Rotterdam-Noord, omgeving Bergweg.
Ik kom er nooit en ik hoop dat het de laatste keer is geweest. Wat een pauperbuurt zeg, ongelooflijk. Als je daar door de straten loopt, krijg je het gevoel dat je in Rabat of Ankara rondloopt. Ik heb drie blanken gezien op straat, de huizen zijn verpauperd, iedereen kijkt chagrijnig en je hoort nergens op straat Nederlands. Rommel op straat: stukken hout, complete fornuizen en allerlei huisvuil wat gewoon maar op straat wordt getieft. Dan de Bas van der Heijden daar. Alleen maar hoofddoekjes en andere buitenlanders. Een vervelende sfeer daar, licht bedreigend en totaal niet gezellig. Wat een triestheid.
En sowieso Rotterdam.
Bestuurlijk/politiek gezien is het een grote bende, met de gemeenteraad en wethouders die om de haverklap opstappen. Economisch loopt het ook al niet met de haven. Sociologisch bekeken is het een stad met meer dan 50 procent allochtonen, wat een stad ook niet ten goede komt. Sportief gezien is het ook niet alles meer en cultureel gezien is het helemaal een flop, met dat Europese jongerenjaar. Maar het belangrijkste is nog wel de sfeer, want die is er niet. Zelfs in de hoofdstad van Tsjaad is het nog gezelliger. Rotterdam heeft de uitstraling van een dode hond.
Disclaimer: Hiermee zeg ik niet dat andere steden (Utrecht, Amsterdam enz.) beter zijn
Klacht: Rotterdam
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch iets anders mij zal kunnen scheiden van de liefde van God.