KvK inschrijving is al gedaan, ik weet dat er minimaal 1 x per jaar een vergadering moet zijn om het jaarverslag goed te keuren en dat er een reserve groot onderhoud gevormd moet worden, obv een MJOP.quote:Op donderdag 3 september 2009 15:13 schreef AlphaOmega het volgende:
Je kent de geldende regels voor VVE's? Vanuit onze overheid opgelegd en zo?
Ah, je bent op de hoogte. Mooi. Nou, nee, maar dan de volgende vraag, hoe groot is de VVE? En jij wordt dan officieel de penningmeester? En ben je ook één van de eigenaren?quote:Op donderdag 3 september 2009 15:18 schreef ryan_atwood het volgende:
[..]
KvK inschrijving is al gedaan, ik weet dat er minimaal 1 x per jaar een vergadering moet zijn om het jaarverslag goed te keuren en dat er een reserve groot onderhoud gevormd moet worden, obv een MJOP.
Zijn er nog meer verplichtingen?
Ok, je bedoelde alleen tav de administratie. Tsja, ik denk dat dat wel moet kunnen. Het is een VVE met 14 eigenaren. in feite moeten er alleen wat bankmutaties worden geregistreerd. Op basis daarvan kan ik wel een jaarrekening in elkaar zetten. Hoe denk jij daarover dan?quote:Op donderdag 3 september 2009 15:13 schreef AlphaOmega het volgende:
Je kent de geldende regels voor VVE's? Vanuit onze overheid opgelegd en zo?
Wat ik eigenlijk wil zeggen, denkt het VVE bestuur genoeg te hebben aan een mogelijkheid voor administratie in Excel? Het kan, maar wees voorzichtig. Tegenwoordig zijn er veel zaken waar je als VVE rekening mee dient te houden.
Mjah, ben jij een van de eigenaren? Wat is je relatie tot de VVE?quote:Op donderdag 3 september 2009 15:21 schreef ryan_atwood het volgende:
[..]
Ok, je bedoelde alleen tav de administratie. Tsja, ik denk dat dat wel moet kunnen. Het is een VVE met 14 eigenaren. in feite moeten er alleen wat bankmutaties worden geregistreerd. Op basis daarvan kan ik wel een jaarrekening in elkaar zetten. Hoe denk jij daarover dan?
Ik ben een van de eigenaren ja, en de penningmeester gaat aftreden, dus ik zat er over na te denken om dat over te nemen..quote:Op donderdag 3 september 2009 15:18 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Ah, je bent op de hoogte. Mooi. Nou, nee, maar dan de volgende vraag, hoe groot is de VVE? En jij wordt dan officieel de penningmeester? En ben je ook één van de eigenaren?
Ok, hoe hecht is de groep bewoners? Wat is de reden dat de andere penningmeester aftreedt? Hoe deed de wijkende penningmeester de administratie? Is er een historie met potentiële wanbetalers?quote:Op donderdag 3 september 2009 15:23 schreef ryan_atwood het volgende:
[..]
Ik ben een van de eigenaren ja, en de penningmeester gaat aftreden, dus ik zat er over na te denken om dat over te nemen..
Dat laatste hebben wij sinds kort ook gedaan. En daar is onder andere voor te zeggen dat je als kleine VVE vrij veel moeite hebt om meerdere goede offertes te krijgen voor onderhoud aangelegenheden, puur omdat je te klein bent voor de meeste bedrijven. Een beheerder heeft contacten, en krijgt dat daarmee makkelijker voor elkaar, omdat ze opdrachten kunnen combineren, of omdat ze gewoon een aannemer van meer werk voorzien dan alleen dat voor jou VVE.quote:Op donderdag 3 september 2009 15:35 schreef cactusbloem het volgende:
Kijk hier eens na zou ik zeggen: http://www.vveweb.nl/, heb ik veel positieve reacties over gelezen.
Wij hebben inmiddels besloten het toch weer aan een vve beheerder over te laten.
Wat ging er bij jou zoal fout dan?quote:Op donderdag 3 september 2009 15:25 schreef AlphaOmega het volgende:
...
Ik probeer je stiekem te behoeden voor de blunder die ik ooit maakte... door hetzelfde te doen wat jij nu ook wilt gaan doen.
Die van ons stelt niet alleen de cijfers op. Maar wat er mis ging is de hoeveelheid werk die je krijgt als er onderhoud nodig is. Probeer maar eens als kleine VVE meerdere fatsoenlijke offertes te krijgen voor je beetje werk. Daar ging zoveel tijd in zitten voor het bestuur, dat het gewoon niet meer grappig was, en daar kwam een stuk onbegrip vanuit de andere leden bij kijken, wat het geheel erg irritant maakte. Daar heb je met een beheerder geen last van.quote:Op donderdag 3 september 2009 15:44 schreef DonJames het volgende:
[..]
Wat ging er bij jou zoal fout dan?
Onze VVE bestaat uit 4 leden, ik vind het gewoon zonde om +/- 900 euro per jaar te besteden aan een VVE-beheerder die alleen maar de cijfers opstelt. Dat kan ik zelf ook (en beter!). Eén appartement staat nu te koop, zodra dat verkocht is zal ik gaan proberen de huidige beheerder te wippen.
Maar met vier leden is op één lid na de rest allemaal bestuurslid, dus dat is niet zo'n heel groot probleem dan. Het probleem komt als de VVE net groot genoeg is om aardig wat leden te hebben die geen benul hebben van wat het bestuur eigenlijk inhoud. En veel mensen hebben geen benul wat het inhoudt om fatsoenlijk een bestuur te runnen.quote:Op donderdag 3 september 2009 15:44 schreef DonJames het volgende:
[..]
Wat ging er bij jou zoal fout dan?
Onze VVE bestaat uit 4 leden, ik vind het gewoon zonde om +/- 900 euro per jaar te besteden aan een VVE-beheerder die alleen maar de cijfers opstelt. Dat kan ik zelf ook (en beter!). Eén appartement staat nu te koop, zodra dat verkocht is zal ik gaan proberen de huidige beheerder te wippen.
Bedankt dat je me daarvoor wil waarschuwen. Het is inderdaad wel goed om er goed over na te denken en op dit soort valkuilen voorbereid te zijn.quote:Op donderdag 3 september 2009 15:25 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Ok, hoe hecht is de groep bewoners? Wat is de reden dat de andere penningmeester aftreedt? Hoe deed de wijkende penningmeester de administratie? Is er een historie met potentiële wanbetalers?
Ik probeer je stiekem te behoeden voor de blunder die ik ooit maakte... door hetzelfde te doen wat jij nu ook wilt gaan doen.
Onze beheerder doet er geen moeite voor. Toen in mijn huis wat aan de riolering gedaan moest worden, hebben ze 2 offertes opgevraagd, met de mededeling "zullen we deze maar doen?"'. In beide offertes geen uitsplitsing van materiaal/uren of wat voor onderbouwing dan ook. Die heb ik dus zelf maar uitonderhandeld.quote:Op donderdag 3 september 2009 15:54 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Die van ons stelt niet alleen de cijfers op. Maar wat er mis ging is de hoeveelheid werk die je krijgt als er onderhoud nodig is. Probeer maar eens als kleine VVE meerdere fatsoenlijke offertes te krijgen voor je beetje werk. Daar ging zoveel tijd in zitten voor het bestuur, dat het gewoon niet meer grappig was, en daar kwam een stuk onbegrip vanuit de andere leden bij kijken, wat het geheel erg irritant maakte. Daar heb je met een beheerder geen last van.
Kijk, zolang er niets aan onderhoud nodig is aan het pand is er ook niets aan de hand, dan kun je het geweldig zelf doen. Maar dan, als er wel iets nodig is, dan begint de ellende, en vooral de grote hoeveelheid werk, wat niet in die spreekwoordelijke paar uurtjes per maand past...
Het is wel degelijk mijn plan om er een vergoeding voor te vragen, maar (lang) geen 900 euro. Ik zat te denken aan een min of meer symbolisch bedrag (100 euro ofzo, ongeveer 1 maandtermijn van 1 lid), inderdaad om de door jou aangehaalde reden. De overige bewoners hadden dit inderdaad ook allang zelf kunnen oppakken.quote:En bij dat laatste, denk dat eens in contrast tot de kosten van een beheerder. Goh, waarom zou die daar toch nog een aardig bedrag voor vragen? Juist, omdat het toch een behoorlijke hoeveelheid werk is, die jij als vrijwillig bewonend bestuurslid mis loopt, en de rest kan rustig achterover leunen, want jij doet het wel. (Even heel zwart/wit de gemiddelde houding van mensen).
Uiteindelijk komt het bespaarde geld wel (deels) ten goede aan jezelf, in de vorm van een gevulde VVE-pot, natuurlijk.quote:Ik vind het veel interessanter om die uren te steken in werken voor mijn werkgever, die betaalt me die tijd, dat deed die VVE niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |