Ok maar ik krijg het dus niet per maand terug of dat het verrekend wordt oid?quote:Op vrijdag 4 september 2009 11:20 schreef zuchtje het volgende:
Het is handig om langs te gaan bij een hypotheekadviseur. Ze bijten niet, en de informatie die ze geven is vrijblijvend. Ik dacht niet dat vakantiegeld en 13e maand meegenomen werden met de berekening.
Hypotheekrenteaftrek krijg je terug met je aangifte, of met een voorlopige teruggave. Hetzelfde met eventuele zorgtoeslag, kindertoeslag, enz.
Ik denk dat we je hier niet mee kunnen helpen of je moet je complete identiteit online gaan gooien. Heel ruw geschat kan je in je eentje zo'n 200.000 euro lenen als je geen financiele verplichtingen naar derden, geen partner en geen eigen geld hebt.quote:Op vrijdag 4 september 2009 11:12 schreef dof het volgende:
Ik ben binnenkort afgestudeerd en wil daarna eigenlijk zo snel mogelijk iets kopen. Nu vroeg ik mij af hoeveel in ongeveer zou kunnen lenen. Mijn inkomen bedraagt dan iets meer dan 3000 euro bruto per maand en ik krijg daarbij nog 8% vakantiegeld en 5% 13e maand.
Verder vroeg ik mij af hoe het precies zit met hypotheekrente aftrek.
Alles wat je verdient wordt meegeteld, ook je vakantiegeld en 13e maand. Moeten natuurlijk wel in je contract staan, maar vakantiegeld is verplicht. Bonus wordt niet meegeteld, alleen in bijzondere gevallen. (als je kan aantonen dat deze eigenlijk structureel is)quote:Op vrijdag 4 september 2009 11:20 schreef zuchtje het volgende:
Het is handig om langs te gaan bij een hypotheekadviseur. Ze bijten niet, en de informatie die ze geven is vrijblijvend. Ik dacht niet dat vakantiegeld en 13e maand meegenomen werden met de berekening.
Hypotheekrenteaftrek krijg je terug met je aangifte, of met een voorlopige teruggave. Hetzelfde met eventuele zorgtoeslag, kindertoeslag, enz.
Als je het met je aangifte verrekend niet, met de voorlopige teruggave wel dacht ik. Je moet zelf de maandelijkse hypotheek betalen, en iets later (of eerder) krijg je wat centjes van de belastingdienst.quote:Op vrijdag 4 september 2009 11:21 schreef dof het volgende:
[..]
Ok maar ik krijg het dus niet per maand terug of dat het verrekend wordt oid?
Hier kan TS net zo goed (of beter...) terecht. Vakantiegeld en 13e maand worden wél meegenomen in de berekeningen.quote:Op vrijdag 4 september 2009 11:20 schreef zuchtje het volgende:
Right.....quote:Op vrijdag 4 september 2009 11:22 schreef MarkyMarkx het volgende:
.
Ga wel naar betrouwbare banken! Rabobank, ING, ABN. Laat meerdere offertes opmaken. Laat je niet verleiden door lage rentes, of een hoger hypotheekbedrag dat je ergens kan lenen! Uiteindelijk betaal je altijd meer of kan je het helemaal niet meer betalen. Ik heb bij één van bovenstaande banken gewerkt en er stonden iedere dag huilende mensen op de stoep die smeekte of ze terug konden komen.
.
Ik heb een studieschuld van 4000 euro bij de IBG en verder niks.quote:Op vrijdag 4 september 2009 11:22 schreef MarkyMarkx het volgende:
[..]
eel ruw geschat kan je in je eentje zo'n 200.000 euro lenen als je geen financiele verplichtingen naar derden, geen partner en geen eigen geld hebt.
- Ik word arts in opleiding in een ziekenhuis.quote:Verder is van invloed:
- watvoor opleiding je doet en op welk niveau
- of je een bestaand of nieuw huis wil kopen
- of je ouders misschien wel garant willen staan
- of je ziektes hebt waardoor je eerder kan komen te overlijden
- naar welke bank je gaat
Dat ben ik ook zeker van plan, maar moet ik dan allemaal spullen meenemen want dat zie ik nog niet zo zitten. Ik snap dat dat nodig is om uiteindelijk de hypotheek af te sluiten, maar bij een eerste gesprek doe ik dat liever nog niet is dat mogelijk?quote:En ik ben vast nog wel wat dingen vergeten. Kortom. Zeer moeilijk om een bedrag te noemen. Daar moet je toch voor naar de Bank. Een gesprek is altijd gratis.
Ok, wat is beter vast zetten of variabel? Vastzetten lijkt me namelijk beter, maar is misschien ook duurder?quote:Ga wel naar betrouwbare banken! Rabobank, ING, ABN. Laat meerdere offertes opmaken. Laat je niet verleiden door lage rentes, of een hoger hypotheekbedrag dat je ergens kan lenen! Uiteindelijk betaal je altijd meer of kan je het helemaal niet meer betalen. Ik heb bij één van bovenstaande banken gewerkt en er stonden iedere dag huilende mensen op de stoep die smeekte of ze terug konden komen.
Ok, maar willen ze dan al complete inzage in m'n financiele situatie of is het ook voldoende als ik ze deze informatie mondeling geef zonder dat zij dus daadwerkelijk kunnen toetsen of het klopt?quote:Ga naar minimaal 3 fatsoenlijke banken dan weet je gemiddeld wat je kan lenen en wat verantwoord is voor jou.
alleen als je werkgever dat ook daadwerkelijk of je werkgeversverklaring zetquote:Op vrijdag 4 september 2009 11:35 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Hier kan TS net zo goed (of beter...) terecht. Vakantiegeld en 13e maand worden wél meegenomen in de berekeningen.
Vakantiegeld is wettelijk bepaald en aangezien TS in de zorg zit, is de 13e maand gewoon een vaste component en staat deze dus gewoon op de werkgeversverklaring.quote:Op vrijdag 4 september 2009 11:40 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
alleen als je werkgever dat ook daadwerkelijk of je werkgeversverklaring zet
Het staat in de CAO.quote:Op vrijdag 4 september 2009 11:40 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
alleen als je werkgever dat ook daadwerkelijk of je werkgeversverklaring zet
Nee.quote:Op vrijdag 4 september 2009 11:43 schreef dof het volgende:
[..]
Het staat in de CAO.
Overigens stel je hebt 1000 euro per maand aan hypotheeklasten. Krijg je die dan helemaal terug? Dat lijkt me zo extreem. Dat is ongeveer evenveel als ik aan belasting zou moeten betalen... Ik snap dat je nooit meer terug krijgt dan je moet betalen, maar het lijkt me ook niet dat de belastingdienst genoegen neemt met 100 euro per maand...
Je moet er vanuit gaan dat een bank het hypotheekbedrag berekent op basis van het risico dat jij iedere maand netjes je hypotheeklasten kan afdragen.quote:Op vrijdag 4 september 2009 11:38 schreef dof het volgende:
Ok, maar willen ze dan al complete inzage in m'n financiele situatie of is het ook voldoende als ik ze deze informatie mondeling geef zonder dat zij dus daadwerkelijk kunnen toetsen of het klopt?
Maar dan moet TS deze uiteraard niet vermelden....quote:Op vrijdag 4 september 2009 15:24 schreef Blik het volgende:
studieschuld wordt niet meegerekend als schuld bij een hypotheekaanvraag.
Is het niet zo dat je verplicht bent om alle schulden die je hebt aan te geven, maar dat studieschuld hierbuiten valt?quote:Op vrijdag 4 september 2009 15:27 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Maar dan moet TS deze uiteraard niet vermelden....
Je hoeft helemaal niets te melden, eigenlijk. (al komen ze er waarschijnlijk via het BKR toch wel achter)quote:Op vrijdag 4 september 2009 15:31 schreef Blik het volgende:
[..]
Is het niet zo dat je verplicht bent om alle schulden die je hebt aan te geven, maar dat studieschuld hierbuiten valt?
En studieschuld staat natuurlijk niet geregistreerd bij het BKR...quote:Op vrijdag 4 september 2009 15:33 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je hoeft helemaal niets te melden, eigenlijk. (al komen ze er waarschijnlijk via het BKR toch wel achter)
Dat weet ik, uiteraard.quote:Op vrijdag 4 september 2009 15:35 schreef Blik het volgende:
[..]
En studieschuld staat natuurlijk niet geregistreerd bij het BKR...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |