abonnement Unibet Coolblue
pi_87215504
Het is nu "officieel", volgens NSIDC staat 2010 op de derde plaats in laagste extent scores, ruim onder 2009 en net boven 2008 qua km2 met 4.6 miljoen km2.

Er is vrijwel geen oud ijs meer in het bassin (>5 jaar oud) terwijl daar in de jaren 80 nog zo'n 2 miljoen km2 van was. En het is nog maar de vraag of jongere ijs niet uit het bassin geblazen wordt via de Fram Straight of de tocht over de relatief warme Beaufort en Chukci zee overleeft (door de draaiende beweging van het ijs in het bassin).

Kortom het Arctische zeeijs staat er slecht voor. Dit blijkt ook uit de PIOMAS, een model dat het volume van het Arctische ijs probeert te bepalen. Volume is een belangrijkere factor dan extent (maar extent is makkelijker te meten). Volgens PIOMAS was het gemiddelde ijsvolume over de maand September maar 4000 km3 en is de langjarige trend -3500 km3 per decade. Maar de laatste jaren lijkt deze trend versneld te zijn.

Stelling: Er bestaat een redelijke kans dat de Arctische oceaan rond de zomer 2015 ijsvrij is. Oftwel dat schepen zonder speciale ijsbreker eigenschappen over de Noordpool kunnen varen en dat er eigenlijk alleen maar ijsbergen ronddrijven in plaats van de bijna ondoordringbare meter dikke ijsvlakte die er ooit was. :7
pi_87229099
Noordpool binnen 20 tot 30 jaar ijsvrij

Binnen 20 tot 30 jaar is tijdens de zomer het ijs van de Noordpool volledig weggesmolten. "Alles wijst erop dat het ijs op zee de komende decennia verder vermindert", zo heeft het Sneeuw- en IJsdatacentrum (NSIDC) in Boulder maandag (plaatselijke tijd) meegedeeld.

Volgens observaties van deze zomer op de geografische noordpool is het dikste, meer dan vijf jaar oude ijs, bijna volledig verdwenen. In september bleef daarvan slechts 60.000 vierkante km over. In de jaren tachtig was dat op hetzelfde tijdstip nog twee miljoen vierkante km. Het afsmelten van ijs maakt het poolijs nog kwetsbaarder voor warm weer.

Hoewel er dit jaar meer twee- en driejarig ijs is, blijft de prognose dat de Noordpool binnen 20 tot 30 jaar ijsvrij is, aldus NSIDC-directeur Mark Serreze. (belga/gb)

bron
pi_87238604
Hmm, 20 tot 30 jaar? Dan moeten de laatste 3 jaar stuk voor stuk uitzonderingen op de regel geweest zijn. Maargoed wat weet ik daar nou van? :P
pi_87275882
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 10:49 schreef cynicus het volgende:
Hmm, 20 tot 30 jaar? Dan moeten de laatste 3 jaar stuk voor stuk uitzonderingen op de regel geweest zijn. Maargoed wat weet ik daar nou van? :P
De langjarige trend voor september is -0,81 miljoen vierkante kilometer per decennium. Op basis daarvan zou het nog ruim een halve eeuw duren voor de pool ijsvrij is. Er zit echter wel een versnelling in het smelten. Aan de andere kant moet een deel van de langjarige trend waarschijnlijk worden toegeschreven aan de AMO-cyclus (zie bijvoorbeeld Polyakov e.v.a). In de periode dat wij de pool nauwgezet volgen, is de AMO van ongeveer het koudste naar het warmste deel van de cyclus gegaan:

Het is dus goed mogelijk dat, nu de AMO op het warmste punt zit en in de komende decennia weer richting de koelere fase gaat, het afsmelten van de pool zal vertragen. Dat proces is mogelijk al ingezet, hieronder heb ik de 10-jarige trend over het satelliet-tijdperk weergegeven (de eerste waarde geeft de trend tussen 1979 en 1988 weer, de laatste tussen 2001 en 2010 etc.):

Op basis van de maandelijkse extent-data van het NSIDC.

Je ziet dat het snelste verlies optrad tussen 1999 en 2008, maar dat het tempo van het afsmelten sindsdien weer wat is teruggelopen. Kortom, een ijsvrije pool in 2015 lijkt vrij onwaarschijnlijk; zelfs met een terugkeer naar een tempo van -1,4 per decennium of richting -2,2, duurt het nog minstens twee tot drie decennia voor september ijsvrij is.
pi_87280357
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 10:23 schreef Ared het volgende:
De langjarige trend voor september is -0,81 miljoen vierkante kilometer per decennium. Op basis daarvan zou het nog ruim een halve eeuw duren voor de pool ijsvrij is. Er zit echter wel een versnelling in het smelten. Aan de andere kant moet een deel van de langjarige trend waarschijnlijk worden toegeschreven aan de AMO-cyclus (zie bijvoorbeeld Polyakov e.v.a). In de periode dat wij de pool nauwgezet volgen, is de AMO van ongeveer het koudste naar het warmste deel van de cyclus gegaan:
[ afbeelding ]
Het is dus goed mogelijk dat, nu de AMO op het warmste punt zit en in de komende decennia weer richting de koelere fase gaat, het afsmelten van de pool zal vertragen. Dat proces is mogelijk al ingezet, hieronder heb ik de 10-jarige trend over het satelliet-tijdperk weergegeven (de eerste waarde geeft de trend tussen 1979 en 1988 weer, de laatste tussen 2001 en 2010 etc.):
[ afbeelding ]
Op basis van de maandelijkse extent-data van het NSIDC.

Je ziet dat het snelste verlies optrad tussen 1999 en 2008, maar dat het tempo van het afsmelten sindsdien weer wat is teruggelopen. Kortom, een ijsvrije pool in 2015 lijkt vrij onwaarschijnlijk; zelfs met een terugkeer naar een tempo van -1,4 per decennium of richting -2,2, duurt het nog minstens twee tot drie decennia voor september ijsvrij is.
De losse koppeling tussen AMO en arctisch ijs is interessant maar je conclusies leunen te sterk op de extent cijfers in mijn opinie.

Het ijs is de laatste jaren zo dun geworden dat wind en stromingen het ijs gemakkelijk alle kanten op kan duwen waardoor het extent kunstmatig hoog gehouden is (immers, een km2 oceaan met 15% ijs wordt gezien als 100% ijs in de extent metingen). Het extent is daarom één van de slechtste indicatoren van de toestand van het ijs maar werd veel gebruikt omdat het makkelijk te meten is (bijv. via satelliet foto's, schepen). Extent (minimum) is gewoon ontzettend afhankelijk van tijdelijke weerscondities.

Het totale oppervlakte ijs (area) is al een betere indicator, de trend daarvan is constant sinds 2007:


Maar waar het pas ècht om gaat bij de gezondheid van het Arctische ijs is volume. Immers, het volume dient als koude buffer:

PIOMAS is maar een model en kan het daarom fout hebben, hoewel de korte reeks IceSat metingen de uitkomsten van het model wel bevestigden. IceSat2, die dit jaar de lucht is in gegaan, zal hopelijk snel nauwkeurige gegevens aanleveren.

Ook de verhouding tussen eerste jaars en multijaar ijs toont ook een verslechtering:

Veel multijaar ijs is belangrijk omdat hoe ouder het ijs hoe minder snel het smelt. Relatief zout eenjarig ijs smelt al bij ~-2C. Normaal gesproken smelt elk jaar bijna al het eerste jaar ijs waardoor de opwarming van het zeewater wordt voorkomen en waardoor veel van het multijaar ijs gespaard blijft. Maar dat werkt niet meer. Ijsbrekers en de beide zeilboten die de NE en NW passages hebben gerond hebben zeer hoge temperaturen gemeten van +4 tot +8 aan de randen van de Arctische zee. Al het ijs wat daar door wind in geduwd wordt smelt onherroepelijk.

Dus hoe ik het zie: het ijs wordt gemiddeld steeds jonger. Ook neemt het totale volume nog steeds af en wordt het onder invloed van wind verder uitgespreid met als gevolg dat het gemiddeld dunner is. Hierdoor is het gevoelig voor scheuren (waardoor het oppervlak dat aan zeewater blootgesteld is groter wordt) en kan het gemakkelijk uit het bassin getransporteerd worden via de Fram Straight. Het dunne ijs smelt vroeger in het jaar weg waardoor de energie van de zon door een steeds groter deel van de Arctische oceaan in een vroeger statium van het seizon opgevangen kan worden. Dit zou wel eens tot een kantelpunt kunnen leiden zoals die ook in de modellen wordt waargenomen.

Maar voor een goede ijking van een ijsvrije Arctische oceaan moet wel eerst de definities van "ijsvrij" vastgesteld worden. Tegen de Canadese Archipel en noord-Groenland zal nog heel lang ijs gedrukt worden en in beschutte fjorden ook. Ook zal de arctische oceaan nog bevolkt blijven met ijsbergen, dus wat is "ijsvrij"? 1 miljoen km2 extent (14 miljoen km2 is de winter max extent, 6.5 km2 is het langjarige september minimum extent)?

[ Bericht 0% gewijzigd door cynicus op 07-10-2010 14:20:59 ]
pi_87284023
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 10:23 schreef Ared het volgende:
[..]
Het is dus goed mogelijk dat, nu de AMO op het warmste punt zit en in de komende decennia weer richting de koelere fase gaat, het afsmelten van de pool zal vertragen. Dat proces is mogelijk al ingezet, [..]
Overigens, volgens diezelfde Wikipedia, waar dat plaatje van de AMO vandaan komt, zou het AMO maximum pas rond 2020 plaats vinden:
quote:
[..]the current warm regime is expected to persist at least until 2015 and possibly as late as 2035. Enfield et al. assume a peak around 2020.
De AMO zou dus nog niet aan zijn piek zijn terwijl de afname van het ijsverlies al wel zou zijn begonnen? AMO is daarbij ook een semi cyclische verschijnsel terwijl het Arctische ijs meer een omgekeerde hockeystick is. Ik denk dan ook dat de de invloed die AMO op het zeeijs uitoeffend niet groot is:


Er is trouwens een hele bult literatuur over de mogelijke oorzaken van het Arctische ijs afname geschreven. Deze link noemt er een heleboel en geeft er een samenvatting van.
pi_87290559
Maar één opmerking, cynicus: als sinds jaar en dag wordt extent gebruikt als graadmeter voor het minimum extent, vooral in de media waar het NSIDC één van de meest geciteerde bronnen is. Er zijn goede argumenten om ook naar andere data te kijken, zoals volume, leeftijd, integriteit etc), maar als het NSIDC zegt dat het nog wel twintig of dertig jaar kan duren voor de pool in september ijsvrij is, is het duidelijk dat ze het over minimum extent volgens hun definitie hebben. Iedereen staat vrij om een nieuwe definitie van ijsvrij of een nieuwe maatstaf te bedenken, en natuurlijk zal dat invloed hebben op de termijn waarop volgens die definitie/maatstaf de pool ijsvrij is. Maar doen alsof er bij het NSIDC domme dingen gezegd worden op basis van een appels en peren vergelijking is niet chique.
pi_87293790
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 16:56 schreef Ared het volgende:
Maar één opmerking, cynicus: als sinds jaar en dag wordt extent gebruikt als graadmeter voor het minimum extent, vooral in de media waar het NSIDC één van de meest geciteerde bronnen is. Er zijn goede argumenten om ook naar andere data te kijken, zoals volume, leeftijd, integriteit etc), maar als het NSIDC zegt dat het nog wel twintig of dertig jaar kan duren voor de pool in september ijsvrij is, is het duidelijk dat ze het over minimum extent volgens hun definitie hebben. Iedereen staat vrij om een nieuwe definitie van ijsvrij of een nieuwe maatstaf te bedenken, en natuurlijk zal dat invloed hebben op de termijn waarop volgens die definitie/maatstaf de pool ijsvrij is. Maar doen alsof er bij het NSIDC domme dingen gezegd worden op basis van een appels en peren vergelijking is niet chique.
Woah, Ared, hold your horses.

Ik heb duidelijk geschreven dat de definitie van "ijsvrij" mij niet duidelijk is, waarna ik zelf een definitie voorstelde voor 1 miljoen km2 zodat er een ijkpunt was om over te discussieren.

Je had ook kunnen zeggen: "kijk hier is de definitie van het NSIDC voor ijsvrij" of "ik ben het niet met jouw definitie eens" maar moet je nu zo reageren?

Ook heb ik helemaal niet willen insinueren dat het NSIDC domme dingen zeg, integendeel: ik heb eerder geschreven dat ik hun oordeel hoger acht dan dat van mij. Ik ben mij namelijk zeer bewust van het feit dat de professionals bij het NSIDC de Arctic beter kennen en snappen dan ik, maar dat betekend toch niet dat ik zelf geen interpretaties mag doen of theorien en speculaties mag uiten?

Nu, terug naar de inhoud, wat vind je van mijn kijk op jouw suggestie van de AMO invloed op het zee ijs?
pi_87310109
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 18:27 schreef cynicus het volgende:
Ook heb ik helemaal niet willen insinueren dat het NSIDC domme dingen zeg, integendeel: ik heb eerder geschreven dat ik hun oordeel hoger acht dan dat van mij. Ik ben mij namelijk zeer bewust van het feit dat de professionals bij het NSIDC de Arctic beter kennen en snappen dan ik, maar dat betekend toch niet dat ik zelf geen interpretaties mag doen of theorien en speculaties mag uiten?
Zo zie je maar hoe moeilijk ironie is met tekst alleen... de opmerking dat het NSIDC alleen gelijk kan hebben als de laatste drie jaar uitzonderingen zijn in combinatie met de uitgestoken tong smiley, interpreteerde ik als "gekke mensen van het NSIDC". My bad. :@
quote:
Nu, terug naar de inhoud, wat vind je van mijn kijk op jouw suggestie van de AMO invloed op het zee ijs?
Zoals je aan de grafiek kunt zien, is de smooth van de AMO in de voorgaande paar cycli niet of nauwelijks boven de +0,4 uitgekomen. In deze cyclus is de +0,4 al even aangetikt. Deze data wordt al gecorrigeerd voor de algehele opwarming van de wereld/oceanen, dus als het goed is zit er geen opwarmende trend van piek tot piek of dal tot dal. Hoewel ik het er mee eens ben dat het nog wel een tijdje kan duren voor de AMO weer significant omlaag gaat (geschiedenis leert dat 30+ jaar rond of boven de +0,2 niet uitzonderlijk is), verwacht ik ook niet dat de opwarming door zal gaan tot +0,6 of iets dergelijks.

Dat wil zeggen dat het deel van de afsmelt dat wellicht toegeschreven moet worden aan de opwarmende AMO, zal wegvallen. Op nog een andere manier gezegd: tussen 1970 en 2000 is de AMO van -0,4 naar +0,4 gegaan. Tussen 2010 en 2020 (als we aannemen dat dat inderdaad de piek zal zijn) zal de temperatuur niet nog eens toenemen van +0,3 nu naar +1,0 of zoiets absurds.

De omgekeerde hockey stick die moet aantonen dat de historische relatie tussen AMO en extent niet zo groot is, doet me niet zoveel. In de periode waarover we betrouwbare data hebben is de correlatie heel goed (0,57; ik weet het correlatie != causatie). Dat de noordpool nauwelijks variatie kende in de periode waarin we geen betrouwbare data hebben, doet me te veel aan andere proxy reconstructies denken, waarbij de statistische methode in combinatie met gebrek aan data en zekerheid resulteert in onnatuurlijk weinig variatie, strijdig met anecdotisch bewijs. Maar ik heb me niet verdiept in de methoden die gebruikt zijn om die lijntjes te trekken, dus dat is meer een educated guess.

Nog één mierenneuk-dingetje, je zegt dat de trend van area in tegenstelling tot extent wel constant is, maar dat is natuurlijk een vergissing. Die groene lijn is geen trend maar een lopend gemiddelde. Dat gemiddelde is inderdaad constant, maar dat wil natuurlijk zeggen dat de trend afneemt. Des te langer een gemiddelde constant is, des te dichter zal de trend bij 0 komen (en des te langer zal het duren voor de pool ijsvrij is!)

Hier de grafiek van 10-jarige trends met NSIDC extent en area gegevens:

De absurde stap eind '97 moet je maar even negeren, dat is waarschijnlijk een gevolg van de inhomogeniteit in de NSIDC data in 1987 (zie note bij NSIDC data), maar het stuk met de SSM/I sensor is gelukkig correct en vertelt nagenoeg hetzelfde verhaal als extent.
  Moderator donderdag 21 oktober 2010 @ 11:33:50 #110
8781 crew  Frutsel
pi_87786676
quote:
Gletsjers Kazachstan smelten - vraag naar water stijgt

Boeren aan de voet van de bergketen Tian Shan in Kazachstan zijn al 3.000 jaar afhankelijk van het smeltwater van gletsjers in Centraal-Azië. Net nu het land in volle ontwikkeling is en de vraag naar water stijgt, komt de belangrijkste bron zwaar onder druk te staan.
gebruiksvoorwaarden

De nederzetting Almaty werd in de tiende eeuw opgericht op de noordelijke tak van een oud netwerk handelsroutes, ook bekend als de zijderoute. De naam Almaty betekent in het Kazachs 'appel' en verwijst naar het feit dat dit de thuisbasis is van onze moderne appel. Met 1,3 miljoen inwoners is Almaty vandaag de grootste stad van Kazachstan geworden.

Gletsjers
De regio rond de stad is ook economisch nog steeds heel belangrijk. Ongeveer twintig procent van de industrie van Kazachstan zetelt hier en ongeveer dertig procent van de landbouw is uit Almaty afkomstig. Water is er al duizenden jaren in overvloed aanwezig dankzij de gletsjers in de Tian Shan-bergketen. Die bergen worden gedeeld door Kazachstan, Kyrgyzstan en China. Miljoenen mensen halen hun drinkwater uit hun gletsjers.

Onrust
In slechts vijftig jaar hebben de gletsjers al 36 procent van hun oppervlakte verloren. Sindsdien is de gemiddelde temperatuur in de regio ook sterk gestegen. De hele regio is echter afhankelijk van de gletsjers en minder smeltwater zou voor een drama kunnen zorgen. Het is niet alleen lastig voor de landbouw in Kazachstan, de strijd om het resterende water zou voor politieke onrust kunnen zorgen in Kazachastan en buurlanden.
pi_89876731
Mooi voorbeeld van Arctic Amplification. Een enkel station (Fox Basin) gaf voor de gehele maand November zelfs een anomaly van gemiddeld +14 graden. Bizar.



Geen wonder dat het ijs extent aan de onderkant van de spreiding zit:




De laatste analyze van NSIDC is ook alweer van 6 December.

Voor diegenen met interesse voor de verwachting wanneer de eerste 'ijsvrije' Arctische zee gaat plaats vinden:

- Maslowski (2016 +/- 3 jaar)
- Zhang et al. (2040-2050)

Zhang definieert ijsvrij als: extent < 1 MKm2

Het model dat Zhang gebruikt geeft al een ijsvrije Arctische oceaan op termijn als het Arctische gebied structureel 2 graden is opgewarmd. Die grens zijn we al lang gepasseerd. Een ijsvrije Arctische oceaan 's zomers is dus geen vraag meer van "of" maar van "wanneer".
pi_90536291
Toch interessant wat de grafiek van de extend nu doet. Duikt even echt onder de lijn van alle voorgaande jaren.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_90799461
De hoge temperaturen rond de Baffinbay dit jaar hebben wel gevolgen gehad voor de hoeveelheid smeltwater van de Groenlandse ijskap.

quote:
Ice sheet melt water doubles in a year

Posted on02 January 2011. Tags: Aberystwyth University, Dr Alun Hubbard, global warming, Greenland Ice Sheet

A glaciologist has warned that, after a year of record-breaking temperatures, the Greenland ice sheet is “retreating and thinning extensively” and global warming is “worse than ever”.
Dr Alun Hubbard and his team of 15 students from Aberystwyth University camped on the ice sheet for five months from May and found that rising temperatures had caused extensive melting in this “very sensitive polar region of the planet”. The melt water, which runs into the Atlantic and Arctic oceans, was found to be double the quantity of that seen in 2009.

Dr Hubbard, however, disputes claims that the ice sheet could collapse completely in 50 years but agrees that its future is grim. After the summer-long expedition, he concluded that it would take at least 100 to 1,000 years before the ice sheet “potentially passes any point of no return leading to any widespread collapse”.
The team also found that enhanced melting was “directly contributing to global sea-level rise” and that global warming, at least locally in Greenland, was “worse than ever”. ”This year was another record-breaking year marked by very warm temperatures across Greenland and the Arctic,” said Dr Hubbard in a report by the BBC.
“This warming enhanced and extended melting into new northern and upper parts of the ice sheet generating huge quantities – at least double that compared with the previous year – of melt water, which runs off the ice sheet into the ocean,” he added.
bron: Icenews
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_90804849
Het ijs loop aardig achter. Vooral het gedeelte bij Canada (Hudson Baai en ten westen van Groenland) loopt achter..
De oostzee heeft weer meer ijs als normaal.

  Moderator donderdag 6 januari 2011 @ 14:41:51 #115
8781 crew  Frutsel
pi_90931969
January 5, 2011
quote:
Repeat of a negative Arctic Oscillation leads to warm Arctic, low sea ice extent

Arctic sea ice extent for December 2010 was the lowest in the satellite record for that month. These low ice conditions are linked to a strong negative phase of the Arctic Oscillation, similar to the situation that dominated the winter of 2009-2010.

Arctic sea ice extent for December 2010 was 12.00 million square kilometers (4.63 million square miles). The magenta line shows the 1979 to 2000 median extent for that month. The black cross indicates the geographic North Pole. Sea Ice Index data. About the data.
—Credit: National Snow and Ice Data Center

Overview of conditions

Arctic sea ice extent averaged over December 2010 was 12.00 million square kilometers (4.63 million square miles). This is the lowest December ice extent recorded in satellite observations from 1979 to 2010, 270,000 square kilometers (104,000 square miles) below the previous record low of 12.27 million square kilometers (4.74 million square miles) set in 2006 and 1.35 million square kilometers (521,000 square miles) below the 1979 to 2000 average.

As in November, ice extent in December 2010 was unusually low in both the Atlantic and Pacific sides of the Arctic, but particularly in Hudson Bay, Hudson Strait (between southern Baffin Island and Labrador), and in Davis Strait (between Baffin Island and Greenland). Normally, these areas are completely frozen over by late November. In the middle of December, ice extent stopped increasing for about a week, an unusual but not unique event.
En de rest staat hier
pi_90933524


The graph above shows daily Arctic sea ice extent as of January 2, 2011, along with daily ice extents for previous low-ice-extent years in the month of November. Light blue indicates 2010-2011, pink shows 2006-2007 (the record low for the month was in 2006), green shows 2007-2008, and dark gray shows the 1979 to 2000 average. The gray area around the average line shows the two standard deviation range of the data. Sea Ice Index data.
  Moderator maandag 10 januari 2011 @ 12:04:50 #117
8781 crew  Frutsel
pi_91108773
quote:
Kleine gletsjers zijn 'weg' voor 2100 - stijging zeespiegel 12 cm
Amerikaanse en Canadese wetenschappers hebben zojuist één van de grootste studies naar gletsjers en kleine ijskappen afgerond. Uit het onderzoek blijkt dat naar verwachting alle kleine gletsjers (met een oppervlakte van minder dan vijf vierkante kilometer) in 2100 geheel verdwenen zijn. De resultaten zijn grotendeels in lijn met de voorspellingen van het IPCC.

Het IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) meldde eerder al dat in 2100 diverse gletsjers geheel verdwenen zullen zijn. Het panel verwachtte dat de gedeeltelijk en geheel verdwenen gletsjers tegen die tijd net zoveel aan de zeespiegelstijging zullen bijdragen als het smeltwater van de grotere ijskappen op Antarctica en Groenland.

Smeltwater
Dit nieuwe onderzoek onderschrijft dat het de komende eeuw inderdaad hard kan gaan en dat de kleinste gletsjers vrijwel zeker zullen verdwijnen. Tegen 2100 is het smeltwater van deze kleine gletsjers alleen al goed voor een zeespiegelstijging van zo’n twaalf centimeter.

Himalaya
Maar het IPCC wordt ook op de vingers getikt. Eerder meldde het panel namelijk dat de grote gletsjers op de Himalaya tegen 2035 al zouden verdwijnen. Dat leverde een stortvloed aan kritiek op en uit deze nieuwe studie blijkt dat het panel het inderdaad bij het verkeerde eind heeft. De grote gletsjers houden het nog wel langer uit.

Dichtbij
De onderzoekers baseren hun conclusies op de gegevens van 120.229 gletsjers en 2638 ijskappen. Ze keken hoe hard de gletsjers de afgelopen jaren smolten en trokken die lijn door. Dat betekent dat ze ongeveer 40 procent van alle gletsjers bestudeerd hebben. Dat is nog relatief weinig, maar toch is dit de meest omvangrijke studie ooit. Dat de resultaten in grote mate overeen komen met die van het IPCC doet vermoeden dat de wetenschappers steeds dichter bij de waarheid komen.

Belangrijkste conclusie is dat kleine gletsjers grote gevolgen kunnen hebben. Alle kleine gletsjers bij elkaar zijn ongeveer net zo groot als één procent van de ijskappen op Antarctica en Groenland, maar toch dragen ze in grote mate bij aan de verwachte zeespiegelstijging. Een goede reden om juist deze gletsjers in de gaten te houden.
pi_91256989
Ik kwam ergens dit grafiekje van GISS tegen. Het spelt de letters Arctic Amplification één voor één in een groot en vet lettertype:



Dit is de anomaly van 2010 ten opzichte van de referentie periode 1951-1980.

Het komende Arctische smeltseizoen wordt weer erg interessant...
  vrijdag 14 januari 2011 @ 19:09:32 #119
330648 zenkelly
Curious nature
pi_91329709
Hey Frutsel, wat is dat gat op de foto van de noordpool van 13-01-2011 }:| eigenlijk ?(page 1) :W
Crazy as Always...met vleugels natuurlijk..;-0
pi_91332387
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:09 schreef zenkelly het volgende:
Hey Frutsel, wat is dat gat op de foto van de noordpool van 13-01-2011 }:| eigenlijk ?(page 1) :W
Ik praat voor mijn beurt ;) Dat "gat" is het gebied waar de sateliet niet heeft kunnen meten omdat hij er niet overheen is gevlogen. Het is dus een gat in de meetgegevens.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  vrijdag 14 januari 2011 @ 21:49:02 #121
330648 zenkelly
Curious nature
pi_91340141
Thnx Barthol!! (ook al is het voor je 'beurt'...hihi) ;)
Crazy as Always...met vleugels natuurlijk..;-0
  Moderator vrijdag 14 januari 2011 @ 23:02:27 #122
8781 crew  Frutsel
pi_91345232
Zon komt twee dagen te vroeg op in Groenland
quote:
De zon is in Groenland twee dagen te vroeg opgekomen. De zonsopgang tekent het einde van een anderhalve maand zonder zonlicht tijdens de winter. Wetenschappers vrezen dat dit een signaal is dat het ijs sneller smelt dan verwacht.

In de stad Ilulissat eindigt de donkere winterperiode als de zon even boven de horizon verschijnt. Voor het eerst is de zon er twee dagen te vroeg opgekomen. Wetenschappers staan voor een raadsel, al vermoeden ze dat de ijskappen in de omgeving lager zijn en de zon zo sneller toegang vindt tot de stad.

Als het ijs zakt, dan zakt ook de horizon. Daardoor ontstaat de illusie dat de zon vroeger opkomt. Dat is uiteraard niet het geval. Volgens een rapport zou de temperatuur in Groenland vorig jaar drie graden boven het gemiddelde gestegen
  Moderator maandag 17 januari 2011 @ 16:41:04 #123
8781 crew  Frutsel
pi_91469291
quote:
Smeltende gletsjers geven hun geheimen prijs
Smeltende gletsjers over het hele Andes-gebergte gaven langzaam maar zeker hun geheimen prijs. Volgens The New York Times zijn er de laatste jaren zo onder andere twee gecrashte vliegtuigen, verongelukte bergbeklimmers en zelfs drie Inca-kinderen tevoorschijn gekomen.

Eulalio Gonzalez, een 49-jarige Boliviaanse bergbeklimmer, vond in november bijvoorbeeld nog het lichaam van Rafael Benjamin Pabon, een 27-jarige piloot die in 1990 met zijn Douglas DC-6 crashte in de Andes. Hij vond het lichaam op de Huayna Potosi, een berg van 6.088 meter hoogte op 25 kilometer van La Paz. "Toen ik hem vond, zat hij nog vastgegespt in zijn zetel", aldus Gonzalez. "Hij zat voorovergebogen, alsof hij aan het slapen was."

De combinatie van extreme koude en droge lucht zorgt ervoor dat lichamen even goed bewaard worden als gemummificeerde lichamen in het oude Egypte. Daardoor bezorgen ze onderzoekers ook een schat aan informatie.

"Het is een wereldwijd fenomeen", zegt een glacioloog in The New York Times. "Zulke ontdekkingen zijn overal ter wereld te vinden, nu het warmere klimaat steeds meer gletsjers doet smelten."
pi_91477484
BP kan in poolgebied boren met Russische miljardendeal

Uitgespuwd door de Amerikanen zoekt BP nieuwe vriendjes in Rusland

BP, de bekendste oliereus na de ramp in de Golf van Mexico, zal binnenkort in het poolgebied beginnen boren. Het is één van de laatste onaangetaste stukjes wildernis op onze planeet. Vrijdagavond sloot BP een miljardendeal met de Russische oliegigant Rosneft.

BP staat bij de meeste milieuorganisaties op de eerste plaats op hun lijst met vijanden. Greenpeace en WWF beloofden de Amerikaanse topman van BP, Bob Dudley, al te confronteren met de Russische deal. Ook Friends of the Earth heeft z'n pijlen op de Britse oliereus gericht. Dankzij een akkoord met Rosneft, een Russisch oliebedrijf in handen van de overheid, plant BP nieuwe boringen in de Karazee, ten noorden van Rusland.

Op die manier dreigen olieplatformen op te duiken in een regio met een grote biodiversiteit en verraderlijke weersomstandigheden. Er leven enkele ernstig bedreigde diersoorten, zoals ijsberen, walrussen en beloega's. Ook het visbestand is belangrijk in de Karazee, met sleutelsoorten zoals kabeljauw en heilbot.

Olielek van negen maanden

Sinds de olieramp in de Golf van Mexico heeft BP geen goede reputatie en tegenstanders vrezen dat het poolgebied nog kwetsbaarder is voor milieurampen. "Enkele jaren geleden beloofde BP de groenste van alle oliebedrijven te worden door andere bronnen dan olie te zoeken", zegt Mike Childs van Friends of the Earth in The Independent. "Intussen zijn ze de grootste vijand van het milieu geworden, zeker na de olieramp in de Golf van Mexico."

"Het poolgebied is heel kwetsbaar en we moeten manieren zoeken om het te beschermen en niet om het te vernietigen", gaat Childs verder. Dax Lovegrove, van de Britse tak van WWF, vreest dan weer dat de noodplannen van BP nog zwakker zullen zijn dan in de Golf. "Er is minder infrastructuur om olielekken af te bakenen en schepen om de olie van het wateroppervlak te halen."

BP en Rosneft hebben bovendien al een kwalijk verleden. Zo gelooft WWF dat de bedrijven bij boringen in het noorden van de Stille Oceaan voor veel geluidsoverlast gezorgd hebben. Dat was een ernstige bedreiging voor de laatste grijze walvissen die er leven.

Greenpeace vreest ook dat een lek in het poolgebied nog veel langer vrij spel kan krijgen dan in de Golf van Mexico. Zo kan BP er maar drie tot vier maanden per jaar boren. Als er een lek ontstaat op het einde van die periode zou de olie negen maanden lang in zee kunnen stromen.

Nieuwe vriendjes

Voor BP is de deal natuurlijk goed nieuws, aangezien het bedrijf in de Verenigde Staten niet veel vrienden meer heeft. Daarom lijkt het interessanter om nieuwe partners in het oosten te zoeken. Bob Dudley probeert het imago van zijn bedrijf op te smukken: "BP deelt de lessen die we geleerd hebben over de hele wereld. Je zal zien dat BP deze lessen ter harte neemt."

In de VS heeft BP het door de deal met de Russen definitief verkorven. "Ondanks de grootste olieramp in de Amerikaanse geschiedenis en de mogelijk miljarden dollars boete zijn de Russen blijkbaar koppig", zegt het Amerikaanse Congreslid Ed Markey. "BP stond ooit voor British Petroleum. Met deze deal wordt het Bolshoi Petroleum." (gb)

HLN
pi_91521735
quote:
in een regio met een grote biodiversiteit
Ik weet niet of ik een gebied met een biodiversiteit vergelijkbaar met die van de Sahara nou echt heel erg biodivers zou durven noemen.

bron

Dat gezegd hebbende, het zou absoluut verboden moeten worden om te gaan boren in relatief ongerepte gebieden waar ook nog eens nauwelijks mogelijkheden zijn om rampen te bestrijden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')