogenaamd door een land aangevallen is.
Zoals MaartenGrendel hierboven schrijft; We hebben het budget/materiaal niet om naast de Afghanistan missie nog een missie in Afrika te draaien.quote:Op maandag 7 september 2009 21:44 schreef Dibble het volgende:
[..]
Waarom uitgerekend in Afghanistan en niet in Afrika?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |