abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 september 2009 @ 11:27:47 #1
251095 Purdey
Better off alone..
pi_72481107
Na het eten van de chocolade truffeltaart van Dudok,ben ik van plan deze zelf ook eens te gaan maken.Een eigen versie,want het recept van Dudok is niet te krijgen natuurlijk.Ik ben eens wat gaan google-len en nu heb ik een aantal recepten gevonden,nu twijfel ik alleen over iets.

In het ene recept staat de combinatie van geklopte slagroom met gesmolten chocolade en in een ander recept word roomkaas gebruikt,zoals philadelphia.Maar wat stijft beter op tot een stevige taart? Als je slagroom klopt en het een nachtje over laat staan is het de volgende dag vaak een stuk vloeibaarder,en waterig.Als bodem wilde ik overigens bastogne koeken fijnmalen met gesmolten boter.Dus wat is beter,zoals bij een cheesecake roomkaas gebruiken?
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_72481470
Een mengsel van room en chocolade wordt niet waterig, de chocolade maakt het stevig. Ik denk dat een versie met roomkaas eigenlijk gewoon chocolade-cheesecake is en geen truffel. Ligt er dus aan hoe authentiek je wilt zijn.
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
  zondag 6 september 2009 @ 11:50:35 #3
251095 Purdey
Better off alone..
pi_72481690
Ja,ik formuleer het misschien een beetje verkeerd.Het wordt dan inderdaad meer een chocolade cheescake.Maar de stevigheid was een beetje een puntje,ik wil wel een mooie stevige taart en niet dat ie na een dag inzakt.Wat is dan nog het verschil tussen cheescake en truffeltaart? De basis blijft toch hetzelfde? Room/Slagroom met chocolade?

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=223290
Deze is van de Allerhande,wordt ook gemerkt als zijnde truffeltaart.
  zondag 6 september 2009 @ 12:19:59 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_72482412
Ik ken de chocoladetaart van Dudok niet (maar hun appeltaart vind ik overgewaardeerd), echter, als je slagroom stijfslaat (en dan bedoel ik echte slagroom, 35% of meer vet, slaan, niet met een kidde ofzo) en dat vermengt met een royale hoeveelheid au bain marie gesmolten pure chocolade, dan blijft dat wel even stevig.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_72483930
ik zou persoonlijk toch voor de roomkaas gaan, ik denk dat dat wel iets steviger blijft dan de slagroom een aangezien je een soort cheescake wilt gaan maken lijkt mij dat de beste optie. ik denk idd ook dat slagroom een beetje slap gaat worden.
pi_72484898
quote:
Op zondag 6 september 2009 12:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ken de chocoladetaart van Dudok niet (maar hun appeltaart vind ik overgewaardeerd), echter, als je slagroom stijfslaat (en dan bedoel ik echte slagroom, 35% of meer vet, slaan, niet met een kidde ofzo) en dat vermengt met een royale hoeveelheid au bain marie gesmolten pure chocolade, dan blijft dat wel even stevig.
Ik gebruik deze chocolademousse in taarten, daar zit nog extra melk bij maar zelfs dan blijft het goed stevig.
  zondag 6 september 2009 @ 14:50:36 #7
251095 Purdey
Better off alone..
pi_72486579
quote:
Op zondag 6 september 2009 12:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Super,ik denk dat het nu wel moet gaan lukken!
Van de week nog een cheescake met kersen gegeten van een collega,en die had monchou en slagroom gemengd met elkaar.Dat was ook best stevig.Bedankt!

De truffeltaart is overigens ook de enige taart die ik ooit gegeten heb van hun,ik vond de smaak van de intense cacao gewoon heel goed,maar ook niet overdreven bijzonder omdat je dat zelf een goede kwaliteit chocolade natuurlijk ook voor elkaar krijgt..
pi_72492047
quote:
Op zondag 6 september 2009 11:50 schreef Purdey het volgende:
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=223290
Deze is van de Allerhande,wordt ook gemerkt als zijnde truffeltaart.
Die heb ik toevallig wel eens gemaakt. Het duurde wel vrij lang voordat hij stevig was (zeker een dag in de koelkast) en ik vond het resultaat uiteindelijk niet echt om over naar huis te schrijven, door al die pure chocola vond ik het een beetje té. Maar smaken verschillen, en ik ben ook niet zo'n held wat taarten maken betreft dus daar heeft het misschien ook aan gelegen
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_72493565
De dudok chocolade truffeltaart is een knock off van de chocolade truffeltaart van de Koekela...

De koekela rocks!!
And It Hurts With Every HeartBeat
pi_72510251
Het klinkt lekker, in ieder geval!
 FR
pi_72512120
Ik heb deze gemaakt http://zombelina.com/a-bit-of-chocolate/ in een poging die van koekela te recreëren. Niet gelukt maar daar was die niet minder lekker om.
Slagroom is hierbij niet geklopt. De koekela chocolate truffel is wat luchtiger en meer mousse achtig. Deze is vrij stevig.
  maandag 7 september 2009 @ 10:30:25 #12
251095 Purdey
Better off alone..
pi_72512738
Wauw,Noa! Ziet er ook erg lekker uit,en makkelijk om te maken ook
Bedankt! Ik denk dat ik van de week even snel de metro in duik richting Koekela om even een puntje truffel te halen

Edit: Dit recept lijkt een beetje op de chocolade potjes van Nigella Lawson.Daar verwarm je ook room,doe je ook chocolade bij.Maar daar doe je op het eind nog twee eieren bij en zet je de mixer erin.Misschien wordt ie dan wat luchtiger?

[ Bericht 24% gewijzigd door Purdey op 07-09-2009 10:49:29 ]
pi_72514120
Zou kunnen, geen idee. Kan geen kwaad natuurlijk om het te proberen. Lekker is het toch wel .
Bij koekela als ik me goed herriner lijkt de bodem shortcrust, dan een laag chocolade mousse achtig en een laagje chocolade.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')