abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72522070
Hallo,

Ik heb onlangs mijn Havo-diploma behaald. Maar ik had geen flauw idee wat voor studie ik moest kiezen, dus heb ik er maar voor gekozen om een jaar te werken. Maar maakt het verschil dat ik een Havo-diploma heb tov geen diploma? Dus dat ik een baan kan krijgen met meer verantwoordelijkheid oid?

mvg
SV Wanne!
pi_72522099
In mijn ogen is Havo niets meer dan een toegangsbewijs voor het HBO. Volgens mij ligt het telkens ergens anders. Het is maar net waar of bij wie je solliciteert.

[ Bericht 17% gewijzigd door o.us op 07-09-2009 16:39:18 ]
Feyenoord Rotterdam
pi_72522158
nee, aan je havo alleen heb je helemaal niks op de arbeidsmarkt.

Succes met vakkenvullen!
Extremistisch gematigd.
  maandag 7 september 2009 @ 16:40:58 #4
179239 Poekel
That orphanage attacked ME!
pi_72522174
Bij de supermarkt of de lokale McDonald's. En ja, ik spreek uit ervaring.
"The meaning of life is 'bucket'."
pi_72522512
quote:
Op maandag 7 september 2009 16:40 schreef P8 het volgende:

Succes met vakkenvullen!
Mwoah, ik heb alleen 'n havo diploma (en inmiddels een aardig rijtje ICT-specifieke certificaten) en ik ben heel aardig terecht gekomen (maar goed, ik heb in het begin van m'n carriere, zo rond 1995, 'n aantal mazzeltjes gehad die me aardig op weg hebben geholpen).

@TS: als je echt nog niet weet wat je wilt, zou je kunnen overwegen nog twee jaar VWO te gaan doen en je in de loop van die twee jaar zorgvuldig te orienteren op je toekomst. Of als alternatief zou je 'n HBO opleiding kunnen gaan doen in 'n richting die je wel ligt. Met dat HBO papiertje sta je zowieso 'n stuk sterker in de arbeidsmarkt, zelfs als het een papiertje is dat helemaal niet aansluit bij het beroep waar je tegen die tijd heen wilt.
pi_72522953
Wat zeg je tegen TS in pak?

EEN BIG MAC AUB
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_72525575
Hier ook alleen een Havo diploma, aardig terecht gekomen...dus het kan wel degelijk. Hard werken, verder willen leren (bedrijfsopleidingen etc)

Let wel op, 1 jaar werken, je moet sterk in je schoenen staan om daarna weer te gaan studeren. Je raakt gewend aan een bepaald inkomen etc.

Administratief werk kan je meestal wel met alleen een havo diploma, bel eens rond, wees niet te beroerd om met simpel administratief werk te starten.

Overigens ben ik vanaf 1998 fulltime gaan werken zonder HBO diploma, toen was de economie toch wel wat beter dan nu. Dus geen idee of mijn ervaring je helpt
pi_72526594
Om het bedrijf binnen te komen zal het geen verschil maken, een ongeschoolde functie wordt het dus sowieso. Maar wellicht dat je de capaciteiten hebt om snel een promotie'tje te pakken.

Misschien kun je wat solliciteren naar wat jobs waar ze MBO voor vragen.
  maandag 7 september 2009 @ 23:31:10 #9
216524 tomegel
Geen weer voor een egel
pi_72538709
Ga geen jaar werken, ga gelijk door met een studie. Zoek iets in de richting wat je leuk vind. Als je een jaar werkt en je krijgt loon is het leuk, maar om dalijk van bv 1000 euro naar 0 euro te gaan dan valt je in een diep gat.
Look who's back in the wrong place at the right time
pi_72539193
Ik denk dat je het beste door kunt gaan met studeren,laat je goed adviseren wat over een paar jaar veelgevraagd is en probeer dat te gaan studeren
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_72541893
je kan echt wel werk vinden met een Havo diploma, reken echter niet op meer dan 10 euro per uur
pi_72543449
quote:
Op maandag 7 september 2009 23:44 schreef geevee het volgende:
Ik denk dat je het beste door kunt gaan met studeren,laat je goed adviseren wat over een paar jaar veelgevraagd is en probeer dat te gaan studeren
Wat over een paar jaar veel gevraagd wordt? Ga je op basis daarvan een studie zoeken. Iemand die al niet weet wat hij/zij wil en daardoor niet veel motivatie heeft...ga maar een studie doen waar over een paar jaar veel vraag naar is. Ben blij dat ik dat advies nooit heb gekregen.

Kan je geen coachings gesprekken krijgen op je middelbare school of studekeuze testen doen bij hogescholen? Of misschien is een duale studie wel wat voor je. Mogelijkheden genoeg. Een HBO diploma is steeds belangrijker zeker in deze arbeidsmarkt maar je kan ook prima zonder...MITS je instelling goed is, je hard werkt en een goed stel hersenen hebt.
pi_72553541
zeker met het oog op de huidige markt / crisis zou het waarschijnlijk een stuk handiger zijn om die keuze dan gewoon nog even uit te stellen en VWO te gaan doen.
dan kun je daarna sowieso kiezen of je HBO of WO wilt gaan doen, dus je krijgt er een keuze optie bij en bovendien stel je de keuze voor welke studie ook nog met een jaartje uit.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen dat je met alleen HAVO ook wel goed terecht komt maar in de praktijk en zeker in deze tijden is dat gewoon minder.

bovendien, uit eigen ervaring gesproken, na werkweken / inkomsten weer terug naar het ritme en de inkomsten van onderwijs is best zwaar.
later instappen in een studie na werkervaring is op meerdere vlakken niet makkelijk en je maakt het jezelf erg moeilijk.
qua niveau werk is voor een HAVO diploma ook niet echt veel, zeker nu niet.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  dinsdag 8 september 2009 @ 18:04:27 #14
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_72556482
quote:
Op maandag 7 september 2009 18:23 schreef exode het volgende:

Overigens ben ik vanaf 1998 fulltime gaan werken zonder HBO diploma, toen was de economie toch wel wat beter dan nu. Dus geen idee of mijn ervaring je helpt
Hallo TS,

Ik vrees dat dit soort dingen helaas niet helpen, deze mensen zijn inderdaad in een betere tijd aan de slag gegaan, tegenwoordig is het meer dan ooit nodig dat je in iedergeval hoger onderwijs gaat doen, al is het "maar" MBO.

Echter raad ik je niet aan om MBO te doen, eventueel kan je besluiten een half jaartje te werken, ik verwacht niet dat je meer kan met een HAVO diploma als je besluit om volgend jaar naar school te gaan, anders zijn er wel bedrijven die je een contract kunnen geven met daarin een interne opleiding, waarbij je werkt én later een diploma kan halen.

Oh en tevens, wat men hierboven zegt: Ik zou geen VWO doen hierna, dan ben je twee jaar verder. Als je hierna HBO doet, kun je daarna (MITS JE JE PROPEDEUSE haalt, dat betekend dat je álle vakken voldoende afsluit, wat best te doen is) naar de universiteit als je dat zou willen.

Maar ook ik raad je aan om HBO te doen.

Maar daar gaat het dus niet om, jij wil weten wat je DIT jaar meer kan doen, met bovenstaande wil ik je zeggen dat de kans klein is, maar dat er vast wel ergens banen zijn die alleen mensen met HAVO en 'hoger' willen aannemen.
pi_72575983
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 18:04 schreef RickoKun het volgende:

[..]

Oh en tevens, wat men hierboven zegt: Ik zou geen VWO doen hierna, dan ben je twee jaar verder. Als je hierna HBO doet, kun je daarna (MITS JE JE PROPEDEUSE haalt, dat betekend dat je álle vakken voldoende afsluit, wat best te doen is) naar de universiteit als je dat zou willen.

uit eigen ervaring kan ik melden dat je in het volwassenonderwijs VWO in 1 jaar kan doen. (al moet ik echt eerlijkheidshalve bekennen dat ik niet zeker weet of dat nog steeds zo is)
als dit nog steeds mogelijk is, is er dus een keuze mogelijkheid tussen 1 jaar VWO en 1 jaar prop.
reden dat ik persoonlijk de voorkeur zou geven aan VWO boven een prop is dat je dan nog even wat algemener bezig bent, ook een prop moet je toch al min of meer een keuze maken voor een richting.

maar inderdaad, het gaat erom wat TS nu dit jaar wil doen en dat is naar alle waarschijnlijkheid stoppen met school en aan het werk.
TS, heb je er al meer over nagedacht?
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  woensdag 9 september 2009 @ 10:50:36 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72576033
quote:
Op maandag 7 september 2009 16:40 schreef P8 het volgende:

Succes met vakkenvullen!
Mwoah, ik heb ook alleen Havo en ben gaan werken daarna. Inmiddels heb ik een vrij goede functie, dus het zegt niets.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_72577006
Ik heb na mijn Havo mijn HBO niet afgemaakt. Wel propadeuse en nu in deeltijd (noodzakelijkerwijs) naast mijn voltijdsbaan alsnog bezig mijn HBO te halen
i.aw. Als ik jou was zou ik doorgaan met studeren.
Echter, als je (Net als ik) totaal geen idee hebt wat te gaan doen kán het geen kwaad om je een jaar te beramen op een mogelijke vervolgstudie. Dan moet je wél sterk in je schoenen staan om dat daarna ook wel te doen!
Zelf heb ik geprobeerd mijn studie in de eerste plaats af te maken terwijl ik na 1 jaar wist dat het het niet zou worden. Tevergeefs, wel met studieschuld.
Wilde indertijd een jaar tussendoor werken om een gedegen keuze te maken. Achteraf gezien: had ik dat maar gedaan.

Kortom: Als je het écht nog niet weet kán het een optie zijn. Sta wel verschikkelijk sterk in je schoenen om écht te gaan studeren.

Anders ga je het in de toekomst, net als ik, naast een voltijdbaan moeten doen.

En da's best pittig.
Klapjosti
pi_72577186
Ik zat in dezelfde schuitje als TS, heb vwo gekozen, geen spijt van en doe dit jaar examen.
  woensdag 9 september 2009 @ 11:58:29 #19
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72577832
quote:
Op woensdag 9 september 2009 11:29 schreef Spetterpoepert het volgende:
Ik heb na mijn Havo mijn HBO niet afgemaakt. Wel propadeuse en nu in deeltijd (noodzakelijkerwijs) naast mijn voltijdsbaan alsnog bezig mijn HBO te halen
i.aw. Als ik jou was zou ik doorgaan met studeren.
Echter, als je (Net als ik) totaal geen idee hebt wat te gaan doen kán het geen kwaad om je een jaar te beramen op een mogelijke vervolgstudie. Dan moet je wél sterk in je schoenen staan om dat daarna ook wel te doen!
Zelf heb ik geprobeerd mijn studie in de eerste plaats af te maken terwijl ik na 1 jaar wist dat het het niet zou worden. Tevergeefs, wel met studieschuld.
Wilde indertijd een jaar tussendoor werken om een gedegen keuze te maken. Achteraf gezien: had ik dat maar gedaan.

Kortom: Als je het écht nog niet weet kán het een optie zijn. Sta wel verschikkelijk sterk in je schoenen om écht te gaan studeren.

Anders ga je het in de toekomst, net als ik, naast een voltijdbaan moeten doen.

En da's best pittig.
Voor mij geldt hetzelfde
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_72577869
Haal je propedeuse.
pi_72584302
quote:
Op woensdag 9 september 2009 10:50 schreef sanger het volgende:

[..]

Mwoah, ik heb ook alleen Havo en ben gaan werken daarna. Inmiddels heb ik een vrij goede functie, dus het zegt niets.
Maar wat Rickokun ook zegt, de arbeidsmarkt verandert hard. 10 jaar geleden was het behoorlijk anders dan nu. Je kansen met een havodiploma zijn gewoon klein.
Extremistisch gematigd.
  woensdag 9 september 2009 @ 15:39:12 #22
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_72584382
ach, voor de eerste beste lulbaan vragen ze tegenwoordig HBO... Wat dat betreft zijn alle verhoudingen al een tijd lang compleet zoek
Intelligent, but fucked up.
pi_72584947
Ik heb ook alleen Havo en ben ook redelijk terecht gekomen. Zelfs mijn werkgever heeft alleen Havo gedaan en die verdient toch best leuk hoor En sowieso eigenlijk de meeste mensen bij ons in dienst hebben weinig meer dan Havo (soms wat certificaten extra).

Als je ergens goed in bent is een diploma ook niet direct een vereiste maar het is wel heel handig. Je wordt immers sneller aangenomen met een diploma!

Als je geen aanvullende diploma hebt moet je óf heel goed zijn ergens in óf kunnen overtuigen dat je ergens heel erg goed in bent.

Mijn advies is doorleren.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_72590894
Met VWO kan je direct aan de slag in de accountancy (nivra-nyenrode). Is er niet iets vergelijkbaars, waarmee je via part-time HEAO je opwerkt richting AA?

Met enkel HAVO kom je er tegenwoodig trouwens echt niet meer, tenzij jij entrepreneur wordt of ICT-stuff gaat doen. Entrepreneur is wel erg leuk natuurlijk.
Oh really?
pi_72599907
heeft met je algemene ontwikkeling, inzet en voorkeur voor werkzaamheden te maken
iemand met n hbo en n kutmentaliteit bereikt minder dan jou
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')