Bij deze inperking: slotje.quote:(geen kinderboeken)
Vind ik niet interessant en sluit ik daarom uit. Wil dit topic vooral op de serieuzere werken.quote:
Qua vermaak of qua de inzichten die hij in zijn boeken gaf b.v. ?quote:Op zaterdag 5 september 2009 02:27 schreef Ringo het volgende:
De allereerste Tom Clancy die ik las.![]()
Ik was een jaar of 23 en eigenlijk las ik daarvoor nooit, veels te druk met mijn carrière en keihard geld verdienen, dat ging toen aardig lekker want de internetbubbel zat er nog ff niet aan te komen. Ik lag op het strand ergens aan de Turkse kust, en je zal bij God van mij geen naam van die plaats krijgen want die herinner ik me écht niet meer -- maar ik weet nog heel goed dat ik daar lag, cocktail naast mijn poten, volle bakkes in de zon, en maar lezen, lezen, lezen. Alsof mijn leven ervan afhing. Ik leek Harry Potter wel.
Anyway, lezenlezenlezen, fantastisch, in één ruk uit. Ik weet nog goed, ik sla de laatste pagina om, klap het boek dicht met een diepe zucht en ik denk: tering wat kan die kerel schrijven.![]()
Sindsdien ben ik verslááfd aan Clancy.
Bekrompen en ronduit zonde om jezelf zo te beperken. In kinderboeken zit soms meer filosofische diepgang dan in menig "volwassen" roman. Neem alleen al een Guus Kuijer of een Toon Tellegen.quote:Op zondag 6 september 2009 14:37 schreef OldJeller het volgende:
Vind ik niet interessant en sluit ik daarom uit.
Klopt, maar vaak beperkt een topic zich tot iets. Hier is dat niet dát.quote:Op maandag 7 september 2009 12:13 schreef Marble het volgende:
[..]
Bekrompen en ronduit zonde om jezelf zo te beperken. In kinderboeken zit soms meer filosofische diepgang dan in menig "volwassen" roman. Neem alleen al een Guus Kuijer of een Toon Tellegen.
Wat is er mis mee danquote:Op maandag 7 september 2009 17:04 schreef Gillingham het volgende:
Als mensen maar niet De Alchemist opnoemen als voorbeeld...
Vanalles. Maar ik kan vooral niet begrijpen dat het een grote invloed op je leven kan hebben als je het na je, pakweg, 15e levensjaar leest.quote:
Vanalles? Maar wat preciesquote:Op maandag 7 september 2009 18:06 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Vanalles. Maar ik kan vooral niet begrijpen dat het een grote invloed op je leven kan hebben als je het na je, pakweg, 15e levensjaar leest.
Maar die mening zullen weinig mensen met me delen.
Matige schrijftstijl (eventueel iets met vertaling te maken), pretentieuze gehalte, kinderlijke inhoud, tegenstrijdigheden, herhalingen, oninteressante allegorie, kartonnen karakters en met name het spirituele geneuzel over de 'persoonlijke legende'. Zoiets.quote:
Die is ook leuk ja. Altijd met een glimlach in slaap gevallen tijdens het lezen van dat boek.quote:Op maandag 7 september 2009 18:45 schreef Ps2K het volgende:
- The hitchhikers guide to the galaxy. Door dat boek ben ik weer begonnen met lezen, en het boek zorgt gewoon voor een algemenere positieve kijk op dingen.
Ik heb vaker mensen over dat boek gehoord. Is het een boek dat je goed kunt begrijpen tijdens je overgang van puber/jongere naar volwassene of is het niet zozeer leeftijdsgebonden?quote:Op maandag 7 september 2009 18:39 schreef Bellatrix het volgende:
Catcher in the Rye. Ik denk niet dat een boek ooit zoveel invloed meer op m'n leven kan hebben.
Het is een feit dat de meeste mensen dit lezen als ze puber zijn, omdat het verhaal zich nu eenmaal rond een puber afspeelt, en het verhaal zo ook beroemd is geworden. Ik las dit boek toen ik een jaar in Amerika zat, en ik voelde me net zo als Holden Caulfield. Alleen, niet wetend waar ik heen wilde, cynisch over mensen, de wereld, een doorsnee puber dus. Naar mijn mening kun je dit boek het best begrijpen als je in dezelfde situatie zit als het hoofdpersonage, want het was zo ontzettend heerlijk om al die idiote dingen die ik ook dacht en deed te herkennen, dingen die niemand anders leek te hebben. Dus ik denk niet dat dit boek op deze manier overkomt op volwassenen, omdat ze gewoon niet in de fase van het leven meer zitten.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:11 schreef Gilead het volgende:
[..]
Ik heb vaker mensen over dat boek gehoord. Is het een boek dat je goed kunt begrijpen tijdens je overgang van puber/jongere naar volwassene of is het niet zozeer leeftijdsgebonden?
Ja, het lijkt in dat opzicht een beetje op De Avonden (maar dan beter). Ik denk dat je The Catcher in the Rye op letere leeftijd nog steeds als een zeer goed boek kan waarderen, maar ik betwijfel of je dan nog echt de identificatie met de hoofdpersoon kan hebben die je hebt als je het boek in je puberteit leest.quote:Op woensdag 9 september 2009 00:04 schreef Bellatrix het volgende:
[..]
Het is een feit dat de meeste mensen dit lezen als ze puber zijn, omdat het verhaal zich nu eenmaal rond een puber afspeelt, en het verhaal zo ook beroemd is geworden. Ik las dit boek toen ik een jaar in Amerika zat, en ik voelde me net zo als Holden Caulfield. Alleen, niet wetend waar ik heen wilde, cynisch over mensen, de wereld, een doorsnee puber dus. Naar mijn mening kun je dit boek het best begrijpen als je in dezelfde situatie zit als het hoofdpersonage, want het was zo ontzettend heerlijk om al die idiote dingen die ik ook dacht en deed te herkennen, dingen die niemand anders leek te hebben. Dus ik denk niet dat dit boek op deze manier overkomt op volwassenen, omdat ze gewoon niet in de fase van het leven meer zitten.
Dat boek van Frey heb ik echt even weggelegd tijdens de tandartsscène zeg maarquote:Op dinsdag 8 september 2009 19:22 schreef Lonaa het volgende:
In 1000 stukjes van James Frey heeft wel inzicht gegeven.
Verder zijn er veel boeken die een indruk hebben achtergelaten, maar om nou te zeggen dat ze van invloed zijn geweest op mijn leven, is te groot.
Mee eens. Vrij snel door The Alchemist heen gelezen en aan het eind had ik zo iets van: is dit het nou. Was hier al die ophef voor nodig. Het is best een leuk sprookjesboek, maar een meesterwerk? Bij lange na niet.quote:Op maandag 7 september 2009 18:20 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Matige schrijftstijl (eventueel iets met vertaling te maken), pretentieuze gehalte, kinderlijke inhoud, tegenstrijdigheden, herhalingen, oninteressante allegorie, kartonnen karakters en met name het spirituele geneuzel over de 'persoonlijke legende'. Zoiets.
eens, Beetje de dan brown van de filosofie.quote:Op woensdag 9 september 2009 10:44 schreef Thy... het volgende:
[..]
Mee eens. Vrij snel door The Alchemist heen gelezen en aan het eind had ik zo iets van: is dit het nou. Was hier al die ophef voor nodig. Het is best een leuk sprookjesboek, maar een meesterwerk? Bij lange na niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |