abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 september 2009 @ 20:45:38 #1
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_72530996
Weer Nederlandse dode in Afghanistan
Uitgegeven: 7 september 2009 20:38
Laatst gewijzigd: 7 september 2009 20:42
DEN HAAG- In Afghanistan is opnieuw een Nederlandse soldaat omgekomen. Dat heeft Commandant der Strijdkrachten Van Uhm laten weten op een persconferentie.
© ANP

Het gaat om een 44-jarige sergeant-majoor. Hij kwam om 14.00 plaatselijke tijd om het leven door een aanslag met een bermbom.

Het is de 21 Nederlandse militair die in Afghanistan sneuvelt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 7 september 2009 @ 20:46:12 #2
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72531021
Er is weer een Nederlandse militair omgekomen in de Afghaanse provincie Uruzgan. Dit maakte commandant der strijdkrachten Peter van Uhm zojuist bekend op een persconferentie.

Het slachtoffer is de 44-jarige sergeant-majoor Mark Leijsen van de genie in Wezep. Het is het 21e Nederlandse dodelijke slachtoffer in Afghanistan. Drie andere Nederlanders en een Afghaanse tolk raakten gewond. Van zijn drie gewonde collega's is de toestand stabiel.

Gisteren sneuvelde de 26-jarige korporaal Kevin van de Rijdt van het korps commandotroepen uit Roosendaal tijdens een vuurgevecht met vijandelijke troepen in de omgeving van Deh Rawod

bron
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 7 september 2009 @ 20:47:34 #3
260175 Djahani
Dont do drugs, without me
pi_72531077
Amen
  maandag 7 september 2009 @ 20:47:56 #4
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72531092
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 7 september 2009 @ 20:53:21 #5
104871 remlof
Europees federalist
pi_72531327
Weer een bermbom

Sterkte aan de nabestaanden.
  maandag 7 september 2009 @ 20:55:11 #6
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_72531397
Ik snap die ophef niet, het is toch 'normaal' dat je als soldaat vroeg of laat neer wordt geschoten? Daar ben je immers soldaat voor, de vijand neer of jij.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  maandag 7 september 2009 @ 20:56:26 #7
260175 Djahani
Dont do drugs, without me
pi_72531455
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:55 schreef Rosbief het volgende:
Ik snap die ophef niet, het is toch 'normaal' dat je als soldaat vroeg of laat neer word geschoten? Daar ben je immers soldaat voor, de vijand neer of jij.
  maandag 7 september 2009 @ 20:57:48 #8
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_72531518
quote:
Ik snap die ophef niet, het is toch 'normaal' dat je als soldaat vroeg of laat neer word geschoten? Daar ben je immers soldaat voor, de vijand neer of jij.
Ben ik deels met je eens, alleen gaat het hier om een laffe bermbom waar je je niet naar/op/om kan verdedigen.

Even los van wat laf en niet laf is in een oorlog, en wat de soldaten daar aan laffe dingen doen. Dat is een andere discussie.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  maandag 7 september 2009 @ 21:01:11 #9
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72531663
quote:
Ik snap die ophef niet, het is toch 'normaal' dat je als soldaat vroeg of laat neer wordt geschoten? Daar ben je immers soldaat voor, de vijand neer of jij.
Ook voor militairen is het niet 'normaal' om neergeschoten te worden. Het is zelfs niet 'normaal' om neer te schieten. Het enige 'normale' aan schieten zijn je regelmatige schietoefeningen, de rest is (zoals elke psycholoog je kan vertellen) abnormaal.

Maar los daarvan: het was een IED (een geïmproviseerde bom), en de omgekomen militair was een genist. dat zijn mensen die zich normaal gesproken bezig houden met het opbouwen van dingen. Bruggen bijvoorbeeld, maar schooltjes komen ook voor.
- Privacy Matters
  maandag 7 september 2009 @ 21:02:40 #10
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_72531723
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:01 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Ook voor militairen is het niet 'normaal' om neergeschoten te worden. Het is zelfs niet 'normaal' om neer te schieten. Het enige 'normale' aan schieten zijn je regelmatige schietoefeningen, de rest is (zoals elke psycholoog je kan vertellen) abnormaal.

Maar los daarvan: het was een IED (een geïmproviseerde bom), en de omgekomen militair was een genist. dat zijn mensen die zich normaal gesproken bezig houden met het opbouwen van dingen. Bruggen bijvoorbeeld, maar schooltjes komen ook voor.
De belangrijkste taak van genisten in Uruzgan is search, het opsporen en verwijderen van bermbommen...
  maandag 7 september 2009 @ 21:06:02 #11
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72531846
Het voorkomen van afbraak dan. De man was in ieder geval niet in gevecht, maar waarschijnlijk bezig met een vredelievende taak: het voorkomen van dodelijke slachtoffers.
- Privacy Matters
  maandag 7 september 2009 @ 21:11:00 #12
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_72532063
quote:
Er is ook geen ophef. Alleen teneergeslagenheid om weer een dode. En ja, soldaten worden wel eens neergeschoten. Dat is een beroepsrisico waar je zelf bewust voor kiest. IED's zijn echter rotdingen in een guerrilla oorlog waar je je amper tegen kan beschermen.
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:57 schreef Biogarde het volgende:Ben ik deels met je eens, alleen gaat het hier om een laffe bermbom waar je je niet naar/op/om kan verdedigen.

Even los van wat laf en niet laf is in een oorlog, en wat de soldaten daar aan laffe dingen doen. Dat is een andere discussie.
Een IED is niet laf. Het is een slimme tactiek. Amerika heeft nog maar een paar dagen geleden nog op last van de Duitsers 2 tankwagens (waarvan bekend was dat er 10talle burgers omheen liepen) opgeblazen. Onder het mom: voor elke 20 burgers 1 talibanstrijder dood = goed. Dat is pas laf.
  maandag 7 september 2009 @ 21:12:22 #13
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_72532123
edit: zoek lekker een ander plekje voor deze ongein

[ Bericht 84% gewijzigd door Bob-B op 07-09-2009 21:46:16 ]
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_72532712
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:12 schreef _GdR_ het volgende:
Wat doen 'we' daar? Wat hebben 'we' daar te zoeken? helemaal niks mensen. Ja er is nu de zoveelste doden gevallen. Het is daar oorlog. Dit soort dingen gebeuren in een oorlog.

Laten we ons er lekker niet mee bemoeien dan gebeurd dit soort shit niet. Het spijt me zeer maar ik kan er geen traan om laten dat dit gebeurd is. Dit is wat je kan verwachten als je het leger in gaat.
Vergeet niet dat de Nederlanders daar zitten om de bevolking te helpen.
Tuurlijk is het oorlog, en moeten onze jongens daar ook wel gevaarlijke missies uitvoeren.
En tuurlijk is het het risico van het vak.

Maar wij doen in tegenstelling tot de USA & GB ook andere dingen.
Onze jongens helpen mee met scholen bouwen etc. Zij zorgen dat ondanks de hele pleuriszooi daar, de mensen een zo normaal mogelijk leven kunnen leven onder de omstandigheden.
Dapper, heel dapper!
Hondenpis en kattenstront
Vind men beide op de grond
Vogelschijt dat is berucht
Want dat komt vallend uit de lucht
  maandag 7 september 2009 @ 21:44:55 #15
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_72533498
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:28 schreef Appelperenstroop het volgende:

[..]

Vergeet niet dat de Nederlanders daar zitten om de bevolking te helpen.
Tuurlijk is het oorlog, en moeten onze jongens daar ook wel gevaarlijke missies uitvoeren.
En tuurlijk is het het risico van het vak.

Onze jongens helpen mee met scholen bouwen etc. Zij zorgen dat ondanks de hele pleuriszooi daar, de mensen een zo normaal mogelijk leven kunnen leven onder de omstandigheden.
Dapper, heel dapper!
Waarom uitgerekend in Afghanistan en niet in Afrika?
*Hosselcopter*
  maandag 7 september 2009 @ 21:48:22 #16
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_72533640
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:44 schreef Dibble het volgende:

[..]

Omdat Afrika geen bondgenoot heeft aangevallen en zo ons verplichtte aan art. 5 van de NAVO. Afghanistan is/was een land van de taliban die actief onderdak bied aan terrorisme die we hebben terug gezien in New York, Washington, Madrid en Londen.
Genoeg hierover, want hier is het topic niet voor.
  maandag 7 september 2009 @ 21:58:45 #17
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_72534129
Tsja, je zal dan vast gelijk hebben. Maargoed, ikzelf vind dat er niet eens genoeg bewijs is geleverd dat die aanslagen door de Taliban zijn gepleegd. Nog belangerijker, ik zie geen motieven. Dat de Amerikanen zo oorlogszuchtig zijn weten we allemaal immers wel. Elk decennium moet er weer een ander land plat gebombardeerd worden. Maar dit is toch wel een dikke kontenlik actie als je kijkt naar de huidige situatie van Nederland. Volgens mij heeft Balkenende zelfs nog wat stront van Bush tussen z'n tanden zitten.
*Hosselcopter*
  maandag 7 september 2009 @ 22:04:37 #18
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_72534434
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:58 schreef Dibble het volgende:
Tsja, je zal dan vast gelijk hebben. Maargoed, ikzelf vind dat er niet eens genoeg bewijs is geleverd dat die aanslagen door de Taliban zijn gepleegd. Nog belangerijker, ik zie geen motieven. Dat de Amerikanen zo oorlogszuchtig zijn weten we allemaal immers wel. Elk decennium moet er weer een ander land plat gebombardeerd worden. Maar dit is toch wel een dikke kontenlik actie als je kijkt naar de huidige situatie van Nederland. Volgens mij heeft Balkenende zelfs nog wat stront van Bush tussen z'n tanden zitten.
De Taliban heeft die aanslagen ook niet gepleegd, Al Qaeda was dat. De Taliban heeft zijn land ter beschikking gesteld aan Al Qaeda om die mensen op te leiden, te trainen, te voorzien van wapens, martelaars werven etc. Afghanistan was toen op dat moment het broeinest van terrorisme, dit omdat zowel Irak als Iran Bin Laden en zijn kutzooi het land hebben uitgetrapt.
  maandag 7 september 2009 @ 22:28:35 #19
259510 TheGaffer
Armchair General
pi_72535659
quote:
Dat zij misschien net wat meer offensiever zijn en ook vaak in nog moeilijkere gebieden zitten is opbouwen vaak vrij moeilijk hoor. Maar denk nou niet dat het niet word gedaan. Ook zij zitten daar om Afghanistan op tebouwen.

RIP natuurlijk
Iedereen die dit leest is een figuur uit één van de tekeningen van Tom of Finland.
  maandag 7 september 2009 @ 22:59:29 #20
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_72537248
quote:
Op maandag 7 september 2009 22:04 schreef Bob-B het volgende:

[..]

De Taliban heeft die aanslagen ook niet gepleegd, Al Qaeda was dat. De Taliban heeft zijn land ter beschikking gesteld aan Al Qaeda om die mensen op te leiden, te trainen, te voorzien van wapens, martelaars werven etc. Afghanistan was toen op dat moment het broeinest van terrorisme, dit omdat zowel Irak als Iran Bin Laden en zijn kutzooi het land hebben uitgetrapt.
niet echt =) Bin Laden is getraind door CIA officials met geld uit het agricultuur potje van Amerika met wapens geleverd door de Joden en getraind op Libanees grondgebied. Toen Irak Koeweit binnen viel zou in eerste instantie Bin Laden met zijn troepen daarnaartoe gaan om het zooitje op te ruimen. Echter het Emiraat besliste dat de Amerikanen het beter zouden kunnen. Irak heeft dus nooit Bin Laden het land uit gegooid. Dat zou een oorlog zijn geworden (soennieten en sjiieten kiezen eerder voor Bin Laden dan voor Saddam) die Saddam bij voorbaat al verloren zou hebben. Er is dus eerder ergens een afspraak gemaakt. Iran heeft gewoon heel duidelijk gemaakt dat het geen enkele vorm van terrorisme accepteert (behalve dan richting Israel). Pas in 2000 toen verschillende Emiraten openlijk verkondigde dat zij Rijkdom boven ''het verlichtend pad'' verkozen is Al Qaida begonnen met zijn strijd tegen het westen om te zorgen dat het gehele midden-oosten weer ''zuiver'' zou zijn.

Dat Afghanistan een broeinest is/was van terrorisme hebben de Amerikanen 100% aan zichzelf te danken. Ze hebben een kleine 20miljard dollar geinvesteerd in de guerrilla oorlog van Bin Laden tegen Rusland. En toen de oorlog op het hoogtepunt was en de Russen zich terug trokken hebben de Amerikanen zich ook terug getrokken. Resultaat--> Een land compleet in de vernieling geschoten zonder geld of mogelijkheden om er weer bovenop te komen. Dat de overgebleven warlords dan samenkomen en manieren gaan vinden om snel weer geld te verdienen is niets meer dan logisch.

Tevens leuk om te zien hoe mensen het wel logisch vinden om naar de olie van Afghanistan te gaan en idd Afrika compleet genegeerd wordt. Terwijl wij daar meer een CB voor hebben dan voor Afghanistan. Het gelul dat wij een bondgenoot tegemoetkomen die zogenaamd door een land aangevallen is .

Maar ja, daar is deze discussie niet voor.

Hoe dan ook ben ik, hoe wrang ook, ''blij'' dat we maar 21 doden hebben tot nu toe. Als je kijkt naar landen die ook meedoen en de doden die zij te betreuren hebben kan ik maar 1 ding denken: Vietnam II
pi_72539631
Hoorde het net in de auto op de radio, kutzooi. Zo is het ineens wel een hoop tegenslag kort na elkaar.
Mijn medeleven gaat uit naar familie, vrienden en directe collega's van de sergeant-majoor.
quote:
Op maandag 7 september 2009 22:59 schreef TheThirdMark het volgende:

[knip]

Tevens leuk om te zien hoe mensen het wel logisch vinden om naar de olie van Afghanistan te gaan en idd Afrika compleet genegeerd wordt. Terwijl wij daar meer een CB voor hebben dan voor Afghanistan. Het gelul dat wij een bondgenoot tegemoetkomen die zogenaamd door een land aangevallen is .
Even offtopic, Afrika staat hoog op de lijst van mogelijke gebieden voor een volgende expeditionaire operatie. Alleen met een missie als nu in Uruzgan is dat momenteel (politiek en financieel) nog even niet haalbaar.
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
pi_72540994
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:44 schreef Dibble het volgende:

[..]

Zoals MaartenGrendel hierboven schrijft; We hebben het budget/materiaal niet om naast de Afghanistan missie nog een missie in Afrika te draaien.
Mochten wij in 2010 alsnog Afghanistan verlaten, dan is de kans zéér groot dat we een missie in Afrika krijgen. (Soedan/Tsjaad, zitten momenteel waarnemers.)

Daarnaast is het altijd wel ergens in de wereld slechter dan 'missie-gebied', maar wij helpen op dit moment een door (al dan niet óf wel op gegronde redenen begonnen-) oorlog verscheurd Afghanistan,
Was dat niet gebeurd en waren de Amerikanen/Britten na hun 'overwinning' gelijk weer weggegaan, zou A'stan over een aantal jaar niet veel verschillen van het huidige Afrika, en daarnaast een vrijhaven voor terroristen zijn.
  dinsdag 8 september 2009 @ 01:19:18 #23
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_72541136
Verschrikkelijk nieuws

condoleances naar de Familie.

ben erg geschrokken hiervan
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_72541158
have fun op een ander forum

[ Bericht 76% gewijzigd door Pumatje op 08-09-2009 01:22:29 ]
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
pi_72543146
Wij waren gisteravond in groningen, tijdens een break in een oefening. De stemming was gelijk weg in de groep.... en we zijn maar terug naar de kazerne gegaan.

Elke keer weer als je hoort dat er een dode is dn verwacht ik dat het een bekende van me is. Niet dat het minder erg is als er een onbekende collega sneuveld maar toch...

Sterkte aan de familie, collega's, nabestaanden en vooral ook aan de 3 gewonden!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')