abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72426815
Ik ben binnenkort afgestudeerd en wil daarna eigenlijk zo snel mogelijk iets kopen. Nu vroeg ik mij af hoeveel ik ongeveer zou kunnen lenen. Mijn inkomen bedraagt dan iets meer dan 3000 euro bruto per maand en ik krijg daarbij nog 8% vakantiegeld en 5% 13e maand.
Verder vroeg ik mij af hoe het precies zit met hypotheekrente aftrek, dus als iemand zou kunnen uitleggen hoe dat precies werkt zou ik dat fijn vinden. Ik weet ongeveer hoe het werkt, maar ik vraag me vooral af hoe het zit met de tijdstippen van betalen en ontvangen.
pi_72427048
Het is handig om langs te gaan bij een hypotheekadviseur. Ze bijten niet, en de informatie die ze geven is vrijblijvend. Ik dacht niet dat vakantiegeld en 13e maand meegenomen werden met de berekening.

Hypotheekrenteaftrek krijg je terug met je aangifte, of met een voorlopige teruggave. Hetzelfde met eventuele zorgtoeslag, kindertoeslag, enz.
pi_72427069
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 11:20 schreef zuchtje het volgende:
Het is handig om langs te gaan bij een hypotheekadviseur. Ze bijten niet, en de informatie die ze geven is vrijblijvend. Ik dacht niet dat vakantiegeld en 13e maand meegenomen werden met de berekening.

Hypotheekrenteaftrek krijg je terug met je aangifte, of met een voorlopige teruggave. Hetzelfde met eventuele zorgtoeslag, kindertoeslag, enz.
Ok maar ik krijg het dus niet per maand terug of dat het verrekend wordt oid?
pi_72427092
Ik vermoed rond de 2 ton. Maar dat is natuurlijk sterk afhankelijk van het soort hypotheek en rentetermijn e.d.
Renteatrek ontvang ik rond de 15e van de maand. Hypotheek betalen doe ik de eerste van de maand.
pi_72427096
Was de stelregel niet iets van 5 * je jaarsalaris?
pi_72427099
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 11:12 schreef dof het volgende:
Ik ben binnenkort afgestudeerd en wil daarna eigenlijk zo snel mogelijk iets kopen. Nu vroeg ik mij af hoeveel in ongeveer zou kunnen lenen. Mijn inkomen bedraagt dan iets meer dan 3000 euro bruto per maand en ik krijg daarbij nog 8% vakantiegeld en 5% 13e maand.
Verder vroeg ik mij af hoe het precies zit met hypotheekrente aftrek.
Ik denk dat we je hier niet mee kunnen helpen of je moet je complete identiteit online gaan gooien. Heel ruw geschat kan je in je eentje zo'n 200.000 euro lenen als je geen financiele verplichtingen naar derden, geen partner en geen eigen geld hebt.

Verder is van invloed:

- watvoor opleiding je doet en op welk niveau
- of je een bestaand of nieuw huis wil kopen
- of je ouders misschien wel garant willen staan
- of je ziektes hebt waardoor je eerder kan komen te overlijden
- naar welke bank je gaat

En ik ben vast nog wel wat dingen vergeten. Kortom. Zeer moeilijk om een bedrag te noemen. Daar moet je toch voor naar de Bank. Een gesprek is altijd gratis.

Ga wel naar betrouwbare banken! Rabobank, ING, ABN. Laat meerdere offertes opmaken. Laat je niet verleiden door lage rentes, of een hoger hypotheekbedrag dat je ergens kan lenen! Uiteindelijk betaal je altijd meer of kan je het helemaal niet meer betalen. Ik heb bij één van bovenstaande banken gewerkt en er stonden iedere dag huilende mensen op de stoep die smeekte of ze terug konden komen.

Ga naar minimaal 3 fatsoenlijke banken dan weet je gemiddeld wat je kan lenen en wat verantwoord is voor jou.

[ Bericht 9% gewijzigd door MarkyMarkx op 04-09-2009 11:32:36 ]
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:23:08 #7
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_72427108
quote:

Alles wat je verdient wordt meegeteld, ook je vakantiegeld en 13e maand. Moeten natuurlijk wel in je contract staan, maar vakantiegeld is verplicht. Bonus wordt niet meegeteld, alleen in bijzondere gevallen. (als je kan aantonen dat deze eigenlijk structureel is)

De aftrek kan je aangeven via de belastingdienst en kan je maandelijks of jaarlijks terugkrijgen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_72427208
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 11:21 schreef dof het volgende:

[..]

Ok maar ik krijg het dus niet per maand terug of dat het verrekend wordt oid?
Als je het met je aangifte verrekend niet, met de voorlopige teruggave wel dacht ik. Je moet zelf de maandelijkse hypotheek betalen, en iets later (of eerder) krijg je wat centjes van de belastingdienst.
pi_72427457
quote:
Hier kan TS net zo goed (of beter...) terecht. Vakantiegeld en 13e maand worden wél meegenomen in de berekeningen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_72427542
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 11:22 schreef MarkyMarkx het volgende:
.

Ga wel naar betrouwbare banken! Rabobank, ING, ABN. Laat meerdere offertes opmaken. Laat je niet verleiden door lage rentes, of een hoger hypotheekbedrag dat je ergens kan lenen! Uiteindelijk betaal je altijd meer of kan je het helemaal niet meer betalen. Ik heb bij één van bovenstaande banken gewerkt en er stonden iedere dag huilende mensen op de stoep die smeekte of ze terug konden komen.
.
Right.....

Anyway: 'betrouwbaar' of niet (en hoe meet je dat dan?). Het boeit eigenlijk niet of een bank/verzekeraar 'betrouwbaar' is of niet: als jouw offerte goed is, is het prima. Kijk alsjeblieft een stuk verder dan alleen de grootbanken, die voornamelijk erg duur zijn.
pi_72427558
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 11:22 schreef MarkyMarkx het volgende:

[..]

eel ruw geschat kan je in je eentje zo'n 200.000 euro lenen als je geen financiele verplichtingen naar derden, geen partner en geen eigen geld hebt.
Ik heb een studieschuld van 4000 euro bij de IBG en verder niks.
quote:
Verder is van invloed:

- watvoor opleiding je doet en op welk niveau
- of je een bestaand of nieuw huis wil kopen
- of je ouders misschien wel garant willen staan
- of je ziektes hebt waardoor je eerder kan komen te overlijden
- naar welke bank je gaat
- Ik word arts in opleiding in een ziekenhuis.
- Wat is precies het gevolg daarvan?
- Als ze dit niets kost, dan willen ze dat waarschijnlijk wel.
- Nee
- Wat is een goede bank hiervoor?
quote:
En ik ben vast nog wel wat dingen vergeten. Kortom. Zeer moeilijk om een bedrag te noemen. Daar moet je toch voor naar de Bank. Een gesprek is altijd gratis.
Dat ben ik ook zeker van plan, maar moet ik dan allemaal spullen meenemen want dat zie ik nog niet zo zitten. Ik snap dat dat nodig is om uiteindelijk de hypotheek af te sluiten, maar bij een eerste gesprek doe ik dat liever nog niet is dat mogelijk?
quote:
Ok, wat is beter vast zetten of variabel? Vastzetten lijkt me namelijk beter, maar is misschien ook duurder?
quote:
Ga naar minimaal 3 fatsoenlijke banken dan weet je gemiddeld wat je kan lenen en wat verantwoord is voor jou.
Ok, maar willen ze dan al complete inzage in m'n financiele situatie of is het ook voldoende als ik ze deze informatie mondeling geef zonder dat zij dus daadwerkelijk kunnen toetsen of het klopt?
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:40:01 #12
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_72427587
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 11:35 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Hier kan TS net zo goed (of beter...) terecht. Vakantiegeld en 13e maand worden wél meegenomen in de berekeningen.
alleen als je werkgever dat ook daadwerkelijk of je werkgeversverklaring zet
pi_72427623
TS: je hoeft helemaal geen spullen mee te nemen, wat ze ook vragen. Hooguit is het handig om een loonstrook mee te nemen. Omdat je AIO bent: kijk ook naar de hypotheken van ASR Praktijkvoorziening (voornamelijk bedoeld voor artsen).
pi_72427644
Je hoeft bij een 1e gesprek niets mee te nemen en ook niks te tekenen.

Five Horizons is me net voor
Wie het laatst lacht, lacht ook!
pi_72427647
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 11:40 schreef ArnoKlaassen het volgende:

[..]

Vakantiegeld is wettelijk bepaald en aangezien TS in de zorg zit, is de 13e maand gewoon een vaste component en staat deze dus gewoon op de werkgeversverklaring.
pi_72427672
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 11:40 schreef ArnoKlaassen het volgende:

[..]

Het staat in de CAO.

Overigens stel je hebt 1000 euro per maand aan hypotheeklasten. Krijg je die dan helemaal terug? Dat lijkt me zo extreem. Dat is ongeveer evenveel als ik aan belasting zou moeten betalen... Ik snap dat je nooit meer terug krijgt dan je moet betalen, maar het lijkt me ook niet dat de belastingdienst genoegen neemt met 100 euro per maand...
pi_72427754
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 11:43 schreef dof het volgende:

[..]

Het staat in de CAO.

Overigens stel je hebt 1000 euro per maand aan hypotheeklasten. Krijg je die dan helemaal terug? Dat lijkt me zo extreem. Dat is ongeveer evenveel als ik aan belasting zou moeten betalen... Ik snap dat je nooit meer terug krijgt dan je moet betalen, maar het lijkt me ook niet dat de belastingdienst genoegen neemt met 100 euro per maand...
Nee.

Simpel uitgelegd:

Stel dat jouw inkomen 30.000 is en het belastingtarief is 40%. Dan betaal je dus 12.000 euro belasting. Als jij jaarlijks 5.000 euro aan hypotheekrente betaalt, dan mag je die 5.000 euro aftrekken van je inkomen en verdien je (fictief, voor de belastingdienst) dus 25.000.
Daarover betaal je 40%, dus ¤10.000.

Omdat je via je werkgever gewoon die 12.000 hebt betaald, krijg je van de belastingdienst (12.000 - 10.000) 2000 euro terug.
pi_72428186
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 11:38 schreef dof het volgende:
Ok, maar willen ze dan al complete inzage in m'n financiele situatie of is het ook voldoende als ik ze deze informatie mondeling geef zonder dat zij dus daadwerkelijk kunnen toetsen of het klopt?
Je moet er vanuit gaan dat een bank het hypotheekbedrag berekent op basis van het risico dat jij iedere maand netjes je hypotheeklasten kan afdragen.

Als mensen schulden hebben en moeite om deze af te lossen, zal dat bij een hypotheek niet anders zijn. Jouw studieschuld is een heel ander vehaal, dat is normaal voor een arts in opleiding.

Een arts in opleiding heeft een hele grote kans dat hij in de toekomst steeds meer gaat verdienen. Dat zien banken natuurlijk graag, want dat vergroot de kans dat jij je hypotheeklast de rest van de looptijd netjes betaalt.

Verder moet je gewoon maar eens een afpsraak maken met een hypotheekadviseur van een grote bekende bank. Schrijf alles wat je wil weten van tevoren op en neem dat mee je gesprek in. Als je geen fijn gevoel hebt bij een adviseur ga je meteen naar een andere bank. Hij moet rustig de tijd nemen om je vragen te beantwoorden en advies te geven. Heel belangrijk!

In eerste instantie moet je bekend worden met wat een hypotheek allemaal inhoudt, want dat is nogal wat. Er zijn heel veel verschillende soorten en mogelijkheden. Het is verstandig om hier zoveel mogelijk van te weten te komen, zodat je de juiste keuze kan maken. Anders wordt je een keuze geadviseerd en ik kan je vertellen dat die meestal beter is voor de bank dan voor jou

Het enige dat je mee hoeft te nemen is een salarisstrook. Verder zal hij om wat info vragen, maar dat is allemaal geheel vrijblijvend.
  vrijdag 4 september 2009 @ 15:24:31 #19
62913 Blik
The one and Only!
pi_72433789
studieschuld wordt niet meegerekend als schuld bij een hypotheekaanvraag.

En verdien je serieus 3000 bruto als arts in opleiding??
pi_72433867
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 15:24 schreef Blik het volgende:
studieschuld wordt niet meegerekend als schuld bij een hypotheekaanvraag.
Maar dan moet TS deze uiteraard niet vermelden....
  vrijdag 4 september 2009 @ 15:31:28 #21
62913 Blik
The one and Only!
pi_72433988
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 15:27 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Maar dan moet TS deze uiteraard niet vermelden....
Is het niet zo dat je verplicht bent om alle schulden die je hebt aan te geven, maar dat studieschuld hierbuiten valt?
pi_72434046
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 15:31 schreef Blik het volgende:

[..]

Is het niet zo dat je verplicht bent om alle schulden die je hebt aan te geven, maar dat studieschuld hierbuiten valt?
Je hoeft helemaal niets te melden, eigenlijk. (al komen ze er waarschijnlijk via het BKR toch wel achter)
  vrijdag 4 september 2009 @ 15:35:42 #23
62913 Blik
The one and Only!
pi_72434104
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 15:33 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je hoeft helemaal niets te melden, eigenlijk. (al komen ze er waarschijnlijk via het BKR toch wel achter)
En studieschuld staat natuurlijk niet geregistreerd bij het BKR...
pi_72434304
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 15:35 schreef Blik het volgende:

[..]

En studieschuld staat natuurlijk niet geregistreerd bij het BKR...
Dat weet ik, uiteraard.

Het kan wel een rol gaan spelen bij NHG-hypotheken en het niet meer kunnen betalen van de hypotheek.
  vrijdag 4 september 2009 @ 16:03:36 #25
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_72434926
Ik ben nog niet verder gekomen dan de topicstart: waarom zou je zo snel mogelijk na je afstuderen een huis willen kopen? Je (financiële) vrijheid verpanden kan altijd nog.
Never explain, never apologize.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')