abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72478907
Nu las ik op Wikipedia dat er minstens 293 duizend ethnische Hongaren in Servie alleen al wonen, weet iemand hier wellicht wat de positie van deze grote minderheid was tijdens de oorlog in het voormalige Joegoslavië?
Kozen ze bv partij voor de Serven en dienden ze in het leger van Servische/Joegoslavië leger of wellicht sommigen wel waar anderen zich weer bij de moslims of Kroaten aansloten? werden ze bv verplicht om te dienen en zo ja was er een verschil tussen bv de Hongaren in het huidige Servie en Bosnie?
Wellicht een wat ongebruikelijke vraag maar wellicht niet onintressant voor het c & h forum.
pi_72478998
Zeker niet oninteresant. Wat ik merkte even verderop, in West-Slavonië, dat de Hongaarse dorpen vrijwel onbeschadigd waren, zo goed als geen verwoestingen, zeer weinig gevechtsschaden en totaal geen schade van etnische zuiveringen. Dit itt tot de Servische dorpen aan de Kroatische kant en de Kroatische dorpen aan de Servische kant. Zij werden iig door de Kroaten niet als vijand gezien.
pi_72493235
De Serviërs zijn al heel lang de grootste groep in Vojvodina, in het noorden van Servië. Soms lees ik dat de census van 1910 de Hongaren als nog iets groter aanduidde, maar die is wat omstreden. Het is wel zo dat het pas na WOII zo is geworden dat Serviërs er meer dan de helft uitmaken.

Tijdens WOII stond Hongarije aan de kant van de Asmogendheden, en werd het noorden van Servië opnieuw bij Hongarije gevoegd. Sommige Hongaren collaboreerden (wat kwaad bloed zette bij de Serviërs), anderen verzetten zich hevig tegen het Hongaarse bestuur en hebben hierbij het leven gelaten. Bij de partizan had je mensen van allerlei groepen: Serviërs, Montenegrijnen, Slovenen, Albanezen en ook heel wat Hongaren.

Na WOII werden de Duitsers uit Joegoslavië grotendeels verdreven (net zoals uit Polen, Tsjechoslovakije,...) maar de Hongaren bleven.

Vojvodina kreeg binnen het communistische Joegoslavië flink wat autonomie (net zoals Kosovo bleef het wel een provincie van de republiek Servië). In tegenstelling tot in Kosovo zijn de Serviers nu ook duidelijk in de meerderheid, maar ik heb de indruk dat het welvarender is dan de rest van Servië zodat de Serviërs misschien ook niet zo rouwig zijn om die autonomie.

Ik heb ook gelezen dat de oorlogen van de jaren negentig de samenstelling gewijzigd hebben van de bevolking in Vojvodina, in feite ten nadele van de Hongaren, omdat er heel wat Serviërs uit Kroatië en Bosnië daarheen vluchtten.
In 1999 werd Hongarije, samen met Polen en Tsjechië lid van de NAVO, die in datzelfde jaar omwille van de oorlog in Kosovo steden als Novi Sad en Belgrado bombardeerde. Dat moet vast ellendig geweest zijn voor de Hongaren in Servië die daar nooit voor gekozen hadden. Er zijn blijkbaar ook heel wat Hongaren geweest die meevochten met de Serviërs (ik lees net dat die zogezegd onzichtbare F-117 die toen is neergehaald, het werk zou geweest zijn van een eenheid geleid door een etnische Hongaar)
pi_72496934
De 1e helft van de jaren '90 zijn interesanter omdat toen een heel andere situatie heerste. Maar een gedeelte vand e combatanten waren deel van reguliere eenheden, waaronder dienstplichtigen. Veel belangrijker voor de bepaling van de houding van de hongaarse minderheid is hun al of niet deelnemen aan de diverse paramilitaire eenheden die uit vrijwilligers bestonden en autonoom opereerden op het slagveld. Een aantal van hen, met voorop de Arkan tijgers, hoorden tot de wreedsten die in de 1e helft van de jaren '90 vochten in de hele Balkan oorlog. Preciese cijfers zullen er uiteraard niet bestaan maar een indruk over de vertegenwoordiging van de diverse minderheden bij deze paramilitaire groepen zou heel goed zijn voor de beoordeling. In de diverse bronnen wordt iig wel aangegeven dat er uitzonderlijk veel Montenegrijnen deelnamen aan paramilitaire groepen, voor een deelfs als 'weekendsoldaten' die door de week gewoon thuis als burgers hun werk deden.
1999 is een uitzondering omdat toen de Staat Joegoslavië van buiten werd aangevallen. Dan krijg je een nationalistische impuls. Novi Sad werd toen bestuurd door de oppositie die heel erg ontstemd was dat juist in hun bolwerk de aanvallen vooral schade aanrichtten aan de civiele infrastructuur (in 2002 zelfs nog amper hersteld).
pi_72504268
quote:
Serbia

There are over 300,000 Magyars residing in the north-eastern part of Serbia (about 340,000, according to the census of 1991). This district is called Vojvodina and borders on Hungary. Under Tito’s regime, ethnically diverse Vojvodina had the status of an autonomous province, with a degree of self-government for its Hungarian minority and other minorities. In 1987, however, these rights were withdrawn simultaneously from Vojvodina and Kosovo province, and in 1990 they were stripped of all special privileges in relation to the rest of Serbia. Conditions deteriorated further when it became known that Hungary was selling weapons to Croatia. This unleashed a wave of anti-Hungarian nationalistic feeling in Serbia. Hungarian schools were closed, and the use of Hungarian as an official language was no longer permitted in Vojvodina. The Hungarians in Vojvodina appealed to the Hungarian authorities to halt any measures which could exacerbate conditions for Hungarians in Serbia. The war in former Yugoslavia worsened the situation for Hungarians in Vojvodina. They maintained that they were conscripted for military service to an extent out of all proportion to their numbers; Hungarian losses in the battles of the federal army in Croatia were correspondingly high. Hungarian civilians have also been directly affected by the war, in that their lands in Croatian Slavonia were turned into a battlefield. This state of affairs has resulted in a stream of Hungarian refugees into Hungary, in addition to the Bosnian and Kosovo-Albanian refugees. In all, Hungary has taken in 100,000 refugees from former Yugoslavia, of which some 30,000 are Magyars.
http://www.geocities.com/ihunsor/dokumentumok/prioonhungary.htm

Bedankt voor de posts daar ze leerzaam zijn, dit stukje kwam ik tegen alhoewel niet echt duidelijk is of deze bron onpartijdig plaats ik hem toch even.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')