Bronquote:Pfizer akkoord met een recordboete van 2,3 miljard dollar.
Belga do 03/09/2009 - 07:41
Het Amerikaanse farmaceutische bedrijf Pfizer zal een recordboete van 2,3 miljard dollar betalen om een einde te maken aan een klacht die tegen het bedrijf loopt. Het gaat om de grootste schikking ooit.
Het bedrijf overtrad verschillende marketingregels en verkocht medicijnen, waaronder de afgekeurde pijnstiller Bextra, die het eigenlijk niet mocht verkopen. In totaal verkocht Pfizer vier medicijnen waarvoor het wel een goedkeuring had gekregen, maar niet voor de aandoening waarmee Pfizer de medicijnen aanprees. Het betaalde ook massaal smeergeld aan gezondheidszorgsverleners om de vier medicijnen zoveel mogelijk voor te schrijven.
Het gaat om Bextra, Geodon, Zyvox en Lyrica. De schikking is de grootste ooit rond ongeoorloofde verkooppraktijken voor voorgeschreven medicijnen. Pfizer had al in januari aangekondigd dat het geld opzij ging zetten voor de schikking. Het is al de vierde keer sinds 2002 dat Pfizer veroordeeld wordt voor illegale praktijken.
quote:Op vrijdag 4 september 2009 03:21 schreef kitao het volgende:
[..]
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/090903_pfizer
De meesten kennen nog wel de corruptie bij het Italiaanse Parmalat en nu komt weer een mega-schandaal van het van oorsprong VS bedrijf Pfizer aan het licht.
Mijn vraag is nu :
-Is dit een algemene trend onder multi-nationals.
Ja
-kun je nog wel zaken doen zonder smeergeld.
Nee
-wie kent er nog meer (toekomstige) lopende zaken of eerdere grote veroordelingen of juist het tegengestelde daarvan ; een absoluut positieve invloed op het welzijn door multi-nationals ?
Bedrijven gaan voor winst. Welzijn intreseert ze in principe niks.
[ afbeelding ]
.
even een zijstraatje: dus jij bent, net zoals ik, voorstander van het Finse model (al sik het goed heb), dat de hoogte van een boete gerelateerd moet zijn aan de inkomsten van een persoon/bedrijf?quote:Op vrijdag 4 september 2009 08:50 schreef RemcoDelft het volgende:
De boetes moeten wel hoog zijn, omdat het bedrijf ook miljarden winst haalt uit z'n pilletjes... 50 euro boete maakt dan geen indruk, het moet afschrikken.
Gaat het in Finland niet alleen om boetes voor personen? Voor bedrijven staan boetes voor zover ik weet meestal wel in verhouding tot de winst, anders kan de boete gewoon in de normale bedrijfsvoering worden ingecalculeerd.quote:Op vrijdag 4 september 2009 08:56 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
even een zijstraatje: dus jij bent, net zoals ik, voorstander van het Finse model (al sik het goed heb), dat de hoogte van een boete gerelateerd moet zijn aan de inkomsten van een persoon/bedrijf?
Zondag Radar gekeken?quote:Op vrijdag 4 september 2009 08:52 schreef EdvandeBerg het volgende:
Pharmaceutische bedrijven halen grote rotstreken uit. Het zal me niks verbazen als zij aan de basis staan van opkloppen en hypen van ziektes om hun chemische rommel te pushen. Bankiers zijn er niks bij.
Wel een even blijven focussen: Het gaat om de farmaceutische industrie. Die wordt behandeld als een ideeele organisatie als artsen zonder grenzen die mensen probeert te redden, terwijl het keiharde winststrevers zijn die daarvoor maar wat graag artsen corrumperen en patienten ziektes aanpraten.quote:Op vrijdag 4 september 2009 03:21 schreef kitao het volgende:
Mijn vraag is nu :
-Is dit een algemene trend onder multi-nationals.
-kun je nog wel zaken doen zonder smeergeld.
-wie kent er nog meer (toekomstige) lopende zaken of eerdere grote veroordelingen of juist het tegengestelde daarvan ; een absoluut positieve invloed op het welzijn door multi-nationals ?
Met als meest recente voorbeeld natuurlijk de histerie rond de mexicaanse griep waarvoor onze overheid flink wat doses tamiflu zonder enige onderbouwing heeft ingekocht.quote:Op vrijdag 4 september 2009 10:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wel een even blijven focussen: Het gaat om de farmaceutische industrie. Die wordt behandeld als een ideeele organisatie als artsen zonder grenzen die mensen probeert te redden, terwijl het keiharde winststrevers zijn die daarvoor maar wat graag artsen corrumperen en patienten ziektes aanpraten.
De Radarstunt was grappig, maar er is een patroon van het feteren van artsen, het plegen van wetenschappelijke fraude, het verzinnen van ziektes, het infiltreren in overheidsorganen en het stiekem indoctrineren van 'patienten'. De bevolking wordt systematisch gedrogeerd, maar de dealers en pushers mogen ongecontroleerd hun gang gaan.
Chaupeu minister klink, zo 1 miljard down the drain, omdat julllie je gek hebben laten maken door de mexiaanse griep media hype.quote:http://www.farmaactueel.nl/forum/read.php?12,11162
Schadelast zal de 1 miljard euro ruim overtreffen
Pillen-fabrikanten maken massaal reclame voor "kwaaltjes", omdat ze geen reclame voor de pillen (op recept) mogen maken. Zo lokken ze mensen naar de huisarts, om voor lullige dingen pillen te vragen...quote:
Het lijkt me op zich niet onverstandig om snel en met grote urgentie op een epidemiedreiging te reageren. Alleen als de gezondheidsraad vol zit met mensen die op de loonlijst van de farmaceutische industrie staan, dan is het niet gek dat de bestrijding volledig in de farmacie wordt gezocht. Als je de gezondheidsraad volzet met mensen uit de mondkapjesindustrie, komt dat natuurlijk veel sterker naar voren.quote:Op vrijdag 4 september 2009 11:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Met als meest recente voorbeeld natuurlijk de histerie rond de mexicaanse griep waarvoor onze overheid flink wat doses tamiflu zonder enige onderbouwing heeft ingekocht.
http://www.nu.nl/algemeen(...)werking-tamiflu.html
[..]
Chaupeu minister klink, zo 1 miljard down the drain, omdat julllie je gek hebben laten maken door de mexiaanse griep media hype.
Mij ook niet maar om dan meteen voor iedere nederlander 2 doses medicijn te bestellen waarvan de werking nog niet eens bekend was a raison van 1 miljard , dat gaat mijn rationele kijk op deze zaak toch echt een stap te ver.quote:Op vrijdag 4 september 2009 11:52 schreef Weltschmerz het volgende:
Het lijkt me op zich niet onverstandig om snel en met grote urgentie op een epidemiedreiging te reageren.
Ik denk dat we de gezondheidsraad dan maar moeten volzetten met kwakzalvers, dan krijgt iedereen een placebo voorgeschreven en werkt het waarschijnlijk nog beter ook.quote:Alleen als de gezondheidsraad vol zit met mensen die op de loonlijst van de farmaceutische industrie staan, dan is het niet gek dat de bestrijding volledig in de farmacie wordt gezocht. Als je de gezondheidsraad volzet met mensen uit de mondkapjesindustrie, komt dat natuurlijk veel sterker naar voren.
We moeten in ieder geval eens kijken wat de deskundologen drijft. Neem zo'n Ab Osterhaus, wat bezielt die man om iedere keer te boel op te blazen en een gigantische stemmingmakerij te bezigen? Ik heb hem al eerder hel en verdoemenis zien verkondigen ten tijde van andere epidimieën, die vrolijk aan ons landje voorbij gingen. En die andere vogel die wel eens op tv is, hoe heette die ook al weer?quote:Op vrijdag 4 september 2009 12:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mij ook niet maar om dan meteen voor iedere nederlander 2 doses medicijn te bestellen waarvan de werking nog niet eens bekend was a raison van 1 miljard , dat gaat mijn rationele kijk op deze zaak toch echt een stap te ver.
Rasti Rostelli en Jomanda. Maar ook die Afrikaanse jubel-hallelujah-christenen uit de Bijlmer die AIDS met gebeden kunnen genezen. Allemaal veel goedkoper.quote:Ik denk dat we de gezondheidsraad dan maar moeten volzetten met kwakzalvers, dan krijgt iedereen een placebo voorgeschreven en werkt het waarschijnlijk nog beter ook.
quote:Op vrijdag 4 september 2009 12:42 schreef EdvandeBerg het volgende:
We moeten in ieder geval eens kijken wat de deskundologen drijft. Neem zo'n Ab Osterhaus, wat bezielt die man om iedere keer te boel op te blazen en een gigantische stemmingmakerij te bezigen?
Ik ben benieuwd wat voor leuke commisariaten straks voor ab klink wachten als hij stopt.quote:http://www.vn.nl/Wetensch(...)usVanAbOsterhaus.htm
Epidemioloog Luc Bonneux baarde onlangs opzien door op de opiniepagina van de Belgische krant De Standaard te stellen dat de informatie op de site www.eswi.org 'evenveel te maken heeft met wetenschap als McDonalds met gezond voedsel'.Hij wees er fijntjes op dat de sponsorlijst van de ESWI leest als een who is who in de griepindustrie: in het lijstje van farmaceuten die de organisatie financieel ondersteunen, staan onder meer Tamiflu-producent Roche en de twee bedrijven waarbij Nederland de vaccins inkocht, GSK en Novartis. Een woordvoerder van de ESWI bevestigt desgevraagd dat de organisatie volledig wordt gefinancierd door tien farmaceutische bedrijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |