Hierop reageerde ik.quote:Op donderdag 17 september 2009 17:52 schreef starla het volgende:
Exacerbatie COPD ok, maar ene 16 jarige met COPD?![]()
Ja ok, maar in casu is dat natuurlijk onwaarschijnlijk. In het algemeen natuurlijk een door longartsen geliefde tentamenvraagquote:
hehe, weetje, toen ik het opschreef had ik dat in m'n achterhoofdquote:Op donderdag 17 september 2009 20:49 schreef gohan16 het volgende:
α1-Antitrypsine deficiëntie: zoek maar op.
Foute boel. En vergeet hier niet het "oh ik gebruik Prednison maar heb stiekem toch nog wel een beetje een lichte verhoging gebeuren". Want wat gebeurt er als hij geen Prednison zou gebruiken? Juist!!! Koorts/verhoging onder Prednisongebruik is niet goed.quote:Op donderdag 17 september 2009 16:39 schreef EricT het volgende:
Is het normaal om bij aanhoudende griepachtige verschijnselen (droge hoest, lichte verhoging) gedurende 2 weken telefonisch prednison (20mg 1xdaags duur7dagen) voor te schrijven aan een jongen van 16?
Komt mij namelijk wat vreemd over, al helemaal omdat de arts hem niet onderzocht heeft.
quote:Documentaire
In 1992 bezoekt de Britse hersenchirurg Henry Marsh voor het eerst de afdeling hersenchirurgie van een ziekenhuis in de Oekraïne. Hij treft er zorgwekkende taferelen aan: overvolle wachtkamer, slechte hygiëne, gebrekkige apparatuur en één hersenchirurg, Igor Petrovitch, die de boel draaiende probeert te houden. Marsh besluit Petrovich te helpen. Sindsdien gaat hij vanuit zijn woon- en werkplaats Londen zodra hij maar tijd heeft naar de kliniek in Kiev, met kratten vol afgedankte Britse medische apparatuur. Hij houdt er regelmatig spreekuur met Petrovitch, met wie hij inmiddels zeer goed bevriend is geraakt, en helpt hem bij moeilijke operaties. Dankzij Marsh is de zorg voor de patiënten op een hoger plan gebracht en binnenkort kan hij ook zijn protégé weer aan zijn eigen lot overlaten. Filmmaker Geoffrey Smith volgt Marsh bij zijn laatste reis naar Kiev. De twee hersenchirurgen vertellen in de documentaire hoe zwaar hun vak is, omdat ze vaak onmenselijke en dus goddelijke keuzes moeten maken. 'Het moeilijkste is de vraag óf je moet opereren en wanneer', legt Marsh uit. 'Het is alsof je Russisch roulette speelt met twee revolvers: één revolver voor wél behandelen en één voor niet behandelen.' Hoewel Marsh en Petrovitch doen wat ze kunnen, gaat het niet altijd goed. Zo raakte de kleine Tanya na de operatie verlamd en is ze niet lang daarna overleden. Marsh bezoekt nu, jaren na haar overlijden, haar moeder Katya op het platteland, om te zien hoe het met haar gaat. Het is tekenend voor de warme medemenselijkheid waarmee Marsh zijn patiënten bejegent. De documentaire volgt één van de patiënten, een jonge man met een gevaarlijke tumor in zijn hoofd, die door Petrovitch en Marsh zal worden geopereerd. Dit zal onder plaatselijke verdoving gebeuren, zodat de chirurgen bepaalde lichamelijke functies gedurende de operatie kunnen checken. Tussen opname en operatie zoekt de patiënt moeizaam zijn weg in het bureaucratische doolhof en de chaotische ziekenhuisorganisatie. Rode draad in de documentaire is de gang die als wachtkamer dient, waar een oneindige rij mensen zich verdringt rond de behandelkamer van Petrovitch. Op zijn laatste missie naar Kiev bezoeken Marsh en Petrovitch de bouwkavel waarop Petrovitch een eigen kliniek wil laten bouwen, met een grote binnenplaats met veel gras en bloemen, waar de patiënten op uitkijken. Marsh is blij met het herwonnen vertrouwen van zijn collega en vriend: 'Toen ik hier voor het eerst kwam zei Igor tegen mij: Ga weg. Je kunt ons niet helpen. Je kunt het systeem niet veranderen. Maar ik dacht: ik kan wél iets doen.'.
Ja, ik dacht ik noem de meest voorkomende maar opquote:Op donderdag 17 september 2009 20:54 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Hierop reageerde ik.
Daarnaast moet je sowieso geen medicatie voorschrijven zonder de patient te zien. En helemaal geen prednison.
Hoe vind je het? Al veel baby'tjes ter wereld geholpen?quote:Op donderdag 17 september 2009 21:16 schreef intoxicated het volgende:
Goedemorgen![]()
![]()
Laatste nachtdienst
[ afbeelding ]
En we maken een CAT-scan![]()
Zelfde idee als SNP -> snip?quote:Op donderdag 17 september 2009 14:58 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Vind het wel meevallen eigenlijk. In ieder geval sneller dan M-R-S-A.
Omdat het ECG via Duitstalige literatuur door Einthoven et al. verspreid is. Elektrokardiogramm.quote:Op vrijdag 18 september 2009 18:57 schreef gohan16 het volgende:
waarom in godsnaam i-kay-djiee (EKG) voor ECG?
Haha.quote:Op maandag 21 september 2009 06:45 schreef intoxicated het volgende:
Wat een stilte hier! Ligt iedereen met H1N1 op bed ofzo? Dotkoen, zeg er wat van!
Tevens
Ik geloof dat je in klasse C komt. Verder is er idd niet zo veel over te vinden, hier is wat ze er bij het vumc over zeggen. Ik neem aan dat dat het ook bij andere medische faculteiten zo gaat.quote:Op zaterdag 19 september 2009 00:01 schreef JDizzle het volgende:
Vraagje over de toelatingsmogelijkheden. Ik heb overal gezocht maar het is nog een beetje vaag. Los van de standaard manier van binnenkomen las ik dat het mogelijk is met deelcertificaat N&G profielvakken. Hierbij moet je echter een HBO propedeuse hebben, alleen kan ik nergens concrete info vinden of het hier gaat om elke HBO opleiding en in welke lotingsklasse je dan komt. Het gaat in mijn geval om tandheelkunde maar de eisen zijn hetzelfde neem ik aan. Waren daarnaast de lotingsklassen niet afgeschaft en komt alles in één pot? Ik zie toch op websites staan dat ze er nog zijn.
Leuk!quote:Op maandag 21 september 2009 07:42 schreef dotKoen het volgende:
Nu, zometeen werkgroep neurodegeneratieve ziekten.
Zekerquote:
typische parkinson begint niet zeer acuutquote:Op maandag 21 september 2009 10:48 schreef dotKoen het volgende:
Ook een filmpje van een patiënt met typisch idiopathische parkinson, echter met een zeer acuut begin. Bleek een klein infarct van precies het putamen te zijn.
Nee, ok, maar ik bedoel de symptomen waren echt typisch voor idiopathische parkinson, het beloop uiteraard niet.quote:Op maandag 21 september 2009 11:30 schreef starla het volgende:
[..]
typische parkinson begint niet zeer acuut
Je hebt gelijk. Ik had gewoon 'parkinsonsime' moeten zeggen. Of 'hypokinetisch-rigide syndroom'.quote:Op maandag 21 september 2009 12:06 schreef starla het volgende:
Verschillen de symptomen van idiopatische parkinson dan zo met parkinsonisme op basis van het gebruik van klassieke antipsychotica?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |