De Serviërs zijn al heel lang de grootste groep in Vojvodina, in het noorden van Servië. Soms lees ik dat de census van 1910 de Hongaren als nog iets groter aanduidde, maar die is wat omstreden. Het is wel zo dat het pas na WOII zo is geworden dat Serviërs er meer dan de helft uitmaken.
Tijdens WOII stond Hongarije aan de kant van de Asmogendheden, en werd het noorden van Servië opnieuw bij Hongarije gevoegd. Sommige Hongaren collaboreerden (wat kwaad bloed zette bij de Serviërs), anderen verzetten zich hevig tegen het Hongaarse bestuur en hebben hierbij het leven gelaten. Bij de partizan had je mensen van allerlei groepen: Serviërs, Montenegrijnen, Slovenen, Albanezen en ook heel wat Hongaren.
Na WOII werden de Duitsers uit Joegoslavië grotendeels verdreven (net zoals uit Polen, Tsjechoslovakije,...) maar de Hongaren bleven.
Vojvodina kreeg binnen het communistische Joegoslavië flink wat autonomie (net zoals Kosovo bleef het wel een provincie van de republiek Servië). In tegenstelling tot in Kosovo zijn de Serviers nu ook duidelijk in de meerderheid, maar ik heb de indruk dat het welvarender is dan de rest van Servië zodat de Serviërs misschien ook niet zo rouwig zijn om die autonomie.
Ik heb ook gelezen dat de oorlogen van de jaren negentig de samenstelling gewijzigd hebben van de bevolking in Vojvodina, in feite ten nadele van de Hongaren, omdat er heel wat Serviërs uit Kroatië en Bosnië daarheen vluchtten.
In 1999 werd Hongarije, samen met Polen en Tsjechië lid van de NAVO, die in datzelfde jaar omwille van de oorlog in Kosovo steden als Novi Sad en Belgrado bombardeerde. Dat moet vast ellendig geweest zijn voor de Hongaren in Servië die daar nooit voor gekozen hadden. Er zijn blijkbaar ook heel wat Hongaren geweest die meevochten met de Serviërs (ik lees net dat die zogezegd onzichtbare F-117 die toen is neergehaald, het werk zou geweest zijn van een eenheid geleid door een etnische Hongaar)